Miten auttaa vauvaa oppia KONTTAAMAAN???

  • Viestiketjun aloittaja Liikkuvaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Liikkuvaisen äiti
Meidän vauva alkoi 5kk kierimään ja kierii edelleen. Ikää on nyt reilu 6kk. Kierii todella taitavasti ja mahallaan ollessaan sätkii hirveästi jaloillaan ja käsillään, mutta sitten kun haluaa jonnekin lähtee kieriin.

Nyt on alkanut nostamaan pyllyä välillä, mutta sitten innostus lakkaa, kun ei onnistu sen enempää ja taas lähetään kierimään. Näkee oikein kun poikaa ottaa päähän, kun ei pääse ryömiin tai konttausasentoon, joten kieriminen korvaa ne.

Nyt olen alkanut miettiin, että voisinko jotenkin opettaa vauvaa nostamaan enemmän pyllyä ylös tai vahvistaa jotenkin käsiä, että pääsis konttausasentoon vai annanko tulla ajan kanssa.

Sama asia oli aikanaan mahalleen menon kanssa. Hirvee kiukku päällä, kun ei onnistunut mahalleen kääntyminen. Harjoittelua jatkui viikkoja ja välillä vähän avitin, kun poika vaan murisi kun ei onnistunut. No lopulta onnistu, mutta varmaan siksi, kun välillä neuvoin miten asia tapahtuu. :)
 
Anna itse hoksata turvallisella alustalla. Näkisin, että se aika jonka käytät vauvan opettamiseen voisi kulua rattoisammin, kun istut kahvikupin kanssa lattialla ja seuraat, miten vauva oppii itse. Ei siihen kauaa mene.
 
neukkumuija
Yritys ja erehdys on perinteinen konsti oppia ja niin vauva oppii suurimman osan taidoistaan. Kun motoriikka riittää, hän kyllä lähtee konttaamaan ihan omia aikojaan. Juuri noilla harjoitteluilla hän vahvistaa niitä lihaksia, joita konttaamisessa sitten tarvitaan. Ja vaikka äheltämistä onkin joskus tuskallista katsoa, niin silti se on lapsen kannalta parasta, että saa itse oppia omassa tahdissa. Sitten on eri asia, jos lapsen motoriikassa on jotain ongelmaa, mutta tuon ikäisellä tuskin on, jos nyt jo kierimällä liikkuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Mun toinen lapsi kävi tästä asiasta fysioterapiassa. Käskettiin laittaa peiton/maton alle lattialle jotain esineitä, joiden yli joutuu "kiipeämään" lattialla ryömiessään.
Meidän poju pyöri vaan esteiden yli :D

Ei tosin oppinut koskaan ryömimään, ja konttaamaankin vasta sitten kun nousi jo tukia pitkin kävelemään 8-kuisena.. Pääsi kyllä siltikin menemään minne halusi.
 
ap
Siis kierikö sun lapsi eikä meinannut oppia ryömiin / konttaan? Minkä ikäisenä sitten oppi? Minkä ikäisenä laitettin fysioterapiaan?

En ole aikaisemmin kerinnyt vastauksia lukemaan, toivottavasti olet vielä linjoilla.

Kiitos muillekin vastauksista.
 
Jaana
Anna vauvan jumpata, sen jumppaamisen tarkoitus on kasvattaa habaa, että vauva sitten jaksaa/pystyy liikkumaan entistä paremmin. Vauva lähtee liikkeelle sitten kun on valmis.
 
vieras
Yksi meidän lapsista käveli pitkin tukia ennenkuin oppi konttaamaan. Ei uskaltanut lähteä kävelemään ilman tukea, joten hoksasi, että konttaamalla pääsee nopeammin perille kuin kiertämällä puoli taloa pitkin seinää.
 
eipähän kulu polvet
Mihikäs sitä konttausta tarvii? Meillä käveli 5kk ennenkuin tajus konttauksen. Ryömi 2kk ennenkuin lähti tukia pitkin kävelemään käveli tukia pitkin 3kk ja sitten ilman tukia 5 kk ja sitten vihdoin konttas.
 
hei
Meillä muuten myös kieri alkuun. :) Alkoi kontata n. 8 kk vanhana, kierimään n. puolivuotiaana. Pitkään nosteli vain peppua ja sen jälkeen nousi jopa konttaus asentoon, mutta se liikkeellelähtö kesti.
 

Yhteistyössä