Miten Helsingistä asunto! Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katselin pikaisesti vuokraovi.com palvelusta, kerrostalokaksio helsingistä, maksimivuokra 800€, tuli kolme sivua vastauksia... Kyllä niistä nyt joku tärppää??

Olen huhtikuun alusta saakka käynyt useassa asuntonäytössä per viikko (paitsi synnytyksestä viikon ajan). Jokaisessa näytössä on ollut väh.10 katsojaa ja aina joukossa työssäkäyviä vanhempia ihmisiä. Ymmärrän kyllä itsekin, että sellaiselle vuokrataan mielummin kuin nuorelle opiskelija-yksinhuoltajalle joka on äitiyslomalla.

Ai niin, yksi kämppä olisi minkä saisin heti, mutta vuokra 1050e:/

Meille sanottiin 4 vuotta sitten ihan suoraan, että kaupungin asuntoihin ette valitettavasti saa mitään etuoikeutta, kun jäätte asunnottamaksi lapsen kanssa. Jonon päähän ja se on sitten lastensuojelun asia selvittää miksi olette siinä tilanteessa että lapsenne on koditon. Olin aivan että mitä helvettiä? :O

Meidän vuokra-asunto myytiin ja uusi omistaja halus siihen asumaan. Puoli vuotta oli irtisanomisaika ja meni ekana laittamaan hakemuksen kaupungille. Rouva tiskin takana sanoi vielä, että he olettavat että me pärjäämme itseksemme, sillä mies on töissä ja minä opiskelin. Jätin kuitenkin hakemuksen, loppujenlopuksi saimme yksityiseltä vuokrattua. Onneksi!

Muistaakseeni muutama vuosi sitten tuli lakiuudistus, jonka mukaan kaupungin/kunnan asuntoihin voi muuttaa/ pääsee muuttamaan tulotasosta riippumatta.

Itse vaihdoin kämppää vuosi sitten. Laitoin VVO:lle ja Satolle hakemukset. Molemmilta tuli mulle suoria tarjouksia saman viikon aikana ja pääsin nopeasti katsomaan kämppää ja alle kahdessa viikossa sopparikin oli tehty. Missäs nyt mättää? Sekin oli kesäkuu...

Tuollaisia tarinoita mäkin olen kuullut ja pidin melko varmana, että saisin asunnon todella nopeasti, mutta pitkistä jonoista vain puhuvat. Sitä ihmettelen itsekin, että missä nyt mättää.
Olitko asuntoa hakiessasi töissä?

[QUOTE="apua";24080951]Mä oon soitellu vvo:lle, mutta AINA ovat sanoneet, että ko.asunto on jo varattu ja käsittelevät munkin hakemuksen jos "varaaja" ei haluakaan asuntoa. Eli eivät päivitä kunnolla sivujansa..esim noi Kannelmäen kämpät siinä sivulla on ollu jo ainakin kuukauden..[/QUOTE]

Tuo on vain tapa kiertää lakia. Asunnottomana lapsiperheenä olette etusijalla valtion asuntorahoituksella rakennettuihin asuntoihin. Vuokranantajien kuuluisi noudattaa lakia ja antaa asunnot eniten tarvitseville, mutta käytännössä ne usein antavat asunnot mieluummin lakia rikkoen varakkaille.

Mm. VVO, HOAS, ja SATO ovat saaneet oikeusasiamieheltä huomautuksia, että asukasvalinnassa pitää noudattaa lakia ja sääntöjä.

Ks. esim seuraava ratkaisu:

Dnro 1429/4/05

htt p://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip/?${base}=ereoapaa&${html}=eoap5000&${ccl}=define+reverse&${freetext}=tunniste=1429/2005&${snhtml}=nosyn

[QUOTE="apua";24081035]Tuollaisia tarinoita mäkin olen kuullut ja pidin melko varmana, että saisin asunnon todella nopeasti, mutta pitkistä jonoista vain puhuvat. Sitä ihmettelen itsekin, että missä nyt mättää.
Olitko asuntoa hakiessasi töissä?[/QUOTE]

On aivan totta, että asuntoa tarjotaan usein heti kunhan vaan on töissä. Kuitenkin lain mukaan vähävaraiset ja asunnottomat ovat asunnonsaannissa etusijalla.

[QUOTE="apua";24081035]Tuollaisia tarinoita mäkin olen kuullut ja pidin melko varmana, että saisin asunnon todella nopeasti, mutta pitkistä jonoista vain puhuvat. Sitä ihmettelen itsekin, että missä nyt mättää.
Olitko asuntoa hakiessasi töissä?[/QUOTE]

yksityisille myös vaan kiihkeämmin yhteyttä. jos ei helsingistä löydy miksi et mene espooseen tai vantaalle? ymmärsin ainakin, että ei sulla ole töitä eikä koulua helsingissä, joten sitäkään syytä ei ole miksi juuri helsingin pitäisi se kämppä sulle tarjota.

myös eikö jokin pieni kaksio yksityiseltä kelpaa jos ei ole rahaa isompaan?

[QUOTE="apua";24081084]Kun saisi jotenkin tajuamaan, että mä ihan varmasti maksan vuokrat ajallaan enkä aiheuta minkäänmoisia häiriöitä!:/[/QUOTE]

onko sulla luottotiedot menneet vai miksi moista murehdit? vai työttömyyden takiako luulet, ettei yksityiset vuokranantajat ota sinua? onko sulla kuitenkin jotain näyttää tuloista tai omistuksesta, joka puoltais sun rehtiyttä?

ihan käypä syy tietty...

mitenköhän tuo hoas, jos kerta olet opiskelija? jos olet yliopistossa kirjoilla niin voit varmaan tarvittaessa ilmoittautua läsnäolevaksi sen on aika pieni kulu kuitenkin ja saat yths:n palvelut+opiskelijahintaisen matkustuksen. ja sitte haet hoasilta, tietääkseni perheasuntoon pääsee kahdestaan lapsen kanssa?
en tiiä miten tuo läsnäolotms homma toimii muissa kouluissa tai onko sillä ylipänsä hoasille väliä tuommosessa tilanteessa.

Ei ole luottotiedot menneet. Ja Helsingissä on koulu- sekä työpaikka. Ja mulle kelpais vallan hyvin yksiökin, pieni vauva ei vielä tarvitse omaa tilaa, pääasia että saataisiin meille KOTI.

Yksityisellä yleensä on vuokranvälitysfirmat hoitamassa hommia, ja niille pitää ilmoittaa yleensä nimi, osoite, ammatti ja tulot. Mulla nuo tiedot on nyt tosi surkeat (ammatti:opiskelija, tulot:550e siis minimiäitiyspäiväraha). :D

[QUOTE="apua";24081132]Ei ole luottotiedot menneet. Ja Helsingissä on koulu- sekä työpaikka. Ja mulle kelpais vallan hyvin yksiökin, pieni vauva ei vielä tarvitse omaa tilaa, pääasia että saataisiin meille KOTI.

Yksityisellä yleensä on vuokranvälitysfirmat hoitamassa hommia, ja niille pitää ilmoittaa yleensä nimi, osoite, ammatti ja tulot. Mulla nuo tiedot on nyt tosi surkeat (ammatti:opiskelija, tulot:550e siis minimiäitiyspäiväraha). :D[/QUOTE]

no siis näillä tiedoilla pitäis ihan hyvin saada vaikka millainen kämppä! eihän nuo tulot ole häävit, mutta jos sulla on opiskelupaikka niin kato hoasista. ei opiskelijat kaupungin kämppiä ensisijaisesti saa.

työpaikan puolesta voithan ilmoittaa että tulot nousee heti kun palaat töihin, joten tämäkin väliaikainen tilanne. tietysti on myös tuurista kiinni, mutta luulisi että oma aktiivisuus palkitsee jossain vaiheessa.

[QUOTE="apua";24081132]Ei ole luottotiedot menneet. Ja Helsingissä on koulu- sekä työpaikka. Ja mulle kelpais vallan hyvin yksiökin, pieni vauva ei vielä tarvitse omaa tilaa, pääasia että saataisiin meille KOTI.

Yksityisellä yleensä on vuokranvälitysfirmat hoitamassa hommia, ja niille pitää ilmoittaa yleensä nimi, osoite, ammatti ja tulot. Mulla nuo tiedot on nyt tosi surkeat (ammatti:opiskelija, tulot:550e siis minimiäitiyspäiväraha). :D[/QUOTE]
No mitenköhän opiskelijat saavat vuokrattua asuntoja? Opintotuki kun on vieläkin pienempi kuin minimiäitiyspäiväraha. Olisiko sulla mahdollista saada vanhemmiltasi esim yhden kuukauden takuuvuokraan rahat? Tarkoitan sitä, että jos yleensä vaaditaan esim 2 kuukauden takuuvuokra, tarjoutuisit maksamaan kolmen kuukauden takuuvuokran?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24081162:
No mitenköhän opiskelijat saavat vuokrattua asuntoja? Opintotuki kun on vieläkin pienempi kuin minimiäitiyspäiväraha. Olisiko sulla mahdollista saada vanhemmiltasi esim yhden kuukauden takuuvuokraan rahat? Tarkoitan sitä, että jos yleensä vaaditaan esim 2 kuukauden takuuvuokra, tarjoutuisit maksamaan kolmen kuukauden takuuvuokran?

En tiedä, ehkä yksinhuoltajuus leimaa mut jotenkin. (Tai kuvittelen omassa pienessä päässäni niin) Joo, tuo takuuvuokrahomma kyllä onnistuisi, pitääpä tuota testata. :)

tuttavan tuttu, nuori työssäkäyvä, yhden lapsen yh, sai kaupungin asunnon kolmessa viikossa. ei luottotietoja. sössinyt raha-asiansa oikein kunnolla, mutta hänellä kävi tuuri ja hän sai työpaikan... ja sit myös asunnon.

Me asutaan yksityiseltä vuokratussa kämpässä . Ei oltaisi tätä saatu jos ei oltaisi tarjottu 70e enemmän vuokraa kuussa kuin mitä vuokraisäntä alunperin pyysi. Näytössä oli n.30 ihmistä. Helsingissä noi auntoasiat on ihan hullulla mallilla, etenkin jos on hyvällä sijainnilla hyväkuntoinen asunto...

[QUOTE="apua";24081205]Mulla on kirjat postilla. Eli Poste Restante.[/QUOTE]

Sitten soitat lastensuojeluun. Ne ei voi pitää vauvaa kadulla asumassa.Kaverilla oli sama tilanne soitti lasuun ja asunto tuli vkossa. Mitään asiakkuutta ei jää, jos muuten asiat kunnossa.

Me saatiin parissa viikossa hakemuksen laitosta VVO:lta asuntotarjous. Laitoin hakemuksen perään sähköpostia kiinnostavista sivulla olevista vapautuvista asunnoista, mutta ne olivat menneet. Virkailija kuitenkin lupasi muistaa hakemuksemme kun seuraavia kaksioita vapautuu, ja sähköpostia seuraavana päivänä asuntotarjous jo odottikin. Kannattaa laittaa vvo:lle sähköpostia soittamisen lisäksi. Mitä enemmän olet sinne yhteydessä, sitä varmemmin he nostavat hakemuksesi esiin uusien vapautuvien kohteiden tullessa.

Tämäkin asunto on 700 e iso kaksio. Ei tietenkään läheltäkään kantakaupunkia, mutta lähijuna kulkee 10 minuutissa. Älä laita liian tarkkoja aluekriteerejä asunnolle vvo-hakemukseen, niin saat todennäköisemmin asunnon. Laita vaihtoehdoiksi myös Espoo ja Vantaa, niin asunnonsaantimahdollisuutesi kohenevat huimasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24081162:

Moni opiskelija joutuukin asumaan soluasunnossa. Soluasunto tuskin kuitenkaan on vaihtoehto pienen vauvan kanssa.

Hoas olisi ilmeisesti hyvä paikka, varmasti olet jo sinnekkin hakemusta laittanut. Solu on mitä on. Nuorisosäätiö arvostanee työntekijät ensisijaisiksi. Ilmeisesti opiskelijat eivät sieltä asuntoa voi saada, jolleivat ole edes osaaikassa työssä. Itse sain nuorisosäätiöltä asunnon, vasta kun olin ollut 5kk asunnoton ja samaan aikaa tehnyt kokopäivätyötä. Niinkuin joku mainitsi, olin yhteydessä Säätiöön jokainen kuukausi vähintään sen kerran. Löysin tuolloin myös muutamia pätkäsuhde asuntoja n.(3kk) vuokrasopimuksella. Vuokrista ei pyydetty paljoa (35m2:stä 350euroa) ja se edesauttoi edes jonkinlaisen päiväjärjestyksen laatimisessa. Toisaalta Espoosta ja Vantaaltakin on hyvät yhteydet Helsinkiin ja usein matka kestää yhtä kauan kuin esim. itä-helsingistä keskustaan.

Yhteistyössä