Miten elää aikuisopiskelija???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi elämä haussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusi elämä haussa

Vieras
Kertokaa ihanat ihmiset jotka tiedätte jotain.

Kuinka elää aikuisopiskelija?
Eli siis mitkä tuet kuuluvat aikuis- eli ns.monimuoto-opiskelijalle (osa opiskelusta tapahtuu koululla, osa itsenäisesti).

Jostain kuulin että työkkärinkautta voisi saada jotain.. millaisistakohan summista on kyse?

Toivottavasti joku tietäisi...
Pakko vaihtaa alaa

Kiilaan kylkeen seuraamaan keskustelua.
Aika varattu aikuisopiskeluohjaajalle parin viikon päähän kyselemään opinnoista.
Rahoituspuoli vielä selvittämättä kun alkuvaiheessa vasta elämänmuutos.

Olemalla kokopäivätöissä. Hiton rankkaa mutta taloudellisesti ei ole muuhun mahdollisuutta. Välillä otan palkattomia päiviä tai kerään ylitöistä vapaapäivän jonka käytän opiskeluun.

Itse opiskelin kokiksi aikuispuolella. Sain asumistuen, työmarkkinatuen, 9e ylläpitokorvausts/18e kun olin ulkopaikkakunnalla työssäoppimassa. Lisäksi sain jonkun aikaa 4e pvältä ylimääräistä, koska olin suunnitellut meneväni kouluun.

[QUOTE="mä";26967358]Monimuoto-opiskelija rahoittaa itse omat opiskelunsa työtä tekemällä.[/QUOTE]

Onko todella näin? Tiedän erään joka opiskelee kaksi päivää viikossa koululla ja muuten itsenäisesti. Kertoi saavansa työkkäristä jotain rahaa ja tukien kanssa laski ettei toimeentulo palkkatöihin verrattuna oikeastaan edes laskenut. Kesänkin oli ihan kotosalla vaan.
Valitettavasti en voi häneltä kysyä tarkempia tietoja miten homma meni. Jäi ihmetyttämään kyllä. Osaako joku kertoa mistä tässä on ollut kysymys??

Joko töiden ohella tai työttömänä (kenties harjoittelussa), jos opiskelu on sivutoimista. Sivutoimisena opiskelijana voi nostaa liiton rahaa tai kelan työttömyyskorvausta mikäli on siis myös käytettävissä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Uusi elämä haussa;26967406:
Onko todella näin? Tiedän erään joka opiskelee kaksi päivää viikossa koululla ja muuten itsenäisesti. Kertoi saavansa työkkäristä jotain rahaa ja tukien kanssa laski ettei toimeentulo palkkatöihin verrattuna oikeastaan edes laskenut. Kesänkin oli ihan kotosalla vaan.
Valitettavasti en voi häneltä kysyä tarkempia tietoja miten homma meni. Jäi ihmetyttämään kyllä. Osaako joku kertoa mistä tässä on ollut kysymys??

Kyllä se toimeentulo palkkatöihin verrattuna mulla on ainakin laskenut, mutta ei kovin montaa satasta, koska saan lisäksi asumistukea. Työkkärin kautta voi hakea lupaa ns. omaehtoiseen opiskeluun ja silloin saa siis työttömyyskorvauksen pienellä korotuksella kahden vuoden ajan.

[QUOTE="Kkj";26967395]Itse opiskelin kokiksi aikuispuolella. Sain asumistuen, työmarkkinatuen, 9e ylläpitokorvausts/18e kun olin ulkopaikkakunnalla työssäoppimassa. Lisäksi sain jonkun aikaa 4e pvältä ylimääräistä, koska olin suunnitellut meneväni kouluun.[/QUOTE]

Jaahas, no niin (aivot raksuttaa)..

Siis mikä on ylläpitokorvaus?
Ja miten sait 4e koska olit suunnitellut meneväsi kouluun (ei ummarra)?

Joku mainitsi lapsikorotuksen, onko se sama summa kaikista lapsista (jos on monta)?

Miten työmarkkinatuki lasketaan, eli minkälaisesta summasta puhutaan?

Hoitoalalla olen ja pois siis haluaisin...
Minulla ei oikein ole mahdollisuutta opiskella nykyisen työni ohessa (lähipäivät eivät järjesty edes palkattomana) ja kotitilanne on sellainen etten voi iltoja istua koulussa työpäivän jälkeen.

Ilmeisesti siis yhdeksi isoksi ongelmaksi nousee se, että asutaan omistusasunnossa eikä siis voida saada asumistukea.

Hitsi kun tuntuu, että on umpikujassa tässä työpaikassa. Ihan paniikkia pukkaa välillä.. :(

Tekemällä töitä.
Joskus on kai mahdollisuus saada liitosta rahaa tai sitten sen työkkärin 9e päiväjutun.

Mä en olisi saanu mitään ku olisin halunnut jäädä vuodeksi vain opiskelijaksi :(

Alkuperäinen kirjoittaja Uusi elämä haussa;26967554:
Hoitoalalla olen ja pois siis haluaisin...
Minulla ei oikein ole mahdollisuutta opiskella nykyisen työni ohessa (lähipäivät eivät järjesty edes palkattomana) ja kotitilanne on sellainen etten voi iltoja istua koulussa työpäivän jälkeen.

Ilmeisesti siis yhdeksi isoksi ongelmaksi nousee se, että asutaan omistusasunnossa eikä siis voida saada asumistukea.

Hitsi kun tuntuu, että on umpikujassa tässä työpaikassa. Ihan paniikkia pukkaa välillä.. :(

No mites jos nyt kokonaan lopetat kokopäivätyösi joka ei jousta?
Haet kauppaan töihin ja työn ohessa opiskelet toiselle alalle?
Kaupanalan paikoissa kyllä joustetaan, siellä on totuttu että puolet työntekijöistä on vaan välillä töissä ja opiskelijoita suuri osa.

Pari päivää opiskeluja ja loput olet töissä?

Auttaako PAM jotenkin jos jäsen haluaa opiskella työn ohessa kaupan alaan liittyvää tutkintoa?

Luin sivuilta mutta löysin vain että rahallista apua saa jos työttömänä aloittaa opiskelut.

[QUOTE="tete";26967590]Auttaako PAM jotenkin jos jäsen haluaa opiskella työn ohessa kaupan alaan liittyvää tutkintoa?

Luin sivuilta mutta löysin vain että rahallista apua saa jos työttömänä aloittaa opiskelut.[/QUOTE]

Jossain toisessa ketjussa oli tietoa tai "tietoa", että jos on oikein hyvät perustelut, niin liiton rahalla vois opiskella hetken ainakin. Tietty siis edellyttää että kuuluu sellaiseen ja on tehny sen 8-10kk (mikä onkaan se raja nykyisin) töitä...

eikö opintovapaa ole tietyn työssäoloajan jälkeen ilmoitusluontoinen asia? Tai kerran työnantaja saa lykätä mutta sitten on annettava?

Mä käyn kokopäivätyössä, istun 3-4 iltaa + la aamupäivän koulussa, teen läksyt ym iltaisin/öisin ja loppuaika meneekin nukkuessa tai kotihommissa... enää 2 vuotta...

[QUOTE="vieras";26967580]No mites jos nyt kokonaan lopetat kokopäivätyösi joka ei jousta?
Kaupanalan paikoissa kyllä joustetaan, siellä on totuttu että puolet työntekijöistä on vaan välillä töissä ja opiskelijoita suuri osa.

Pari päivää opiskeluja ja loput olet töissä?[/QUOTE]

Hymmm.. harkinnan arvoinen idea.

Ihan jos suoraan puhutaan niin ongelma on työnantajan joustamattomuuden lisäksi myös se, että en ole varma miten rahkeeni riittäisi opiskeluun, töihin ja kotiin samaan aikaan.

Ideaalitilanne (jos voisin päättää) olisi se, että olisin viikosta pari päivää töissä ja pari päivää koulussa ja minulle jäisi yksi lukupäivä. Näin saattaisin jaksaa.
Mietinkin mitä tukia voisin saada, voisinko edes haaveilla opiskelusta näin. Pelkästään opiskelemaan ei varmaan mahdollista ole jäädä vaikkakin ihmettelen tätä tuttuani joka niin elää...

[QUOTE="vieras";26967580]No mites jos nyt kokonaan lopetat kokopäivätyösi joka ei jousta?

Pari päivää opiskeluja ja loput olet töissä?[/QUOTE]

Tai sitä hoitoalaa on helppo jatkaa keikkailemalla kun opiskelee uudelle alalle :) Sunnuntaitöitäkin saa aika hyvin, siitä saa jo kunnon palkankin (melkein pari sataa/sunnuntai).

otin vakkarityöstä opintovapaata 2 vuotta, aikuisopintorahaa koulutusrahastosta joka paljon parempi kuin opintotuki, ei juurikaan talouden tulot tippuneet kun päivähoitomaksutkin pieneni samalla kun opintorahaa ei lasketa tuloksi :)
Lisäksi miehen tulot :)

Yhteistyössä