Miten ehditte ulkoilla ja laittaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saamaton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on aivan sama ongelma! Lapset vaan on erilaisia ja esim. tuo mukaan ottaminen ei vaan onnistu kaikilla tai se että lapsi vaatii vanhemman huomion lähes 100% ei ole vanhemman kontrollissa, tiettyjä lapsia ei voi "opettaa". Sitten vanhempana homma helpottuu.

Meillä on ratkaistu niin, että teemme 1-2 kertaa kuussa monipuolisia vihannessoseita keskikokoisiin pilttipurkkeihin ja laitamme pakkaseen. Ne sulatetaan sitten juuri ennen ateriaa mikrossa. En tiedä mitä niihin lisäksi kasvissyöjällä laitetaan, mutta meillä lisäksi on tehty kanaa, lihaa ja kalaa annospaloiksi, jotka myös sulatetaan kulhossa mikrossa samassa kuin purkki. Näin lapsi saa aina lämpimän ja terveellisen aterian. Näin mennään varmaan 3-vuotiaaksi saakka.

Meillä kokataan iltaisin "antaumuksella" eli nautitaan ruuanlaitosta ja syömisestä, ei nyt ihan joka ilta mitään gourmet-ruokia, mutta ei jakseta syödä perusmakaronilaatikkoja ja esim. nakkeja ei syödä, kun ovat niin epäterveellisiä.

Silloin kun olen yksin niin pikaisia ruokia on esim. pakastevihannekset (amerikan sekoitus ym.) kattilaan sulamaan, siihen ruokakermaa/creme fraishea ja mausteita (esim. timjami, oregano, mustapippuri...) ja samalla keittää pastaa (tummaa tai tuoretta pastaa). Kaupan tuoreet raviolipastat (sisällä esim. juustoa) on supernopeita (3min keittoaika) ja siihen lisäksi taas jotain kasviksia ja vaikka valmista mozzarellajuustoraastetta päälle ja jotain mausteita.

Meillä on 3-kerroskattila eli siihen voi laittaa pastan keittymään ja laittaa höyrytysosaan esim. tuoretta paprikaa ja kesäkurpitsaa kuutioituna kypsymään. Silloin tarvii kyllä tavallista pastaa 7-9min, koska 3min ei riitä useimmiten kypsyttämään tuoreita vihanneksia tarpeeksi.

En tiedä syöttekö kalaa, mutta öljyinen tonnikalapurkki kattilaan ja siihen koskenlaskijajuustoa sekaan niin on nopea ja terveellisempi (kuin nakit ;) pastakastike. Aikuisille laitetaan lisuukkeeksi "pika-aterioissa" usein erilaisia pähkinöitä ja siemeniä.

Munakas, johon sekaan pakastevihanneksia ja valmista juustoraastetta esim. ruispalojen kanssa on aika hyvä ja nopea.

Kerralla voisi yrittää myös tehdä isomman erän jotain ruokaa ja pakastaa osan toiselle päivälle tai sitten syödä samaa ruokaa useampana päivänä esim. lounaalla, mutta tekee illaksi uuden ruuan.

Meillä kuitenkin tuo vihannessoseiden teko ja pakastus on tuonut niin suuren helpotuksen elämään ettei tarvitse ruuanlaittoa paljon mietiskellä. Pakasteesta sulatetun soseen lisäksi pilkon lähes joka päivä esim. kypsää tomaattia, kurkkua tai paprikaa ja joskus annan viipaleen edam-juustoa tai ruisleipää.

Nakkeihin ja kalapuikkoihin yms. sellaisiin epäterveellisiin eineksiin meillä ei koskaan turvauduta.

Lohi uunissa on myös suht nopea. Filepalat vuokaan (huuhtelen vedessä ensin), mausteita päälle ja folio. Uunissa noin 20-30min ja siihen valmisperumuusijauheesta (euroshopper on hyvää) muusi ja pakastevihannekset pari minuuttia kattilassa.

Juures-vihannessosekeitto suureen kattilaan riittää moneksi päiväksi ja siihen voi laittaa päälle monenlaisia lisukkeita. Meillä isommat satsit tehdään yhteistyöllä, toinen suunnittelee ja keittää, toinen kuorii ja pilkkoo vihannekset niin ei tunnu niin raskaalle ;)

Tässä nyt jotain pikaiseen...

Toiset on supernopeita ja tehokkaita, toiset loivaliikkeisempiä. Relaa ja tee oman tyylin mukaan! Uloshan ei ole pakko mennä aamupäivällä jos tuntuu hankalalta ja haastavalta ja mielummin haluat panostaa ruoan laittoon ja kotiin.
Suosittelisin sinulle seuraavia:

- ruoan laitto suurissa määrissä viikonloppuisin jolloin isä voi olla lapsen kanssa ja sitten pakastus
- turvautuminen kauppojen kotikeittiöön ja lastenruokateollisuuteen sekä eineksiin vaikka TOISEN ruoan yhteydessä jos teet toisen itse
- listan laatiminen johon kokoat kaikki tietämäsi ruoat / reseptien selailu ja sitten tylysti vaan listan kirjoittaminen joko viikoksi tai jopa kuukaudeksi kerrallaan

Itse olen 11 kk ikäisen äiti ja meillä syödään vielä pelkästään lastenpurkkiruokaa. Lisäksi tietysti leipää, juustoa, tuoreita hedelmiä ja kasviksia sekä jugurttia ja puuroa. Meidän aikuisten ruoat ei vaan mene alas ja kyseessä miinuskäyräläinen joten en todellakaan ala taistella syömisten kanssa vaan iloitsen kun tyttö syö hyvin! Syksyllä alkaa päiväkoti ja silloin toinen ruoka tulee siellä arkisin, täytyy itse tehdä toinen eli vähän helpottaa koska ajatus kuitenkin on että pikkuhiljaa voitaisiin kaikki syödä samaa ruokaa.

Tsemppiä arkeen ja kuten moni jo sanoikin, lasta ei tartte viihdyttää 24/7...jos tuntuu ettei viihdy tai tekee "pahojaan" sinun kokkaillessa niin laita syöttötuoliin istumaan ja iske porkkana tms käteen :)

En todellakaan koe olevani mikään superäiti, mutta tykkään kotihommista. Ja kuten nytkin näkyy, koneellakin ehdin istumaan :) meillä on 3,5-vuotias tyttö ja 1v 4kk tyttö ja mein päivät on kutakuinkin tällaisia. Toiset ihmiset ovat loivaliikkeisempiä kuin toiset ja eivät siksi saa tehtyä kaikkia hommia, mitä "pitäisi", silloin pitää hoitaa ne omasta mielestä tärkeimmät ja koittaa luovia jotenkin muut hommat.

Aamulla herätään klo 07.00. aamupuuhat,
aamupala 08.00 ja samalla kun tytöt syövät aamiaistaan, valmistelen uuniruuan (jonka jätän miedolle lämmölle uuniin, kun olemme ulkona) tai laitan keiton porisemaan. Keitosta sammutan sitten levyn, kun lähdemme ulos. Ruuassa menee puolisen tuntia. Sitten itselle vaatteet päälle ja kämpän pikaraivaus ja keittiö kuntoon. (lapset leikkivät huoneessaan tai piirtävät, muovailevat/ tekevät palapelejä/ lukevat kirjoja keittiön pöydän äressä sillä välin)
Ulkona ollaan 9.30.
Sisälle tullaan klo 11.00. Ulkoilun ohessa hoidamme 2-3krt viikossa kauppareissun lähikaupassa.
Ruoka syödään heti 11.00 jälkeen, jonka jälkeen tytöt katsovat 30min piirrettyjä, että saan laitettua keittiön kuntoon.
klo 12.00 käy pienempi päikkäreille ja isompi klo 13.00. Kumpikin herää 14.30. Tämän ajan istun koneella, luen lehden, keitän pullakahvit, ompelen tms, siis otan omaa aikaa.
Välipala 15.00, jonka aikana valmistelen iltaruuan, niin valmiiksi kun mahdollista ja sitten 15.30 mennään taas ulos ja ruoka syödään 16.30-17.00.
Lounasta teen aina niin paljon, että sitä riittää seuraavanakin päivänä lounaaksi ja sama päivällisen kanssa. Joten samaa ruokaa ei syödä kahta kertaa peräkkäin ja ruokaa tarvitsee laittaa vain jokatoinen päivä.
Niinä päivinä kun ruokaa ei tarvitse valmistella, ehtii pestä ja laittaa pyykkiä ja vaikka lasten kanssa leipoa/pelata/lukea tms.
Perjantai-iltapäivisin emme ulkoile, vaan silloin hoidan viikkosiivouksen ja mies ulkoilee lasten kanssa sitten illemmalla kun tulee töistä.
Minusta kyse ei ole superäitiydestä, vaan siitä että en koe ruuanlaittoa yms mitenkään työläänä. aika paljon ehtii tekemään, jos lapsilla on tasainen rytmi ja hommat on organisoitu. Toki joskus vaan ei yksinkertaisesti huvita tehdä ruokaa ja silloin meillä syödään pastaa ja kaupan valmiita pastakastikkeita, joissa monissakaan ei ole käytetty mitään lisäaineita, tai sitten keittoja pakastealtaasta.
Lisään vielä että meidän perheessä ulkoilu/ muiden lapsiperheiden tapaaminen menee kaiken
edelle. meillä ei lapset syö eikä nuku jos ulkoilua ja aktiviteettiä ei ole tarpeeksi. Sitäpaitsi mikä sen mukavampaa kesäpäivänä, kun istuskella puistossa tai rannalla ja juoda vaikka kahvia kun lapset leikkivät.

Ihan samalta tuntuu täälläkin kuin ap kertoi. Mulla on jatkuvasti syliä ja rintaa vaativa 2kk vauva ja toinen alle kaksivuotias.

Meidän helpot ja nopeat vakioruuat on tässä:
- kiusaukset eli pakaste peruna-sipulisekoitus, valmiit kinkku- tai lohisuikaleet tai ruskistettu jauheliha ja ruokakerma - uuniin ulkoilun ajaksi
- keitot: aamulla kuorin ja paloittelen perunat ja ulkoilun jälkeen (tai välillä) laitan kiehumaan ja lisään joukkoon pakastevihanneksia, liemikuution ja mausteet sekä esim nakkeja, makkaraa tai etukäteen ruskistettua kanaa / jauhelihaa, valmistuu hellalla itsestään
- italianpata: valmispussin sekaan ruskistettu jauheliha, pakastemaissia ja minispagettia
- einekset: pinaattikeitto, pinaattiletut, kasvispihvit, lihapullat, kalapihvit (pakasteet), nakit ja niiden kanssa keitetyt perunat pasta tai riisi

Salaattia teen aamulla niin paljon että riittää iltapäivään asti (joskus lisään itselle siihen esim. etaa ja syön toisen aterian pelkällä salaatilla).

Perunoiden kiehumista voi nopeuttaa kun kuutioi ja kuorii perunat valmiiksi kattilaan ja laittaa hellalle kiehumaan vedenkeittimellä kuumennettuun veteen.

Toivottavasti näistä ruokavinkeistä joku sopisi sovellettavaksi myös kasvisruokavalioon.
Olisi mukava saada itsellekin lisää kivoja ruokavinkkejä.

p.s. Tuo leipä-jugurttiyhdistelmä ei minusta ole lainkaan huono. Meillä lapsi syö takuuvarmasti ruisleipää ja maustamatonta jugurttia, mutta aika moni alusta loppuun itse tehty täysipainoinen ateria jää koskemattomaksi.

Meillä mies hoitaa iltapäivisin töiden jälkeen lasten ulkoilun, jolloin minä siistin paikat ja teen ruuan. Meillä lapsi menee nukkumaan klo: 20-21 ja sen jälkeen sitten on toinen aika, jolloin hoidetaan kotihommat sekä seuraavan päivän valmistelut tai vaihtoehtoisesti työjuttuja. Ja nyt kesäaikana on helppoa ainakin näin omakotitalossa yhdistää ulkoilu ja ruuanlaitto, kun ottaa kesäkeittiön käyttöön :)

Melkein kaikki onkin tullut sanotuksi, mutta yhden vinkin vielä lisään. Olen tehnyt kahden viikon pituisen "ruokalukujärjestyksen", jossa on siis ehdotukset lounaaksi ja päivälliseksi kahden viikon ajanjaksolle. Arkisin noudatan listaa aika tarkkaan, niin eipä tarvii joka päivä miettiä mitä ruokaa laittais. Viikonloppuna tulee improvisoitua kun mieskin on kuvioissa mukana. Tämä systeemi poistaa mun kohdalla ruuanlaittoon liittyvää stressiä. Ostoslistakin on nopea tehdä kun tarkistaa vaan listasta mitä sapuskaa on seuraaville päiville tiedossa.

Onneksi en asu teillä :). Oletko koskaan miettinyt millaiset lisäaine-rasva-suola-annokset saat noista "Grandiosoista".

Ei ruuanlaitto nyt niin kovin kummoisia voimia vaadi. Ja hiukan suunnitelmallisuutta kehiin ja isompia satseja ruokaa, pakkoko sitä joka päivä on alusta asti vääntää? Ja nirsoille miehille sanoisin, että kasva aikuiseksi tai laita itse omat ruokasi. Meillä on aina syöty sitä, mitä minä laitan ja jollei kelpaa, niin ollaan syömättä. On se vaan kumma, että jotkut eivät jaksa työpäivän jälkeen mitään ja jotkut taas laittavat viisihenkiselle perheelle ruoan kiireisen työpäivän jälkeen. Iselläni on ihan fyysisestikin raskas työ.

Minustakin on kiva, ettet asu meillä ;) Grandiosa oli vähän kärjistetty heitto kyllä.. Ehkä kerran kahteen viikkoon vedetään sitä. Mutta ei tuolle lapselle vaan viitsi syöttää sitä mitä itse syö. Liikaa mausteita tai sitten syödään just jotain tortillaa, täytettyjä patonkeja, nakkeja ja lohkoperunoita, chilikastiketta tms. En tiiä, ei jaksa ottaa niin isoja pultteja jostain syömisestiä. Syödään kun on nälkä, sitä mitä sattuu käteen osumaan.

Viimeksi muokattu:
Vielä yksi ruokavinkki: itse teen aina lihapullia isomman satsin ja laitan osan pakkaseen. Sieltä sitten sulatan lapselle 1-2 lihapullaa kun en ole jaksanut laittaa ruokaa. Lisäksi nopea muusi mikrossa pakasteperunasta (Oolannin perunasoseaines, on muuten pelkkää perunaa "rakeina", eli ei suolaa ym.), ja ruoka on lapsen edessä muutamassa minuutissa.

Mulla ei ole lapsia, joten ruoat ei välttämättä suoraan sovi pienille lapsille, sen tiedät itse varmaan paremmin. Olen kasvissyöjä, joka joutuu vatsavaivojen takia syömään säännöllisesti ja suht mausteettomasti. Olen siis lakto-ovo, joten ohjeeni on sen mukaisia, mutta luulisin että monet niistä on helposti muokattavissa jopa vegaanisiksi.

Nopeita ruokia ovat mm. erilaiset salaatit, salaattia, kurkkua, tomaattia pohjaksi, päälle lämmintä tofua, soijasuikaleita, raejuustoa tms, sekaan vielä avokadoa ja oliiviöljyä, vanhemmille lapsille esim kurpitsan tai auringonkukan siemeniä, pähkinöitä tms päälle. Munakas on nopea valmistaa, samoin minestronekeitto (pastaa, papuja, keittojuureksia, tomaattipyrettä ja valkosipulia), lämpimät leivätkin on suht helppo vaihtoehto. Uunipuuro on tosi helppo, ei tarvii kuin laittaa ryynit nesteeseen ja uuniin ja sekoittaa ehkä kerran kypsymisen aikana.

Mites viikonloput? Onko lapsen isä silloin paikalla ja jompi kumpi teistä voisi käyttää aikaa ruoanlaittoon silloin? Itse olin aikaisemmin aamusta iltaan töissä ja silloin tein aina sunnuntaisin koko viikon ruoat. Esim, uunipuuro, laatikkoruoat, lasagne, soijastroganoff, mieto chili con soija, bolognesekastike, risotto, keitot (minestrone, pinaattikeitto, perunavelli, papukeitto, hernekeitto) jne syntyy aika helposti ja niistä on ruoaksi useammalle päivälle (ei tarvii syödä samaa peräkkäisinä päivinä edes). Jos jotain jää viikolta yli, sen voi vieläpä pakastaa myöhempää käyttöä varten. Ja kun pakasteessa on useampia eri ruokia, viikon ruokalista muuttuu entistä vaihtelevammaksi, kun ottaa jonain päivänä pakasteesta vanhempaa ja laittaa tilalle tällä viikolla kokattua.

Alkuperäinen kirjoittaja Saamaton äiti;10538108:
Tuo hellan ajastus olisi varmaan aika kätevä! Meillä ei sellaista ole, eikä vuokrakämppään tee mieli satsata ostamalla mitään hienoja kodinkoneita... Asumme kerrostalossa, joten en oikein uskalla lähteä ulos ja jättää uuniakaan yksin päälle, kun ei voi sitten valvoa (edes ikkunasta tai oven raosta kurkata) että kaikki on ok.

Mutta miten EHDIT tehdä sen makaronilaatikon ennen ulos lähtöä? Itselläni on aamupäivisin se ongelma, että lapsen pyöriessä jaloissa (ja penkoessa kaapit, laatikot, yms) on melkein mahdoton edes yrittää tehdä mitään ruokaa. Ja lisäksi taidan olla aika hidas kokkaaja. Meillä menee aamupuuhiinkin (aamupala, aamupesu, potalla istuminen, oma pukeutuminen ja laittautuminen) sen verran aikaa, ettei kyllä ehtisi tehdä sekä ruokaa että ulkoilua.

Kun lukee joitain tekstejä, tuntuu että olen vaan kauhean hidas ja aikaansaamaton. Ehkä se on se ongelma.

Mutta tuohon kasvissyöntiin vielä... mainitsin sen siksi, ettei tulisi niitä helppoja ja hauskoja nakkikastike- tai uunimakkaraohjeita. Ja kyllähän sekasyöjien on ihan yhtä tärkeää pitää huolta monipuolisesta ravinnosta! Ei kasvisravinto mitenkään automaattisesti epäterveellistä tai puutteellista ole, eikä toisaalta lihaa sisältävä ravinto terveellistä ja monipuolista. Myönnän, ettei leipä ja jugurtti ole kovin hyvä vaihtoehto, mutta täytyy yrittää keksiä jotain terveellisempää. Olen kai vaan huono näissä lastenruoka ja kotiruoka -jutuissa.

Minun mielestäni uunin voi ihan hyvin jättää päälle tunnin parin ulkoilun ajaksi. Onhan telkkari, stereot yms stand by tilassa ihan koko ajan, eli siis virta on päällä. Mikä siitä uunista niin epäturvallisen tekee? Pesukonetta ja pyykinpesukonetta ei saa mahdollisen vesivahingon vuoksi jättää yksin, mutta uuni ei vastaavaa vahinkoa voi aiheuttaa? Jos vaikka leivinpaperi syttyy tuleen, niin palo ei uunista edes voi levitä minnekään. Ainut mikä voi tulla on oikosulku, joka voi ihan yhtälailla tulla televisoon tai päälle jääneeseen hehkulamppuun tai radioon..

Voithan laittaa sen makaroonilaatikon uuniin siksi aikaa kun teette uloslähtöä ja ottaa sitten uunista virran pois kun lähdette. Monet ruuat (pasta/riisi/perunalaatikot /kiusaukset) kyllä kypsyvät hyvin jälkilämmössäkin. Itse kyllä lukeudun niihin ihmisiin, jotka hauduttavat pitkään ruokaa uunissa. Karjalanpaistikin hautuu meillä 4-5h joulukinkku 12h, eikä meillä ainakaan sitä aikaa istuta kotona kyttäämässä uunia.

Alkuperäinen kirjoittaja uuniäiti;10540278:
Minun mielestäni uunin voi ihan hyvin jättää päälle tunnin parin ulkoilun ajaksi. Onhan telkkari, stereot yms stand by tilassa ihan koko ajan, eli siis virta on päällä. Mikä siitä uunista niin epäturvallisen tekee? Pesukonetta ja pyykinpesukonetta ei saa mahdollisen vesivahingon vuoksi jättää yksin, mutta uuni ei vastaavaa vahinkoa voi aiheuttaa? Jos vaikka leivinpaperi syttyy tuleen, niin palo ei uunista edes voi levitä minnekään. Ainut mikä voi tulla on oikosulku, joka voi ihan yhtälailla tulla televisoon tai päälle jääneeseen hehkulamppuun tai radioon..

Voithan laittaa sen makaroonilaatikon uuniin siksi aikaa kun teette uloslähtöä ja ottaa sitten uunista virran pois kun lähdette. Monet ruuat (pasta/riisi/perunalaatikot /kiusaukset) kyllä kypsyvät hyvin jälkilämmössäkin. Itse kyllä lukeudun niihin ihmisiin, jotka hauduttavat pitkään ruokaa uunissa. Karjalanpaistikin hautuu meillä 4-5h joulukinkku 12h, eikä meillä ainakaan sitä aikaa istuta kotona kyttäämässä uunia.

Jos on lieskat uunissa niin kyllä se palo siitä voi levitä koko keittiöön... riippuu uunista vain että kuinka nopeasti. Standby tilan käyttöä ei suositella sähkölaitteisiin.

Onhan telkkari, stereot yms stand by tilassa ihan koko ajan, eli siis virta on päällä.

Meillä ei telkkari ole stand by tilassa ollut sen jälkeen kun näin tulipalon jäljet joka oli alkanut stand by-telkkarista.. ehdessä jutusta mainittiin että kerkesi tula vain pieniä savuvahinkoja, mutta aika raaka homma oli. Litteistä en tiedä mutta nuo kuvaputkimallit on ainakin riski juttu. ( ja minä en vaihda toimivaa möhkötelkkaria litteäksi vain siksi että kaikki muutkin vaihtaa..) lisäksi se on epäekologista. uuniin voin jättää päälle jos menen omalle pihalle. kylille lähtiessä en.

Nyt menee kyllä asian vierestä, mutta en voi olla sanomatta, sori =) Meillä ei monestakaan laitteesta saa stand by -tilaa pois, muuten kun vetämällä johdon seinästä. Ihan uusia televisioita ja vahvistimia ei siis saa vanhaan malliin pois päältä. Sepä vasta turvallista olisikin, että töpseleitä värkätään edes takaisin monia kertoja päivässä...

Me on kokeiltu uunia niin että on sytytetty uunissa oleva leivinpaperi. Ei kyllä tosiaankaan levinnyt mihinkään. Paperi paloi hiileksi erittäin nopeasti ja that's it. Tosin savua tuli ihan kiitettävästi. Mikä muu siellä uunissa voi palaa, kuin leivinpaperi? Enpä ole koskaan kuullutkaan että joku sapuska palaisi ilmiliekeillä ja vieläpä niin pitkään että leviäisi koko taloon..
Uuniin toki voi tulla oikosulku, kuten ihan mihin vaan sähköllä toimivaan laitteeseen, mutta silloin palo ei tosiaan syty uunin sisällä..

Alkuperäinen kirjoittaja uuniäiti;10541342:
Nyt menee kyllä asian vierestä, mutta en voi olla sanomatta, sori =) Meillä ei monestakaan laitteesta saa stand by -tilaa pois, muuten kun vetämällä johdon seinästä. Ihan uusia televisioita ja vahvistimia ei siis saa vanhaan malliin pois päältä. Sepä vasta turvallista olisikin, että töpseleitä värkätään edes takaisin monia kertoja päivässä...
/QUOTE]

Sitä varten on olemassa kytkimellisiä jatkojohtoja, että ei tarvitse repiä johtoja seinistä. Laittaa vaan telkun ja kotiteatterin ym. laitteiden piuhat saman jatkojohdon päälle ja napsauttaa jalalla virrat päälle kun alkaa katsoa ja taas pois kun lopettaa katsomisen.

Meillä on telkku, kotiteatteri ja pleikkari saman kytkimen takana. Digiboksi on koko ajan standby, että se voi alkaa tallentaa milloin vaan. ADSL ja wlan on sitten oman kytkimensä takana ja netinkin katkaisen aina yöksi ja kotoa lähtiessä. Siinä säästää sähköä ja ympäristöä ja se on turvallisempaakin.

Mä laitan lapsen aamulla reilusti potalle ja katsomaan muumeja sillä aikaa kun laitan ruuan kypsymään. Joskus jopa annan käteen jotain naposteltavaa kuten rusinoita ja ksylitolipastilleja, että pysyy siinä sen vartin minkä tarvitsen omaa rauhaa -tuon enempää ei perusruuan tekeminen vie. Ruoka on joko valmis kun lähdemme pihalle, tai sitten kuumennan kaiken kiehumispisteeseen, otan levystä virran pois ja jätän ruuan hautumaan. On sitten tunnin-parin päästä just sopivan lämpöistä laittaa suoraan lapsen lautaselle. Samaa ruokaa syödään sitten päivälliselläkin. Ja joskus, kuten tänään, menen lapsen kanssa ulos syömään samalla kun käydään asioilla - mä niin nautin siitä, on harvinaista herkkua!

Me syödään lihaa, ja joitakin valmisteluja teen etukäteen koska muuten ne jäis. Esimerkiksi orkkanat raastan monitoimikoneella kerran kuukaudessa ja pakastan raasteen annospusseihin. Muuten meillä ei ois koskaan raastetta. Kalapihvit ja jauhelihapihvit teen pakkaseen ison satsin kerrallaan ja otan niitä sit tarpeen mukaan.

Me herätään klo 6-7 ja ulkona ollaan vasta kahdeksan jälkeen, joten tuossa on hyvin aikaa tehdä ruoka ennen ulos lähtöä. Varsinkin nyt kun on lämmin eikä lasta tarvitse pukea niin paljon.

Miten on mahdollista, ettei ennätä tehdä ruokaa, siivota ym. kotihommia yhden lapsen kanssa.
Meillä on jo aikuiset kaksoset sekä vielä 1 lapsi lisäksi. Ennätin aikanaan tehdä ruoat, ommella lasten nukkuessa, siivota ja jopa leipoa vanhalle äidilleni. Ei lasta tarvitse kokoajan viihdyttää. Lasta voi myös kieltää. Yli yksi vuotias lapsi kyllä ymmärtää jo kiellot. Meillä ei ainakaan lasten annettu koskea telkkariin ym. vaarallisiin juttuihin. Eivät saaneet kaappeille mennä ym. Silti meillä oli Ikeasta (Ruotsista) ostetut turvalukot kaapeissa. Ei olis tullut mieleenkään, että mies töiden jälkeen ois tehnyt kotihommia. Lapsia kyllä hoiti iltaisin ja oli ulkona niiden kanssa.

Mikset ennätä ulos??? Vaatteet vaan päälle ja ulos. Jos et kerran ennätä edes mitään kotihommia, niin missä sun aika menee. Valitellessa täällä palstoilla vai missä.

Tuntuu, että nykyään näitä uusavuttomia riittää. Mitenhän minun äitini aikoinaan on ehtinyt 5 lasta hoitaa ilman mitään mukavuuksia??? Pyykkitkin piti silloin huuhdella avannossa ja käytettiin harsoja ym. Järki käteen ja hommiin naiset.

Edelliselle: Niitä vauvoja ja taaperoita kun on hyvin monenlaisia. Itsekkin ihmettelin aikaisemmin että miksei muka kerkeä kotitöitä tehdä, mutta kun omalle kohdalle on sattunut tavallista vaativampi tapaus, niin enää en ihmettele mitään. Meillä ei ole koskaan nukuttu kunnon päiväunia. Vauvana poika nukkui ainoastaan sylissä pieniä torkkuja, kantoliinassa ja -repussa ei tottunut olemaan, vaunuissa huusi suoraa huutoa. Reilun vuoden ikäisenä päiväunet jäi kokonaan pois. Usein niitä kyllä selkeästi tarvitsisi, mutta tuntikausien "nukuttamisen" jälkeenkään uni ei tule. Lisäksi itsesuojeluvaisto tuntuu vieläkin puuttuvan lähes täysin. Koti on tehty mahdollisimman turvalliseksi, mutta siltikin pelkkä vessassa käyntikin pitää "suunnitella" ettei poika sillä välin tule esim. sohvan selkänojalta pää edellä lattialle. Ikää on lähes 2-v, mutta esim. syöminen ei voisi vieläkään kiinnostaa vähempää. Pelkkään ruokailuun kuluu meillä helposti tunti ja turha sanoa että kyllä lapsi syö kun on nälkä ja juo kun on jano. Iltapuuro on oikeastaan ainoa minkä poika malttaa syödä, siihen asti olisi syömättä ellei puoliväkisin ruokaa tuputa. Juomisen kanssa on lähes yhtä hankalaa. Poika on moniallerginen mikä tuo omat haasteensa ruuanlaittoon.

Ja muuten lasten määrästä on moni sanonut, että useamman kanssa on helpompaa kuin yhden. Kun viihtyvät hyvin yhdessä, niin äitiä ei tarvita koko ajan "viihdytysjoukoissa"...

Tuleepas viestini nyt monessa pätkässä, kun kirjoittaessani yritän samalla poikaa vahtia... :) Piti tuosta kieltämisestä vielä sanoa, että kyllä vilkkaan muksun kanssa ne kiellot menevät aika kuuroille korville. Meillä poika alkaa huutamaan kurkku suorana jos ei saa tahtoansa läpi ja eihän siinä mitään, kyllähän sitä silti voi ruokaa laittaa vaikka muksu huutaakin. Ikävä kyllä itkee niin kovasti, että lopuksi oksentaa ja sittenpä aika menee siivotessa. Toisaalta en halua opettaa poikaa siihen, että huutamalla saa tahtonsa läpi ja niinpä nämä tilanteet on pakko ennakoida niin, että niitä ei edes pääse syntymään.

Ja niin erilaisia kuin lapset ovatkin niin kyllä on ne äipätkin erilaisia! Toiset vain tekevät asioista vaikeampia kuin ne todellisuudessa ovat, toiset eivät saa mitään aikaiseksi vaikka touhuaisivat koko päivän ja toiset ovat varsinaisia tehopakkauksia. Meillä on helppo lapsi ja asiat ovat aina hoituneet helposti. Vauva-aika oli jopa tylsää, kun vauva vain nukkui ja söi. Koti kiilsi kyllä äippäloman aikana :)

"Vilkkaan taaperon äiti", hanki leikkikehä tai rakenna muuten kotiis joku suljettu turvallinen alue jos muka yhden lapsen kanssa jo on noin vaikeeta. Taapero ei taatusti tykkää kun sen sinne ekoja kertoja suljet, mut oppii kyllä vähitellen et yksinkin voi leikkiä (kun vaihtoehtoa ei ole) ja sä saat istua rauhassa vessassa pelkäämättä mitä lapsesi touhuaa...

Se on kyl niin totta että äidit on erilaisia...

Tottakai äitejä on monenlaisia. Toiset ovat luonnostaan hyviä organisoimaan, toiset eivät. Toiset stressaavat jokaista pikkuasiaa jne. Mutta siihen kuinka hyvä äiti on organisoimaan ja kuinka aikaansaava hän on, vaikuttaa myös paljon vauvan tempperamentti. Jos vauvavuosi sujuu helposti ja vauva nukkuu hyvin, on helppo olla tehokas ja toimia fiksusti. Mutta entäs sitten kun ekat puolitoistavuotta menevät niin, että lähes joka yö on herätys 45min-tunnin välein ja äidin pää on kokoajan aivan sekaisin valvomisesta, silloin ei enää fiksuinkaan äiti toimi niin kuin normaalitilassa toimisi. Ja taatusti ei enää ole tehokas ja aikaansaava...
Jokainen varmaan tietää omalta kohdaltaan miksi asiat sujuvat tai eivät suju. Sitä vastoin muiden tilannetta emme tiedä, joten ei pitäisi kovin kärkkäästi olla tuomitsemassa jos joku kaipailee apua arjen sujumattomuuteen.

"Vilkkaan taaperon äiti", hanki leikkikehä tai rakenna muuten kotiis joku suljettu turvallinen alue jos muka yhden lapsen kanssa jo on noin vaikeeta. Taapero ei taatusti tykkää kun sen sinne ekoja kertoja suljet, mut oppii kyllä vähitellen et yksinkin voi leikkiä (kun vaihtoehtoa ei ole) ja sä saat istua rauhassa vessassa pelkäämättä mitä lapsesi touhuaa...

Houkutteleva ajatus, mut enpä oo yhtään sellasta leikkikehää nähnyt jossa poika enää sisällä pysyis. Ulko-oveenkin pitäisi hankkia toisenlainen lukko kun saa jo kaikki ovat auki ja hyvin nopsaan on yksinään maantiellä. Mutta vaikka arki onkin välillä haastavaa, niin kyllä meillä parjätään ja viikko viikolta paremmin kun alkaa olemaan pojalla enemmän järkeä päässä. Kirjoitin ekan kirjoitukseni lähinnä siksi, kun ärsytti se kuinka tuomitsevia vastauksia ap oli saanut.

Viimeksi muokattu:

Toki äidit ovat erilaisia, kaikki ihmiset ovat erilaisia, mutta niin ovat lapsetkin! Oikeasti jos ei ole arkea vähän hankalamman lapsen kanssa elänyt, on ihan turha tulla ihmettelemään, voiko "muka yhden lapsen kanssa olla noin vaikeaa". Kyllä, yhden lapsen kanssa voi olla vaikeaa, vaikka sinä et sellaisesta tietäisikään. Ja aina se arjen hankaluus ei ole äidistä kiinni.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuntuu:
Aina näihin tämäntyyppisiin keskusteluun vedetään tämä "miten ennen vanhaan sitä ja tätä". Oletteko ajatelleet, miten erilaista elämä ennen vanhaan oli? Ennen ei ollut pesukoineita tai sähköhelloja, mutta elintaso oli jossain ihan muualla kuin nykyään. Lapset pitivät samoja vaatteita viikon, lapsia ei kylvetetty ja vatteita ei vaihdettu päivittäin kuten nykyään. Viepä päiväkotiin viikon pesemättä ollut taapero likaisissa vaatteissa, niin saat sossun tätit perääsi. Ruoka oli myös vaatimattomampaa, syötiin lähinnä perunaa ja leipää eikä oltu tietoisia ravitsemussuosituksista. Nopsaahan sitä äiti pesee suuren kattilallisen perunoita kiehumaan, kun ei tarvitse vääntää kastikkeita ja salaatteja. Nukuttiin ahtaasti monta lasta muutamassa sängyssä, vuodevaattieta tuskin vaihdettiin viikoittain niin kuin nykyään. Kodit olivat maalaistaloja, joissa siisteystaso oli ihan eri luokkaa kuin nykyään - lattia lakaistiin ja se sai riittää. Ei nykyajan asuntoja voi päästää sellaiseen kuntoon. Ylipäätään hygieniataso oli ihan erilainen kuin nykyään. koska elämme tällaisessa yhteiskunnassa ja tällä elintasolla, se velvoittaa meitä monenlaisiin kotihommiin, mitä ennen ei "tarvinnut" tehdä. Pyykit ja tiskit eivät peseydy siltikään itsestään, vaikka koneet onkin. Ruoka ei tekeydy valmiiksi itsestään, varsinkin jo haluaa tehdä terveellistä ja sen kaksi lämmintä ateriaa päivässä. kodit ovat nykyään vaarallisempia kuin ennen vanhaan monine sähkölaitteineen. Ennen oli myöskin ne mummot ja vaarit talossa hoitamassa pieniä. Ja mikä tärkeintä, ennen ei äitiydestä tehty tällaista suorittamista ja taydellisyyden tavoittelua kuin nykyään, se oli siis henkisesti helpompaa kun ei tarvinnut pohtia, että miten minä nyt taas tänään olen lastani traumatisoinut. Että kannattaa miettiä loppuun asti, ennenkö alkaa vertaamaan miten hyvin kaikki olikaan "ennen vanhaan"...

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä