Miten eroon naapurin koirista

Tilanne on tämä. Naapurit pitävät koiriaan, joista toinen dobermanni, vapaana pihallaan. Aina kun me ulos mennään niin tää dopermanni hyökkää meidän puolelle armottomasti räkyttäen. Mä ja lapset pelätään ja ulos mennään kun on ikunasta varmistettu ettei naapurin pihalla liikettä. Ollaan sanottu monta kertaa että rakit omalla pihalla mutta ei mikään tehoa. Niiden pihassa ei kunnon aitaa mikä estäisi tän meidän pihaan tulon. Myös tiellä liikkujille rakit räkyttää.

Vastaukseksi on valituksiin tullu että anna tehdä tuttavuutta, ne puolustaa vaan reviiriään ( meidän pihaa???) ym. yhtä typerää. Nyt tarvitsis todell akunnon neuvoja tilanteen parantumiseksi. Muita siis kun muutto. Ja mielellään laillisia. Mun mielestä koira samoin kun kissakin on lainsuojaton toisen pihalla, joten eikö sen voi vaikka listiä? En toki tee mutta periaatteessa.

Tuosta tekstistäsi kyllä paistaa läpi, ettet sinäkään edes yritä etsiä sopuratkaisua. Koita sinäkin ottaa naapurikin huomioon, niin varmasti kaikkeen löytyy molempia tyydyttävä ratkaisu ihan keskenään puhumalla. Tuo asenne ei kyllä nyt johda mihinkään.

noh..helpoin tapa vois olla (mut se ei varmaan miellytä sua)
on se että annat koiran tosiaan tutustella.
Kun se huomaa (nopeastikin) että te ootte ok ja luvalla sen alueella (koirat ei ymmärrä tontin rajoista) niin voipi antaa teidän olla ihan rauhassa ja pysyä omalla puolella.

mä en kyllä ymmärrä miksi omistaja ei pidä koiria kiinni kun näkee teidän olevan ulkona. dobberi on kumminkin iso koira vaikkei kylläkään "vaarallinen"..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 09:41 Aüüe kirjoitti:
Mun mielestä koira samoin kun kissakin on lainsuojaton toisen pihalla, joten eikö sen voi vaikka listiä? En toki tee mutta periaatteessa.
Villiintyneen kissan saa metsästyslain perusteella tappaa, mutta muita eläimiä ei. Jos tapat toisen koira, on se rikos, josta joudut vastuuseen.

Kun naapuri ei kerran ole ottanut kuuleviin korviinsa aikaisempia pyyntöjäsi, ota yhteyttä poliisiin ja eläinsuojeluviranomaisiin. Voit myös ehdottaa aidan rakentamista, kuten yksi edellisistä kirjoittajista ehdotti.

meillä täällä oli yhdellä miehellä koira jota piti vapaana. kävi aina ohikulkijoiden "kimppuun" hyppi vasten ja murisi. koirasta huomautettiin useasti miehelle, mutta kun ei mennyt jakeluun niin joku soitti viimein poliisille. poliisit kävivät antamassa varoituksen, koska koirat on pidettävä kiinni. varoituksista huolimatta mies antoi koiran olla vapaana ja viimein joku soitti taas poliisille. poliisit kävivät lopettamassa koiran. mies hommasi uuden koiran mitä pitää myös vapaana.. et saas nähdä kuinka käy.

Ystäväpoliisiltani olen neuvoja kysellyt, mutta ei siinä oikein ole mitään mahdollisuutta muuta kun sakko kirjoittaa. Se kun ei riko muuta kun järjestyssääntöä. Ja aikanaan kun näillä naapureilla oli ajokoira joka vapaana juoksi niin siitä jotkut teki valituksen ni mies vaan nauro ja sano et se koira juoksee vapaana. Oli tosin jo vanha eikä ääntä päästänyt, eli ei haitannut meitä yhtään. mutta tää tilanne raastaa ja pahasti.

Kiitos vinkeistä, lisää vastaanotetaan. Myös miehet järeitä laillisia keinoja kuullaan. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 09:46 miljoonakala kirjoitti:
Kun se huomaa (nopeastikin) että te ootte ok ja luvalla sen alueella (koirat ei ymmärrä tontin rajoista) niin voipi antaa teidän olla ihan rauhassa ja pysyä omalla puolella.

mä en kyllä ymmärrä miksi omistaja ei pidä koiria kiinni kun näkee teidän olevan ulkona. dobberi on kumminkin iso koira vaikkei kylläkään "vaarallinen"..
Näinhän se järkevintä olisi. Niin kuin naapuri itsekkin oli ehdottanut. Mutta voihan sanoa, että pidä ne kiinni narussa pihallasi, kun pelkäät.

Sen vielä sanon että mä en tykkää koirista enkä aio sen takia antaa tutustua että ne juoksee meidän pihalla missä leikkii välillä todella paljon lapsia. Mulla ei ole koiraa joten mielestäni se ei mulle kuulu rakentaa aitaa tai mitään muutakaan. Tätä on jatkunu jo vuoden ja siitä ajasta lapset on istunu jokseenkin paljon sisällä kun eivät ulos uskalla.

Mielestäni mun ei tarvi jakaa omaa kalliilla rahalla ostettua pihaani jakaa naapurin koirien kanssa. Säännöt kun sanoo että koiranomistajan velvollisuus on pitää koira kiinni tai muutoin OMALLA pihalla.

Eli en aio hyväksyä sitä että toisia ei laki koske. Ja jos koiria pelkää niin niitä pelkää, ja meillä ne on minä ja 2 lastani.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 09:46 miljoonakala kirjoitti:

Ei se että antaa koiran tutustella välttämättä auta mihinkään. Jos pelkää niin pelkää ja koira vaistoaa sen niin siitähän se soppa syntyy. Mitä jos vaikka soittaisit sinne naapuriin ja sanoisit nätisti, että te oikeasti pelkäätte sitä koiraa syyllistämättä omistajaa. Ja auttaa varmaan että kertoo ymmärtävänsä koiran merkityksen heille, mutta pelon haittavaan teidän elämää... ja neuvotella olisiko sitten mahdollisuuksia aidan rakentamiseen tai ulkoiluaikoihin... esim. he ulkoiluttaisivat vapaana johonkin sellaiseen kellonaikaan ettette te ole ulkona.

Jonkun mielestä varmaan julmaa, mut meillä koulutettiin naapurin koira rappuharjalla et pihaan ei tulla (muris lapsille ja mulle) nykysin jos pihaan tulee ni riittää ku ikkunasta huutaa et mäne kotiis.. :snotty: viel tehokkaammin toki lähtee menee jos menee ite ulos.. :kieh:

Hei!
Itselläni on koira, jota rakastan, mutta.. Kuitenkin olen sitä mieltä, että omasta/omista koirista pitää pystyä sen verran pitämään huolta, ettei aiheuta mitään hankaluutta ympäristössä. Ainakaan itse en koirani kanssa haluaisi moiseen tilanteeseen ja olen sitä mieltä, että koiranaapurisi toimii tilanteessa väärin ja häiritsevästi. Ilmoita asiasta jollekin viranomaiselle ja pidä vaan oma pihasi itsesi ja lastesi käytössä! Kun oma koirani on joka sekuntti vilkkaan ja vahtivan luonteensa takia minulla hallinnassa niin minuakin ärsyttää tällaiset koiran omistajat, jotka vaan saa mielestään toimia miten haluaa ja muut saakoon sitten sopeutua siihen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 10:03 koivunkäpy kirjoitti:
Jonkun mielestä varmaan julmaa, mut meillä koulutettiin naapurin koira rappuharjalla et pihaan ei tulla (muris lapsille ja mulle) nykysin jos pihaan tulee ni riittää ku ikkunasta huutaa et mäne kotiis.. :snotty: viel tehokkaammin toki lähtee menee jos menee ite ulos.. :kieh:
mä en kehottais tässä tapauksessa huiskimaan harjalla..
totaalinen huomioimattomuus voi toimia paljon paremmin. selänkääntö yms..

Keskustella on yritetty, mut naapurit kylmän välinpitämättömiä. Sanoin viikonlopulla että rakenna aita mutta turhaa kai sekin. Kun hurtta meidän puolelle tulee ja alan huutaan että painu omalle puolelle, naapurit tulee mulle meuhkaamaan et älä huuda sille kun se pelkää. Huitomaan en viiti alkaa kun en mielelläni mene lähelle koiria. Eli teen mitä vaan niin saan naapurit niskaani vain koska puolustan reviiriäni. Heidän koiralta se sallitaan ja toisen pihalla. Ja se mutka vielä että tää toopermanni on naapurin tytön koira joka ei asu kotona vaan tuo koiransa tohon ulkoilemaan. Eikä niitä koskaan ole nähty ulkoiluttamassa niitä koiria, tai siis olen nähnyt 3 kertaa.

Taidan laittaa talon myyntiin ja nostaa kytkintä. Käyn nyt kuitenkin vielä torstaina poliisilaitoksella puhumassa. Toivotaan että tilanne jotenkin muuttuu ennen kesää ja lämpimiä ilmoja ettei sisällä tarvi paistatella.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 10:05 miljoonakala kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 10:03 koivunkäpy kirjoitti:
mä en kehottais tässä tapauksessa huiskimaan harjalla..
totaalinen huomioimattomuus voi toimia paljon paremmin. selänkääntö yms..
En missäännimessä sano tätä ilkeyttäni, mutta dobermannille ei kannata kääntää selkää. Olen itse muutaman kerran treeneissä kääntänyt toopelle selän ja ne puree. :snotty: Rodun luonteessa on tänäpäivänä sen verran paljon pelkopurijoita ja vellihousuja, että tulevat takaantapäin kiinni, kun edestä ei uskalla.

Huom: en leimaa koko rotua, mutta näitäkin yksilöitä on.
(Tiedän että muutama toope puri takaantapäin myös lasta.. \|O )

Meillä on itellä koiria mutta en todellakaan hyväksyisi että ventovieraat koirat tulisivat lasteni lähelle.
Mitäs jos joku teidän tuttu tulee ja ottaa koirat kiinni ja toimittaa löytöeläinhoitolaan. Sieltä kun ei saa koiraa ilman rahaa ulos, niin voi omistaja alkaa miettimään kannattaako niitä koiria sittenkään pitää hallitsemattomasti pihalla.

Toinen vaihtoehto on se että jonkun tuttunne iso aggressiivinen koira antaa naapurin koirille sellaiset kyydit etteivät uskalla enää kuonoansa näyttää.

Ja kyllä voit soittaa poliisille ja kertoa että pelkäät että koirat hyökkää lastesi päälle teidän omalla pihalla.

itellä on kolme koiraa ja ei tulis mieleenkään pitää niitä vapaana valvomatta missään tilanteessa, vaikka "eivät kenellekään pahaa teekään".
isoin on saksanpaimenkoiran ja rotikan sekotus, joka vaistoaa heti, jos joku pelkää ja siitähän se vasta innostuukin! säikyttelee ihan tahallaan, jos sille ei tee loppua. siis tökkii kuonollaan, haukahtelee yms. ihan kiusallaan.

kyllä mä aloittajan tilanteessa kävisin "lyömässä omat korttini pöytään" eli kertoisin pelkääväni, lasten pelkäävän, inhoavani sitä, että koira tulee omaan pihaan ja loppu viimeksi, että edes taajaman ulkopuolella ei nykyään saa koiraa pitää vapaana aitaamattomalla alueella.
jos ei tämä tehoaisi varmasti soittaisin joka kerta poliisin, kun koira pihamaalla tallustelee vapaana(joko omistajan kanssa tai ilman). ehkä naapuri jossain vaiheessa ymmärtää kytkeä koiransa tai itse rakentaa tonttinsa ympärille aidan, jos haluaa koiraansa vapaana pitää ja olla maksamatta liutaa sakkoja!
aidan rakentamisenhan ei pitäis olla sinun vastuulla, koska et sitä itse tarvitse!

kummaa välinpitämättömyyttä naapuriltasi jo teitä kohtaan koko juttu, joten säälimättä soittaisin poliisin, vaikka se jonkin verran varmasti hiertääkin naapurussuhteita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 10:13 Daim kirjoitti:
En missäännimessä sano tätä ilkeyttäni, mutta dobermannille ei kannata kääntää selkää. Olen itse muutaman kerran treeneissä kääntänyt toopelle selän ja ne puree. :snotty: Rodun luonteessa on tänäpäivänä sen verran paljon pelkopurijoita ja vellihousuja, että tulevat takaantapäin kiinni, kun edestä ei uskalla.

Huom: en leimaa koko rotua, mutta näitäkin yksilöitä on.
(Tiedän että muutama toope puri takaantapäin myös lasta.. \|O )
no en tiedä millanen toope on kyseessä mutta jos on sellanen koira kyseessä mikä intoa puhkuen riehuu ihmisiä katsomassa niin täydellinen huomioimattomuus auttaa usein. kun ei ole mitään jännää niin koira voi mennä pois etsimään uutta juttua.
treenitilanne on usein koiralle eri kuin "normaalitilanne"

Yhteistyössä