Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
...
[QUOTE="Mii";22862829]Ei 1800 eurolla kyllä mitään lukaalia Helsingistä saa läheskään, ei vuokraamalla eikä ostamalla.[/QUOTE]

No kyllä jopa keskustasta saa vuokrattua tuolla hinnalla jonkun 60 neliöisen kolmion/kaksion.
 
[QUOTE="vieras";22862760]Häh, onko sulla jotain suhteita sinne? Vai oletko sosiaalitoimen asiakkaana (tai esim. lastenkotilapsi)? En oo kuullut että kukaan normaali asioistaan huolta pitävä ihminen olisi ikinä saanut sieltä asuntoa edes semmoisessa tilanteessa, jossa asunnottomuus uhkaa pienituloista esim. eron tai vuokrasopimuksen päättymisen vuoksi ja sellaista vapaiden markkinoiden asuntoa, johon olisi varaa, ei kertakaikkiaan löydy.[/QUOTE]

Ei mitään kummempaa taustaa. No, toinen lapsi oli tuloillaan kun haettiin tämän toisen kerran asuntoa. Edellinen olisi ollut totaalisen liian pieni.

Muoks. eikä siis mitään suhteita.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
http://asunnot.oikotie.fi/vuokrahaku#view=list&module=apartment-rent&offset=0&limit=12&sortby=published%20desc&arpricerent%5Bmin%5D=1500&arpricerent%5Bmax%5D=1800&arsize%5Bmin%5D=&arsize%5Bmax%5D=&arcollapsed%5Bchanged%5D=1&arcollapsed%5Bcollapsed%5D=1&arbuildyear%5Bmin%5D=&arbuildyear%5Bmax%5D=&arapartmentcondition%5Bapartment_condition%5D%5B%5D=1&arapartmentcondition%5Bapartment_condition%5D%5B%5D=2&arapartmentcondition%5Bapartment_condition%5D%5B%5D=4&arapartmentcondition%5Bapartment_condition%5D%5B%5D=8&arapartmentcondition%5Bapartment_condition%5D%5B%5D=16&arapartmentcondition%5Bapartment_condition%5D%5B%5D=32&arpublished%5Bpublished%5D=1 Kyllä mulle moni kelpais
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862827]No sulla ei sitten ole pitkää työmatkaa? Ja nykyajan autot on tehty sellasiksi että jos niissä on jotain vikaa, se pitää viedä merkkihuoltoon missä katotaan tietokoneelta missä on vika. Kyllä sinä saat vaikka meiltäkin "käyttökelpoiset" renkaat joka toinen vuosi...[/QUOTE]

Merkkihuolto tuo taikasana. :D Autoni on vuosimallia -97 että ei mikään ikäloppu edes, kyllä sen vikadiagnoosin voi tehdä myös itse. Viisas tulee toimeen vähemmällä rahalla kuin ei niin viisas.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862887]Merkkihuolto tuo taikasana. :D Autoni on vuosimallia -97 että ei mikään ikäloppu edes, kyllä sen vikadiagnoosin voi tehdä myös itse. Viisas tulee toimeen vähemmällä rahalla kuin ei niin viisas.[/QUOTE]

Kyllä noin vanhaan autoon voi itse tehdäkin...
 
Ei mitään ongelmaa
Meillä on varaa ihan hyvin vaikka ollaan ihan keskituloinen (?) kuusihenkinen perhe. Meillä 5 huoneen ja keittiön asunto Länsi-Helsingissä. Asunnon hinta oli 320000 (velkaa siitä vielä n. 170000). Ei muuta velkaa. Bruttotulot yhteensä 7100/kk.
Ihan hyvin pärjätään. Joka vuosi säästetään ulkomaanmatka koko perheelle ja autokin on jo velaton.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862636]Menovesi yhteen autoon kuukaudessa 500e, vakuutusmaksut on sellanen 50e kuussa, huoltoon voi laskea 100e kuussa, renkaat 30 e kuussa että sellanen 700e yhdellä autolla on menoja kuussa ja pitää se auto vielä jollain hankkiakin. Helsingissä pääsisin töihin julkisilla, en tiedä paljonko siellä on nykyään kuukausiliput, mutta kyllä tuosta asuntoon jäisi aika hyvin jo yhdestä autosta.[/QUOTE]

Kuinka paljon sulla tulee kilometrejä kuukaudessa jos sulla menee 500e menoveteen kuussa?
Ja minkä vitun takia?
 
"vieras"
[QUOTE="Mii";22862871]Saa, mutta eikö sillä pitänyt saada se lukaali. Ymmärrän kyllä sanan 'lukaali' vähän toisin. Ei kai kovin moni perhe haluaisi asua 60 neliön kämpässä?[/QUOTE]

No tuolla oli 100 neliön kerrostalo huoneisto Katajanokalla vuokrattavana 1800 neliöä ja luksus työsuhdeasunnoksikin meinattiin mainostaa... No mulle sellanen lukaali katajanokalla kyllä piisais ja just kun meni vähän sivummalle asunnot niin jo sai tuolla 1800e ihan omakotitaloja vuokralle, että luksusta ainakin mulle.
 
"vieras"
[QUOTE="Mii";22862871]Saa, mutta eikö sillä pitänyt saada se lukaali. Ymmärrän kyllä sanan 'lukaali' vähän toisin. Ei kai kovin moni perhe haluaisi asua 60 neliön kämpässä?[/QUOTE]

No tuolla oli 100 neliön kerrostalo huoneisto Katajanokalla vuokrattavana 1800 euroa ja luksus työsuhdeasunnoksikin meinattiin mainostaa... No mulle sellanen lukaali katajanokalla kyllä piisais ja just kun meni vähän sivummalle asunnot niin jo sai tuolla 1800e ihan omakotitaloja vuokralle, että luksusta ainakin mulle.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862959]No tuolla oli 100 neliön kerrostalo huoneisto Katajanokalla vuokrattavana 1800 neliöä ja luksus työsuhdeasunnoksikin meinattiin mainostaa... No mulle sellanen lukaali katajanokalla kyllä piisais ja just kun meni vähän sivummalle asunnot niin jo sai tuolla 1800e ihan omakotitaloja vuokralle, että luksusta ainakin mulle.[/QUOTE]

Aika iso asunto 1800 neliöä. Paljoko vuokra?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862957]Kuinka paljon sulla tulee kilometrejä kuukaudessa jos sulla menee 500e menoveteen kuussa?
Ja minkä vitun takia?[/QUOTE]

Tiedäkkö sä edes paljonko nykyään maksaa tankillinen menovettä? Mulle tulee sellanen reilu sata kilometria päivässä työmatkaa, katokku työpaikat on täällä maalla välillä hakusessa eikä ne julkiset kulje ja sitten te siellä palvelujen keskellä inisette kun joutuu asunnosta vähän enemmän maksamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei mitään ongelmaa;22862947:
Meillä on varaa ihan hyvin vaikka ollaan ihan keskituloinen (?) kuusihenkinen perhe. Meillä 5 huoneen ja keittiön asunto Länsi-Helsingissä. Asunnon hinta oli 320000 (velkaa siitä vielä n. 170000). Ei muuta velkaa. Bruttotulot yhteensä 7100/kk.
Ihan hyvin pärjätään. Joka vuosi säästetään ulkomaanmatka koko perheelle ja autokin on jo velaton.
7100 euron tulot on mielestäni jo yli keskitason.
 
"vieras"
Opiskelijana opiskelija-asunnossa. Kyllä sitä aina välillä miettii ystävää, joka asuu isommassa asunnossa ja maksaa puolet vähemmän vuokraa maalla. Mutta toisaalta, mitä minä siellä maalla tekisin. Opiskelupaikkani on Helsingissä, ja myös kaikki unelmieni työpaikat löytyvät pk-seudulta.
 
[QUOTE="vieras";22862923]Kyllä noin vanhaan autoon voi itse tehdäkin...[/QUOTE]

Minä olen kyllä täysin sitä mieltä, että jos ei autoista ymmärrä ja niille mitään osaa tehdä, niin ehdottomasti kannattaa huollattaa jossain korjaamolla, jossa on asiasta paremmin perillä olevia. Oli auton ikä mikä tahansa. =) Meillä onneks mies ymmärtää niistä jo rallitaustan vuoksi ja väittäisin että minäkin osaisin ainakin renkaat ja öljyt vaihtaa.. =)
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";22862957]Kuinka paljon sulla tulee kilometrejä kuukaudessa jos sulla menee 500e menoveteen kuussa?
Ja minkä vitun takia?[/QUOTE]

meillä ainkin meni tuon verran siloin kun mies oli töissä kemijärvellä. työmatka oli 106km/ suunta. äkkiäkös tankilinen bensaa silloin menee.
 
"vieras"
Mä oon miettinytu ihan samaa. Tai ei välttämättä ihan edes Helsingissä,mutta pääkaupunkiseudulla. Joku normi omakotitalo maksaa 400 000e ja kuka sen ostaa? Tavallinen lapsiperhe. Mut miten se on mahdollista jos palkkatulot on yhteensä keskimäärin n. 5000e/kk. Me ainakin täällä itä-Suomessa lyhennetään jo noilla tuloilla ihan tuntuva summa taloa jonka hinta on neljäsosa tuosta :O Eihän täällä ainakaan edes saa mitään yli 25 vuoden laina-aikoja,vai onko tosiaan niin että siellä ihmiset käyttää KAIKKI rahansa asumiseen.
 
"vieras"
Minä olen kyllä täysin sitä mieltä, että jos ei autoista ymmärrä ja niille mitään osaa tehdä, niin ehdottomasti kannattaa huollattaa jossain korjaamolla, jossa on asiasta paremmin perillä olevia. Oli auton ikä mikä tahansa. =) Meillä onneks mies ymmärtää niistä jo rallitaustan vuoksi ja väittäisin että minäkin osaisin ainakin renkaat ja öljyt vaihtaa.. =)
Kyllä meilläkin öljyt ja renkaat ihan itte vaihdetaan, mutta jo remmien vaihto on sellanen homma ettei sitä viitti itte ruveta tekemään, ennemmin vie ammatti-ihmiselle vaihdettavaksi. Ja sitten muut remontit joita aina sillon tällön tulee, kyllä sen auton ennemmin vie sinne tietokoneelle kuin alkaa itte arvaamaan ja yrittää hankkia edes työkaluja millä edes tulpat vaihtaa, Peogeotissa jo tulppien vaihto itte on tehty mahdollisimman vaikeaksi.
 
..
[QUOTE="vieras";22862984]Tiedäkkö sä edes paljonko nykyään maksaa tankillinen menovettä? Mulle tulee sellanen reilu sata kilometria päivässä työmatkaa, katokku työpaikat on täällä maalla välillä hakusessa eikä ne julkiset kulje ja sitten te siellä palvelujen keskellä inisette kun joutuu asunnosta vähän enemmän maksamaan.[/QUOTE]

Ajat kuukaudessa 5000km? Sä tarkoitat siis, että sulla tulee viikossa saman verran muuta ajoa kuin työmatkoja? Kyllä silloin on jo vähän huonosti suunniteltu asuinpaikka, jos kaikki harrastukset ja kaupatkin on tuollaisten matkojen päässä eikä työmatkoihin pysty asiointeja yhdistämään!

Tai jos et aja 5000km, niin silloin olisi kyllä fiksua hieman miettiä millaisella autolla sitä matkaa taittaa. Laskin nimittäin 7l/sadalla kulutuksella, joka sekin on nykyaikaisessa autossa paljon. Varsinkin kun taitaa olla maantieajoa sulla melkein pelkästään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22862984]Tiedäkkö sä edes paljonko nykyään maksaa tankillinen menovettä? Mulle tulee sellanen reilu sata kilometria päivässä työmatkaa, katokku työpaikat on täällä maalla välillä hakusessa eikä ne julkiset kulje ja sitten te siellä palvelujen keskellä inisette kun joutuu asunnosta vähän enemmän maksamaan.[/QUOTE]

Vaikka ajaisit 2500km/kk, keskikulutuksen ollessa 7litraa/100km niin näillä bensanhinnoilla ei mene kuin reilut 260e/kk, että tuo 500e on hirveetä puppua. tai sitte sulla on joku hirveän iso bensasyöppö.
 
"vieras"
Ajat kuukaudessa 5000km? Sä tarkoitat siis, että sulla tulee viikossa saman verran muuta ajoa kuin työmatkoja? Kyllä silloin on jo vähän huonosti suunniteltu asuinpaikka, jos kaikki harrastukset ja kaupatkin on tuollaisten matkojen päässä eikä työmatkoihin pysty asiointeja yhdistämään!

Tai jos et aja 5000km, niin silloin olisi kyllä fiksua hieman miettiä millaisella autolla sitä matkaa taittaa. Laskin nimittäin 7l/sadalla kulutuksella, joka sekin on nykyaikaisessa autossa paljon. Varsinkin kun taitaa olla maantieajoa sulla melkein pelkästään.
Sun taitaa kannattaa vaihtaa laskutikkua, bensan hinta on tällähetkellä ainakin 1,50 litra.
 
"vieras"
Ajat kuukaudessa 5000km? Sä tarkoitat siis, että sulla tulee viikossa saman verran muuta ajoa kuin työmatkoja? Kyllä silloin on jo vähän huonosti suunniteltu asuinpaikka, jos kaikki harrastukset ja kaupatkin on tuollaisten matkojen päässä eikä työmatkoihin pysty asiointeja yhdistämään!

Tai jos et aja 5000km, niin silloin olisi kyllä fiksua hieman miettiä millaisella autolla sitä matkaa taittaa. Laskin nimittäin 7l/sadalla kulutuksella, joka sekin on nykyaikaisessa autossa paljon. Varsinkin kun taitaa olla maantieajoa sulla melkein pelkästään.
Ai joku toinenkin laski.. :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22863087]Vaikka ajaisit 2500km/kk, keskikulutuksen ollessa 7litraa/100km niin näillä bensanhinnoilla ei mene kuin reilut 260e/kk, että tuo 500e on hirveetä puppua. tai sitte sulla on joku hirveän iso bensasyöppö.[/QUOTE]

Ei kai jollain riisikupilla tuollaista matkaa viitti ajaa?
 

Yhteistyössä