Miten ihmeessä voi saada töitä jos on kaikkiin paikkoihin joko liian koulutettu tai liian kokematon???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tjaaa-a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tjaaa-a

Vieras
Taas tuli pakit parista paikasta. (Oliskohan ollu 200 paikka jota hain...) Toiseen olin kuulemma ylikoulutettu, ei yliopistotutkinnolla kannata edes hakea paikkaa johon voi päästä opistotason koulutuksella. Yritin vakuuttaa ettei se omasta mielestäni ole mikään este, että tekisin kyseistä työtä hyvin mielelläni pidempäänkin. Mutta ei mennyt selitys läpi. Toiseen taas olisi pitänyt olla vuosien työkokemusta ja mielellään verkostojakin.

Mutta miten viheliäisessä minä sitä työkokemusta hommaan kun en mihinkään paikkaan pääse edes työhaastatteluun?! Huoh. Paperilennokiksi taitaa näistä kasvatustieteen maisterin papereista olla mutta muuta tekemistä niille on paha keksiä.

Selityksesi ei mennyt läpi, koska rekrytoija ei pitänyt sinua tyhmänä. Nimittäin tyhmäähän se olisi jatkaa ko työtehtävässä, jos tarjolle tulisi koulutustasi vastaava työpaikka. Ja on ihan normaalia ja hyväksyttävää haluta koulutustaan vastaava työpaikka. Sen vuoksi työnantajan on järkevämpää palkata sellainen henkilö, jonka koulutus vastaa työtehtävää.

Hae työpaikkoja, jotka vastaavat koulutustasi. Määräaikaisia, sijaisuuksia, vuokratyötä, keikkahommia - jos sellaisia on - jne. Kysele opiskelukavereiltasi, missä paikoissa he ovat olleet. Ota yhteys erilaisiin työpaikkoihin, vaikkei niissä avoimia paikkoja juuri nyt olisikaan haettavana.

mäpä olen saanut olla työssä, josta tykkään jo 13 vuotta eikä ikää ole vielä 40 vuotta. Mä en hukannut aikaani yliopistopapereihin. Nythän niitä maistereita (ja tradenomeja) on enemmän kuin tarvitaan. Sun tarttee laskea tasoa ja ottaa vastaan töitä, mitä on tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja töissä;23057887:
mäpä olen saanut olla työssä, josta tykkään jo 13 vuotta eikä ikää ole vielä 40 vuotta. Mä en hukannut aikaani yliopistopapereihin. Nythän niitä maistereita (ja tradenomeja) on enemmän kuin tarvitaan. Sun tarttee laskea tasoa ja ottaa vastaan töitä, mitä on tarjolla.

Öh - meniköhän sinulta jotain aloittajan viestistä ohi? Mitä alemman tason töitä, joihin ap ei olisi ylikoulutettu, on tarjolla?

Alkuperäinen kirjoittaja töissä;23057887:

Sen parempi sulle. Mutta eipä paljon minua lohduta.

Tasoa olen kyllä laskenut vähintäänkin riittävästi mutta kun pitävät YLIkoulutettuna niin siinä eivät paljon työhalut auta. Ja olen myös hakenut monia, monia koulutustani vastaavia paikkoja mutta toistaiseksi ei ole ollut lähelläkään. Ehkä mä en vaan osaa hakea, tai sitten pitäis asua eri puolella maata, tai sitten se kelpopaikka odottelee ihan tossa nurkan takana. Mihin en kylläkään meinaa jaksaa uskoa.

No, onhan se vaikeaa, se pitää kyllä todeta. Joillakin aloilla varmaan mahdottoman tuntuista. Itse en ole maisteri, joten en voi siltä pohjalta töiden etsimisen tuskaa jakaa. Mutta kai se pitäisi jo opiskeluaikana jotenki verkostoitua ja aktivoitua, että luo sitä pohjaa sinne tulevaan. Kesätyöt, harjoittelupaikat jne. Kai sitä voisi ajatella niin, että silloin voisi aloittaa jostain alemmalta tasolta (esim. käytännön työn tasolta/vaatimattoman alaan liittyvät tehtävät), niihin varmaan pääsisikin vielä, jotka jotenkin liittyvisivät siihen tulevaan mahdolliseen työtehtävään (esim. tuleva sossutäti olisi opiskeluaikana tekemässä siellä sossussa jotain suorittavaa "paperinpyöritystä"). Mutta tiedän, olet jo valmistunut.

Mutta kai se on arvostettava jotai pientäkin työtä, joka voi poikia sitten lisää jostain mutkan kautta. Ja pidettävä lippu korkealla ja itsetunto myös. Mennä vaikka palkattomaan harjoitteluun johonkin hyvään työpaikkaan pariksi kuukaudeksi - jos siitä olisi sitten myöhemmin hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja töissä;23057949:

AHA!! :laugh:

Kertaus on opintojen äiti... :D

En tiedä millaisia paikkoja haet (ilmeisesti et opettajan tehtäviä), enkä itse ole kasvatustieteitä opiskellut, mutta kaverin kokemuksia kuunnelleena olen saanut sen käsityksen, että sillä alalla on paljon ihmisiä, jotka nimenomaan ovat kyllästyneitä lasten parissa toimimiseen ja hakevat niitä muutamia harvoja kehittämis/organisasaatio tyyppisiä tehtäviä, joissa saisi työskennellä siellä taustalla, ilman opetustyötä ja/tai aikuisten parissa. Niihin päästäkseen pitää olla ylemmät kuin kandin paperit ja paljon näyttöjä.

Mutta perustin perheen silloin ja sain lapset opiskeluaikana. Opiskelun ja pienten lasten hoidon yhdistäminen oli riittävän haastava paketti ilman töitäkin. Ja kuvittelin tämän ajoituksen vielä olevan fiksua, että lapset ovat sitten jo vähän isompia kun töitä haen. Mutta minkäpä se jälkiviisaus auttaa.

No, onhan se vaikeaa, se pitää kyllä todeta. Joillakin aloilla varmaan mahdottoman tuntuista. Itse en ole maisteri, joten en voi siltä pohjalta töiden etsimisen tuskaa jakaa. Mutta kai se pitäisi jo opiskeluaikana jotenki verkostoitua ja aktivoitua, että luo sitä pohjaa sinne tulevaan. Kesätyöt, harjoittelupaikat jne. Kai sitä voisi ajatella niin, että silloin voisi aloittaa jostain alemmalta tasolta (esim. käytännön työn tasolta/vaatimattoman alaan liittyvät tehtävät), niihin varmaan pääsisikin vielä, jotka jotenkin liittyvisivät siihen tulevaan mahdolliseen työtehtävään (esim. tuleva sossutäti olisi opiskeluaikana tekemässä siellä sossussa jotain suorittavaa "paperinpyöritystä"). Mutta tiedän, olet jo valmistunut.

Mutta kai se on arvostettava jotai pientäkin työtä, joka voi poikia sitten lisää jostain mutkan kautta. Ja pidettävä lippu korkealla ja itsetunto myös. Mennä vaikka palkattomaan harjoitteluun johonkin hyvään työpaikkaan pariksi kuukaudeksi - jos siitä olisi sitten myöhemmin hyötyä.

En tiedä millaisia paikkoja haet (ilmeisesti et opettajan tehtäviä), enkä itse ole kasvatustieteitä opiskellut, mutta kaverin kokemuksia kuunnelleena olen saanut sen käsityksen, että sillä alalla on paljon ihmisiä, jotka nimenomaan ovat kyllästyneitä lasten parissa toimimiseen ja hakevat niitä muutamia harvoja kehittämis/organisasaatio tyyppisiä tehtäviä, joissa saisi työskennellä siellä taustalla, ilman opetustyötä ja/tai aikuisten parissa. Niihin päästäkseen pitää olla ylemmät kuin kandin paperit ja paljon näyttöjä.

Opettajan tehtäviä mun ei oikein kannata edes hakea koskapa en ole luokanopettaja ja täällä päin tuntuu heidänkin olevan vaikea työllistyä. (Olen silti hakenut ja muutamia lyhyitä koulunkäyntiohjaajan sijaisuuksia tämä on poikinut.) Monenlaisia henkilöstöpuolen töitä olen hakenut (olen opiskellut kasvatustieteiden ohella mm. markkinointia ja kuvittelin sen olevan avuksi tähän suuntaan), samoin hyvinkin erilaisia projektityöntekijän hommia, sekä toki myös noita kasvatusalan kehittämis/organisaatiopuolen töitä. (Maisteri minä olen enkä kandi mutta näytöt puuttuvat.) Viime aikoina olen hakenut myös muun muassa ohjaajan paikkoja lastensuojelupuolelta. Mutta vaikka sanovat että kasvatuspuolen koulutukseni sopisi tälle puolelle hyvin (varsinkin kun olen lukenut myös erityispedagogiikkaa ja sosiologiaa) mutta ei maisterin kuulemma kuulu ohjaajan paikkoja hakea kun niihin voi päästä sosionomi ja lähihoitajakin.

Mutta joku ehdotti tuo palkatonta harjoittelua... Jospa pääsisin johonkin henkilöstöpuolen hommaan sellaiseen. Työllistäisiköhän se tie..

No minusta se "ylikoulutettu tähän tehtävään" on monesti vain kohtelias tapa ilmaista kieltävä vastaus hakemukseen. Saivat jonkun paremman tai sopivamman, ja tuo ylikoulutettu on tyylikäs perustelu.

Palkatonta harjoittelua kyllä suosittelen lämpimästi. Painin ihan saman asian kanssa. Oman alan työpaikkoja on todella vähän ja alemman tason paikkoihin ei mielellään oteta edes omalla alalla, saati sitten mihinkään muualle. Ja sitten kun viimein saat töitä saat kitkutella määräaikaisena viisi vuotta toivoen, ettei tulisi kovin pitkiä työttömyysjaksoja väliin, kiroten samalla niitä monia työkavereita jotka olisivat saaneet jäädä jo monta vuotta sitten eläkkeelle. Ilmaisella harjoittelulla voi kuitenkin saada jalan oven väliin ja niitä kontakteja. Meillä oli töissä yksi ilmainen harjoittelija ja kuulemma otetaan ilosta kiljuen takaisin, jos vain saadaan kunhan on valmistunut.

Opettajan tehtäviä mun ei oikein kannata edes hakea koskapa en ole luokanopettaja ja täällä päin tuntuu heidänkin olevan vaikea työllistyä. (Olen silti hakenut ja muutamia lyhyitä koulunkäyntiohjaajan sijaisuuksia tämä on poikinut.) Monenlaisia henkilöstöpuolen töitä olen hakenut (olen opiskellut kasvatustieteiden ohella mm. markkinointia ja kuvittelin sen olevan avuksi tähän suuntaan), samoin hyvinkin erilaisia projektityöntekijän hommia, sekä toki myös noita kasvatusalan kehittämis/organisaatiopuolen töitä. (Maisteri minä olen enkä kandi mutta näytöt puuttuvat.) Viime aikoina olen hakenut myös muun muassa ohjaajan paikkoja lastensuojelupuolelta. Mutta vaikka sanovat että kasvatuspuolen koulutukseni sopisi tälle puolelle hyvin (varsinkin kun olen lukenut myös erityispedagogiikkaa ja sosiologiaa) mutta ei maisterin kuulemma kuulu ohjaajan paikkoja hakea kun niihin voi päästä sosionomi ja lähihoitajakin.

Mutta joku ehdotti tuo palkatonta harjoittelua... Jospa pääsisin johonkin henkilöstöpuolen hommaan sellaiseen. Työllistäisiköhän se tie..

Noihin henkilöstöpuolen paikkoihin taitaa olla aika paljon hakijoita. Tuttavapiirissäni taitaa olla kolme KTM:ää, joilla oli johtaminen pääaineena. Kukaan ei ole työllistynyt henkilöstöhallintoon vaan muihin kaupallisiin tehtäviin. Lisäksi kun haet kasvatustieteen tutkinnolla liike-elämän palvelukseen, niin olet silti hieman "outolintu" monille rekrytoijille, joilla itsellään on se kaupallinen koulutus. Ehkä lähinnä saumaa voisi olla johonkin isoon yritykseen, jossa on paljon henkilöstöhallinnon työntekijöitä ja hieman erilainen koulutuspohjasi voisi olla arvokaskin.

Mutta ehdottomasti kannattaa hakea palkattomaan harjoitteluun sekä ihan kesätyöpaikkoja henkilöstöhallinnossa. Lisäksi voisi olla hyvä meriitti CV:ssäsi, jos menisit vaikka avoimeen opiskelemaan laajemmin kaupallista alaa. Toki sanoit opiskelleesi markkinointia, mutta ehkä sitä on sitten liian vähän laajuudeltaan kuitenkin. Pari kurssia ei vielä tee ihmeitä.

Noihin henkilöstöpuolen paikkoihin taitaa olla aika paljon hakijoita. Tuttavapiirissäni taitaa olla kolme KTM:ää, joilla oli johtaminen pääaineena. Kukaan ei ole työllistynyt henkilöstöhallintoon vaan muihin kaupallisiin tehtäviin. Lisäksi kun haet kasvatustieteen tutkinnolla liike-elämän palvelukseen, niin olet silti hieman "outolintu" monille rekrytoijille, joilla itsellään on se kaupallinen koulutus. Ehkä lähinnä saumaa voisi olla johonkin isoon yritykseen, jossa on paljon henkilöstöhallinnon työntekijöitä ja hieman erilainen koulutuspohjasi voisi olla arvokaskin.

Mutta ehdottomasti kannattaa hakea palkattomaan harjoitteluun sekä ihan kesätyöpaikkoja henkilöstöhallinnossa. Lisäksi voisi olla hyvä meriitti CV:ssäsi, jos menisit vaikka avoimeen opiskelemaan laajemmin kaupallista alaa. Toki sanoit opiskelleesi markkinointia, mutta ehkä sitä on sitten liian vähän laajuudeltaan kuitenkin. Pari kurssia ei vielä tee ihmeitä.

Kiitos kommenteistasi. Olen opiskellut sitä markkinointia perusopintojen verran, eli oliko se nyt 25 opintopistettä vai miten. Eli ei nyt sentään vaan pari kurssia mutta ei mitenkään mainittavasti silti. Outo lintu olisin henkilöstöpuolella varmastikin mutta olen ihan varma että positiivisessa mielessä, olen varma että esimerkiksi psykologian opintoni olisivat ehdottomasti eduksi henkilöstöpuolella. Kun nyt vaan jotenkin saisin sen jalan työnnetyksi jonkin oven väliin.

Onko ap sinulla mustaa nikkiä, yhden kysymyksen kysyisin. Ja voin sen tähän kyllä julkisestikin laittaa jos ei sinua haittaa. Mutta luulen, että yv olisi parempi.
(Ei ole kyllä minulla itsellänikään mustaa n.ä, mutta voin tehdä...)

Tähän sellainen peesaus, että itse kyllä ajattelen mielessäni aina "väärinkoulutettu" tuon ylikoulutetun sijaan...no, ehkä tää oli sitä pilkunhalkomista nyt :D

[QUOTE="Vieras";23058199]No minusta se "ylikoulutettu tähän tehtävään" on monesti vain kohtelias tapa ilmaista kieltävä vastaus hakemukseen. Saivat jonkun paremman tai sopivamman, ja tuo ylikoulutettu on tyylikäs perustelu.[/QUOTE]

Mutta kysy pois vaan. :) Itse muuten koen todellakin olevani väärinkoulutettu ylikoulutetun sijaan. Väärinkoulutettu melkein mihin tahansa. Vika on toki minun, kun niin huonosti alani ja opintokokonaisuuteni valitsin mutta osittain kyllä myös yliopiston, joka niin huonosti tuntee ja huomioi työelämän tarpeita.

QUOTE=peesari;23060854]Onko ap sinulla mustaa nikkiä, yhden kysymyksen kysyisin. Ja voin sen tähän kyllä julkisestikin laittaa jos ei sinua haittaa. Mutta luulen, että yv olisi parempi.
(Ei ole kyllä minulla itsellänikään mustaa n.ä, mutta voin tehdä...)

Tähän sellainen peesaus, että itse kyllä ajattelen mielessäni aina "väärinkoulutettu" tuon ylikoulutetun sijaan...no, ehkä tää oli sitä pilkunhalkomista nyt :D[/QUOTE]

Minulla on aika samankaltainen tilanne kuin ap:llä. Maisterintutkinto on, sillä ei tee mitään. Opisotasoinenkin tutkinto on, mutta töitä ei silti löydy, puuttuu sitä oleellista kokemusta. Kysyvät työhaastatteluissa, tuleeko mulle lisää lapsia lähivuosina... hehheh.

no niin löytyihän se taas tämän ketjun hännänpää.

ollaan näköjään ap.n kanssa eri kellonaikaan liiikenteessä. Kyllä työelämä tarvitsee pedagogisesti ajattelevia ihmisiä, enenevässä määrin jopa...
Voisitkohan luetella isoja firmoja mihin oot hakenut. Saatan keksiä lisää.
Mitä työkokemusta sulla on.
Jotain projektia.. sehän on hyvä alku.
Tavallinen työnhakuprosessi on vaikea tapa työllistyä.
Pitäisi saada jalka oven väliin ensin.

Samassa paatissa. Mulla kävi niin, että kouluttauduin eräälle erikoisalalle, jota en nyt viitsi mainita. Tein valmistumisen jälkeen töitä, sitten tulikin yllättävä elämäntilanne ja olin työelämästä pois useamman vuoden. Nyt en saa mistään töitä, sillä ohitseni kirii myöhemmin valmistuneita, joilla on harjoitteluaikaisia suhteita. En saa töitä esimerkiksi siivousfirmoista tai myyjänä, koska sinne otetaan opiskelijoita tai sellaisia, joilla on kokemusta alasta. En saa edes lyhyitä harjoittelijoille tarkoitettuja pestejä omalta alaltani, koska sinne valitaan niitä, jotka vielä opiskelevat. Ja kyllä minä itsekin tekisin niin, että jos hakijana on 10 vuotta sitten valmistunut, joka on ollut työelämästä pois 5 vuotta tai vastavalmistunut, niin kyllä minä sen vastavalmistuneen palkkaisin.

En saa hanttihommia, koska aina kysytään että miksi sä haet tänne etkä oman alan töihin. Tuntuu siltä, että mun on nyt pakko vaihtaa alaa ja kouluttautua uudelleen. Alan olla jo epätoivoinen.

Yhteistyössä