Miten hoidat kuntoasi/ miten saat tuloksia?

09.05.2014
40
0
6
Heippa.

Kertokaas millä tavalla pidätte painonne kurissa ja kuntonne muutenkin kohdillaan.
Olen taas pitkästä aikaa innostunut kuntoilusta, mutta kuntosalilla käynteihin ei ole aikaa eikä varaa. Kerran viikossa käyn pilatestunnilla, mutta siinä onkin se "maksullinen"-puoli.
Yritän (vaihtelevalla menestyksellä) käydä juoksemassa, mutta lenkit vielä n.2-3km kunnosta johtuen. Lisäksi jumppailen kotona välillä nettivideoiden opastuksella ja välillä vaan nostelen painoja tv:tä katsellessa.

Syömäpuolella olen karsinut lähes kaikki herkut pois, joka ei ole ollut vaikeaa kun en niistä kauheasti perusta muutenkaan. Syön paljon marjoja ja kasviksiakin, mutta proteiinia pitäisi varmaan jotenkin lisätä...

Ongelmanani on (ajan puutteen lisäksi), että vaikka mielestäni olen lisännyt kuntoilua reilusti ja ruokavalio on keventynyt ei tulosta synny siihen tahtiin kun toivoisin. Luulen, että teen jotain väärin tai jätän jotain oleellista väliin.

Olisi siis huippukiva kuulla miten te toiset ihan "normi-immeiset" (tarkoitan, että en treenaa fitneskisoihin) saatte tuloksia aikaan.
Miten paljon kuntoilette ja miten? Mitä syötte? Onko teillä ollut jotain ahaa-elämyksiä joiden avulla treeni on alkanut sujumaan ja tuloksia näkymään paremmin?
Kaikenlaisia vinkkejä otetaan innolla vastaan :)

Kiitos jos jaksat vastailla :)

Vhh-ruokavalio.
Lenkkeily koirien kanssa.
Kuntosali kotona 2 x viikossa, kerran viikossa salilla.
Hyötyliikunta.

Pysyy paino hallinnassa ja painojen kanssa teutarointi pitää lihaksen hyvin kunnossa.
Kyykky vapailla painoilla on mun pyllyn lemppari. :)

Jos pitkät juoksulenkite eivät onnistu niin ala tehdä pyrähdyksiä rivakoilla kävelylenkeillä. Vaikka 100 metriä täysillä, 500m kävelyä, taas 100 metriä juoksua.

Mulla kävely rivakasti alkaa ottaa sääriluihin jostain syystä, kevyt hölkkä on huomattavasti parempi ainakin mulle, ei tarvii hölkätä kovaa.

Juu, juoksussa riittävän monipuolisia lenkkejä.

Ota 1-2 lenkkiä viikossa intervallina: vähän matkaa täysiä, vähän matkaa hölkötellen jne. Lenkin pituudeksi riittää aluksi puolisen tuntia alku- ja loppuverryttelyllä. Esim KuntoPlussassa netissä on jotain maksuttomia ohjeita.

Tällä saa ainakin kestävyyskuntoa mukavasti :)

Tsemppiä!

Totuuden nimissä, ihan semmosta kevyesti hölkyttelyä nuo minun "juoksu"lenkkini ovat olleet. Ylpeä olen silti, että se 2-3km onnistuu edes hölkytellen, mutta ennen muinoin meni kyllä enemmän :)
Mulla juoksemisessa/hölkkäämisessä ongelmana on lonkkien kipeytyminen ja siksikään en uskalla hirveästi spurttailla tai ihan joka päivä juosta.

Vaimo-Rakas: mitä käytännössä pitää sisällään sinun kuntosalisi kotona? Onko paljonkin varusteita? Onko joku laite ollut erityisen hyvä hankinta?
Entä miten orjallisesti noudatat ruokavaliotasi? Onko jotkut tietyt ruoat joita välttelet erityisesti? Mietin vaan, että oikeastaan varmaan itsekkin syön vähä hiilarisesti, mutta marjoja ja hedelmiä menee kyllä ja tummiakuituja..

[QUOTE="mamma";29877821]Juu, juoksussa riittävän monipuolisia lenkkejä.

Ota 1-2 lenkkiä viikossa intervallina: vähän matkaa täysiä, vähän matkaa hölkötellen jne. Lenkin pituudeksi riittää aluksi puolisen tuntia alku- ja loppuverryttelyllä. Esim KuntoPlussassa netissä on jotain maksuttomia ohjeita.

Tällä saa ainakin kestävyyskuntoa mukavasti :)

Tsemppiä![/QUOTE]

Täytyykin käydä katsomassa tuo KuntoPlussa. Kiitos vinkistä :)

Kuntosali 2-4kertaa viikossa ja tankotanssi. Ruokavalio on hiilaritietoinen. Ja ensimmäisen kerran elämässä alkaa näyttää siltä, että tänä kesänä esittelen rannalla vatsalihaksia :) Siis sellaisia hienoisesti erottuvia pitkiä vatsalihaksia. Mutta edistys sekin.

Se on ruokavalion ansiota (olin superdieetillä ja käytän sitä ruokavaliota pohjana edelleen) sekä personal trainerin tekemän kuntosaliohjelman ansiota. Ja sen, että käyn salilla niin usein ja teen oikeasti raskaita treenejä.

Kävin vuosia sitten salilla, enkä saanut tuloksia 3kk yhtään. Ihmekkös, kun ohjelma oli tehty kuntosalilaitteille ja jalkoja treenasin 30kg, käsiä 5kg jne...
Kun ymmärsin ettei sellainen ole treenaamista ja uskalsin laittaa jalkaprässiin 100kg, vaihdoin laitteet vapaille painoille ja niissä menen voimien äärirajoilla (kokoajan painoja kasvattaen) niin kiinteytymistä on alkanut tapautua pikkuhiljaa. Superdieetin aikana opin, että tuloksia tulee sopivalla ohjelmalla jo yhdessä kuukaudessa. Jos 3kk ei tapahdu mitään, on ohjelma viallinen.

Totuuden nimissä, ihan semmosta kevyesti hölkyttelyä nuo minun "juoksu"lenkkini ovat olleet. Ylpeä olen silti, että se 2-3km onnistuu edes hölkytellen, mutta ennen muinoin meni kyllä enemmän :)
Mulla juoksemisessa/hölkkäämisessä ongelmana on lonkkien kipeytyminen ja siksikään en uskalla hirveästi spurttailla tai ihan joka päivä juosta.

Vaimo-Rakas: mitä käytännössä pitää sisällään sinun kuntosalisi kotona? Onko paljonkin varusteita? Onko joku laite ollut erityisen hyvä hankinta?
Entä miten orjallisesti noudatat ruokavaliotasi? Onko jotkut tietyt ruoat joita välttelet erityisesti? Mietin vaan, että oikeastaan varmaan itsekkin syön vähä hiilarisesti, mutta marjoja ja hedelmiä menee kyllä ja tummiakuituja..

En siis karppaa, marjat ja hedelmät (joskus jäätelö ja suklaa) kuuluvat ruokavalioon. Olen ollut kohta 4 vuotta ilman viljoja ja perunaa, riisiä ja pastaa.
Kotona meillä on penkkipunnerrusteline, vatsalihaslauta sekä käsipainot. Monipuolisen treenin saa tehtyä pelkällä tangolla ja painoillakin.
Kotona teen penkkiä, hauista, pään ylivetoja, hyvää huomenta-liikettä ja pystypunnerruksia. Lisäksi vatsat. Salilla käydessä teen jalkakyykyn siellä koska kotona ei riitä painot ja ei ole kyykkytelinettä. (vaikea saada painoja niskan taakse ilman telinettä) sekä maastavedot. Lisäksi käytän kuntosalilla ylä- ja alataljat.

PiuPiu:
kiva kuulla, että tuloksia alkaa näkymään. Sehän se motivoi jatkamaan. Täytyy vaan sanoa, että aika paljon ilmeisesti treenaat. Nostan hattua! :)
Itsellä ei taitaisi oikein aika riittää ja kuten kerroin kuntosalikorttiin ei nyt ole rahaa.

Pystyisit/jaksaisitko vähän avata superdiettisi saloja ja mitä käytännössä tarkoittaa hiilaritietoinen ruokavalio?

Ja vielä yksi kysymys (nolona kun ei näistä tajua): mitä tarkoittaa vapaillapainoilla treenaus?

En siis karppaa, marjat ja hedelmät (joskus jäätelö ja suklaa) kuuluvat ruokavalioon. Olen ollut kohta 4 vuotta ilman viljoja ja perunaa, riisiä ja pastaa.
Kotona meillä on penkkipunnerrusteline, vatsalihaslauta sekä käsipainot. Monipuolisen treenin saa tehtyä pelkällä tangolla ja painoillakin.
Kotona teen penkkiä, hauista, pään ylivetoja, hyvää huomenta-liikettä ja pystypunnerruksia. Lisäksi vatsat. Salilla käydessä teen jalkakyykyn siellä koska kotona ei riitä painot ja ei ole kyykkytelinettä. (vaikea saada painoja niskan taakse ilman telinettä) sekä maastavedot. Lisäksi käytän kuntosalilla ylä- ja alataljat.

Täytyy nostaa hattua sinullekin :) Hienoa lukea kuinka ihmiset panostaa kuntoiluun.
Olisipa itselläkin tuollainen kuntosali kotona. No, ehkä joku päivä..:)

PiuPiu:
kiva kuulla, että tuloksia alkaa näkymään. Sehän se motivoi jatkamaan. Täytyy vaan sanoa, että aika paljon ilmeisesti treenaat. Nostan hattua! :)
Itsellä ei taitaisi oikein aika riittää ja kuten kerroin kuntosalikorttiin ei nyt ole rahaa.

Pystyisit/jaksaisitko vähän avata superdiettisi saloja ja mitä käytännössä tarkoittaa hiilaritietoinen ruokavalio?

Ja vielä yksi kysymys (nolona kun ei näistä tajua): mitä tarkoittaa vapaillapainoilla treenaus?

Ilman telineitä ja vempeleitä. Esim. käsipainot tai tanko + painot. Niillä pystyy tekemään valtavasti erilaisia, hallittuja liikesarjoja joita useat räpläävät monissa laitteissa. Lisäksi olen kyllä huomannut että vapailla painoilla tehdessä liikkeet ottavat enemmän lihaksiin verrattuna laitteissa suoritettuja liikkeitä.
Tosin tässä harjoittelussa pitää ottaa huomioon ettei käytä itselle liian isoja painoja jotta liikeradat säilyvät puhtaina. Laitteet ovat siitä hyviä että usein auttavat pitämään linjat suorassa ja ne ovat myös turvallisempia kun lähdetään maximi-painoilla kokeilemaan.
Ei mua esim. kiinnosta paljonko joku on saanut jalkaprässissä mutta se kyllä kiinnostaa paljonko nousee kyykystä vapaalla tangolla ;)

Mä treenaan salilla tai ryhmäliikuntatunneilla n. 5krt viikossa.

Kotona ja omillaan treenatessa monesti voi olla ongelma se, että ei uskalleta tai jakseta poistua sieltä omalta mukavuusalueelta. Eli just hinkataan sitä parin kilsan lenkkiä, pidetään taukoa kun alkaa yhtään enempää hengästyttää tai tuntua "pahalta". Eli kotitreenissäkin kannattaa etsiä vaihtelua ja HAASTAA itseään joka kerta. Joka kerta juosta kenties vähän kovempaa vauhtia tai pidempi matka, ehkä ottaa sinne sekaan vähän mäkitreeniä tai portaita myös. Sama kaikessa muussakin, eli aina astetta enemmän höökiä siihen treeniin. Muuten ei kehitystä voi tapahtua.

Yhteistyössä