Miten hamotatte yhden vuoden?

Huono otsikko mut tuli tosta kalenterivuosi kysymyksestä mieleen. Jos ajattelet yhtä vuotta kellotaulun tapaan niin meneekö vuosi myötä tai vastapäivää?

Mun mielestä menee vastapäivää eli ajattelen että syksy alkaa jostain kello 4-5 paikkeilla. Aina joskus oon kysyny muilta miten he sen mieltää ja vaan pari kertaa on joku sanonu et vastapäivää. Mietin et liittyykö lukihäiriöön vai vaan totuttuun tapaan ajatella asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja uninen:
Mä en tajuu koko kysymystä. Sä taidat olla harvinaisen visuaalisesti ajatteleva ihminen -tai mä vaan hyvin väsynyt.
En mä tiedä oonko niin visuaalinen, miten sä sitten ajattelet aikaa eteenpäin esim. jotain ens kevään juttuja. En mä aina selkeesti kattele mielessä mitään kellotaulua, no joo en tiedä miten mä selittäsin miten mä sitä teen.

sockervadd
Alkuperäinen kirjoittaja uninen:
Mä en tajuu koko kysymystä. Sä taidat olla harvinaisen visuaalisesti ajatteleva ihminen -tai mä vaan hyvin väsynyt.
täällä varmaan toinen väsynyt.. :)

ja jos ajattelen, että ens keväänä mä vaikka opettelen jonkun uuden harrastukseni. niin en mä sitä kauheesti kelaa. nyt on kesä ja sit tulee syksy, sitten talvi ja sitten se kevät kun aloitan sen uuden harrastuksen, sinne on vielä monta kuukautta, mutta kyllä se ens kevät sieltä joskus tulee.

onkohan tämä saman tyyppinen kysymys sitten kuten sellaset, että jotkut näkevät esim numerot tiettyinä väreinä, mulle ne on aina mustia numeroita, mutta joillekin jokainen numero edustaa eri väriä.

Alkuperäinen kirjoittaja tissipapu:
Vastapäiväänhän se menee. Ja tosiaan, mulla on jonkinlainen hahmotushäiriö - en erota vasenta ja oikeaa silleen automaattisesti.
Juu en minäkään. Aina jos pitää olla täysin varma, tai on kyse toisen ihmisen oikeesta ja vasemmasta niin mun täytyy kysyä, ei tämäkö.

mie aattelen silleen ylhäältä alas... elikä tammikuu on ihan ylhäällä ja siittä eteenpäin mennään alas. ja sitte seuraavan vuojen huhtikuu on taas silleen niinku mäen päällä... :ashamed:

Jos ajattelisin vuotta kellotaulun tapaan, niin tietysti se menisi myötäpäivään.

Taidan olla varsin matemaattisen pikkutarkka henkilötär, mua häiritsee epäloogisuus suunnattomasti. En siis edes käsitä miten sen voi ajatella vastapäivään.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Jos ajattelisin vuotta kellotaulun tapaan, niin tietysti se menisi myötäpäivään.

Taidan alla varsin matemaattisen pikkutarkka henkilötär, mua häiritsee epäloogisuus suunnattomasti. En siis edes käsitä miten sen voi ajatella vastapäivään.
joo ei se sovi se ajatus minunkaan päähän..

vieras
Tammikuussa alkaa vuosi ja joulukuussa loppuu. Hahmotan mielessä kuin kalenterissa. Sivu kerrallaan ja sivut vähenee. Sitte loppukalenteri roskiin ja uus tilalle. Eli mielessä: vuosi on eletty, sille ei mitään mahda enää, uutta putkeen vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
mie aattelen silleen ylhäältä alas... elikä tammikuu on ihan ylhäällä ja siittä eteenpäin mennään alas. ja sitte seuraavan vuojen huhtikuu on taas silleen niinku mäen päällä... :ashamed:
En ymmärrä ap:n ajattelutapaa enkä kyllä tätäkään. Jos vuosi on kellotaulussa niin kyllä sitä myötäpäivään mennään minusta.

uninen

Taidan alla varsin matemaattisen pikkutarkka henkilötär, mua häiritsee epäloogisuus suunnattomasti. En siis edes käsitä miten sen voi ajatella vastapäivään.
En ymmärrä minäkään. Mutta en ylipäänsä ole tätä ennen koskaan ajatellut kellotaulua tähän mitenkään. Mutta aika kulkee eteenpäin myötäpäivään meidän kulttuurissa, joten vastapäivään mennään ajassa taakse päin. Tota ap:n klo4-5 on syksy juttua en tajua ollenkaan. Mulla tosiaan on aika mennä nukkumaan.

Mulle taas oli suuri sokki kun mä aikusena jossain näin vuoden "piirrettynä" myötäpäivää, en yhtään muista missä se olis ollu tyyliin jossain koulussa, ehkä telkkariohjelmassa vilahti. Tosin en muista et tehtiinkö me eskarissa tai koulussa mitään omia malleja, en ainakaan muista et kukaan opettaja olis kommentoinu asiaa.

siis tammikuu (talviaikaa) alkaa kello 12.. kevät tulee tuossa kello kolmosen ja nelosen välissä. kesä on alhaalla kutosen molemmin puolin. syksy tuolta 8 kohdilla ja talvi taas tuolta kello 10.. noin suurinpiirtein. kuukaudet ja vuodenajat.

vieras
Siis vuosi eteneen myötäpäivään mutta jos minun käsketään ajatella vuotta niin ajattelen sen takautuvasti, eli menneenä vuotena jolloin vuosi menee vastapäivään.. öö tajusko kukaan.

Yhteistyössä