Miten ihmiset voi asua kerrostalossa??

• Viestiketjun aloittaja saturday
  • Ensimmäinen viesti
vieras
heh heh,ei olla raha-asioita sössitty vaikka kerrostalossa asutaankin. en tykkää pihatöistä ja omakotitaloon en muuttais ikinä. rivariin ehkä jos kiva löytyis. meillä ei ole vastapäätä taloa joten voi parvekkeella kellotella ihan rauhassa vaikka alasti. puisto on muutaman sada metrin päässä jossa lapset voi olla ihan ilman minua kyttäämässä vieressä.

km
Alkuperäinen kirjoittaja Dharma:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mä en oo koskaan ymmärtäny miten jotkut ihmiset voi elää landella paikassa, josta lähimpään pikku markettiin on 15 kilometriä ja lähimpään kaupungiksi kutsuttavaan paikkaan sata kilsaa, ja jossa ei oo naapureita mailla halmeilla ja ne vähätki naapurit on vanhoja ja lapsille ei oo kavereita. En voi ymmärtää miten joku pystyy elämään talven yli paikassa, jossa ei oo katuvaloja ja kunnon aurausta. En vaan tajua.
Mulla on kokemusta tästä! Lähimpään kylään oli 20km(jossa neste,s-market-op,k-kauppa ja pieni apteekki) lähimpään kaupunkiin tuo 100km :D
Naapurit asu 200m päässä ja oli vanha pariskunta. Seuraaviin naapureihin 3km. :whistle: Mutta tääkin piti itse kokea, jotta voi sanoa, etten ymmärrä :LOL:
(asuttiin siellä piirun verran vajaa vuosi, se riitti)
Mulla useampia sukulaisia asuu tolleen ja pakko sanoa että mä ahdistuisin kyllä äkkiä jos mun pitäis asua paikassa, jossa ei oo edes kunnon kauppaa. Kun yleensä ne tuppukylien kyläkaupatkin on valikoimaltaan mitä on, ei niistä saa kaikkea. Ja talvi menis sisällä nököttäessä kun ei vois lähteä ulos kun ei oo katuvaloja ja aina ku haluaa jonnekki niin pitäis ajaa autolla puoli tuntia yhteen suuntaan että pääsee ihmisten ilmoille. Ei oo kyllä mun laji yhtää. Mä tykkään ku on kaikki tarvittava kävelymatkan päässä ja lähikauppana on tien toisella puolella 10tuhannen neliön citymarket, josta saa kaiken a:sta ö:hön.

No, me asutaan siksi, koska halutaan pitää asumiskulut pieninä. Täten voin hoitaa lapseni kotona ekat vuodet, eikä tarvitse vauvoina laittaa hoitoon. Lisäksi säästetään rahaa, jotta voidaan ostaa mieheni lapsuudenkoti hänen vanhemmiltaan muutaman vuoden kuluttua :heart: Meillä ainaskin on tässä tosi ihana, iso puistomainen piha, jossa lapsilla on tilaa temmeltää.

Sanya
No, jokainenhan asuu siellä missä tykkää/haluaa/pystyy... Itse asuin elämäni ensimmäiset vuodet maalla, ja sitten omassa omakotitalossa. Jouduin välillä asumaan kerrostalossa, ja se asumismuoto ei sopinut tekevälle ihmiselle sitten yhtään, ahdistus oli valtava, paino nousi, lapsia en uskaltanut päästää yksin pihalle koska asuinalue ei ollut lapsiystävällinen...ja aina jos lähdit ulos, verhot heiluivat naapureiden ikkunoissa. Nyt asun taas omakotitalossa, ja elämä on kohdillaan. Kun ovesta astuu ulos, vastassa on lempeä luonto, ei murjottava naapuri ostoskasseineen kalseassa rappukäytävässä.

Mutta en sentään kuitenkaan luokittele ihmisiä asumismuodon mukaan.

minttuvadelma
Hah! Kerrostalo on meille ainakin se parempi vaihtoehto! Meillä on oma kerrostalokämppä pohjakerroksessa ja mein asunto on kyllä erittäin isohko ja todella hieno ja maksoi jopa enemmön kun monet omakotitalot! ja kyllä meillä on tässä oma pieni piha ja naapureina paljon lapsiperheitä. Ja voidaan iha lapset päästää ulos niin ettei itse olla mukana pihassa muutama liukumäki, keinuja, leikkimökki, grillikatos, hiekkalaatikko yms. Ja mein kerrostalossa jopa on uima-allas. ja vaikka ei ihan keskustassa ookkaan niin keskustaan on vajaa kilsa. Kaikki on lähellä lapsille paljon kavereita eikä mitään kamalia pihatöitä yok.

Mä en oo koskaan ymmärtäny miten jotkut ihmiset voi elää landella paikassa, josta lähimpään pikku markettiin on 15 kilometriä ja lähimpään kaupungiksi kutsuttavaan paikkaan sata kilsaa, ja jossa ei oo naapureita mailla halmeilla ja ne vähätki naapurit on vanhoja ja lapsille ei oo kavereita. En voi ymmärtää miten joku pystyy elämään talven yli paikassa, jossa ei oo katuvaloja ja kunnon aurausta. En vaan tajua.
Mulla on kokemusta tästä! Lähimpään kylään oli 20km(jossa neste,s-market-op,k-kauppa ja pieni apteekki) lähimpään kaupunkiin tuo 100km :D
Naapurit asu 200m päässä ja oli vanha pariskunta. Seuraaviin naapureihin 3km. :whistle: Mutta tääkin piti itse kokea, jotta voi sanoa, etten ymmärrä :LOL:
Mulla useampia sukulaisia asuu tolleen ja pakko sanoa että mä ahdistuisin kyllä äkkiä jos mun pitäis asua paikassa, jossa ei oo edes kunnon kauppaa. Kun yleensä ne tuppukylien kyläkaupatkin on valikoimaltaan mitä on, ei niistä saa kaikkea. Ja talvi menis sisällä nököttäessä kun ei vois lähteä ulos kun ei oo katuvaloja ja aina ku haluaa jonnekki niin pitäis ajaa autolla puoli tuntia yhteen suuntaan että pääsee ihmisten ilmoille. Ei oo kyllä mun laji yhtää. Mä tykkään ku on kaikki tarvittava kävelymatkan päässä ja lähikauppana on tien toisella puolella 10tuhannen neliön citymarket, josta saa kaiken a:sta ö:hön.
Kauppaan pääsee aina autolla, vaikka samaa matkaa töistä tullessa. Ja talvella voi touhuta enemmän kuin kerrostalossa. Valoja saa pihaan jos haluaa.
Parveilevat ihmislaumat ahdistavat enemmän kuin hiljaisuus ja oma rauha tehdä mitä huvittaa.

mielipiteitä on monia
Alkuperäinen kirjoittaja saturday:
en tajua, varsinkaan lapsiperheet!!
teksin vaikka mitä työtä, tai opiskelisin vaikka miten lisää, että olisi varaa ostaa omakotitalo tai saada sellainen vaikka vuokrattua!
no huhhuh! kyllä on taas ajattelu yksiviivaista. sinuna opiskelisin myös lisää! asuimme ennen uudessa omakotitalossa enkä tykännyt. muutimme kerrostaloon.

täällä pysyn
Alkuperäinen kirjoittaja saturday:
en tajua, varsinkaan lapsiperheet!!
teksin vaikka mitä työtä, tai opiskelisin vaikka miten lisää, että olisi varaa ostaa omakotitalo tai saada sellainen vaikka vuokrattua!
Täällä on niin ihanaa omakoti-ja rivitalon jälkeen. Toinen kerros, ei tartte vedellä verhoja ikkunoihin tai kaihtimia. Ahdistaa, ellei ulos näe.

km
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kauppaan pääsee aina autolla, vaikka samaa matkaa töistä tullessa. Ja talvella voi touhuta enemmän kuin kerrostalossa. Valoja saa pihaan jos haluaa.
Parveilevat ihmislaumat ahdistavat enemmän kuin hiljaisuus ja oma rauha tehdä mitä huvittaa.
Joo mutta mua ärsyttäis jos pitäis joka ikinen maitopurkki noutaa autolla. ja pihaan toki saa valoja ja siinä olla mutta lähdeppä jossain perähikiällä kävelylenkille talvipimeällä, minä en ainakaan lähde. Mulla nousis paino tosi paljon jos asuttais jossain takahikiällä jossa pitäis kaikki asioinnit hoitaa autolla eikä talvella uskaltais omaa pihaa pidemmälle. Me asuttiin muutama vuosi vähä syrjemmällä (ei maalla mutta kaukana keskustasta kuitenki)ja lihoin sinä aikana 10 kiloa. Kun muutettiin tähän keskustan tuntumaan ja suurimman osan arkiasioinnista aloin tehdä kävellen tai pyörällä niin laihduin puolessa vuodessa 8 kiloa vaikka mitään muuta muutosta ei elämään tullut ja noi matkatkin on lyhyitä mitä kävellään ja pyöräillään.

Mutta makuasia tämäkin. Mun alkuperäisen kommentin pointti siis on vaan se, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, joku viihtyy landella ja toinen kaupungin keskustassa. Eikä se ero tee toisesta parempaa ja toisesta huonompaa.

Hyvä provo, mäkin osallistun.

Mun mielestä molemmissa on puolensa (omakoti- ja kerrostaloasumisessa). Nyt omakotitalossa on kauheesti pihahommia ja enemmän siivottavaa. Kerrostalossa meidän kämppä oli kesäisin tosi kuuma (hieno leikkipiha ja tilava hissi kuitenkin).

Itse olin hulluuden partaalla pelkän koiran kanssa kerrostalossa asumisesta! Nepä onkin henk kohta valintoja. ja ihmisetkin tuppaa olemaan erilaisia B)

Nyt on kiva asua ja elää; meille sopiva asumismuoto. Koirat saa olla päivät pihalla lasten kanssa ja nuo pihatyöt käsittää oven ja katoksen edestä lumien kolaamiset talvella ja kesällä kerran viikossa nurtsin ajamisen. Ei ole mikään vuoden piha, mutta asujat viihtyy :D

km
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Minusta on kiva, kun lapsella on useimmiten pihalla kavereita. Enkä keksi paljoakaan negatiivista kerrostaloasumisessa.
Mun yksi sukulainen asuu perheensä kanssa maalla kaukana kaikesta muusta. Niiden ainokainen lapsi oli meillä yhden päivän hoidossa menneellä viikolla ja se oli ihan haltioitunut siitä, että meidän kerrostalon pihassa on "ihan oikean leikkipuisto" (keinut,pomppukeinu,liukumäki,hiekkalaatikko,leikkimökki,kiipeilytelineitä ym)ja että kavereita on useita heti kun ovesta vaan menee ulos.

gggggg
Minä en tahtoisi omakotitaloon tai edes rivariin- kerrostalo on ekologinen, kohtuuhintainen ja helppo ratkaisu kaupunkilaiselle perheelle :). Ei tarvitse ottaa osaa edes pihatalkoisiin jossei huvita, elämään mahtuu muutakin kuin naapurin touhujen katselu. Toki on aikalailla alueesta ja tuuristakin kiinni millaisia naapureita saa- meillä on lapsiperheitä, eläkeläisiä sekä vuorotöissä käyviä enemmistöinä ja väitän että erittäin hyvä "sekoitus"! ;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lumi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan hyvin. Mikäs tässä on asuessa, ja mikä parasta, ei tarvi tehdä pihahommia, joita inhoan yli kaiken
Siinäpä se ero onkin. Määä RAKASTAN yli kaiken pihahommia, tylsistyisin täysin jossain kerrostalossa jossa ei pääse joka päivä laittamaan käsiään multaan.
Kyllähän tuon ymmärtää, monet haluaa oman pihan ja siksi muuttaa omakotitaloon. Mutta miksi sinä halveksi niitä, jotka eivät moista haluaisi?

km
Ihan hyvin. Mikäs tässä on asuessa, ja mikä parasta, ei tarvi tehdä pihahommia, joita inhoan yli kaiken
Siinäpä se ero onkin. Määä RAKASTAN yli kaiken pihahommia, tylsistyisin täysin jossain kerrostalossa jossa ei pääse joka päivä laittamaan käsiään multaan.
Kyllähän tuon ymmärtää, monet haluaa oman pihan ja siksi muuttaa omakotitaloon. Mutta miksi sinä halveksi niitä, jotka eivät moista haluaisi?
me asutaan kerrostalossa ja ihan täys mahdollisuus laittaa kätensä multaan joka päivä kun on toi oma takapiha, johon voi panna kukkapenkit ja vaikka kasvattaa perunoita jos haluaa. Itse vaan en oo yhtää multasormi-ihmisiä ja meidän takapihalle ei oo siis laitettu mitään. Nurmikko ajetaan säännöllisesti, mutta ei muuta. Ei vois vähempää kiinnostaa.

Ei se varmaankaan mitään halveksuntaa ole. Tuntuu vain kummalliselta, että sitten aikaa tappaakseen käydään kalliilla saleilla, töllöttään telkkaria, vaikka piha- ja puuhommissa yms. saisi ilmaista hyötyliikuntaa ja tulisi samalla tehneeksi jotain "hyödyllistä".

Mun Mielipide
En asuisi minäkään kerrostalossa. Tietysti jos pakko olisi, jos jotain kamalaa tapahtuisi ja talomme menetettäisi.
Mutta en myöskään halua asua maalla, kaukana kaikesta! Vaan omakotitalossa, kaupungissa, että on palveluita ja ihmisiäkin lähellä. Mutta että ei seinässä kiinni ja että on omaa pihaa kunnolla.

vieras
Ei se varmaankaan mitään halveksuntaa ole. Tuntuu vain kummalliselta, että sitten aikaa tappaakseen käydään kalliilla saleilla, töllöttään telkkaria, vaikka piha- ja puuhommissa yms. saisi ilmaista hyötyliikuntaa ja tulisi samalla tehneeksi jotain "hyödyllistä".
AP osoittaa halveksuntaa ja tuo kirjoittaja myötäilee häntä.
Ei oman pihan laitto ole mitenkään hyödyllistä, eri asia jos kasvattais ituja siellä tms.
Mutta ihminen voi tehdä montaa muutakin asiaa, jotka on hyödyllisiä, vaikka lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen tms. Ei siihen omakotitaloa tarvi tai omaa pihaa.
Minä en pidä pihalla kyykkimisestä, saisin tehdä sitä vaikka kuinka paljon vanhempieni pihalla jos haluisin.
Sen sijaan nautin kerrostalostani ja etenkin sen kattoteranssilta aukeavista näkymistä ja siitä tuulesta, joka puhaltaa pitkin kuumaa kesää ja jäähdyttää.
En ikinä vaihtaisi sitä pois siihen, että saisin istuttaa kuuliljoja ja karviasipuskia ja tapella vesirottien kanssa yhteisestä reviiristä, vaikkakin saisin oman rantalaiturin ja veneen.

vieras
AP osoittaa halveksuntaa ja tuo kirjoittaja myötäilee häntä.
Ei oman pihan laitto ole mitenkään hyödyllistä, eri asia jos kasvattais ituja siellä tms.
Mutta ihminen voi tehdä montaa muutakin asiaa, jotka on hyödyllisiä, vaikka lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen tms. Ei siihen omakotitaloa tarvi tai omaa pihaa.
Minä en pidä pihalla kyykkimisestä, saisin tehdä sitä vaikka kuinka paljon vanhempieni pihalla jos haluisin.
Sen sijaan nautin kerrostalostani ja etenkin sen kattoteranssilta aukeavista näkymistä ja siitä tuulesta, joka puhaltaa pitkin kuumaa kesää ja jäähdyttää.
En ikinä vaihtaisi sitä pois siihen, että saisin istuttaa kuuliljoja ja karviasipuskia ja tapella vesirottien kanssa yhteisestä reviiristä, vaikkakin saisin oman rantalaiturin ja veneen.
Näitähän näkyy vaikka kuinka, joilla on omakotitalo, mutta pihamaa on olematon. Istut keittiössäsi ja näet mitä naapuri syö aamupalaa, tai sitten olet piha altaassa alasti ja 5stä eri naapurista on suora näköyhteys suhun ja joku soittaa poliisit kun olet alasti.

fas
Muuten sama, paitsi että meillä on se pieni pihapläntti :LOL:
Eipä tarvitse itse vaivata päätään millään remontti- /korjaushommilla, soitto huoltoon ja se on siinä. Tietysti minullakin on se yleinen haave: punainen tupa ja perunamaa. Tosin, että haluan harmaan talon ja läheltä "sivistystä" - perunastakaan en välitä.. ;)

hei fas
Alkuperäinen kirjoittaja fas:
Eipä tarvitse itse vaivata päätään millään remontti- /korjaushommilla, soitto huoltoon ja se on siinä. Tietysti minullakin on se yleinen haave: punainen tupa ja perunamaa. Tosin, että haluan harmaan talon ja läheltä "sivistystä" - perunastakaan en välitä.. ;)
vetikö äitis viinaa kun odotti sua?

fas
Alkuperäinen kirjoittaja hei fas:
Alkuperäinen kirjoittaja fas:
vetikö äitis viinaa kun odotti sua?
Eipä tietääkseni :kieh:

Yhteistyössä