Miten erituloiset puolisot hoitavat raha-asiansa?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
pilipali
Meillä on yhteinen tili jolle molemmat laittavat aina saman summan rahaa. Sieltä maksellaan yhteiset laskut ja lapsen isommat jutut. Omat laskunsa kummatkin maksavat omalta tileiltään. Kaupassa se maksaa se joka siellä sattuu käymään. Autot tankkaa se joka sattuu sillä ajamaan kun tankki alkaa olla tyhjä. Eli ei siis mitenkään tarkasti laskeskella että menee puoliksi.

Silloin kun minä opiskelin niin mies maksoi suurimman osan kuluista. Ja jos joskus sattuu semmoinen tilanne, että miehellä ei olisi rahaa niin sitten minä maksaisin.

Ja tajusin juuri että mulla ei ole oikeastaan edes tietoa paljonko mies vuodessa tienaa. Sen vain tiedän että paljon enemmän kuin minä.
 
"Ainoliina"
Minulla ja miehellä on omat tilit joiden lisäksi on vielä yhteinen "lainanhoitotili". Mies siirtää omasta tilistään rahan lainanhoitotilille ja pääasiassa maksaa kaikki laskut. Minä maksan lasten vaatteet, pesuaineet, bensat, ruoat ja joskus laskujakin makselen.
Ilman mitään varsinaista sopimusta on tuohon päädytty. Miehellä suuremmat tulot kuin minulla kotiäitinä/äitiyslomalla.

Mies myös pääsee minun tililleni koska tahansa. Tietää pankkikorttini tunnuksen. Ja mies myös sieltä hakee rahaa esim. kaupassa käydessään. Minä olen kyllä miehen kortin tunnuksen kuullut mutta en sitä muista enkä pääse miehen tiliin käsiksi siis ilman lupaa :D
 
"vieras"
Meillä mies tienaa nyt enemmän kuin minä, koska teen lyhennettyä työaikaa. Meillä on omat tilit sekä yhteinen tili, ja laitamme kuukaudessa yhtä suuren summan yhteiselle tilille, josta maksamme yhteiset laskut. Ruokaan käytämme saman verran kuussa omilta tileiltämme, ja meillä onkin ruoalle tietty kuukausibudjetti. Ne rahat, mitä yhteiselle tilille siirrettyjen rahojen ja kauppaostosten yli jää omille tileille, saa kumpikin käyttää mihin haluaa.

Jos meillä menisi molempien koko palkka yhteiselle tilille, olisi varmasti hankalampi sumplia mitä kumpikin voi ostaa ja mitä ei. Ehkä eri juttu, jos tulot olisivat hyvin suuret ja rahaa jäisi paljon yli laskujen jälkeen. Nyt ei tarvitse omista ostoksista neuvotella kuin itsensä kanssa :)
 
"iii"
[QUOTE="Vieras";28819976]Miten teillä erituloisilla tai vaikka samantuloisillakin jos toinen haluaa jotain kallista? Meneekö teidän miehelle tuosta vaan läpi jos haluatte ostaa 500€ laukun yhteiseltä tililtä? Tai mies vetää 300€ kurkusta alas festariviikonloppuna?[/QUOTE]

Jos meillä on rahaa niin että sitä voi laittaa surutta noinkin turhiin juttuihin niin toki voi tehdä niin. Mutta ensisijaisesti hoidetaan kyllä asumiskulut, ruuat, lasten tarpeet, hieman sukanvarteenlaitto jne.

Mutta jos ylimääräistä olisi niin mikä jottei.
 
[QUOTE="Vieras";28819976]Miten teillä erituloisilla tai vaikka samantuloisillakin jos toinen haluaa jotain kallista? Meneekö teidän miehelle tuosta vaan läpi jos haluatte ostaa 500€ laukun yhteiseltä tililtä? Tai mies vetää 300€ kurkusta alas festariviikonloppuna?[/QUOTE]

Meillä keskustellaan isoimmista hankinnoista. Mutta se nyt on selvää että lomaillessa ja hummaillessa saa vapaasti juhlia ja käyttää vaikka tuon 300 euroa. Periaatteessa 500 euroa alkaa olla sellainen summa että yksittäiseen ostokseen laitettuna siitä keskustellaan. En ikinä olisi niin hölmö että maksaisin merkin takia laukusta 500, sen sijaan esim. mies osti talvella meille välttämättömän lanan traktoriin ja se maksoi 600.
Mutta jos nyt vaikka ihastun 200 euron takkiin niin voin sen ostaa. Tai jos mies löytää haluamansa moottoripyörän niin neuvottelun jälkeen senkin voi ostaa. :)

Raha on asia josta meillä ei ole koskaan tapeltu. Ei edes nälvitty tai naputettu.
 
ei sovi kaaliin
[QUOTE="vieras";28820051]Meillä mies tienaa nyt enemmän kuin minä, koska teen lyhennettyä työaikaa. Meillä on omat tilit sekä yhteinen tili, ja laitamme kuukaudessa yhtä suuren summan yhteiselle tilille, josta maksamme yhteiset laskut. Ruokaan käytämme saman verran kuussa omilta tileiltämme, ja meillä onkin ruoalle tietty kuukausibudjetti. Ne rahat, mitä yhteiselle tilille siirrettyjen rahojen ja kauppaostosten yli jää omille tileille, saa kumpikin käyttää mihin haluaa.

Jos meillä menisi molempien koko palkka yhteiselle tilille, olisi varmasti hankalampi sumplia mitä kumpikin voi ostaa ja mitä ei. Ehkä eri juttu, jos tulot olisivat hyvin suuret ja rahaa jäisi paljon yli laskujen jälkeen. Nyt ei tarvitse omista ostoksista neuvotella kuin itsensä kanssa :)[/QUOTE]

Mutta teidän yhteisestä kokonaisuudestahan se "heräteostos" on aina pois. Vai onko teillä kilpailua-asetelma siinä kumpi on käyttänyt enemmän ja kumpi vähemmän? Kuulostaa kurjalta =( kun kuitenkin yhteinen koti ja perhe on.
 
taasko
Yhteinen tili ei kannata välttämättä. Anoppi kuoli äkisti (suht nuorena) niin appiukko oli pulassa liki kun ei saannut yhteisen tilin rahoja käyttöön ennen kuin saldot oli kirjattu ja perikunnalta kirjalliset suostumukset tilin käyttöön. Ei toiminut pankkikortti, ei mikään.


että vaikka meilläkin on yhteiset rahat niin tilejä on kummallakin oma.
 
"Vieras"
Mä vaan en tajua miksi ne rahat pitäisi mennä yhteiseen kassaan koska molemmilla on jokatapauksessa omia ostoksia ja omia juttuja. Kun perhe ja talous on järkevästi hoidettu ja toisesta pidetään huolta kriisin tullen, niin MIKSI jostain hankinnasta pitäisi erikseen keskustella?

[QUOTE="Anne";28819986]Kalliimmista keskustellaan vähän, että onko molemmilla loppukuuksi rahaa jos toinen ostaa jotain kalliimpaa ja pärjätäänhän loppukuu.[/QUOTE]
 
"vieras"
Eikö se ole hyväksikäyttöä jos toinen on opiskellut vuosikaudet jotta saisi hyvän palkan ja sitten laitetan rahat yhteen ja molemmat käyttää yhtä paljon? Ja jos on yhteinen tili helposti käy niin että pienempi tuloinen käyttää enemmän rahaa jos ei ole kovin säästäväinen tyyppi
 
Meillä on alusta alkaen ollut yhteinen tili ja yhteiset rahat. Olimme nuoria opiskelijoita mennessämme naimisiin, joten lähtökohdat olivat samat.

Tällä hetkellä mieheni tienaa 6 000-7 000 e/kk, omat tuloni ovat pyöreä 0 e/kk, ja tuskin tuloja tulee olemaankaan vielä muutamaan vuoteen, opiskelen nimittäin toista tutkintoa. Käytän rahaa vapaasti, en siis joudu kyselemään mieheltäni lupaa mihinkään, mutta en kuitenkin tuhlaile.

Ihmettelen kovasti, että miten "omat rahat"-systeemi käytännössä toteutuu, jos toinen on vaikka opiskelija ja toinen hyvin tienaava. Onkohan tällaisilla pareilla omat hyllyt jääkaapissa, opiskelijan hyllyllä parin päivän vanha makaronilaatikko, hyvin tienaavan hyllyllä jostain hienosta ravintolasta noudettu pippuripihvi? :D
 
mietin vain
Jos toisen tulot ovat 1400 ja toisen 3400 ja molemmat laittavat yhteiselle tilille 1000 euroa joista maksetaan yhteiset kulut. Toiselle jää 2400 kun toiselle vain 400, nämä rahat saa vapaasti käyttää miten tykkää. Minusta olisi hieman epäreilua jos yhteinen talous kuitenkin on ja yhteinen perhe. Toinen chillailee miten haluaa, toinen voi miettiä mitä raaskii ostaa ja mitä ei. Aika oudolle kuulostaa.
Kun mun mies oli työttömänä ja itse tienasin hyvin, niin ei ois tullu mieleenkään et ois ollu tilanne et mies olis jääny vähemmälle elämän mukavuuksissa.
 
Meillä tuo riippuu siitäkin mitä molemmat ylipäänsä tekee. Siis jos toinen painaa pitkää päivää koulussa tuilla ja toinen on jo palkoilla työelämässä, ei siinä tuota ongelmia jakaa parempituloisemman rahoja. Ihan eri asia sit jos toinen levittelee persettään kotona ja jaksaa nippanappa edes siivoilla välillä...
 
Wicca
[QUOTE="Vieras";28819976]Miten teillä erituloisilla tai vaikka samantuloisillakin jos toinen haluaa jotain kallista? Meneekö teidän miehelle tuosta vaan läpi jos haluatte ostaa 500€ laukun yhteiseltä tililtä? Tai mies vetää 300€ kurkusta alas festariviikonloppuna?[/QUOTE]Jos tekee mieli niin ostaa poikkeen, eihän se sen kummepaa ole. Tosin en taida omistaa yhtään yli 50e laukkua ja mies ei enää festareilla juopottele. Mutta siis ei siinä ole mitään ongelmaa jos mies itsetienaamillaan rahoillaan ostaa itselleen jotain kivaa ja minä voin samaten ostaa mieheni tienaamilla rahoilla itselleni jos haluan, kuten myös voimme ostaa lapsillemme jotain mitä he haluavat mieheni tienaamilla rahoilla. Eihän se ole sen kummempaa.
 
Meillä enempi tienaava maksaa laskut ja vähemmän saava kaiken muun, tällä hetkellä mies maksaa vuokran, autot ja bensan ja mä ostan ruoan, lasten jutut, sekä maksan joitain pienempiä laskuja. Tuloeroa noin 1000 euroa ja toimi myös toisin päin, kun mä olin töissä ja mies opiskeli. Erilliset tilit on ja tuleekin aina olemaan.
 
"Lila"
[QUOTE="Vieras";28819976]Miten teillä erituloisilla tai vaikka samantuloisillakin jos toinen haluaa jotain kallista? Meneekö teidän miehelle tuosta vaan läpi jos haluatte ostaa 500€ laukun yhteiseltä tililtä? Tai mies vetää 300€ kurkusta alas festariviikonloppuna?[/QUOTE] Meillä on sen verran hyvä taloudellinen tilanne, että kumpikin voi halutessaan kuluttaa vaikka sen 500 € heräteostoksena, siitä ei tarvitse kysyä lupaa. Ei me kyllä kumpikaan käytetä rahaa turhuuksiin tuollaisia summia, vaan tuon hintaluokan ostoksissa on jo jotain järkeäkin.
 
"Vieras"
Miksi pitää olla yhteiset rahat jos niiden käytöstä ei tarvitse toiselta mitään kysellä?

[QUOTE="Lila";28820615]Meillä on sen verran hyvä taloudellinen tilanne, että kumpikin voi halutessaan kuluttaa vaikka sen 500 € heräteostoksena, siitä ei tarvitse kysyä lupaa. Ei me kyllä kumpikaan käytetä rahaa turhuuksiin tuollaisia summia, vaan tuon hintaluokan ostoksissa on jo jotain järkeäkin.[/QUOTE]
 
"Vieras"
Tai sitten toinen laittaa 600 ja toinen 1400.
Tai toinen 2000€ ja toinen ei mitään.

Kummassakaan tilanteessa ei tarvitse selitellä omia loppuja rahojaan.

Jos toisen tulot ovat 1400 ja toisen 3400 ja molemmat laittavat yhteiselle tilille 1000 euroa joista maksetaan yhteiset kulut. Toiselle jää 2400 kun toiselle vain 400, nämä rahat saa vapaasti käyttää miten tykkää. Minusta olisi hieman epäreilua jos yhteinen talous kuitenkin on ja yhteinen perhe. Toinen chillailee miten haluaa, toinen voi miettiä mitä raaskii ostaa ja mitä ei. Aika oudolle kuulostaa.
Kun mun mies oli työttömänä ja itse tienasin hyvin, niin ei ois tullu mieleenkään et ois ollu tilanne et mies olis jääny vähemmälle elämän mukavuuksissa.
 
"mimmi"
Eri tilit, mutta yhteiset rahat. Mies tienaa yleisesti enemmän kuin minä, mutta minä saan keikkaluontoisesti joskus ison tilin. Hoidan meillä kaikki laskut, laina-asiat yms, mies ei edes oikein tiedä paljonko rahaa menee mihinkin. Kaupassa maksellaan miten milloinkin ja maksuja laitetaan kummankin tileiltä sattumanvaraisesti, kaikki on oikeasti yhteistä. Muuten ostellaan aika vapaasti kaikenlaista eikä kysellä mitään lupia, kummallakin on järki päässä. Joskus tosin joudun laittamaan ukolle jäitä hattuun, hän saattaa joskus hiukan innostua... ;) Meillä ei ole lapsia ja talous on pääpiirteittäin aika hyvällä tolalla, joten pienet budjettiheittelyt eivät sitä kaada.
 
"vieras"
Meillä on erikseen pari yhteistä tiliä josta toiselta maksetaan ruoka + vaatteet yms juoksevat menot. Toinen on yhteinen säästötili josta voidaan maksaa matkoja, ostaa telkkari tai huonekaluja. Tietyn summan kuussa kumpikin siirtää yhteisille tileille. Loput rahat on kummankin omia ja niillä voi tehdä mitä haluaa.
 
yhteinenelämä
[QUOTE="vieras";28820227]Eikö se ole hyväksikäyttöä jos toinen on opiskellut vuosikaudet jotta saisi hyvän palkan ja sitten laitetan rahat yhteen ja molemmat käyttää yhtä paljon? Ja jos on yhteinen tili helposti käy niin että pienempi tuloinen käyttää enemmän rahaa jos ei ole kovin säästäväinen tyyppi[/QUOTE]

Ei kai se ole hyväksikäyttöä, jos se ei ole sitä?

Ja meillä on kyllä puolison kanssa onneksi ihan sama ajatus koko ansio-käsitteestä. Ikäänkuin ansiot jakautuisivat tässä maailmassa koskaan oikeudenmukaisesti ja meidän pitäisi nyt kynsin hampain pitää kiinni "ansaitsemastamme".
Ja mikä perhe se sellainen on, jossa jompikumpi tekee vähemmän yhteisen elämän eteen? Miksi toinen sitten olisi ansioituneempi, vaikka hänen työnsä olisi paremmin palkattu, jos kerran molemmat tekevät työtä perheen eteen?

Helposti se käy rahan käyttäminen oli sitten pieni- tai isotuloinen, jos ei ole säästäväinen tyyppi...?!??
 
"Vieras"
Aha, no me ollaankin sitten varmaan erillään eikä miellä ole yhteistä elämää kun meillä on omatkin ajatukset, harrastukset ja ihkaomat tilit.

Alkuperäinen kirjoittaja yhteinenelämä;28820849:
me haluamme olla yhdessä eli meillä on vain perheen rahat
 
[QUOTE="vieras";28820082]meillä omat tilit, omat rahat, mies maksaa suurimman osan yhteisistä laskuista, avioliitossa ollaan ja toimii ihan hyvin.[/QUOTE]

Meillä sama. Miehelle jää käteen 2000-3000€ enemmän kuin mulla (olen ä.rahalla). Mies on tarkka rahoistaan ja sillä on isot säästöt. Mulla taas ei. Meillä on omat lainat, mutta mies maksaa 70% suunnilleen ruokaostoksista.
Ei mua kiinnosta miehen rahat eikä se miten hän tienaanaansa rahat käyttää. Hän sit ei ymmärrä jos ostelen välillä vaikka netistä meikkejä ym ja pitää niitä vähän turhina. Siksi ihan kiva et oma tili.
Jos joku akuutti rahapula iskee niin hän hippaa kyllä sit vaikka satasen, mutta harvoin tarvitsen.
 

Yhteistyössä