Miten h*lvetissä tähän pitäis suhtautua??

• Viestiketjun aloittaja Seikkailija Dora
  • Ensimmäinen viesti
Seikkailija Dora
mulla on 6.5v lapsi joka on lopettanu lihansyömisen melkein kokonaan. on muutenkin laiha ja kalpee. pitäiskö mun nyt alkaa ottaa selvää miten tehä soijasta ja tofusta safkaa vai?? syyks sanoi vielä että eläimet on niin söpöjä! ihan oikeestiko vai onko tää joku vaihe?? :eek: |O tää on jatkunu jo tooosi pitkään mutta nyt tyttö ei suostu edes maistaa. kalaa syö mutta eikai sitä nyt joka päivä voi tehä.

tää ongelma vaan pahentui ku katottiin kananlentoa. ja tää ei oo edes vitsi. oiskin. :snotty:

hmm
no en lähtis pakottamaan ainakaan, vaan huolehtisin sitten riittävästä proteiininsaannista muuten. tämä ei ole mielestäni verrattavissa sellaiseen tavalliseen "en tykkää, en maista" -vaiheeseen.

Kyllä
No koita syökö lapsi sitten tofua/linssejä tms., ja koita jotenkin selittää että niissä on sellaista "rakennusainetta" että jotain on pakko syödä, joko lihaa, kanaa, kalaa tai sitten näitä muita vaihtoehtoja.

pupu
Olin kuulemma samanlainen pienenä. Jätin lihan kokonaan 7 vuotiaana. Äitini ei tehnyt mitään tofuja, ei ollut varmaan kuullutkaan. Linssejä ja papuja söin reilusti. Linssi-perunakeitto oli lempparia. 25 vuotiaana aloin varovasti maistella lihaa ja nyt syön sitä suurella mielihalulla ja usein. Lihat haen lähikasvattajalta tai jos ostan, ostan bio lihaa.

Seikkailija Dora
kasvisruokaa syö kyllä! mitä vaan kasviksia. tofua en oo vielä kokeillu. ainahan toi on ollu nirso mutta tää elvii jo ihan omiin mittasuhtiin. pitäiskö lisätä rasvansaantia sitten myös vai? laiha toi on ollu aina mutta kuihtuuko pois? :|

Seikkailija Dora
Alkuperäinen kirjoittaja pupu:
Olin kuulemma samanlainen pienenä. Jätin lihan kokonaan 7 vuotiaana. Äitini ei tehnyt mitään tofuja, ei ollut varmaan kuullutkaan. Linssejä ja papuja söin reilusti. Linssi-perunakeitto oli lempparia. 25 vuotiaana aloin varovasti maistella lihaa ja nyt syön sitä suurella mielihalulla ja usein. Lihat haen lähikasvattajalta tai jos ostan, ostan bio lihaa.
pavut on tytön lemppareita. kai niistä sit saa protskuu..?

lottis
mullakin on kuulemma ollut lapsena vaihe etten syönyt lihaa. meijän mummo joutui lopettamaan maatilallaan toiminnan niihin aikoihin, ja ilmeisesti olin kuulluut possujen ja lehmin teuraaksi viemisestä, enkä halunnut syödä meijän maija-lehmää. oisko tääkin sitten joku vaihe? mutta kannattaa juu sitte vaan huolehtia proteiinien saannista. serkkutyttöni on ollut kymmenvuotiaasta asti vegaani, ja yhä on (nyt 24v.) kai noi eettisetkin aatteet voi syntyä varhain. onko tyttö sanonut lihan syönnin lopettamiselle muuta syytä?

ja kalaa voi syödä aika usein. loppuina päivinä sitte tofua ja linssejä, papuja, soijaa.

m
Sinulla on fiksu tyttö, ei kannata huolestua. Olen kuullut monista kasvissyöjistä, jotka on syöttäneet lapsillekin kasvisruokaa ja ihan hyvin on mennyt. Soijassa on oikeanlaista proteiinia tosi paljon (yli 50%), siitä on helppo tehdä ruokaa, käytetään jauhelihan tavoin ja on vielä tosi halpaa. Itse olisin ylpeä, jos oma tyttöni ajattelisi noin eettisesti jo pienenä. Samalla voisi itsekin kasvisruokia maistella, oikein tehtynä ovat tosi hyviä. Mutta kannattaa tosiaan kertoa tytölle protskun merkityksestä, että söisi.

m
Ja vielä yksi asia tuli mieleen: on tärkeää, että vanhemmat kannustavat lapsiaan omaan ajatteluun ja tukevat heidän valintojaan silloin, kun ne ovat rakentavia valintoja. Kokemuksesta voin sanoa, että jos vanhemmat pakottavat toimimaan koko ajan vastoin minkä itse tuntee oikeaksi, on aikuisenakin tosi vaikea luottaa omaan sisäiseen itseensä ja omiin päätöksiinsä.

Seikkailija Dora
Alkuperäinen kirjoittaja lottis:
mullakin on kuulemma ollut lapsena vaihe etten syönyt lihaa. meijän mummo joutui lopettamaan maatilallaan toiminnan niihin aikoihin, ja ilmeisesti olin kuulluut possujen ja lehmin teuraaksi viemisestä, enkä halunnut syödä meijän maija-lehmää. oisko tääkin sitten joku vaihe? mutta kannattaa juu sitte vaan huolehtia proteiinien saannista. serkkutyttöni on ollut kymmenvuotiaasta asti vegaani, ja yhä on (nyt 24v.) kai noi eettisetkin aatteet voi syntyä varhain. onko tyttö sanonut lihan syönnin lopettamiselle muuta syytä?

ja kalaa voi syödä aika usein. loppuina päivinä sitte tofua ja linssejä, papuja, soijaa.
aluksi alkoi nirsoilla lehmänlihan kaa että on sitkeetä eikä haluu. okei..skipattiin sitä sitten ettei annettu. no nyt ei haluu enää possua eikä kanaa. ja just ton kananlennon leffaa ku katoimme niin tyttö alkoi itkeä. :eek: no, nykyään kieltäytyy kaikesta lihasta ja ensin ei osannu sanoa miksei haluu. pienen keskustelun jälkeen sanoi että eläimet on söpöjä. :eek: mistälie senkin oppinu?

mua vähän ahistaa ajatus että joutuu tehä yhelle muuta safkaa ku ollaan kuitenkin iso perhe ja sitä ruokaa joutuu tekee muutenkin paljon.

silti, luulen että ongelmasta(?) ei pääse eroon jos painaa vastaan. päinvastoin, pahenee vaan.

Seikkailija Dora
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Ja vielä yksi asia tuli mieleen: on tärkeää, että vanhemmat kannustavat lapsiaan omaan ajatteluun ja tukevat heidän valintojaan silloin, kun ne ovat rakentavia valintoja. Kokemuksesta voin sanoa, että jos vanhemmat pakottavat toimimaan koko ajan vastoin minkä itse tuntee oikeaksi, on aikuisenakin tosi vaikea luottaa omaan sisäiseen itseensä ja omiin päätöksiinsä.
puhut kyllä asiaa!
tää kasvisruokavalio on kyllä mulle niin uutta että kai tästä vois oppia jotain itekin. meillä kun on aina ollu lihaa pöydällä ja isovanhemmat kasvattunu niitä jopa ite. :/

löytyiskö joku hyvä vegesivusto tai kirja mistä sais hyviä ohjeita?

lähesvege
Ihan netistäkin löytyy ohjeita ja ohjausta kasvisruokavalioon.
Tässä jotain:

http://www.kasvikset.fi/Suomeksi/Asiakkaille/Ravitsemus/Kasvisruoka/Hyvin_koostettu_kasvisruokavalio

Mitä hän syö muualla (eskarissa?)

Ja onko kyse vegaanista vai käviskö lakto-ovo-vege-ruokavalio (eli juustot, maidot, munat)?

Sinuna ottaisin johonkin ravintoterapeuttiin yhteyttä ja sinne mukaan päiväkodin ruokalista kasvissyöjille, ja että minkätasoista se ruoka on. Mulla on omat epäilykseni sen suhteen. Jos se ei oo hyvälaatuista, niin koettaisin puhua, että kun on lapsi ja kasvaa tarvii rakennusaineita, ja tällä ruokavaliolla ei onnistu hyvin ja siksi ei voi olla kasvissyöjä. Jos on ok, niin antaisin olla.

Ja opettelisin. Koko perhekin voi välillä syödä sitä ruokaa.

Itse olin kasvissyöjä lukioikäisenä - 23 v (lopetin silloin kun opiskelijaruokalan kasvisruoka oli niin ala-arvoista ja siihen opiskeluun meni päivittäin jotain 10 h aikaa).

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Ei ainakaan meidän 6v tiedä että nakit on tehty eläinmestä, syökö niitä ja leikkele makkaraa. Ei kaiken tarvitse olla liha lihaa vaan jalostettu käy yhtä hyvin.
Nakit ja leikkeleet ne onkin just hyvää evästä kasvavalle lapselle. Että niillä sitten täytetään lihan tarve :LOL:

Seikkailija Dora
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
normiruokaa syö. en tiiä syökö esim. keitosta vaan vihannekset vai ei. ei ne ainakaan oo sanonu että sillä olis syömisen kaa ongelmia. ei syö muutenkaan paljoo. salaattia eniten.

Ja onko kyse vegaanista vai käviskö lakto-ovo-vege-ruokavalio (eli juustot, maidot, munat)?
oon huono noitten termien kaa..syö juustoa, maitoa ja munia joo.

Sinuna ottaisin johonkin ravintoterapeuttiin yhteyttä ja sinne mukaan päiväkodin ruokalista kasvissyöjille, ja että minkätasoista se ruoka on. Mulla on omat epäilykseni sen suhteen. Jos se ei oo hyvälaatuista, niin koettaisin puhua, että kun on lapsi ja kasvaa tarvii rakennusaineita, ja tällä ruokavaliolla ei onnistu hyvin ja siksi ei voi olla kasvissyöjä. Jos on ok, niin antaisin olla.

Itse olin kasvissyöjä lukioikäisenä - 23 v (lopetin silloin kun opiskelijaruokalan kasvisruoka oli niin ala-arvoista ja siihen opiskeluun meni päivittäin jotain 10 h aikaa).
taidan tehä niin joo. ensin ravintoterapeuttiin ja eskariin yhteyttä ja kysyä mitä se syö siellä ja sitten sinne terapeutille kuulemaan mitä mieltä siellä ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
normiruokaa syö. en tiiä syökö esim. keitosta vaan vihannekset vai ei. ei ne ainakaan oo sanonu että sillä olis syömisen kaa ongelmia. ei syö muutenkaan paljoo. salaattia eniten.

oon huono noitten termien kaa..syö juustoa, maitoa ja munia joo.

taidan tehä niin joo. ensin ravintoterapeuttiin ja eskariin yhteyttä ja kysyä mitä se syö siellä ja sitten sinne terapeutille kuulemaan mitä mieltä siellä ollaan.
Lakto-ovo-vegetarismi tarkoittaa just sitä, että syö maitotuotteita ja kananmunia, eli ruokavaliosta on helpompi saada monipuolinen ja hyvä. Vegaani ei syö mitään eläinkunnan tuotetta (ei esim. liivatettakaan).

Katselin meidän päikyn ruokalistaa ja teoriassa ok, eli on

Kalkkunasuikalekastike/Linssi-kasviskastike

Lohi-seikeitto/lohikeitto/papukeitto

Chili con carne/chili sin carne (eli toisessa lihaa, toisessa ei)

Seitiä maissicurrykastikkeessa/Sienikasvisgratiini
jne.

Ehkä ne ovat parantuneet jostain muinaisista ajoista jolloin olivat tosi laihoja ja huonoja.

Itseäsi voit helpottaa valmiskasvisruualla pakkasesta eli meilläkin (vaikka ollaan sekasyöjiä ) syödään pirkka-kasvispihvejä (hyviä koko perheen mielestä ) ja on joku hälsans kok-sarja, jossa soijapohjaisia "pihvejä", pyöryköitä ym.

Seikkailija Dora
Itseäsi voit helpottaa valmiskasvisruualla pakkasesta eli meilläkin (vaikka ollaan sekasyöjiä ) syödään pirkka-kasvispihvejä (hyviä koko perheen mielestä ) ja on joku hälsans kok-sarja, jossa soijapohjaisia "pihvejä", pyöryköitä ym.
minäkin syön mielelläni noita kasvispihvejä ym. mutta sit kun pitäis ite tehä jotain niin oon kyllä niin peukku keskellä kämmentä. voikohan noita linssi- ja papukeitoksia pakastaa?

Mä en tekisi eri ruokaa kuusivuotiaalle.

Samaa safkaa kaikille, toteuttakoon ideologioitaan sitten isompana kun asioista jo jotain ihan oikeasti ymmärtääkin.

Jos perheessä on muitakin vegejä, niin se on tietty eri asia.

Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja Bi-Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Ei ainakaan meidän 6v tiedä että nakit on tehty eläinmestä, syökö niitä ja leikkele makkaraa. Ei kaiken tarvitse olla liha lihaa vaan jalostettu käy yhtä hyvin.
Nakit ja leikkeleet ne onkin just hyvää evästä kasvavalle lapselle. Että niillä sitten täytetään lihan tarve :LOL:

No meille neuvolassa sanottiin että käy hyvin kun meidän tyttö ei kans oikein suostu syömään itse lihaa. Esim. kinkkukiusaus tai nakkipeunasosevuoka ,mitä vikaa niissä on?

Yhteistyössä