Miten Helsingistä asunto! Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Ollaan siis 2kk ikäisen vauvan kanssa oltu jo yli kuukausi asunnottomia, kaupungilta sanovat, että suuriosa hakijoista ei saa ikinä sieltä asuntoa. Nuorisosäätiöltä todettiin, että puolenvuoden-vuoden jonot ja paljon perheellisiä hakijoita. Yksityiseltä ei käytännössä mahdollista saada kun jokaista asuntoa kohden on kymmeniä hakijoita, ja itsellä ei ole ammattia ja nyt äitiyslomalla eli tulot olemattomat. Vuokran pystyisin kyllä maksamaan, mutta en yli 800e.. Eli vvo:n ja sadon asunnot yleensä liian kalliita, sieltäkin olen hakenut ja soitellut, mutta en ole saanut.

Mä alan olla jo syvästi epätoivoinen ja uupunut tähän jatkuvaan reissussa oloon vauvan kanssa.
Onko kenelläkään kokemusta mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä? Ja jotain ihme vinkkejä miten saisi yksityiseltä.....

Miten kävi edellisen kämpän kanssa vai muutitko toisesta osasta Suomea? Kyllä asunnottomaksi jäänyt pienen vauvan vanhempi kuuluisi listan kärkeen asuntoja jaettaessa?

No hyppäät seuraavaan junaan joka vie pohjoseen ja jäät jollain asemalla pois kun siltä tuntuu ja menet läheiseen pieneen kylään ja marssit sosiaalitoimistoon, että sä tulit nyt.

Kyllä yleensä kaupungilta saa asunnon aika nipeasti kun tilanne on tollanen. Olet asunnoton ja pienen vauvan äiti. Ilmoita sinne, että kohta ei sinulle ole enää yöpymispaikkoja, niin uskon että saat asunnon nopeastikin.

Miten kävi edellisen kämpän kanssa vai muutitko toisesta osasta Suomea? Kyllä asunnottomaksi jäänyt pienen vauvan vanhempi kuuluisi listan kärkeen asuntoja jaettaessa?

Edellinen kämppä oli kimppakämppä opiskelijakaverin kanssa, emmekä vauvan kanssa siihen mahtuneet jäämään. Näin mäkin luulin, että olisi kohtalaisen helppoa vauvan kanssa saada asunto, mutta ei näköjään. Vaikeampaa vain. Muutto muualle ei nyt käy, sitten olisi järjesteltävänä asunnon lisäksi opiskelupaikka ja työ.

Jos et ole mamu niin et saa Hgin kaupungilta kämppää. Tää nyt vain on näin tällä hetkellä ja myös tulevaisuudessa jos vihreät saavat huseerata Hgin kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa.

mites ensikodit, muutes?

Periaatteessahan minä en ensikotiin kuuluisi kun ei mitään ongelmia elämänhallinnassa tai omillaan pärjäämisessä ole, mutta jos sitä kautta saisi asunnon niin olisin valmis ensikotiinkin menemään joksikin aikaa. Musta tuntuu välillä et kaupungin asuntoon olen liian "normaali" ja yksityisille liian köyhä. Pattitilanne. Hirveätä stressata koko ajan, että mitä ihmettä teen ja samalla tuntee suurta häpeää eikä kehtaa oikein kenellekään edes kertoa missä tilanteessa olen.. Parille ystävälle on ollut pakko tunnustaa, että saa yöpaikan..

Siis kyllähän satolta ja vvolta pitäisi löytyä kaksioita alle 800€:n....? :O

Soitto sosiaalitoimistoon voi auttaa, kun lapsia yleisestiottaen ei tässä maassa saisi pakottaa kadulle asumaan. Sieltä järjestävät kaupungin asunnon. PK seudulla varsinkin kaupungin asunnoissa asuu ihan tavallisiakin ihmisiä paljon, sillä yleinen vuokrataso ja omistusasuntojen hintataso on niin jumalattoman korkea, että harvalla siihen varaa...

Oletko etsinyt esim kaksioita Vantaalta? Monet muualta Suomesta pääkaupunkiin opiskelemaan tulevat haluavat asunnon nimenomaan Helsingistä ja sen vuoksi pienille asunnoille on kysyntää enemmän kuin tarjontaa.

*muoks* Noin pienen lapsen kanssa riittää useammaksi vuodeksi yksiökin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kaupungin kämpissä asuu kyllä ihan normaalia väkeäkin... ihme ennakkoluuloja.

Kyllä mä tiedän :D Kaupungilla töissä olevat esimerkiksi jotka asuvat kaupungin asunnossa ovat varmasti hyviä tyyppejä, ja muutkin. Mutta nyt kun olen sinne asuntotoimistoon soitellut niin on alkanut tuntumaan siltä, että mulla ei ole tarpeeksi ongelmia tai jotain..Että jos olisin joku moniongelmainen ois varmasti jo järjestetty asunto..Njääh en oikein osaa nyt selittää näitä mun tuntemuksia, mutta ehkä näistä jotain tajuaa..

Minkä kokoista kämppää haet? Jos on varaa maksaa takuuvuokra, ei ole estettä yksityiselle muuttaa. Ei niitä hakijoita ole paljoa, ellet joltain firmalta hae. Soitat ja sovit näytön ja nimi paperiin. Onko luottotiedot kunnossa? Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja asia selvä;24080905:
Ai ei mitään ongelmaa elämänhallinnan suhteen jos on asunnoton pienen lapsen kanssa ja isästä ei ole mitään tietoa ja apua...:O

Missä lukee ettei isästä mitään tietoa? :D Elämänhallinnalla tarkoitin ihan perusasioita esim. laskujen maksut, ruoka, vaatteet jne perus itsestä ja lapsesta huolehtiminen.

Sosiaalitoimen on AINA järjestettävä lapsiperheelle asunto. Piste. Täystyy kuitenkin ottaa huomioon, että ette ole etusijalla hakiessanne asuntoa kaupungin asuntotoimistosta, vaan velvollisuus asunnon järjestämiseen on nimeomaan sosiaalitoimella.

Eräs kunta yritti pullikoida lakia vastaan, uhkaili huostaanotolla ja väitti ettei asuntoja ole, jolloin apulaisoikeuskansleri antoi päätöksen, että kunnan on tarvittaessa vaikka ostettava asunto, mutta lapsiperhettä ei saa jättää ilman asuntoa, ja ettei asunnottomuus ole myöskään huostaanoton hyväksyttävä peruste, vaan kunnalla on velvollisuus järjestää asunto.

AOK Päätös Diaarinumero: 143/1/07

htt p://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.okv.fi%2F43%2F143_1.07.pdf&rct=j&q=143%2F1%2F07&tbs=lr%3Alang_1fi&ei=hDcKTsCXDI34sgatk6XjDg&usg=AFQjCNE_kKy8iKfqAQyeIqyqYV03JRbjYA&cad=rja

Kävin vilasemassa VVO:n sivuilla, Konalassa vapaana 2h+k, vuokra n. 700 erkkiä. Malminkartanossa kaksio alle 700 euroa jne.

Mä oon soitellu vvo:lle, mutta AINA ovat sanoneet, että ko.asunto on jo varattu ja käsittelevät munkin hakemuksen jos "varaaja" ei haluakaan asuntoa. Eli eivät päivitä kunnolla sivujansa..esim noi Kannelmäen kämpät siinä sivulla on ollu jo ainakin kuukauden..

[QUOTE="apua";24080951]Mä oon soitellu vvo:lle, mutta AINA ovat sanoneet, että ko.asunto on jo varattu ja käsittelevät munkin hakemuksen jos "varaaja" ei haluakaan asuntoa. Eli eivät päivitä kunnolla sivujansa..esim noi Kannelmäen kämpät siinä sivulla on ollu jo ainakin kuukauden..[/QUOTE]

Itse vaihdoin kämppää vuosi sitten. Laitoin VVO:lle ja Satolle hakemukset. Molemmilta tuli mulle suoria tarjouksia saman viikon aikana ja pääsin nopeasti katsomaan kämppää ja alle kahdessa viikossa sopparikin oli tehty. Missäs nyt mättää? Sekin oli kesäkuu...

Yhteistyössä