miten eroon tissin luputtamisesta?

  • Viestiketjun aloittaja jonttu
  • Ensimmäinen viesti
jonttu
Poika nyt 1v1kk ja nukahtaa edelleen rinnalle ja yölläkin jos herää tainnutan sen tissillä jatkaan unia. ei kai siinä mitään, mut haluaisin jo päästä imetyksestä kokonaan eroon, eihän tämmönen voi jatkua loputtomiin. en siis enää varsinaisesti imetä, mut poika luputtaa menemään ja nukahtaa siihen...miten te muut olette tehneet,huuattaneet aikanne, et oppii omaan sänkyyn nukahtaan vai mitä??
 
Majava85
Mulla on vähän samanlainen ongelma, tosin tytön (1 v 6 kk) saan nukahtamaan omaan sänkyyn ensin vähän satua lukemalla ja sitten pidän kädestä kiinni kunnes hän on nukahtanut (+ leikin itse nukkuvani hänen sänkynsä vieressä). Menee sänkyyn noin kello kahdeksan ja yhdeksään mennessä nukahtaa, hän vain herää joskus kello yksi tai kaksi, eikä millään nukahda ilman maitoa. Päikkäreille en neitiä saa ilman maitoa, jos emme ole juuri silloin ulkona. Hän hokee päivisin "mammam ma", jolloin mun pitäisi aina antaa maitoa. Oon keksinyt aina välillä hänelle jotain muuta tekemistä esim. lelujen siivoaminen. Mä sain pari viikkoa sitten ensimmäisen rintatulehdukseni kun nukahdin kylmälle lattialle tyttöä yöllä nukuttaessani.Olin päättänyt lopettaa imettämisen. Ajattelin, että rintatulehduksesta on edes se hyöty, että nyt loppuu imettäminen, mutta ohjeena olikin rintojen tyhjennys imettämällä. Mä en oikeastaan tiedä miten imetys lopetetaan, siitä en ole saanut tietoa. :ashamed:

Ootko koetanut silittelyä? Sillä mekin alotettiin unikoulu. Kädestä pitäminenkin on toinen. Meillä ei toi pelkkä sänkyyn jättäminen auttanut lainkaan, tyttö huusi vain kuin syötävä.
 
Lopettamalla.
Ensin aamu sitten iltapvä ja sitten ilta tissi. Yötissittelyjä ei ton ikäsellä pitäs olla olemassakaan enään vaan pitäs nukkua jo yöt läpi ja jos herää huutamaan, vasta 5min päästä kannaattaa mennä kattoon mikä on tilanne, koska monesti lapset herää uniltaan johonkin ja itkeskelevät loppujen lopuks jatkaa uniaan. Jos sinne mennään sörkkiin heti kun lapsi vinkaseekin, siitä kehittyy ongelma.

Pitää olla vahva ja vaan lopettaa yksinkertaisesti. Yöllä voi tarjota vettä nokkapullosta jos on jano.
Tsemiä
 
Tsemppiä!
Meilläkin tyttö aiemmin nukahti aina tissille. Stressasin, että miten sitten, kun ei enää tissille nukuteta...

No hyvin se loppujen lopuksi meni. Aluksi tein niin, etten antanut ihan täysin ukahtaa rinnalle vaan pikkusta vaille laitoin sänkyyn, että tottuu siihen, että nukahtaa siellä sängyssä. Pikkuhiljaa sit tehtiin niin, että kannettiin sänkyyn vaikkei ollut nukhatanut (syötin sohvalla). Yleensä mies vei nukkumaan. Laitettiin soittorasia soimaan ja odoteltiin kärsivälliesti, että toinen nukahtaa.

Kyllähän lapsi yrittää ottaa kontaktia ja riekkuu pinnasängyn laidalla, mutta aika pian tottuu itse nukahtamaan sinne. Ainakin meillä toimii näin hyvin. Nyt isompana, kun osaa lukea kirjaa, niin annetaan lukemista. Sit nukkevauva on tärkeä, niin sen saa viereen. Joskus tyttö laulaa sille unilauluja ja puhelee iloisesti ennenku simahtaa.

tärkeintä on, että on rauhallinen ympäristö. Pitää kiinni säännöistä, mitkä vopivat omalle perheelle (esim. jos haluaa nukuttaa pinnasänkyyn itse, nii ei ota syliin ja sit siinä nukuta). Hella mutta päättäväinen asenne :)
 
Niinhän se on, että äiti vaan on antamatta. Siis jos omasta halusta haluat lopettaa, niin yksinkertaisesti lopetat tisiin tarjoamisen. Aluksi tulee tietenkin protestointia, tai ei välttämättä, mutta siihen aknnattaa varautua. Silloin on hyvä kysyä itseltään, pidänkö pääni ja olen antamatta vai lepsunko taas ja annan periksi. Yleensä oikuttelua kestää pari päivää ja voi itkeskellä öisin hieman.
 
Sain vihdoin ja viimein vieroitettua oman "tissi-takiaiseni" 1 v 10 kk ikäisenä laittamalla laastarit rinnoille. Tosi hyvin ymmärsi että tisut on pipit, ei voi saada maitoa. Päiväunille nukahtaminen oli alussa vähän hankalaa, otettiin aina varttitunnin painiottelut sängyssä, ennenkuin uskoi että nyt on tosiaan nukahdettava ilman maitoa. Suosittelen isommille lapsille jotka jo ymmärtävät hyvin puhetta, ja jos tuntuu ettei muuten saa vieroitettua!
 
Kaarina72
Meillä nyt vajaa viikko tissittelyn lopetuksesta. Ensin lopetetiin yömamma. Poika otettiin vain viereen ja annettiin tutti suuhun. Sanottiin vain, että aamulla sitten otetaan mammaa ja yöllä ei juoda. Muut kerrat olivatkin vain päiväunien ja iltaunien aikaan. Sitten jätettiin päivämamma ja iltamamma pois. Sanoin vain, että mamma on loppu. Muutamana iltana piti pikkaisen itkeskellä, mutta tyytyi miehen ja minun väliin nukahtamaan tutti suussa. Kun pyysi mammaa, annettiin mukista normaalia maitoa. Nyt muutamaan päivään ei ole edes kysynyt maitoa. Uni tulee jo tosi hyvin illalla kun viereen ottaa ja päiväunien kanssa ei ole mitään ongelmaa.
 
Meillä jätettiin tissi kokonaan pois 1v2kk iässä, ihan pojan omasta tahdosta.
Yötissistä luopumiseen auttoi kun mies viitsi mennä hyssyttelemään ja silittelemään ja välillä sylittelemäänkin poikaa ja minä pysyin visusti peiton alla piilossa. Meillä kyllä myös tutti käytössä. Loppui yöheräilyt melko nopeasti, olisiko n. viikko mennyt!
Päivisin olikin jo keksitty muuta tilalle, ja iltatisun hän sitten jätti kun siirtyi isona poikana isoveljen kanssa samaan huoneeseen nukkumaan. :)
Niin kyllästynyt kuin olinkin moniallergikon imettämiseen, niin kyllä vähän tyrmistytti ja suretti kun poika yhtäkkiä ei enää tullutkaan iltatankkaukselle. :/

Ja nyt jo kova hinku saada uusi pieni tissinvenyttäjä! :D
 
Itse lopetin imetyksen pakosta,kun odotin jo toista vauvaa.Esikoinen oli tuolloin 9kk.Poika oli tottunut nukahtamaan tisulle.Vein pojan parin viikon ajan aina päiväuni aikaan(nukkui kahdet päikkärit)ulos.Poika nukahti vaunuihin.näin unohtui päivätisuttelut.Sitten yksinkertaisesti lopetin yö ja iltaimetykset.Jos poju heräsi nukutin hänet syliin.Imetin viimeisen kerran häntä,kun oli 1v ja 5päivää.Nyt on sitten toinen joka nukahtaa vain ja ainoastaan tissille :whistle:
 
Meillä kovasti yritetään jo että mamin maitoa ei ole vaan koetetaan mehua tms. tosin vasta pikkuhiljaa.. Olen imettänyt molempia ( kaksoset) pitkään, ovat nyt 1v 3kk ja en ole ottanut siitä stressiä sillä maitoa on tullut koko ajan paljon kun olen ollut raskaana ja lapset ovat olleet mös todella terveitä, yötisuja en ole tarjonnut/antanut aikoihin mutta heti aamusta, iltapäivällä ja juuri ennen nukkumaanmenoa. Pojanvesselit on saanut hyvin nukkumaan ja rauhoittumaan kun samalla imetän ja luen heille. Nyt tilanne on hieman hankala kun uusi napero 1kk vanha tietenkin vatii maitoaan useasti ja pitkin yötä aina parin tunnin välein ja isä on onneksi saanut pojat antamaan minulle ja pikkuneidille imetysrauhan. Kun näkevät että mamma imettää haluavat myös osansa heti, siinä ongelma. Päivisin kun olen yksin on vaikeampaa, äsken imetin pikkuneidin ja molemmat pikkuherrat huokaisten perään! Pojat imetän yhtä aikaa ja koska maitoa on paljon imevät ahneesti ja siihen menee aina kauan, täytyy aina pistää stoppi puolen tunnin jälkeen...Neuvolasta on kylläkin sanottu että jos vaan itse jaksan/haluan imettää kaikkia kolmea niin se on ihan hyvä mutta odotettavissa on siis pian kova taistelu sillä joskus se täytyy lopettaa. Kiva lukea vinkkejä miten se voisi onnistua! Terkuin tisumisu
:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 10:32 annika kirjoitti:
Meillä kovasti yritetään jo että mamin maitoa ei ole vaan koetetaan mehua tms. tosin vasta pikkuhiljaa.. Olen imettänyt molempia ( kaksoset) pitkään, ovat nyt 1v 3kk ja en ole ottanut siitä stressiä sillä maitoa on tullut koko ajan paljon kun olen ollut raskaana ja lapset ovat olleet mös todella terveitä, yötisuja en ole tarjonnut/antanut aikoihin mutta heti aamusta, iltapäivällä ja juuri ennen nukkumaanmenoa. Pojanvesselit on saanut hyvin nukkumaan ja rauhoittumaan kun samalla imetän ja luen heille. Nyt tilanne on hieman hankala kun uusi napero 1kk vanha tietenkin vatii maitoaan useasti ja pitkin yötä aina parin tunnin välein ja isä on onneksi saanut pojat antamaan minulle ja pikkuneidille imetysrauhan. Kun näkevät että mamma imettää haluavat myös osansa heti, siinä ongelma. Päivisin kun olen yksin on vaikeampaa, äsken imetin pikkuneidin ja molemmat pikkuherrat huokaisten perään! Pojat imetän yhtä aikaa ja koska maitoa on paljon imevät ahneesti ja siihen menee aina kauan, täytyy aina pistää stoppi puolen tunnin jälkeen...Neuvolasta on kylläkin sanottu että jos vaan itse jaksan/haluan imettää kaikkia kolmea niin se on ihan hyvä mutta odotettavissa on siis pian kova taistelu sillä joskus se täytyy lopettaa. Kiva lukea vinkkejä miten se voisi onnistua! Terkuin tisumisu
:)
Oho! Kyllä olet ison työn tehnnyt ja teet vieläkin :flower: Hienoa, että imetys onnistui kaksosten kanssa. Ja nyt vielä kolmen lapsen kanssa. Söivätkö kaksoset samaan aikaan pienenäkin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 10:32 annika kirjoitti:
Meillä kovasti yritetään jo että mamin maitoa ei ole vaan koetetaan mehua tms. tosin vasta pikkuhiljaa.. Olen imettänyt molempia ( kaksoset) pitkään, ovat nyt 1v 3kk ja en ole ottanut siitä stressiä sillä maitoa on tullut koko ajan paljon kun olen ollut raskaana ja lapset ovat olleet mös todella terveitä, yötisuja en ole tarjonnut/antanut aikoihin mutta heti aamusta, iltapäivällä ja juuri ennen nukkumaanmenoa. Pojanvesselit on saanut hyvin nukkumaan ja rauhoittumaan kun samalla imetän ja luen heille. Nyt tilanne on hieman hankala kun uusi napero 1kk vanha tietenkin vatii maitoaan useasti ja pitkin yötä aina parin tunnin välein ja isä on onneksi saanut pojat antamaan minulle ja pikkuneidille imetysrauhan. Kun näkevät että mamma imettää haluavat myös osansa heti, siinä ongelma. Päivisin kun olen yksin on vaikeampaa, äsken imetin pikkuneidin ja molemmat pikkuherrat huokaisten perään! Pojat imetän yhtä aikaa ja koska maitoa on paljon imevät ahneesti ja siihen menee aina kauan, täytyy aina pistää stoppi puolen tunnin jälkeen...Neuvolasta on kylläkin sanottu että jos vaan itse jaksan/haluan imettää kaikkia kolmea niin se on ihan hyvä mutta odotettavissa on siis pian kova taistelu sillä joskus se täytyy lopettaa. Kiva lukea vinkkejä miten se voisi onnistua! Terkuin tisumisu
:)
Yhden taaperoimettäjän, jolla oli vauvakin imetettävänä, kuulin lopettaneen menestyksekkäästi, kun selitti taaperolle, että vauva ei voi syödä muuta kuin maitoa ja tarvitsee kaiken maidon, mitä äidiltä tulee. Mahtaako noin pienet vaan ymmärtää moista selitystä, tämän äidin taapero oli jo 2-vuotias...
Itsekin imetän vielä 1v4kk tyttöä, pari päivää menty nyt vain aamuimetyksellä, ei ole tyttö muistanut muuten koko tissiä. Muutenkin toisina päivinä kiinnostaa enemmän, toisina vähemmän (niin itseä kuin lastakin...) joten ehkä joku kaunis päivä lapsen kiinnostus lopahtaa koko touhuun. Niin olen ajatellut, että voisin olla muutaman yön lähellä olevassa mummolassa, etten olisi aamulla paikalla niin ehkä se tissittely siitä unohtuu. Päiväimetykset saa aika helposti unohtumaan kun keksitään jotain muuta kivaa, mutta aamulla olen itse vielä peiton alla puolinukuksissa, kun pieni maidonpyytäjä on kauluksessa.
 

Yhteistyössä