Miten h*lvetissä te raskitte?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono omatunto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onhan siinä valtava ero onko lapsi viitenä päivänä viikossa 9 tuntia vai kolmena päivänä viikossa kolme tuntia. Minustakin tuntui ihan hirveältä viedä lapsi päiväkotiin kun olin töissä, mutta nyt äitiyslomalla vien lapsen oikein mielelläni hoitoon. Tosin meidän päiväkodissa on erikseen ryhmä "kotihoitolapsille".

Raaskin aivan mainiosti viedä 5-vuotiaani päiväkotiin, vaikka olen pienempien kanssa kotona. Totuus on se, että tuo esikoinen "hyppii seinille" kotipäivinä. Päiväkodissa hänellä on ikäistään seuraa ja monenlaista puuhaa. Lapsi on luonteeltaan ja käytökseltään kotona melko haastava, ja yksinkertaisesti kotipäivät ovat halvatun raskaita...Lapsi ei ole koskaan tyytyväinen mihinkään, ei osaa leikkiä yhtään itsekseen vaan vaatii aikuisen seuraa, vinkuu, huutaa, marisee, haastaa riitaa, on jatkuvasti äänessä... Lapsi on vielä normaalin rajoissa, mutta kaikenlaista pientä on, mm. aistiyliherkkyyksiä. Se 5h mitä hän päiväkodissa on, on meille muille hermolepoa ja loppupäivän jaksan esikoistakin sitten paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27478730:
Mun 5-vuotias juuri tässä yksi ilta sanoi että olisi ihanaa jos hänen ei tarvitsisis koskaan mennä päivähoitoon.
Mun on vaikeaa uskoa, että alle vuoden ikäisestä pitkiä päiviä hoidossa viettäneet lapset todellakin viihtyvät siellä paremmin mitä kotona. Tai sitten heillä on todella välinpitämättömät vanhemmat, joiden seurassa lapsi ei viihdy.

Minun 5-vuotiaani tykkää tarhastaan ja kavereistaan, tällä viikolla hänellä oli vain 1 hoitopäivä, yleensä 2-3.
On mielummin isin tai äidin kanssa kotona.
Tyttö , nyt 10v,jäi myös mielummin kotiin 4 vanhana kun pikkuveli syntyi.
Kyllä minä voin olla erossa lapsestani 12,5h työpäivän ajan, varsinkin jos tiedän että viettää laatuaikaa iskän kanssa.

[QUOTE="vieras";27479093]Useinkin mietin juurikin samoja asioita kuin ap. Itse on malta olla lapsista erossa kuin ihan pakollisissa tilanteissa. Olen tullut siihen tulokseen, että meitä ihmisiä on monenlaisia. Toiset tekevät lapsia, koska niitä kuuluu tehdä ja toiset sen vuoksi, että oikeasti halauavat lapsia ja haluavat myös olla heidän kanssaan niin paljon kuin mahdollista. Taustalla varmasti on eroja siinä, kuinka itsekeskeinen äiti on eli haluaa nähdä ensin omat tarpeensa ja uskotella, että lapsella on hyvä olla päiväkodissa, vaikka itse on kotona.[/QUOTE]

En nyt ihan ymmärtänyt, mitkä ovat mielestäsi oikeat perusteet lasten hankkimiseen. Avaisitko hiukan?

Itse pidän melkeinpä sairaanloisena riippuvuutena, jos vanhemmat eivät pysty olemaan lapsestaan erossa hoitopäivän ajan. Miten kestätte sen, että 6-vuotias menee eskariin tai 7-vuotias kouluun? Minkä ikäisenä sitä napanuoraa sopii alkaa venyttämään. Rippikouluiäissä?

Oma 4-vuotiaani asuu vuoroviikoin vanhemmillaan. Ikävä on useinkin tosi kova, mutta ihan epäitsekkäistä syistä näin on päätetty. Lapsella on oikeus tasapuolisesti molempiin vanhempiin ja meidän aikuisten tehtävä on kestää ikäviäkin tunteita ja sanottaa myös sitä lapsen ikävää.

Ei 4-vuotiaan kanssa enää tehnyt tiukkaa, vaan päinvastoin olin erittäin helpottunut, kun arka tyttöni löysi päiväkodista hyvän ystävän, joka rohkaisi tyttöäni sosiaalisemmaksi. Tämän bestiksen ansiosta myös koulun aloittaminen sujui hienosti.

Eikö teillä 24/7 lapsen kanssa olevat uber-mahtimammat tule mieleen, että te voitte olla lapselle parempi vanhempi kun olisitte vähän aikaa omissakin ajatuksissa? Tai jos ette pysty ajattelemaan yhtään mitään muuta kuin lasta, niin ehkä kannattaisi mennä terapiaan.

Nyt kun täällä on paljon puhuttu tästä kuuluisasta subjektiivisesta päivähoidosta hyvine ja huonoine puolineen, on ite pakko esittää asiaan liittyvä kysymys:

miten ihmeessä te kotona olevat äidit/isät raskitte laittaa lapsenne sinne päivähoitoon?! Itse itken sisäisesti edelleen joka aamu töihin mennessäni sitä, että piti taas viedä kohta 4-vuotias päiväkotiin. Joka ikinen sekunti joka on vapaata vietetään lapsen kanssa (ei puhettakaan että veisin lapsen lomalla tarhaan!) ja edes pikaista kauppareissua töiden jälkeen en malta tehdä. Millä te kotona olevat vaimennatte ikävänne lapsen ollessa hoidossa?

En oo noin ripustautunu mun 5v ettenkö vois viedä hoitoon työn ajaksi tai mennä kauppaan. Tiedän että lapsi haluaa hoitoon ja pärjää ilman että mamma roikkuu kyljessä 24/7. Oli hoidossa kotvasen kuntoutusasioissa kun hain töitä, en mä sillonkaan kotona ikävöiny ja riutunu kun laps oli hoidossa. Tottakai se on mukavaa hakea se laps kotia aina mut en mää ikävään kuole.

On ihan eriasia viedä lapsi 5pv viikossa 8h hoitoon, kuin pari kertaa viikossa muutamiksi tunneiksi. Ehkä olen vain outo, kun mun mielestä on ihana saada myös lapsivapaata tai aikaa, jolloin voi olla vain osan lapsistani kanssa.

Ja kaikkein oudointa on (ehkä olen tunteeton ääliö), on minusta myös ihana saada joka kesä muutaman viikon vapaata lapsista (tai osaa lapsista) ja nautin täysin rinnoin siitä, kun lapset ovat isänsä kanssa reissussa. Toki siinä aikana ikäväkin tulee, mutta mulla on aina niin paljon tekemistä, etten ehdi heitä paljoa murehtimaan.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Mä nyt en enää jaksa ottaa kantaa tuohon subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen sen enempää kuin että se on monessa tilanteessa ihan hyvä ratkaisu. Ja monessa ei. Nää on vähän kakspiippusia juttuja.

Mutta toi sun riippuvuus lapsesta kuulostaa vähän oudolta.:/ Kyllä mulla varmaan tulis jo vähän ikävä jos vuorokauden olisin erossa lapsesta mutta ettei kaupassa raaski käydä, ettei tarvi olla erossa? Huh. Ja lapsi on kuitenkin jo 4v. Se menee parin vuoden päästä kouluun, miten sä kestät. Jotenkin kykenen ymmärtämään jos ihan pienestä vauvasta olis kyse.

Minä tulen laittamaan 1-2pv viikossa esikon hoitoon kun jään itse äitiyslomalle. Aamulla iskä voi viedä ja itse haen varmaankin kolmen kieppeillä pois. Saadaan pitää hyvä hoitopaikka ja saan pari päivää viikosta omistautua vauvalle kun isompi käy leikkimässä kamujen kanssa.

Ikävä ei ehdi tuossa tulla, ei tule nytkään enää kun olen päivät töissä. Alussa tietenkin tuli, mutta nyt kun lapsi on sopeutunut ja tietää että siellä on hyvät hoitajat niin se on helpottanut :)

Mä luulen, että aloittajan tapauksessa on nyt kyse siitä, että lapsi on vasta aloittanut hoidossa ja äiti työelämässä, ja tuosta muutoksesta ei ole nyt ihan kokonaan vielä toivuttu. Antakaa hänelle armoa. :)

En minäkään ymmärrä, miten jollain voi 4-vuotiasta lasta olla koko työpäivän ajan ikävä. Mun 3-vuotias meni olosuhteiden pakosta hoitoon lähes 9 h / päivä, kun oli 1,5-vuotias, eikä meillä ole ollut ongelmia. Hän käy ihanalla pph:lla, jonka koti on hänelle kuin kolmas koti (koska eron vuoksi hänellä on niitä jo kaksi sekä minun että isänsä luona), siellä on samat tutut kaverit ja omat puuhat. Toki ekat kuukaudet ikävä ja ennen kaikkea SYYLLISYYS lapsen hoitoon viemisestä oli suuri, lapsellakin oli ikävä vanhempia jne., mutta ajan mittaan elämä on tasaantunut. Hän tykkää hoitopaikastaan ja me vanhemmat työpaikoistamme!

Mutta: koska mulla on pitkät 8 h työpäivät ja lapsella pitkät hoitopäivät, en todellakaan vie lomillani lasta hoitoon. Me vanhemmat olemme aina pitäneet lomamme eri aikoihin, että lapsikin saa hoidosta pitkät loma-ajat ja aikaa omien vanhempien kanssa. Pari kertaa olen tehnyt niin, että olen ottanut töistä liukumavapaita muutaman tunnin ja käynyt esim. kampaajalla, lääkärissä tai vain siivonnut kotona ja lapsi on ollut normipäivän hoidossa. Mutta esim. töiden jälkeen en todellakaan käy kauppareissua, vaan haen lapsen. Mun luona ollessaan lapsen hoitpäivät ovat n. 8,5 tunnin mittaisia, koska vedän työpäivän pituuden aina silloin minimiin.

En mä siis tunteeton ole, ja välitän lapsestani ja haluan olla hänen kanssaan. Silti mun on pakko tehdä töitä ja toki haluankin niitä tehdä, ja sen aikaa lapsi todella saa olla hyvässä hoidossa. Mä en ota kantaa tuohon subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen millään lailla, koska perheitä ja tilanteita on niin monenlaisia. Mutta vastauksena kysymykseen: raaskin kyllä hyvin.

[QUOTE="noo";27481351]Eipä tullut kotona ollessa vietyä, ja koska tiedän myös sen todellisuuden, ihmettelen joidenkin vanhempien ratkasuja..[/QUOTE]

Minäkin tiedän meidän lapsen päiväkodin todellisuuden, siksi ollaan se paikka pitämässäkin :)

Mun eskarilainen mutisi eilen, että hän haluaa olla pitkän päivän päiväkodissa... Käy siis vain eskaria, kun meillä on vauvaikäinen kotona ja leikit jää aina kesken, kun pitää hakea jo klo 13. No, en toki aio lisäaikaa ostaa, mutta silti koen, että lapsella on kivempaa leikkiä ikätovereiden kanssa kuin hengailla kotona mamman ja vauvan kanssa. Onneksi on kavereita lähellä, kaikki illatkin ollaan ja leikitään kavereiden kanssa ulkona tai sisällä. Joten en edes vietä jokaista sekuntia eskarin jälkeen lapsen kanssa :D

kun mun lapsi oli tarhassa,en ollut töissä,mutta ihan ilomielin lapseni aina hoitoon jätin,vaikka onkin ainokainen niin haluan saada päivittäin myös omaa aikaa,tavata muita,käydä kaupoissa,siivota ja tehdä ruoka rauhassa... ja ennen kaikkea se oli lapseni etu,hän saa olla toisten lasten kanssa ja muutenkin virikkeitä,eihän tuossa pihallakaan ole päivisin muita lapsia,kun kaikki just on päivähoidossa,ei ois lapsestakaan kivaa leikkiä pihalla ilman muita lapsia...että tässähän näitä syitä muutama esimerkiksi miksi raaskin

En raaski vieraalle viedä jos olen kotona. Työ on tarpeeksi hyvä teko syy itselleni jolloin on pakko hoitoon viedä että töihin itse pääsee. Isä, mummit, serkut ja muut sukulaiset saavat kyllä milloin vaan tahtovat lapsia kyläilemään heti kun imetysrumpa on ohitettu(pullostakin hyvin ovat oppineet syömään).

Itse olen hieman huolissani molemmista ääripäistä. On tuttuja jotka jo parivuotiasta kiikuttavat virikehoitoon, mutta on myös tuttuja jotka kokevat että lapsensa ei tarvitse 3-vuotiaanakaan vielä kerhopaikkaa! Onneksi itse olen täydellinen äiti...jippii!!!

Mä nyt en enää jaksa ottaa kantaa tuohon subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen sen enempää kuin että se on monessa tilanteessa ihan hyvä ratkaisu. Ja monessa ei. Nää on vähän kakspiippusia juttuja.

Mutta toi sun riippuvuus lapsesta kuulostaa vähän oudolta.:/ Kyllä mulla varmaan tulis jo vähän ikävä jos vuorokauden olisin erossa lapsesta mutta ettei kaupassa raaski käydä, ettei tarvi olla erossa? Huh. Ja lapsi on kuitenkin jo 4v. Se menee parin vuoden päästä kouluun, miten sä kestät. Jotenkin kykenen ymmärtämään jos ihan pienestä vauvasta olis kyse.

Peesi.

Aapee, hanki itsellesi apua ja vähän äkkiä ennen kun aiheutat pysyviä psyykkisiä vaurioita lapsellesi!

Pakko vielä sen verran lisätä ketjun alkuperäiselle kirjoittajalle,että mun mielestä myös kuulostaa aika hurjalta toi sun "riippuvuus"lapsestas,tosiaan ei mee kauan kun lapses menee kouluunkin sitten on pakko olla erossa,kannattaa vähän äitin "harjotella" ja kovettaa itseään kyllä täytyy pystyy olla myös vähän erossakin lapsestaan,varsinkin kun nyt puhutaan nin lyhyestä ajasta,mut tsemppiä kuitenkin.

Ajattelin hakea kerhopaikan lapselle kun tämä täyttää kolme. Pari kertaa viikossa 3h, onko se paha? toiv. Meillä olisi silloin vauvakin. Yleistä täällä missä asutaan ja kerhoja on hyvin. En kyllä ymmärrä sitä äitiä, joka piti esikoistaan hoidossa 30h/vko odotellesaaan vauvan syntymää kesäkuussa biitsillä ja sama juttu uuden vauvan syntymän jälkeen. Ei ollut erikoistarpeinen 3v.

Itsekin hoidan lapset mieluiten kotona.
kuitenkin päiväkoti tarjoaa sellaisia virikkeitä lapselle,jota ei kotona saa.Siksi olen harkinnut päiväkotipaikkaa esim.kahdeksi päiväksi viikossa.
Mulla vielä sellainen tilanne,että jos laitan lapsen hoitoon,en vie kenenkään toisen paikkaa! Päiväkoti on nimittäin yksityinen ja suorastaan TARVITSEE sinne niitä hoitolapsia...

Peesi. Olen karsastanut naisia jotka ei voi olla erossa lapsistaan ollenkaan. Musta se vaan on outoa eikä kerro suinkaan välittämisestä vaan ennen kaikkea äidin ripustautumisesta.

Lapsen normaaliin kasvuun kuuluu itsenäistyminen vanhemmistaan, pikku hiljaa otetaan askelia ja laajennetaan omaa maailmaa olemalla jossain myös ihan itse ja yksin. Jonkun 5-vuotiaan kohdalla on mielestäni jo sairasta, jos tälle ei anneta tilaa ja anneta kasvaa.

Minun ei on vieläkin välillä ikävä lapsiani jos esim. olen illan työpäivän lisäksi poissa kotoa. Se ikävä käväisee mielessä, mutta unohtuu sitten kaiken muun alle. Ja tiedän, että ne lapset pärjäävät ja osaavat. Ja lapset osaavat myös soittaa ja käyttää puhelinta, jos jotain on. Mun lapseni ovat siis jo kouluikäisiä. Mutta jo päiväkodissa tiesin, että lapsistani pidetään hyvää huolta siellä.

Pakko vaan raaskia!
Tytöllä on tällä hetkellä 10pv/kk hoitosipimus. Minun on todennäköisesti muutettava sopimusta 5h/pvä, koska silloin kun pidän tyttöä kotona, en kerta kaikkiaan pysty nukkumaan tarpeeksi. : /
Nyt on tytön hoitoviikko ja nyt sain nukkua 3h. päiväunet kaikkinensa. Tytön hoitopäivä esim. tänään on 9:30 - 15, kohta lähden hakemaan.
Eilen tyttö oli 8:45 - 13:15

Yhteistyössä