Miten ammattisi ja työurasi on vaikuttanut sinuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vietämme työssä todella paljon aikaa, lähes koko valveillaoloaikamme. Siksi työllä mitä teemme on paljon vaikutusta elämäämme joka tasolla. Työkaverit, työilmapiiri, asiakkaat, sidosryhmät, työn sisältö ja työn konkretia (esim. työajat) jopa määrittävät elämäämme - erityisesti jos jossain noissa esiintyy isompi häiriötilanne. Työura vaikuttaa myös fyysiseen terveyteen eli työssä on ammattitauteja ja riskejä kuten vuorotyön vaikutus tai työtapaturmat.

Aloituksessa haen kuitenkin työn vaikutusta luonteeseesi ja arvoihisi. Miten työsi on vaikuttanut sinuun ihmisenä? Ihmiset ja asiat, jotka kohtaat työssäsi ovat useimmiten erilaisia kuin se elämä, jota olisit muuten viettänyt tai nähnyt.

Olen omassa työssäni oppinut tosi hyvin rajat. Mikään ei taida päästä ihon alle, ei ainakaan kovin herkästi. Idealismi myös karisi hyvin nopeasti. Muiden elämään ei voi vaikuttaa kuin hyvin rajallisesti eikä edes kannata yrittää. Myötäilyllä syntyy parempi mahdollisuus.

Olen myös oppinut, että juuri koskaan ihminen ei näe itseään realistisesti. Yllättävän moni myös tietoisesti valehtelee asioistaan, yleensä suojatakseen käsitystä itsestään. Suojautumisen tarve selittää paljon ihmisten käyttäytymisestä eikä se aina ole pahasta. Ihminen voi itse tietää mikä hänelle on hyväksi, varsinkin vanha ihminen.

Tuossa pieni raapaisu omia ajatuksia. Koen tulleeni muovatuksi ammatissani, jopa aika erilaiseksi ihmiseksi kuin nuorena olin.

Työurani kuoleman keskellä opetti että jokainen päivä on hyödynnettävä ja pyrittävä elämään niin intensiivisesti kuin mahdollista. Jokainen ihmiskontakti kannattaa aina päättää positiivisesti koska se voi olla viimeinen. Oppi olemaan kiitollinen elämästään, terveydestään, läheisistään jne.
Kuolema ja suru kuuluu osana ihmisen elämää.

Yhteistyössä