Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Mitä hän syö muualla (eskarissa?)
normiruokaa syö. en tiiä syökö esim. keitosta vaan vihannekset vai ei. ei ne ainakaan oo sanonu että sillä olis syömisen kaa ongelmia. ei syö muutenkaan paljoo. salaattia eniten.
Ja onko kyse vegaanista vai käviskö lakto-ovo-vege-ruokavalio (eli juustot, maidot, munat)?
oon huono noitten termien kaa..syö juustoa, maitoa ja munia joo.
Sinuna ottaisin johonkin ravintoterapeuttiin yhteyttä ja sinne mukaan päiväkodin ruokalista kasvissyöjille, ja että minkätasoista se ruoka on. Mulla on omat epäilykseni sen suhteen. Jos se ei oo hyvälaatuista, niin koettaisin puhua, että kun on lapsi ja kasvaa tarvii rakennusaineita, ja tällä ruokavaliolla ei onnistu hyvin ja siksi ei voi olla kasvissyöjä. Jos on ok, niin antaisin olla.
Ja opettelisin. Koko perhekin voi välillä syödä sitä ruokaa.
Itse olin kasvissyöjä lukioikäisenä - 23 v (lopetin silloin kun opiskelijaruokalan kasvisruoka oli niin ala-arvoista ja siihen opiskeluun meni päivittäin jotain 10 h aikaa).
taidan tehä niin joo. ensin ravintoterapeuttiin ja eskariin yhteyttä ja kysyä mitä se syö siellä ja sitten sinne terapeutille kuulemaan mitä mieltä siellä ollaan.
Lakto-ovo-vegetarismi tarkoittaa just sitä, että syö maitotuotteita ja kananmunia, eli ruokavaliosta on helpompi saada monipuolinen ja hyvä. Vegaani ei syö mitään eläinkunnan tuotetta (ei esim. liivatettakaan).
Katselin meidän päikyn ruokalistaa ja teoriassa ok, eli on
Kalkkunasuikalekastike/Linssi-kasviskastike
Lohi-seikeitto/lohikeitto/papukeitto
Chili con carne/chili sin carne (eli toisessa lihaa, toisessa ei)
Seitiä maissicurrykastikkeessa/Sienikasvisgratiini
jne.
Ehkä ne ovat parantuneet jostain muinaisista ajoista jolloin olivat tosi laihoja ja huonoja.
Itseäsi voit helpottaa valmiskasvisruualla pakkasesta eli meilläkin (vaikka ollaan sekasyöjiä ) syödään pirkka-kasvispihvejä (hyviä koko perheen mielestä ) ja on joku hälsans kok-sarja, jossa soijapohjaisia "pihvejä", pyöryköitä ym.