Miten imetys lähtenyt käyntiin sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleeko maitoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleeko maitoa

Vieras
Tuossahan tuo kysymykseni tulikin. Elikkä miten on sektion jälkeen sujunut imetys, jostain kun olen lukenut että maitoa olisi tullut vähemmän sektion takia, pitääkö tämä paikkansa?
Itsellä toinen tulossa ja ekan kohdalla normi synnytyksen jälkeen maitoa tuli hyvin mutta jouduin lapsen sairastelun vuoksi lopettamaan imetyksen melko varhaisessa vaiheessa. Toka on luultavasti syntymässä sektiolla ja toivoisin että voisin häntä imettää pitkään.
Kiitos asiallisista vastauksista!

Itselläni maitoa tuli sektion jälkeen hyvin. Vauva vaan jatkuvasti rinnalla niin hyvin todennäköisesti maitoa alkaa tulla! Hiukan pidempäänhän siinä saattaa mennä kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Omalla kohdalla rinnat oli räjähdyspisteessä 3-4 päivän jälkeen synnytyksestä.

Olen yhden synnyttänyt kiireellisenä sektiona. Maidon nouseminen kesti pari päivää mutta niin se taitaa kestää alatiesynnyttäjilläkin. Ekat päivät vauva sai muuta maitoa kun oli lastenosastolla ja kun tuli 2 päivän ikäisenä luoksemme sai imeä niin paljon kuin halusi ja tuolloin korvikkeen päiväannos oli 120ml. Eli melko paljon maitoa tuli jo silloin koska vauva oli ylittänyt syntymäpainonsa laitokselta lähtiessä. Korvikkeesta päästiin eroon lopullisesti vauvan ollessa 2viikon ikäinen.

Eli minun kohdalla ei maitoa ole varmasti tullut vähempää vaikka olenkin sektiolla synnyttänyt. Ja siis hyvin imetys on lähtenyt käyntiin! Toivottavasti teilläkin!! Aurinkoista loppukesää =)

Sektio tai ei, sillä ei ole merkitystä maidon nousuun tai määrään. Jos vauva saa olla rinnalla, maitoa piisaa siinä missä alatiesynnyttäjilläkin. Minun tapauksessani maitoa tuli ihan yli äyräiden, ainoa ongelma oli imetysasento. En pystynyt imettämään kuin makuulla ja kun olin siinä kunnossa, että olisin voinut kokeilla muitakin asentoja, vauva ei suostunut yhteistyöhön. Ole aktiivinen osastolla ja vaadi, että sinulle näytetään muitakin asentoja, jos vain suinkin oma kuntosi kestää.

Minulla ei myöskään llut mitään ongelmia maidon tulossa, palkällä rinnalla mentiin kun vuva oli 4 päivää vanha. Mutta tuo asento oli myös meillä ongelma. En pystynyt imettämään kuin istualtaan, maatessa tikit kiristivät ihan tajuttoman kipeää! Istualtaan imetys oli muuten ihan ok, mutta sängystä nouseminen istuma-asentoon oli todella vaikeaa ja vielä kun sitä sai tehdä tunnin välein.. No kahden viikon kuluttua leikkauksesta ei enää sattunut juuri ollenkaan ja istualtaan imetin siitä puolivuotta eteen päin:)

Maito nousi sektion jälkeen minulla ihan normaalisti, parin päivän päästä oli rinnat tosi täynnä, eikä sitä ennenkään tarvittu lisämaitoa. Myös siitä eteenpäin imetys sujui täysin normaalisti ja maitoa riitti (vauva nyt 10 kk ja osaimetän edelleen).

Ekat päivät piti imettää lähinnä makuullaan, mutta se ei ollut ongelma kun vaan oli mies (tai joku muu) nostamassa sen vauvan siihen rinnalle ja muuten avustamassa.

Mulla nousi maito tosi hyvin esikoisen sektion jälkeen. Toisesta taas (alatiesynnytys) ei ollenkaan niin hyvin. Mistä lie johtuu. Siitäkö että ikää taas muutama vuosi lisää ja heikompi hormonitoiminta, kuka tietää..

Mulla nousi maito rintoihin 3 pvää section jälkeen,sitten sitä tulikin ihan yli tarpeiden!Imetin yli vuoden.En usko sillä olevan vaikutusta imetykseen kummalla tavalla on synnyttänyt.

Hätäsektion jälkeen maito nousi rintoihin 3. päivänä, mutta ei ole yksin riittänyt. Vauva sai tietenkin ensimmäiset ruokansa pullosta ja alle 3kg koon vuoksi sairaalassa käskettiin antaa ensimmäisinä päivinä lisämaitoa pullosta. Siihenpä jäätiin sitten koukkuun. Vauva nyt jo 5vko eikä saa vieläkään imeä rinnoista riittävästi, vaan edelleen menee korviketta 30-80ml jokaisen imetyksen päälle. Pullosta eroon pääseminen on ollut yllättävän vaikeaa, vaikka on yritetty. Onneksi pikkuinen ei kuitenkaan ole alkanut kokonaan vieroksua rintaa. Luulen, että olisi kannattanut lopettaa korvikkeen antaminen mahdollisimman pian, mutta alussa en kipujen takia jaksanut pitkiä imetyssessioita eikä vauva jaksanut imeä rintaa tarpeeksi tullakseen kylläiseksi.

Meillä vauva syntyi kiireisellä sektiolla ja oli antibioottikuurilla valvontaosastolla 2pv eli pääsi tissille vasta 3pvN iässä. Osastolla ei pahemmin imetyksen kanssa opastettu, vaikka kovasti apua pyysin ja korviketta lapselle mieluusti tyrkytettiin. Maito nousikin "kunnolla" vasta kotona, viikko synnytyksestä. Pari viikkoa mentiin täysimetyksellä, sen jälkeen alkoi ongelmat ja lisämaitoa tarvittiin pullosta koko ajan enemmän ja enemmän. kunnes 3kk iässä tissi ei kelvannut enää ollenkaan.

Hyvin nousi maito sektion jälkeen. Kolmantena päivänä oli rinnat räjähdyspisteessä. Joten ei ainakaan mun tapauksessa vaikuttanut tuo sektio. Onnea sektioon!

Minulle ei sektiota ole tehty, mutta reipas välilihan leikkaus ja kaavinta synnytyksen jälkeen. Kehotettiin syömään k u n n o l l a särkylääkkeitä, jotta maidonnousu ei kivun takia estyisi. Ehkä sitä on takana sektiossakin, että on hyvä pitää omat kivut kurissa jotta maito nousee rauhassa? (mikä "mielihyvähormoni" se olikaan, joka herumisen takaa...).

Itselläni maito nousi ehkä neljätenä päivänä. Ensimmäiset päivät jouduin kokonaan pumppaamaan kun vauva oli huonossa kunnossa eikä päässyt rinnalle.

Vauvaa vain paljon lähelle ja omat kivut kuriin, niin sen pitäisi helpottaa maidonnousua :)

Yhteistyössä