Miten eroon banaanikärpäsistä luonnonmukaisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Suihkutin jo Raidia ja se haisee kamalalle. Olin liian kauan reissussa, luulin tulevani takaisin aika pian, omenapussi oli jäänyt pöydälle.
Auttaisko jos teen jonkinlaisen syötin niille?
Vai häviävätkö ne itsestään jos niille ei ole tarjolla itään?

Alkuperäinen kirjoittaja help:
Suihkutin jo Raidia ja se haisee kamalalle. Olin liian kauan reissussa, luulin tulevani takaisin aika pian, omenapussi oli jäänyt pöydälle.
Auttaisko jos teen jonkinlaisen syötin niille?
Vai häviävätkö ne itsestään jos niille ei ole tarjolla itään?

Itseasiassa hunajaomenaviinietikka toimii meillä vielä vielä paremmin. Sitä sopivaan lasipurkkiin (esim.Piltti) ja pieni määrä astianpesuainetta joka rikkoo etikan pintajännitteen. Etikan tuksu houkuttelee banaanikärpäset purkkiin ja astianpesuaine aiheuttaa sen että kärpäset eivät pääse pois purkista. Toimii kuin junan vessa. Banaanikärpäset sikiävät tosi nopeasti joten kannattaa toki pesaista keittiön vaakapinnat lopullisen tehon varmistamiseksi.

Ihan kuin muistaisin lukeneeni että vois auttaa js laittaa hunajasyötin lasiin.
Tää on vielä pientä mitä mulla kerran oli: ketsuppipurkin korkki oli jäänyt auki, pari viikkoa olin poissa ja elukat kävelivät purkista jonossa....ja tyhmänä olin jättänyt jotain sipulinkuorta roskikseen, ehkä se vaikutti banaanikärpästen leiriytymiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Alkuperäinen kirjoittaja SininenSatutar:
Käykö tavallinen etikka?

Mä olen kokeillut tavallista, ykskään kärpänen ei erehtynyt siihen liemeen

:kieh: Pitäs kai kokeilla tuota omenaviinietikkaa kun kärpäset on tehny invaasion meillekin.

En siis ole yksin näiden lemmikkieni kanssa...

Sain saman ohjeen, mutta "liraus" ei toiminut. Eli reilusti Fairya ja viinietikkaa tai vaihtoehtoisesti punaviinia mukiin, ja yöksi keittiöön. Kaikki muruset ja hdelemät ehdottomasti roskiin ulos kämpästä ja pinnat puhtaiksi. Kyllä lähtee!

Lisävinkki vielä, että kun sulla siinä lasissa tai kipossa tää neste, niin heiluta kuppia niin, että sitä menee laidoillekin. Suurin osa mun kärpäsistä menee kiipeilemään ensin kupin reunoille ja jää jo siihen.

Voi ihanuus aamulla sitä saalista!

Lisäys kirjoitukseeni. Eli liraus ei toiminut, eikä mitään vettä joukkoon. Vaan ½-1 desi fairya ja toinen puoli etikkaa. Meillä on omenaviinietikkaa; toimii. Mitä kauemmin pöydällä happanee, sen parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Lisäys kirjoitukseeni. Eli liraus ei toiminut, eikä mitään vettä joukkoon. Vaan ½-1 desi fairya ja toinen puoli etikkaa. Meillä on omenaviinietikkaa; toimii. Mitä kauemmin pöydällä happanee, sen parempi.

Otan vaarin tästäkin ja aamulla ryhdyn taistoon uuteen...täytynee ostaa omenaviinietikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Käykö tavallinen etikka?

:kieh: Pitäs kai kokeilla tuota omenaviinietikkaa kun kärpäset on tehny invaasion meillekin.

En siis ole yksin näiden lemmikkieni kanssa...

Ne tulee joka syksy näihin aikoihin ja häviää kun pakkaset alkaa, nähty on. Imuroimalla minäki niitä pääasiassa hävitän, sillä ainakin lähtee.

Käykö tavallinen etikka?

Samavika mulla, käytin tavallista :(

Alkuperäinen kirjoittaja .:

just näin.

Hävitä kaikki avonaiset tyhjät pullot huushollista (jos sulla on vaikka roskiskaapissa niitä tms.) ja säilytä hedelmät jääkaapissa. Jossakin ne kärpäset lisääntyy, nuo on vakipaikkoja.

Missä te säilytätte hedelmät, että noita kärpäsiä EI tulis? Kun ei niitä nyt oikeen voi missään tiiviissä rasiassakaan pitää...? Jääkaapissa ne kai leviää kaikkeen, ja oven kun avaa, tulee vastaan musta pilvi? Ulos pitäis viedä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen:
Missä te säilytätte hedelmät, että noita kärpäsiä EI tulis? Kun ei niitä nyt oikeen voi missään tiiviissä rasiassakaan pitää...? Jääkaapissa ne kai leviää kaikkeen, ja oven kun avaa, tulee vastaan musta pilvi? Ulos pitäis viedä :laugh:

Mä säilytän hedelmiä jääkaapissa siinä hedelmä/vihannes laatikossa.
Tykkään syödä hedelmät viileinä.
Kertaakaan ei oo niitä pikkukärpäsiä viel jääkaappiin eksyny,eikä niitä sinne varmaan tulekkaan.