miten EN ole yllättynyt tästä uutisesta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pinki

Tunnettu jäsen
04.08.2004
25 067
28
48
Lahti
Bussi törmäsi henkilöautoon

14.12.2008 20:10
Linja-auto ja henkilöauto kolaroivat sunnuntai-iltana Lahdessa Pohjoisen Liipolankadun ja Uudenmaankadun risteyksessä. Keskustan suunnasta tullut linja-auto törmäsi henkilöauton kylkeen ja henkilöauto osui vielä toiseen henkilöautoon. Linja-auton kanssa kolaroineen auton kuljettaja satutti hieman jalkaansa, mutta muuten säästyttiin vammoilta. Bussissa oli 11 matkustajaa. Risteyksen liikennevalot eivät olleet onnettomuuden aikaan toiminnassa.

http://phnet.fi/uutiset/ess_online.php?id=219034

Suurinosa Lahden bussikuskeista on umpisokeita tai sitten muuten vaan kyllästyneitä duuniinsa... ajavat miten sattuu. Yksi lysti, sattuuko hlöauto/pyöräilijä/jalankulkija (jne) olemaan alla, kun kaahaavat menemään :kieh:

*nimim. kolme kertaa meinannut saada bussin päällensä liikenteessä*

Ja suurin osa henkilöautoilijoista ei muista että jos nopeusrajoitus on alle 80 km/h niin bussia pitää väistää, esim pysäkiltä lähtevää... :whistle: :saint:

(Tosin olen samaa mieltä Lahden autokulttuurista yleensäkin :kieh: )

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Oletko ajellut Helsingissä tai Espoossa busseilla? Päihittää Lintsin kummitusjunan mennentullen. B)

jep :|

aikoinaan Helsingissä asuin sen 15v :whistle: ...btw, raitiovaunut ne vasta pelottavia ovatkin! tai no, ei ne silloin teininä, kun oli tottunut ja et liikkunut omalla autolla. :whistle:

No minä ainakin meinasin bussin kanssa kolaroida kaupungissa. En tiennyt, että busseilla on etuajo-oikeus ja painelin vain menemään vaikka bussissa vilkutettiin.
En tajunnut, että niillä on niin tiukat säännöt aikataulujen noudattamisessa.
Onneksi ketään ei tullut vastaantulevien kaistalla, niin pääsin sinne väistämään mokomaa haitarihirvitystä. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja maalaistollo:
No minä ainakin meinasin bussin kanssa kolaroida kaupungissa. En tiennyt, että busseilla on etuajo-oikeus ja painelin vain menemään vaikka bussissa vilkutettiin.
Onneksi ketään ei tullut vastaantulevien kaistalla, niin pääsin sinne väistämään mokomaa haitarihirvitystä. :ashamed:

juup, taajama-alueella on hlöautoilla väistämisvelvollisuus. mutta pikkasen nuo bussikuskitkin nussii sitä pilkkua, kun seisot jonossa ruuhkassa, et pääse mihinkään väistämään, ja bussi soittaa torvea vieressä ja tunkee iholle :o

mihinkä helvattuun mä väistän, kun autoo on jokapuolella???? |O |O lähti silloin palautetta :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja maalaistollo:

juup, taajama-alueella on hlöautoilla väistämisvelvollisuus. mutta pikkasen nuo bussikuskitkin nussii sitä pilkkua, kun seisot jonossa ruuhkassa, et pääse mihinkään väistämään, ja bussi soittaa torvea vieressä ja tunkee iholle :o

mihinkä helvattuun mä väistän, kun autoo on jokapuolella???? |O |O lähti silloin palautetta :kieh:

Ne monet kuskit tulkitsee sen ajo-oikeuden niin ettei tarvi piitata muusta liikenteestä eikä ajatella kun lähtee pysäkiltä. Sen kun vaan tuuppaa liikkeelle edes kattomatta sinne sivulle josko ois joku kumminkin ohittamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa minä olen ajellut Lahdessa vuosia bussin kyydissä eikä ole valittamista.
Henkilöautojen kuljettajilla sen sijaan olisi asiaa uudestaan autokouluun.

Riippuu bussireiteistä, itse paljon myös bussilla kulkeneena huomasin että ainakin mukkula-keskusta ja liipola-keskusta -reiteillä oli aina ne sekopääkuskit.. monesti on ollut niitä läheltä-piti-tilanteita ja olinpa kyydissä kun Launeella kuski jyräsi liikenteenjakajan keskellä kesää eikä lähelläkään ollut liikennettä.

Kyllä henkilöautoilijoillakin olisi paljon oppimista. Joskus oikein ärsyttää että itse olen yleensä se joka antaa tilaa.

Ja suurin osa henkilöautoilijoista ei muista että jos nopeusrajoitus on alle 80 km/h niin bussia pitää väistää, esim pysäkiltä lähtevää... :whistle: :saint:

Se väistämisvelvollisuus on tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h. (Ei alle 80.)

Sattuu olemaan aika hyvin päässä tuo tieto, kun ajan päivittäin tietä, jolla on nopeusrajoitus 70 m/h ja paljon bussiliikennettä.

http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/48B456502B1564D2C2257129003EE41B

Se väistämisvelvollisuus on tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h. (Ei alle 80.)

Sattuu olemaan aika hyvin päässä tuo tieto, kun ajan päivittäin tietä, jolla on nopeusrajoitus 70 m/h ja paljon bussiliikennettä.

http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/48B456502B1564D2C2257129003EE41B
näin on!

Tulipas opittua uutta :D , en tiedä miksi mulla oli mielikuva et alle 80 nopeudessa :(

enpäs osaa sanoa. mutta ajatteleppas, ajat 80km/h ja sun pitäs väistää yht'äkkiä pysäkiltä tulevaa bussia. pysyykö auto hallinnassasi?

Turussa bussikuskit luulee, että henkiläautojen pitää väistää myös, jos ne vaihtaa kaistaa. Kerran meinasi bussi tulla päälle. Mies ajoi ja sanoi, että hän ei väistä. Mä sanoin sille, että olis parempi vaan väistää/hiljentää niin, että bussi pääsee, se tunkee muuten väkisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Turussa bussikuskit luulee, että henkiläautojen pitää väistää myös, jos ne vaihtaa kaistaa. Kerran meinasi bussi tulla päälle. Mies ajoi ja sanoi, että hän ei väistä. Mä sanoin sille, että olis parempi vaan väistää/hiljentää niin, että bussi pääsee, se tunkee muuten väkisin.

Ton takia mä ajan aina jos mennään miehen kanssa. Se ajaa normisti rekkaa ja sanoo, ettei kukaan bussi yritä kiilata, ja kun tuntuma on niin se ei osaa ajatellakaan että henkilöautoilla on eri fiilis. Ja kiroo kun mikä :kieh: kun taas bussikuski kiilaa isomman oikeudella.

Asuin aikoinaan liipolassa, ja voi jestas että mä aina pelkäsin kun bussi posotti talvisin sitä liipolan mäkeä alas. Kerran esikoisen rattaat kaatui mutkassa, kun kuski ajoi reikä päässä, sen jälkeen puristin kyllä rystyset valkoisena rattaita kun bussilla mentiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Oletko ajellut Helsingissä tai Espoossa busseilla? Päihittää Lintsin kummitusjunan mennentullen. B)

Totta. Yksi bussi meinasi jyrätä mut kun ohitin bussia sen ollessa pysäkillä. Bussissa oli koko tuona ohitusaikana oikeanpuoleinen suuntavilkku päällä ja lähti siltinkin jatkamaan matkaa ja mun piti siinä sitten päättää sekunnissa että haluanko bussin kylkeeni vai väistänkö vastaantulevien kaistalle. Väistin toiselle kaistalle ja luojan kiitos, sieltä ei tullut liikennettä vastaan.

Palautetta laitoin YTV:lle ja ruksin kohdan missä kysyttiin että haluanko vastauksen palautteelleni mutta kuten arvata saattaa, mitään vastausta en ole saanut.

se on 60 km/h

Alkuperäinen kirjoittaja sixty:

se on 60 km/h

tuli pariin kertaan jo tuossa ylemäpäkin esille

Ja bussikuskit on yleensäkin pahimpia liikenteessä! Nastaa ajella heikossa kelissä moottoritiellä jonossa 70 km/h (tie oli kuin kyntöpelto ja lunta tuli sen verran, että näkyvyyttä oli just edellä ajavan takavaloihin) jättäen se turvaväli ja pikavuorobussi roikkuu takapuskurissa. Ohi ei tietenkään voi lähteä vaikka toinen kaista on ihan vapaana! Onneksi se sitten jäi sinne Jyväskylään. Samalla seudulla sillalla tuli vähän valoa vastaan, syy siihen oli, että bussihan se siinä ohitti rekkaa! Sillalla!!! Missä ei vastaantulijalla ole mahista väistää mihinkään, mutta mitäs siitä, bussihan on sentään iso...

ne ajaa kaupungissa ihan helvetin lujaa!! Seistiin toissapvänä työkaverin kans siinä trion forumin sisäänkäynnin vieres kun oltiin lähös himaan töistä.

Bussi vetäs varmaan yli 60km/h siit ohi kohti kauppakadun ja aleksanterinkadun risteystä! melkein sai pitää lakista kiinni!

Kerran oon dösällä menny ja oli hullua kyytiä!

Yhteistyössä