Miten ihmeessä lapselle lisää painoa.. :/ Täyttää piakkoin 5v ja mitat on 98cm ja 13.5kg

  • Viestiketjun aloittaja ääk
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ääk:
On siis tosi pikkanen, aina kyllä kasvanut hissukseen, ollaan sairaalan kasvun seurannassa oltu mutta koska kuitenkin kasvaa hiljalleen niin ei tarvitse enää jatkaa muuta kuin neuvolan seurantaa. Kilpirauhas ja keliakiakokeet otettu pari vuotta sitten, negatiiviset. Pikkuveli myös pienehkö, mutta alkaa kiriä tätä isosiskoa ja ikää pikkuveljellä on 3v, ja on enää 6cm lyhyempi ja 0.4kg kevyempi kuin esikoinen.
pieni muutenkin, meillä likka 5v, ja 120cm 22kg.. no mut ei likan isä mikään pätkä ole vaan 198cm ja minäkin aikas pitkä 167cm--
 
ot
Tällä kakkossivulla meni vähän ot aiheet teillä. Ei se ap kyselly et minkä kokoisia lapsia teillä on vaan vinkkejä millä sais omalleen kokoa lissää kun on pienikokoinen.
 
koppis
Meillä poika on ollut suunnilleen saman kokoinen kuin teidän tyttö. Poika on ollut myös aina pieni. Vauvana jo otettiin kaikkia kokeita ja terveeksi on havaittu. Huoli pois! Nyt meillä on alettu selvästi kasvaa, kohta pojalle tulee 7v. mittariin (nyt on vaatekoko 116 ja kenkä 30). Ikinä häntä ei ole kiusattu tai mitään. Kasvaa varmaan sitten pitempään. Meilläkin pojan pikkuveikka on ihan eri kokoa, paaaljon isompi.
 
koppis
Niin ja vielä noihin rasvakehotuksiin. Antaisin lisärasvaa vain neuvolan tai lääkärin suosituksesta. Liika rasva on kuitenkin epäterveellistä, vaikka olis pikkuinenkin.
 
hepuli
meillä poika 4v neuvolas 102cm ja 15.9kg ja vertailun vuoks pikkuveli 2v 95cm ja 13kg....tuntuu et isommal samat vaatteetki pyöriny kaapis jo 2 vuotta ku pienemmäl saa ostaa koko ajan lisää...paitsi nyt otetaa isoveljen kaapista =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Paino on ihan hyvä, lapsi ei ole pituuteen nähden liian laiha. Jotain hormoonia hakisin ja äkkiä, että pituutta tulisi lisää!
??? Hormonia tuon ikäiselle.... Ihan tosi??
En muista tarkalleen, minkä ikäinen erään tuttuni lapsi oli, kun alkoi saamaan jotain hormonia, jotta saavuttaisi aikuisena edes 155-160 cm pituuden (poikalapsi siis kyseessä ). Ei kouluikäinen kuitenkaan vielä.

Painoa voi yrittää saada lisää lorauttamalla rasvaa joka ruokaan.
 
Mä en kyllä nuita kovia rasvoja hirveästi lisäis lapsen ruokaan, mitä jotkut ovat ehdottaneet kermaa ja voita. Mieluummin avokadoa, kylmäpuristettua rypsiöljyä, lohta... Kasvuun vaikuttaa paljon myös proteiini, eli kannattaa tarkistaa proteiinin saanti. Liikaa sitä ei silti pidä antaa, rasittaa munuaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Paino on ihan hyvä, lapsi ei ole pituuteen nähden liian laiha. Jotain hormoonia hakisin ja äkkiä, että pituutta tulisi lisää!
??? Hormonia tuon ikäiselle.... Ihan tosi??
En muista tarkalleen, minkä ikäinen erään tuttuni lapsi oli, kun alkoi saamaan jotain hormonia, jotta saavuttaisi aikuisena edes 155-160 cm pituuden (poikalapsi siis kyseessä ). Ei kouluikäinen kuitenkaan vielä.
Esikoinen oli ap:n tytön mitoissa 5 v:nä. Olimme käyneet tutkimuksissa jo alle 4 v:stä lähtien. Sitten eskarin alkaessa 6 v:nä tehtiin ratkaiseva siirto, koska sitä pituutta ei vain tullut normaaliin tahtiin vaan jäi koko ajan jälkeen ikäisistään. Muutosta alkoi tapahtua heti ja tapahtuu koko ajan.

Yv:tä voi heittää, jos jota kuta asia pitemmälle kiinnostaa.

 
mjaa
Siis painoahan ei ap:n lapsi silleen tarvitse, sehän on ihan ok pituuteen nähden, tuo pituus vaan on tosi vähäinen ikäisekseen. Että nämä rasvalisät mitä täällä on ehdoteltu menee mun mielestä vähän metsään.... Pituuskasvuun taas on itse vähän hankala vaikuttaa...
 
Vieras
No mieluummin liian pieni kun liian iso! Minusta pikkuruiset lapset on jotenkin hellyttäviä ja ihania :) Sitten on näitä syöttöporsaita joita vaan syötetään ja syötetään, eikä ymmärretä että lapset ovat julmia toisilleen! Näistä lihavista lapsista tulee kolukiusattuja ihan varmasti! Kun vanhemmat vaan tämän ymmärtäisivät ajoissa...:(
 
niin
mulla on 3v tyttö saman kokoinen ja sopusuhtaiseksi sanoivat neuvolassa. ei vaan tartte rajoittaa syömisiä! :) tuntuu että nää nykyajan lapset on vaan aika isoja muutenkin.
 
mm
Olen samaa mieltä kuin joku muukin oli eli proteiinin saanti turvattava! Myöskin rasvalisä voi olla tarpeen, riippuu millaista ruokaa lapsi syö/juo. Mulla 3v poika 91,2 cm ja 13kg. Neuvolassa ei olla huolissaan koska kasvaa omalla käyrällään kuitenkin. Oli syntyessäänkin vain 49cm (ja 4kg...) Meillä kuitenkin ruoka-aineallergiat kuvioissa (ei pahat) joiden uskon vaikuttaneen jonkin verran kasvuun. Minä tyrkytän pojalle lihaa koska palkokasveja ei voi syödä, puuroonsa saa öljylisän, muuten terveellistä monipuolista perusruokaa. D-ditamiinillakin voi olla vaikutusta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Olen samaa mieltä kuin joku muukin oli eli proteiinin saanti turvattava! Myöskin rasvalisä voi olla tarpeen, riippuu millaista ruokaa lapsi syö/juo. Mulla 3v poika 91,2 cm ja 13kg. Neuvolassa ei olla huolissaan koska kasvaa omalla käyrällään kuitenkin. Oli syntyessäänkin vain 49cm (ja 4kg...) Meillä kuitenkin ruoka-aineallergiat kuvioissa (ei pahat) joiden uskon vaikuttaneen jonkin verran kasvuun. Minä tyrkytän pojalle lihaa koska palkokasveja ei voi syödä, puuroonsa saa öljylisän, muuten terveellistä monipuolista perusruokaa. D-ditamiinillakin voi olla vaikutusta!
Miten tämä poika on pieni? Mielestäni varsin normaalikokoisen rajoissa. Tiedän paljonkin 3 vuotiaita, jotka ovat olleet 92 cm tai alle...
 
Alkuperäinen kirjoittaja iso pieni poika:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
poika 1v8kk painaa 13kg, onko se joku läski, kun kaikil näyttää olevan noin kevyitä muksuja?
Miten mä taas saisin vähän hidastettua mun 2v9kk pojan kasvua? On 103cm pitkä ja painaa 18,5kg.
Eiköhän se hidastu itselleenkin, yleensä tuppaa tasaantumaan kouluikään mennessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iso pieni poika:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
poika 1v8kk painaa 13kg, onko se joku läski, kun kaikil näyttää olevan noin kevyitä muksuja?
Miten mä taas saisin vähän hidastettua mun 2v9kk pojan kasvua? On 103cm pitkä ja painaa 18,5kg.
Meillä on 110 cm pitkä 3½-vuotias, painoa 18-19 kg. Pitkä ikäisekseen, muttei liian pitkä. Ja luulisin, että esim. 190 cm pitkän miehen elämä on mukavampaa kuin 155 cm pitkän miehen :/
 
Venla
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Paino on ihan hyvä, lapsi ei ole pituuteen nähden liian laiha. Jotain hormoonia hakisin ja äkkiä, että pituutta tulisi lisää!
??? Hormonia tuon ikäiselle.... Ihan tosi??
Kyllä tuon ikäsille annetaan jo hormonihoitoja. Mutta niihin hoitoihin tehdään tarkat tutkimukset, voidoonko olettaa, että hoidoista on hyötyä juuri kyseisellel lapselle. Ja loppuen lopuksi Kela päättää kenelle korvaavat hormoonihoidot, joillekin täysin ja joillekin vain osin. Ilman Kelan kovausta ei julkisella puolella pääse hoitoihin. Hoidot maksavat kymmeniä tuhansia euroja..

Rasvaa en itse lähtisi lisäämään lapsen ruokaan, painoahan hän ei tarvitse pituuteeseensa nähden. Jos hänet vain on luotu olemaan "normaalia" pienempi :)

 

Yhteistyössä