Miten auttaa miestä joka on väsynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukkaniitty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mies oli just tollanen ja todettiin masennus. Oli diagnoosista tosi yllättynyt. Ärtyneisyys, ei halua entiseen malliin nähdä kavereita kun väsyttää ym. Ja psykiatri sanoi hänelle että miehillä on tosi tyypillistä että masennus purkautuu tarpeena tehdä koko ajan jotakin. Itse voi olla vaikea masennusta tunnistaa kun ei välttämättä tunnu masentuneelta. Siis että olisi itkuinen olo ja paha psyykkisesti olla koko ajan.. masennus on niin moneen vaikuttava sairaus ja ihminen niin psykofyysissosiaalinen olento. Miehellä auttoi sairasloma ja lääkitys jonka aloittaminen pahensi oireita aluksi. Mutta se masennuksen syy pitäisi ymmärtää että esim tekeekö liikaa työtä nukkuuko riittävästi ym oma persoonallisuus ym. Monisyinen juttu.

Miehellä on ihan hyvä työ ja viihtyy siellä kyllä. Miehellä menee n. 10½h päivästä työhön+matkoihin. Kotona se koko ajan löytää jotain tekemistä. Vaikka kuinka sanon että kyse on asioista jotka voi myös odottaa jos tuntuu ettei meinaa jaksaa. Ei vaan osaa pysähtyä vaan touhuaa koko ajan jotain. Eli ei jotenkin osaa irrottautua tekemättömistä hommista. Minä koetan hoitaa kodin ja lapset päivän aikana ja sitten teen myös muita hommia aina kun ennätän. Halkohommia, pesen autot, haravoin pihat, hoidan kaupassa käynnit lasten kanssa, ruoat, pyykit jne. Siis en ole sellainen nainen joka tekisi vain ne "naisten töyt" vaan olen hyvinkin avoin erilaisille hommille missä vaan apu kelpaa :) Mutta jos minä esim. laitan iltapäivällä pyyhkeet tai lakanat menemään pesuun niin mies työpäivän jälkeen kiikuttaa ne pesukoneeseen ja pyykkää. Vaikka minä olisin pessyt vaatteita aamupäivän ja ajatellut höllätä pyykkihommaa ja pestä pyyhkeet/lakanat seuraavana päivänä.
Mies ei vaan pysty jättämään niitä odottelemaan.
Ja kaikessa muussa tulee esiin tuo sama. Ja tuolla se kai itsensä väsyttääkin.
Ollaan tästä puhuttu jo pidempään, ainakin puoli vuotta mutta kun ei vaan osaa höllätä.

Ja minusta saa kyllä tehdä jos sillä on onnellinen mutta mielestäni silloin minä en ansaitse sitä tylyttämistä ja muuta kiukuttelua. Ja perusteluna käytökselle on väsymys.