Miten ihmeessä osastonhoitajaksi tai vastaavaksi pääsee? (hoitoala)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Siis kun koulutusvaatimuksena on sh amk ja sitten toivotaan vielä kokemusta esimiestyöstä -mutta miten sitä kokemusta saa, kun minnekään ei pääse vastaavaksi hoitajaksi/osastonhoitajaksi ilman sitä?

Ja nyt ei ole kyse sitten niistä paikoista, joissa vaaditaan hoitotieteen koulutusta tms, vaan niistä joihin riittää pelkkä sairaanhoitaja amk:n pätevyys.
 
.....
Kylläpä niissä täytyy olla ylempi amk myös suoritettuna, lue: esimieskoulutus. Ja sitten vain sairaanhoitajana töihin ja yrität päästä oh:n suosioon että pääset sijaistamaan lomia jänelle ja tekemään listoja jne jne jne. Sitten kun tämä oh eläköityy, saatat saada hänen paikkansa.
 
"vieras."
En nyt puhu niistä paikoista, joihin pitää olla muuta koulutusta. Sellaisia, joissa koulutusvaatimuksena on PELKKÄ sh amk, on paljonkin. Ainakin tässä muutaman viikon työpaikkavahtiseurannalla huomattua. Sairaaloiden osastoille osastonhoitajilla varmaan pitääkin olla lisäkoulutusta, mutta ainakin vanhus- ja mielenterveysalalle tuntuu riittävän pelkkä sh:n tutkinto. Ja puhun nyt siis näistä työpaikoista.
 
"vieras."
Monessa niissä vanhus- ja mielenterveysalueen paikoissa on 2 sh:ta toinen vastaava ja toinen hoitotyössä. Hoitotyössä oleva sijaistaa vastaavan lomat, niin sitä kokemusta saa.

Hakea kannatta vaikka ei ole kokemustaka, jos kiinnostaa!
Mulla on kyllä hoitotyöstä kokemusta 10 vuoden ajalta, joista puolet akuuttihoitotyöstä ja toinen puoli vanhustyöstä. Esimieskokemusta ei ole ollenkaan, ja siksi en ole uskaltautunut oikein hakemaankaan noihin. Enemmän mua kiinnostaisi tuo geriatrisen puolen osastonhoitajat/vastaavat hoitajat, mutta ois kiva kuulla kokemuksia mitä se työ sitten ihan oikeasti on. Ja nimenomaan sitten jonnekin palvelukotiin/hoitokotiin, en haikaile sairaalaan tai terveyskeskuksiin (näihin varmaan pitää sitten olla sitä koulutustakin jo enemmän).
 
[QUOTE="vieras.";29563783]Mulla on kyllä hoitotyöstä kokemusta 10 vuoden ajalta, joista puolet akuuttihoitotyöstä ja toinen puoli vanhustyöstä. Esimieskokemusta ei ole ollenkaan, ja siksi en ole uskaltautunut oikein hakemaankaan noihin. Enemmän mua kiinnostaisi tuo geriatrisen puolen osastonhoitajat/vastaavat hoitajat, mutta ois kiva kuulla kokemuksia mitä se työ sitten ihan oikeasti on. Ja nimenomaan sitten jonnekin palvelukotiin/hoitokotiin, en haikaile sairaalaan tai terveyskeskuksiin (näihin varmaan pitää sitten olla sitä koulutustakin jo enemmän).[/QUOTE]

Aika pitkällehän se on hallintoa. Budjetin seuraamista, työvuorosuunnittelua, rekrytointia (sijaisten hankintaa, sijaisten hankintaa ja sijaisten hankintaa), palavereita, yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Jos isompi organisaatio, vastaavien/osastohoitajien palavereita esimiestapaamisia. Osastokokousten pitämistä, työilmapiiristä huolehtimista, työntekijöiden tukemista/neuvomista. Jos ei kunnallinen organisaatio markkinointia. Yhteistyötä asiakkaiden ja omaisten kanssa. Hoito- ja palvelusuunnitelmat saattavat olla vastaavan vastuulla.

Organisaatiosta ja vähän itsestäkin riippuen osastohoitaja/vastaava saattaa olla ihan päivittäisessä hoitotyössä mukana.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"vieras."
Aika pitkällehän se on hallintoa. Budjetin seuraamista, työvuorosuunnittelua, rekrytointia (sijaisten hankintaa, sijaisten hankintaa ja sijaisten hankintaa), palavereita, yhteistyötä muiden tahojen kanssa. Jos isompi organisaatio, vastaavien/osastohoitajien palavereita esimiestapaamisia. Osastokokousten pitämistä, työilmapiiristä huolehtimista, työntekijöiden tukemista/neuvomista. Jos ei kunnallinen organisaatio markkinointia. Yhteistyötä asiakkaiden ja omaisten kanssa. Hoito- ja palvelusuunnitelmat saattavat olla vastaavan vastuulla.

Organisaatiosta ja vähän itsestäkin riippuen osastohoitaja/vastaava saattaa olla ihan päivittäisessä hoitotyössä mukana.
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mä oisin kyllä niin kunnianhimoinen, että tahtoisin kehittää johtamani osaston/yksikön huipulle saakka -siis työntekijöiden ammattitaidon, työilmapiirin ja tietenkin asiakkaiden laadukkaan hoidon suhteen. Oisinkohan varma burnoutin saaja näillä meriiteillä?

Luuletko, että ilman esimieskokemusta (mulla) olisi mitään mahdollisuuksia tuohon asemaan?
 
Ehkäpä sh:n koulutuksen lisäksi kannattaisi suorittaa esimieskoulutus. Varmasti auttaa pääsemään edes työhaastatteluihin. Hyvin vastuullista ja paineensietokykyä vaativaa hommaa osastonhoitajan työ on, ja palkka ei valitettavasti ole paljoa parempi kuin rivihoitajan.
 
"sipsi"
Ehkäpä sh:n koulutuksen lisäksi kannattaisi suorittaa esimieskoulutus. Varmasti auttaa pääsemään edes työhaastatteluihin. Hyvin vastuullista ja paineensietokykyä vaativaa hommaa osastonhoitajan työ on, ja palkka ei valitettavasti ole paljoa parempi kuin rivihoitajan.
Osastonhoitajana ollessani palkkani oli päivätyötä tehden selkeästi enemmän kuin vuorotöissä sairaanhoitajana usein viikonlopputöissä olleena.
 
[QUOTE="vieras.";29563929]Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mä oisin kyllä niin kunnianhimoinen, että tahtoisin kehittää johtamani osaston/yksikön huipulle saakka -siis työntekijöiden ammattitaidon, työilmapiirin ja tietenkin asiakkaiden laadukkaan hoidon suhteen. Oisinkohan varma burnoutin saaja näillä meriiteillä?

Luuletko, että ilman esimieskokemusta (mulla) olisi mitään mahdollisuuksia tuohon asemaan?[/QUOTE]

Ei se burnout siitä kehitystyöstä tule. Onnistuminen, hyvä työilmapiiri ja sitä kautta tyytyväiset työntekijät auttaa jaksamaan. Riippuu mikä on stressin sietokyky ja kyky kestää se ettei voi kaikkia aina miellyttää eli purinaa pitää kestää!

Esimieskokemus tuo tietenkin jotain varmuutta, mutta ei se tuo takeita, et on hyvä ja taitava esimies. Suosittelen hakemaan, jos kiinnostaa. Aina kannattaa yrittää!!!

Koulutus on toki hyvä asia aina. ilman koulutusta pärjääminen riippuu niin omasta luonteesta, kyvystä omaksua uusia asioita, omata elämänkokemuksesta, paikasta mihin menee, saako tukea alussa jne.

Mut aina kannattaa hakea!
 
"vieras."
Toki varmasti myöhemmin hakeutuisin myös esimiesalan koulutuksiin, mutta tällä hetkellä tilanteeni on se, että toinen työ on pakko löytää. En siis jaksaisi sinnitellä nykyisessä sitä 1-3 vuotta minkä esimerkiksi ylemmän amk:n johtajuusopinnot veisivät.

Stressin sietokyky on mulla todella hyvä, uskoisin että purnaaminenkaan ei saisi minua toltaltani.

Kiitos tsempistä, taidanpa laittaa paperit menemään seuraavaan mielenkiintoiseen paikkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: tasamaan tallaaja
"aloittaja"
Just laitoin hakemusta sisään asiaan liittyen =) Nyt sitten jännitetään miten käy. Tuhannet kiitokset ketjun tsemppaajille, en varmaan ois uskaltanut tällaista siirtoa ilman sitä tehdä.
 

Yhteistyössä