Miten imetys lopetetaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimim. EVO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimim. EVO

Vieras
Odottelen ensimmäistä lasta syntyväksi näinä viikkoina, enkä oikein tiedä mistään mitään... Hyvät lähtökohdat siis ja silleen.

Imetyksestä oon lukenut eri keskustelupalstoilta, se tuntuu jotenkin haastavalta hommalta, vaikka sen kai pitäis olla yks luonnollisimmista asioista.
Joten, jos viitsitte, niin neuvokaa tyhmempää:

Minkä ikäiseksi asti vauvaa pitää imettää? Sen tiedän, että taaperoimetys ei tule olemaan mun juttu, mutta voiko/pitääkö imetystä lopetella sitten, kun lapsi on totutettu soseisiin ja kiinteisiin ruokiin?

Entä miten käy imetyksen lopettaminen? Pitääkö ensin lopettaa yösyötöt ja sitten vähitellen päivällä imettäminen? Ja miten se käytännössä onnistuu, pitääkö lapsen maitomäärää vähä vähältä pienentää, ettei rinnat taas pakkaudu täyteen maitoa, vai kuinka?

Kaikenlaiset neuvot ja kokemukset ovat tervetulleita!
 
Mie sanoisin että sitte ko sen aika on niin tiiät kyllä. Ei imetystä "pidä" lopettaa jossaki tietyssä iässä... Kiinteät alkaa maistuun niin se imetyksen tarve vähenee ja vähenee, ehkä jos alat pikkuhiljaa sitte totuttaa pulloon tai nokkamukiin niin sitte se imetys taas vähenee ja vähenee... Yösyötöt voit lopettaa sillon ko alkaa joko tuntua ihan hullun hommalta, esim lapsi ei muuta tekis ko söis tissiä yöt, tai heräilee liian usein rinnalle, tai sitte se loppuu ko lapsi ei ennää herrää yöllä tissille.

Kerrasta poikki mennee sitte niin että ei ennää tissiä, sitte ko alkaa olla rinnat täynnä niin lypsät sen verran että olo helpottaa ja sitte taas annat olla vaan... Viikko tai kaks mennee eikä ole ennää ongelmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Minä jos miettisin imetyksen lopetusta jo ennenkun alotusta niin miettisin myös et mikäköhän tässä yhtälössä mättää! :o

Eiköhän ap ihan asiallisesti miettinyt mieltä askarruttavaa asiaa, mutta kaipa sekin oli taas palstamamman mielestä tarpeetonta.
 
Meillä lapsi lopetti sen ihan itse, niin en oikein tiedä :) 1v1kk taisi olla ikää, reilu kuukausi oltiin menty pelkällä aamukuuden imetyksellä ja sitten ei vain huolinut sitäkään. Siihen se loppui, helposti ja vaivattomasti, ei tullut itselle ongelmia kun oli muutenkin vähäistä jo ollut ja lapsellekaan ei tullut ahdistusta kun oli oma valinta. Aina ei taida mennä näin hyvin, mutta lopettaa kannattaa kun siltä alkaa tuntumaan, ensin vähentämällä, lopetamalla yösyötöt (jotta opittaisiin nukkumaan yöt).
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Minä jos miettisin imetyksen lopetusta jo ennenkun alotusta niin miettisin myös et mikäköhän tässä yhtälössä mättää! :o

Kai se nyt on ihan normaalia miettiä asioita valmiiksi, minkä sille voi jos sellaset pyörii mielessä. :D

Niinpä!!!!!!!
 
Mä lopetin pikkuhiljaa ja vuoden kieppeillä annoin vaan aamuisin ja sit ku oltiin reissussa ni siellä loppu se aamutissittelykin....
Kyl sää sen sitte osaat ku sen aika tulee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Minä jos miettisin imetyksen lopetusta jo ennenkun alotusta niin miettisin myös et mikäköhän tässä yhtälössä mättää! :o

Ei pointtini ollutkaan se, että haluaisin mahdollisimman pian päästä imettämisestä eroon tms.
Äippälomalla vaan on liiankin paljon aikaa ajatella kaikenlaista, kuten esimerkiksi oikeaa ajankohtaa ja tapaa imetyksen lopettamiseen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Minä jos miettisin imetyksen lopetusta jo ennenkun alotusta niin miettisin myös et mikäköhän tässä yhtälössä mättää! :o

Kai se nyt on ihan normaalia miettiä asioita valmiiksi, minkä sille voi jos sellaset pyörii mielessä. :D

En minä ainakaan miettiny imetyksen lopetusta ennen lapsen syntymää :o En todellakaan!!! Enkä mieti nyt kun lapset on pieniä, et mitä laitan niille ekana päivänä kouluun, enkä mieti kymmenen vuoden päästä niille hääpuhetta..

Minä elän päivä kerrallaan! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Minä jos miettisin imetyksen lopetusta jo ennenkun alotusta niin miettisin myös et mikäköhän tässä yhtälössä mättää! :o

Kai se nyt on ihan normaalia miettiä asioita valmiiksi, minkä sille voi jos sellaset pyörii mielessä. :D

En minä ainakaan miettiny imetyksen lopetusta ennen lapsen syntymää :o En todellakaan!!! Enkä mieti nyt kun lapset on pieniä, et mitä laitan niille ekana päivänä kouluun, enkä mieti kymmenen vuoden päästä niille hääpuhetta..

Minä elän päivä kerrallaan! =)

Nonii, mut ei sitä silti kannata lytätä toista joka suunnittellee seuraavan vuoden valmiiksi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Minä jos miettisin imetyksen lopetusta jo ennenkun alotusta niin miettisin myös et mikäköhän tässä yhtälössä mättää! :o

Kai se nyt on ihan normaalia miettiä asioita valmiiksi, minkä sille voi jos sellaset pyörii mielessä. :D

En minä ainakaan miettiny imetyksen lopetusta ennen lapsen syntymää :o En todellakaan!!! Enkä mieti nyt kun lapset on pieniä, et mitä laitan niille ekana päivänä kouluun, enkä mieti kymmenen vuoden päästä niille hääpuhetta..

Minä elän päivä kerrallaan! =)

Ilmeisesti sun tapasi on sitten se ainoa. Tai ainakin ehdottomasti paras.

 
No mä en miettinyt koko imetys-asiaa ennen kuin esikoinen oli syntynyt. Kuvittelin että tissi suuhun ja siitä se suitsait lutviutuu. No ei se (mulla) ihan niin mennytkään...
Ihan järkevää etsiä tietoa ja funtsailla hyvissä ajoin, eihän se sitä tarkoita että otsa rypyssä stressaisi.
 
Sen verran toki minäkin tiesin ennen lapsen syntymää, että jos lapsi osaa itse pyytää (sanoilla) tissiä tai maitoa, niin on liian vanha rinnalle. Jotenkin aina itsestä ollut vähän järkkyjä ne taaperot, jotka hamuavat itse tissin esille tai huutelevat "äiti, anna tissii". Siinä menisi mulla raja, vaikkei lapsi valmis olisikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
No mä en miettinyt koko imetys-asiaa ennen kuin esikoinen oli syntynyt. Kuvittelin että tissi suuhun ja siitä se suitsait lutviutuu. No ei se (mulla) ihan niin mennytkään...
Ihan järkevää etsiä tietoa ja funtsailla hyvissä ajoin, eihän se sitä tarkoita että otsa rypyssä stressaisi.

Hyvä on etukäteen miettiä imetys asioita, mut miks miettiä lopetusta ennen alotusta? Sitä minä en kässänny! Mistä sen tietää vaikka ei sais lapsen suuhun tissiä kun sovittaa ja loppuis maito? Siinä oli alotus ja lopetus.

Minä oon huomannu et kun on tämmönen kun minä, niin ei kannata miettiä etukäteen asioita, koska ne ei toteudu ollenkaan niin näppärästi kuin mitä minun päässäni ja kyllä, minulle tämä on ainoa oikea tapa elää. Päivä kerrallaan! Ihmisiä kiusaten ;)
 
Jo ja nimenomaan olin ihan samassa tilanteessa kuin Kismett. Kuvittelin, että tissi suuhun ja se siitä, kyllähän ne sitten imeä osaavat. No, ei ollut niin yksinkertaista, joskin nopeasti sitä sitten oli, mutta alkuun ei.
 
Kyllä sen sitten itse osaa päätellä, milloin on hyvä hetki. Mä käytännössä tein niin, että imetyskerta kerrallaan vähentelin. Esim vaikkapa jätin ensin pois lounasajan imetyksen. Näin viikko suunnilleen, sitten toinen imetyskerta jne. Meni meillä oikein hyvin tuolla rutiinilla. Iltatissi lopetettiin, kun 1-vuotias vain naureskeli tissillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
No mä en miettinyt koko imetys-asiaa ennen kuin esikoinen oli syntynyt. Kuvittelin että tissi suuhun ja siitä se suitsait lutviutuu. No ei se (mulla) ihan niin mennytkään...
Ihan järkevää etsiä tietoa ja funtsailla hyvissä ajoin, eihän se sitä tarkoita että otsa rypyssä stressaisi.

Hyvä on etukäteen miettiä imetys asioita, mut miks miettiä lopetusta ennen alotusta? Sitä minä en kässänny! Mistä sen tietää vaikka ei sais lapsen suuhun tissiä kun sovittaa ja loppuis maito? Siinä oli alotus ja lopetus.

Minä oon huomannu et kun on tämmönen kun minä, niin ei kannata miettiä etukäteen asioita, koska ne ei toteudu ollenkaan niin näppärästi kuin mitä minun päässäni ja kyllä, minulle tämä on ainoa oikea tapa elää. Päivä kerrallaan! Ihmisiä kiusaten ;)

Ja mistäs sinä tiedät onko ap miettinyt myös sitä aloitusta?? Voi elämä. Anna toisten miettiä mitä miettivät, ei ole sulta pois. Ja kyllä, olet hienosti sisäistänyt palstan idean vittuilusta ja ihmisten kiusaamisesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
No mä en miettinyt koko imetys-asiaa ennen kuin esikoinen oli syntynyt. Kuvittelin että tissi suuhun ja siitä se suitsait lutviutuu. No ei se (mulla) ihan niin mennytkään...
Ihan järkevää etsiä tietoa ja funtsailla hyvissä ajoin, eihän se sitä tarkoita että otsa rypyssä stressaisi.

Hyvä on etukäteen miettiä imetys asioita, mut miks miettiä lopetusta ennen alotusta? Sitä minä en kässänny! Mistä sen tietää vaikka ei sais lapsen suuhun tissiä kun sovittaa ja loppuis maito? Siinä oli alotus ja lopetus.

Minä oon huomannu et kun on tämmönen kun minä, niin ei kannata miettiä etukäteen asioita, koska ne ei toteudu ollenkaan niin näppärästi kuin mitä minun päässäni ja kyllä, minulle tämä on ainoa oikea tapa elää. Päivä kerrallaan! Ihmisiä kiusaten ;)

No eihän sitä tiiäkkään, mut onko siitä nyt vahinkoa jos miettii etukätteen jos kerta mielessä pyörii, uteliaisuuttahan se vain on ja minusta ihan hyvä että kiinnostaa.
Kyllä mieki mietin tulevaa synnytystä vuosi pari taaksepäin vaikken ees raskaana ollu. Ja mietin kiinteitten alotusta vaikka lapsi oli parin päivän ikänen :D
Kai se on jotaki äitihöppänyyttä, tullee vaan asioita mieleen ja niitä haluaa miettiä, kerätä tietoa valmiiksi varastoon jos tarvetta niille tullee. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
No mä en miettinyt koko imetys-asiaa ennen kuin esikoinen oli syntynyt. Kuvittelin että tissi suuhun ja siitä se suitsait lutviutuu. No ei se (mulla) ihan niin mennytkään...
Ihan järkevää etsiä tietoa ja funtsailla hyvissä ajoin, eihän se sitä tarkoita että otsa rypyssä stressaisi.

Hyvä on etukäteen miettiä imetys asioita, mut miks miettiä lopetusta ennen alotusta? Sitä minä en kässänny! Mistä sen tietää vaikka ei sais lapsen suuhun tissiä kun sovittaa ja loppuis maito? Siinä oli alotus ja lopetus.

Minä oon huomannu et kun on tämmönen kun minä, niin ei kannata miettiä etukäteen asioita, koska ne ei toteudu ollenkaan niin näppärästi kuin mitä minun päässäni ja kyllä, minulle tämä on ainoa oikea tapa elää. Päivä kerrallaan! Ihmisiä kiusaten ;)

Ja mistäs sinä tiedät onko ap miettinyt myös sitä aloitusta?? Voi elämä. Anna toisten miettiä mitä miettivät, ei ole sulta pois. Ja kyllä, olet hienosti sisäistänyt palstan idean vittuilusta ja ihmisten kiusaamisesta.

No enkös olekkin :laugh:

On varmasti ap miettinyt myös aloitusta, mut minun pointti meni nyt muilta ohi ;)
 

Yhteistyössä