Miten ihmeessä saan supon laitettua ;P

triplamama
kait se suppo on kuitenkin suolistolle ystävällisempi, kuten aloittajakin jo pohti, että maha ei tykkää lääkkeistä. sormella minä oon vähän aikaa pitäny, ihana siis sormi perseeseen ja sitten pesulle.

Mä laitan kahella tavalla: Joko niin et vauva kyljelleen ja sievästi pyllyyn tai sitten ihan selällään ja jaloista pikkasen kiinni ja ihan sama miten laittaa niin pitää muistaa sormella pitää sen aikaaa et sulkijalihas imaisee sen peräpuikon eikä tuu ulos. Sitä sulamista ei tartte oottaa jos se pylly vaan imaisee sen supon kunnolla. Ja vähäks aikaa jos sais vauvan pysyy kyljellään nii hyvä ois. =)

Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Eikö se suppo sieltä suolesta muka vaikuta nopeammin? Millä perusteella ei?? Missä lähitoitajalle noin opetettu??

Kannattaa muuten sitä supon laittamista kokeilla niin että lapsi on mahallaan. Meillä se onnistuu paljon helpommin.
Kyllä lähihoitaja tässä asiassa on oikeassa ainakin useiden lääkkeiden kohdalla. Lääkkeen imeytyminen on usein hitaampaa peräsuolen kautta. Tämä ei ilmeisestikkään koske ihan kaikkia lääkkeitä (?), mutta noin yleistäen asia on niin. Esimerkiksi hoitotyön käsikirjassa lukee näin...

T. Lähihoitaja ja sairaanhoitaja

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Eikö se suppo sieltä suolesta muka vaikuta nopeammin? Millä perusteella ei?? Missä lähitoitajalle noin opetettu??

Kannattaa muuten sitä supon laittamista kokeilla niin että lapsi on mahallaan. Meillä se onnistuu paljon helpommin.
Kyllä lähihoitaja tässä asiassa on oikeassa ainakin useiden lääkkeiden kohdalla. Lääkkeen imeytyminen on usein hitaampaa peräsuolen kautta. Tämä ei ilmeisestikkään koske ihan kaikkia lääkkeitä (?), mutta noin yleistäen asia on niin. Esimerkiksi hoitotyön käsikirjassa lukee näin...

Aivan. Tässä kopioituna kirjasta Lääkehoidon ABC: Lääkeaineen imeytyminen on kuitenkin peräsuolesta monesti hitaampaa ja vähäisempää kuin suun kautta. Lisäksi imeytyminen verenkiertoon voi olla epäsäännöllistä ja vaihtelevaa.

Eli ei mielellään isommille lapsille enää peräpuikkoja jos vain suinkin nielevät nestemäisiä lääkkeitä. Peräpuikkojen laittaminen ei ole lapsellekaan mikään mukava juttu. Siitä voi jäädä elinikäisiä "traumoja" kun peppuun työnnetään lääkkeitä. Aina kun niitä suppoja laitatte niin muistakaa intimiteettisuoja eli vain vähän peppua paljaaksi,ei housuja kokonaan pois ja toimikaa nopeasti ja kertokaa mitä teette.

Lähihoitaja

vieras

Ihan koulussa on noin opetettu. Ei sen lääkeaineen kuulu minnekään suolistoon mennä vaan sen kuuluu imeytyä verenkiertoon. Suun kautta siis paremmin imeytyy. Vatsavaivoja tulee toiselle toisesta ja taas toiselle toisesta lääkkeestä. Kokeilemalla sen saa selville mikä parhaiten sopii ellei siis ole syytä allergian takia jättää pois jotain tiettyä lääkeainetta.

Lähihoitaja

Meillä poika 3v7kk saa vielä suppoja tai siis joutuu ottamaan kun ei mikään lääke mene suun kautta. Hyvin menee kun poika on selällään ja pidän toisella kädellä jalkoja pojan vatsan päällä/makaan hänen jalkojen päällä ja suppo sisään. Auttaa ainakin meillä kuumeiluun aika piankin. Tosin muista lääkkeistä ei ole juuri kokemusta kun ei ota mitään suun kautta.

jep
Tosta suppojen sulamisesta käsiin - kannattaa laittaa ennen käyttämistä hetkeksi (1 min) jääkaappiin niin kovettuu, ja jos nyt tuntuu kurjalta laittaa niin vähän sitä perusrasvaa kärkeen ennen sisäänlykkäämistä.

vieras
laittaa jotain ällöjä suppoja lapselle!!tykkäätkö siitä itse,jos joku sulle supon laittas?pamol on tosi hyvä veteen sekotettava lääke,voi antaa pienellekkin esi ruiskulla

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
laittaa jotain ällöjä suppoja lapselle!!tykkäätkö siitä itse,jos joku sulle supon laittas?pamol on tosi hyvä veteen sekotettava lääke,voi antaa pienellekkin esi ruiskulla
Ehkä hieman eri asia. Lue vastauksia eli kaikki lapset ei ota lääkettä suun kautta niin pakko tunkea jonnekin muualle, että olo helpottuu.

Sivuhuomautuksena ettei suppo vaikuta yhtä nopeasti kuin suun kautta otettu mikstuura josta osa imeytyy suoraan suun limakalvolta. Suppo on lähes mahdollisimman hidasvaikutteinen. No, joka tapauksessa, laita se pidempi ja ohuempi pää edellä, niin että paksuin kohta jää peräaukon suuntaan kun suppo on sisällä, niin se pysyy parhaiten. Sujauta se ensin ilman rasvaa sisälle ja sen jälkeen työnnä sitä 2-3 cm kuumemittarilla sisälle.

ja sanottakoon että meillä tyttö 2v 4kk ei niele mitään lääkkeitä, paitsi pureskeltavaa multitabsia, mikä maistuu marjalle ja ei edes ole lääke. Tyttö ei vaan saa sitä alas, ei avaa suuta ja vaikka sen saisi suuhun, hän kurlaa, yökkii sen ulos. Siksi käytetään suppoja

Laitatko supon vauvan peppuun terävä pää edellä? Mä kuvittelin aiemmin, että suppo PITÄÄ laittaa niin päin. Sittemmin luin jonkin särkylääkesupon selosteesta, että se pitäisi laittaa tylppä pää edellä :eek: Sittemmin olen laittanut supon niin päin eikä se ole luiskahtanut ulos kertaakaan :eek: Ja ennen kuin kukaan ehtii mitään sanoa, niin joissakin suppopaketeissa lukee, että laitetaan suippo pää edellä, ja joissakin, että laitetaan tylppä pää edellä...

Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
ja sanottakoon että meillä tyttö 2v 4kk ei niele mitään lääkkeitä, paitsi pureskeltavaa multitabsia, mikä maistuu marjalle ja ei edes ole lääke. Tyttö ei vaan saa sitä alas, ei avaa suuta ja vaikka sen saisi suuhun, hän kurlaa, yökkii sen ulos. Siksi käytetään suppoja

Muuten tuota pamoliahan ei tartte niellä kokonaisena. Meillä lapset syövät innoissaan sitä, kun maistuu banaanille ja saa pureskella!

Tosiaan ohjeissa kehoitetaan liuottamaan lusikalliseen vettä, mutta en ole kokenut sitä tarpeelliseksi: Pamolin syöminen ihan yhtä helppoa kuin pehmeän, murenevan karkin ;)

Terhi 30.v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Aivan. Tässä kopioituna kirjasta Lääkehoidon ABC: Lääkeaineen imeytyminen on kuitenkin peräsuolesta monesti hitaampaa ja vähäisempää kuin suun kautta. Lisäksi imeytyminen verenkiertoon voi olla epäsäännöllistä ja vaihtelevaa.

Eli ei mielellään isommille lapsille enää peräpuikkoja jos vain suinkin nielevät nestemäisiä lääkkeitä. Peräpuikkojen laittaminen ei ole lapsellekaan mikään mukava juttu. Siitä voi jäädä elinikäisiä "traumoja" kun peppuun työnnetään lääkkeitä. Aina kun niitä suppoja laitatte niin muistakaa intimiteettisuoja eli vain vähän peppua paljaaksi,ei housuja kokonaan pois ja toimikaa nopeasti ja kertokaa mitä teette.

Lähihoitaja
Minä laitan suppoja 6v. ja 10v.tytöilleni aina kun on kuumetta eli tyttö kyljelleen jalat n.90 asteen kulmaan napakka ote ylemmästä pakarasta niin että nostetaan pakaraa että pyllyreikä todella näkyy sitten puikko tähdätään suoraan pyllyreikään ja plups se uppoaa ja saa itsekin hyvän mielen

wannabemommy
todellakin vaikuttaa nopeasti, meill'ä auttaa 10min:ssa

1v:lle potkijalle saa laitettua kun seisoen kannattelee vasemmalla käsivarrella sylissä mahan ali ja haarojen välissä pitää uloimmasta reidestä kiinni. oikealla kädellä laittaa supon sitte. rasvaa voi laittaa johku paperille ja pyyhkäistä siitä nopeesti supon kärjen liukkaaksi.

meil on just nyt tytöllä laryngiitti ja kuumetta 38

piprane ema pikaisesti harmaana
Mä en ton ikäselle enää suppoja käyttäs vaan meillä siirryttiin aikaises vaiheessa tuohon pamol f lääkeeseen ja näkyy iipa laittaneenki jo tietoja samaisesta lääkkeestä.

Mä oon todennu ton suppotouhun aika ällöks ja vaikeeks. Me jouduttiin antaa buranasuppoa kun panadol ei auttanu ja se oliki sen verta isompi että 1 vee itki kun sitä laitettiin. Ei kiva..
Jääkaapista suoraan laitettiin että ei meillä ainakaan murentunu..ja kastelin sitä vähän käsien pesun yhteydessä niin meni paremmin. Rasvaa jos laitoin niin tuli heti ulos. Kyllä sen sai laitettua kun piti lapsen rauhallisena ja puristi pakaroita yhteen sen jälkeen hetken.
Yks paha "oire" tossa supossa oli meillä ainakin se että lapsi usein kakkas sen jälkeen..joko heti tai vartin päästä. Eli ei ehdi imeytymään..eikä niitä viittis koko ajan sinne tunkea kun ei tiedä paljon on ehtinyt imeytyä :/
Mä totesin että seuraavalla kuumeilu/sairastelu kerralla me kokeillaan tota Pamol-F:ää jos sitä kerran saa jo antaa. Epäilen vaan vähän että suostuuko ottaa kun ei makeasta välitä ja heti puistattaa jos jotain ällömakeeta on saanu maistaa. Ja banaani on kyllä aika ällö..onkos niitä muita makuja???

ap
Eli kysymyksen esitin alunperin minä, ja nyt huomasin, että vastauksia olikin tullut sitten viime kurkkauksen vielä lisää. Ilmeisesti tämä aihe on muitakin pohdituttanut ja ite ainakin kiitän kaikista kommenteista. Niistä on ollu mulle paljon apua.

Me ollaan nyt kuitenkin ajateltu edelleen kokeilla noita nestemäisiä lääkkeitä eli otetaan käyttöön tuo Pamol F panadolin sijasta. Katsotaan, olisko sillä mitään vaikutusta sitten mahaoireiden ilmenemiseen. Meillä kun neiti kuitenkin ottaa nuo nestemäiset lääkkeet ihan tosi mielellään, joten en jaksa stressata itseäni enkä häntä noilla supoilla.

Ja kuten arvata saattaa, ei oikein onnistunu meillä hyvilläkään ohjeilla tuo homma ;)

Yhteistyössä