Miten ihmeessä jotkut jaksaa lasten harrastamista (mnta kertaa viikossa...)???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen

Vieras
Tuli vaan tällainen aloitus mieleen...tytön (9v) koulukavereista lähes jokainen harrastaa jotain (ellei jopa useampaa lajia)..monta kertaa viikossa harrastamista ja viikonloppuisin pelit yms päälle, sama juttu pojan (10v) kavereiden kanssa, etenkin niillä jotka pelaa lätkää. Sattaa olla 4 krt/viikossa harkat ja sit viikonloppuisin on pelejä. En kertakaikkiaan tajua, miten vanhemmat jaksaa kuskata lapsia koko ajan ja viikonloputkin menee lasten harrastusetn ehdoilla.

Harrastaminen on hyvä asia, mutta rajansa kaikella. ja ehdottomasti yksi harrastus/per lapsi riittää. Ja esim. itselläni on vuorotyö, silloin kun mulla on vapaata, en jaksa olla menossa koko ajan. Ja jos on useampia lapsia (pikkusisaruksia) niin yksi ihminen roudaa sitten koko porukan harrastuksiin...???(jos itse on töissä).Tällaista pohdin...tuntuu että alämä on nykyään kauheeta suorittamista.

Ekaluokkalainen tyttöni ja hänen kaverinsa harrastavat paljon. Olen sitten tinkinyt omista harrastuksistani. Itsekin nuorena harrastin, nyt on hänn vuoronsa.

Mä oon miettinyt samaa. Omat lapset vielä pieniä mutta yhdell äystävällä on jo kouluikäisiä lapsia ja joka ilta saa heitä harrastuksiin kuskata, viikonloppuisin ja lomilla myös kaikenmaailman turnausmatkoja.
En ikinä jaksaisi itse samanlaista rumbaa, miten siinä jää vapaa-aikaa enää millekkään muulle ollenkaan?

Jotkut jaksaa, jotkut ei. Mä kuulun jälkimmäisiin ja siksi en aikoinaan antanut tuon letkulantiokuopukseni alkaa siskontyttöni kilpatanssipariksi. Systeri on vuodessa ehkä 5 viikonloppua kotona ja jos viikolla on joskus vapaailta, niin voi vetää ruksin seinään. Tosin siskontyttö on jo 15 v, mutta sama meno on ollut jo vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Ekaluokkalainen tyttöni ja hänen kaverinsa harrastavat paljon. Olen sitten tinkinyt omista harrastuksistani. Itsekin nuorena harrastin, nyt on hänn vuoronsa.

No, minä haluan kyllä itsekin harrastaa jotain, siis käydä lenkillä ja jumpassa. Silloin kun ehdin.

Ei kaikkia tarvitse aina kuskata harrastuksiin. On olemassa kimppakyydit ja vuoroviikot, jotkut lapset kulkevat itse bussilla ja osalla on harrastuspaikat kävelymatkan päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Mä oon miettinyt samaa. Omat lapset vielä pieniä mutta yhdell äystävällä on jo kouluikäisiä lapsia ja joka ilta saa heitä harrastuksiin kuskata, viikonloppuisin ja lomilla myös kaikenmaailman turnausmatkoja.
En ikinä jaksaisi itse samanlaista rumbaa, miten siinä jää vapaa-aikaa enää millekkään muulle ollenkaan?

Mä en ymmärrä niitä vanhempia, joiden pitää lähteä jokaiselle turnausmatkalle ja peleihin vieraalle paikkakunnalle mukaan. Varsinkaan jos on useampi lapsi, jotka joutuu kulkemaan mukana tai heidät viedään hoitoon.

Enkä kyllä sitä kuskaamistakaan, jos nyt ei oo kymmentä kilometriä matkaa.

Minä en tiedä harrastusta ja harrastuksen kautta saatuja parempaa turvaverkkoa teinivuosiksi.

Siksi olen kuskannut omiani sählyyn, uimahyppyyn, jousiammuntaan, teatteriharkkoihin, larppiin, soittamaan, lisää soittamaan ja ties mihin.

Poikani harrastaa lätkää ja salibandyä. Harkat on ma, ti, to, pe ja su. (+ pelit la ja su)
Ei tartte miettii mitä tekis...
Hyvin jaksetaan, vaikka kyllä kieltämättä välillä hieman "ketuttaa".
Onneksi on vain yksi harrastelija, odotan innolla mitä tuo nuorempi keksii meidän päänmenoksi... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Minä en tiedä harrastusta ja harrastuksen kautta saatuja parempaa turvaverkkoa teinivuosiksi.

Siksi olen kuskannut omiani sählyyn, uimahyppyyn, jousiammuntaan, teatteriharkkoihin, larppiin, soittamaan, lisää soittamaan ja ties mihin.

pitäs olla, että harrastuksenkautta saatuja kavereita parempaa turvaverkkoa...

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:

Samaa mietin. Pojan kaveri on aina tosi väsynyt, kun on pakko käydä harkoissa monta kertaa viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No, minä haluan kyllä itsekin harrastaa jotain, siis käydä lenkillä ja jumpassa. Silloin kun ehdin.

No sitten se on sinun valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:

peesi. näin myös meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Minä mietin, miten ne lapset jaksavat? (siis harrastaa lähes joka ilta)

No niin...me asutaan sellaisella alueella että lapsilla on kalliita harrastuksia ja lasten PITÄÄ harrastaa. Mielellään myös useampaa lajia ;) Välillä tulee mietittyä onko se vanhempien vai lasten tahto....

Maksimissaan yksi harrastus per lapsi teillä. Sinä kyllä saat käydä monessakin..?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Minä mietin, miten ne lapset jaksavat? (siis harrastaa lähes joka ilta)
Jotkut jaksavat. Ehkä se on geeneissä. Tosin mä olen perinyt vanhemmiltani sitten vaan ne huonot geenit :D Mutta siskontytölläni oli nyt ysiluokan jouluna keskiarvo 9,6 eli ei vaikuta harrastus edes koulumenestykseen.

No sitten se on sinun valinta.

Pakko, tai ei muuten jaksa. En halua/enkä aio luopua omasta elämästä lasten takia. En kuitenkaan harrasta fanaattisesti mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycott:

Maksimissaan yksi harrastus per lapsi teillä. Sinä kyllä saat käydä monessakin..?

Täh? Käyn jumpassa tai lenkillä silloin kun EHDIN, eli en edes joka viikko.

|O |O |O
En jaksakkaan, mutta silti roudaan... :whistle:
Mä näen asian niin, että kun lapsilla on muutakin tekemistä kuin kavereitten kanssa r-kioskin kulmilla syljeskely, kaikki vaiva on sen arvoista.
Saati että lapset nauttivat tekemisistään, saavat kavereita, mielekästä tekemistä, taitoja ja jos vaikka mitä harrastuksen kautta.
Isommat kulkevat itsekseen, tietenkin, mutta pienempänä on kuskattava, osallistuttava, niin tunteihin kuin leireihin.

Toisaalta, mä en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät omaa laiskuuttaan viitsi osallistua lastensa harrastuksiin..

Yhteistyössä