Miten ammatinvalinta voikin olla niin vaikeaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ffff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tykkäät vauvoista ja luet lääketiedekirjoja, sisätyötä...mites olis neuvolaan terveydenhoitajaksi? tai kätilö tai lastenhoitaja? Elä anna tuon keskenjääneen opinnäytteen lannistaa sinua. Siis niin, että suljet itseltäsi mahdollisuuksia. Voi olla, että sinulla on motivaatio-ongelma tuota alaa kohtaan, en usko, että heikkolahjaisuudesta on kyse. Minusta nyt kannattaisi väkisellä pusertaa se kasaan ja sitten mennä vaikka toiselle ammatinvalinnanpsykologille.

Minäkin pähkinöin aikoinaan samaa ongelmaa ja kävin kahdella psykalla. Nyt olen unelma-ammatissani :)

En kokenut saaneeni apua ammatinvalintapsykologilta. Mitä muita apukeinoja on olemassa selvittää mikä ammatti voisi sopia?

Tai mitä ylipäätänsä ihminen voi tehdä tällaisessa umpikujassa?
Niin monta miljoonaa ongelmaa mulla on...

Ja joo tietysti kaikki on mun omaa syytä...

Vaikeuksia muodostaa muutama perusasia:

1. Henkilö haluaisi tehdä haaveitaan vastaavaa työtä, joka on sellainen ala, jonne on vaikeaa työllistyä koska niin moni haluaa sinne. Esimerkkejä ovat markkinointisuunnittelija ja viestintäkoordinaattori.

2. Henkilö haluaisi tehdä haaveitaan vastaavaa työtä, joka on sellainen, joka vaatii luonnollista lahjakkuutta, ei pelkkää opiskelua. Esimerkkejä ovat vaatesuunnittelija ja urheilija.

3. Henkilö haluaisi hyvän palkan ja edut, mutta oma pääkoppa ei ole tehty niihin ammatteihin lukemista varten. Esimerkkejä ovat lääkäri ja lakimies.

4. Henkilö ei haluaisi tehdä "paskahommia", kun vaikka niistä tienaa hyvin, niin työ itsessään on "pakkopullaa". Esimerkkejä ovat myynti(joku) ja putkimies.

5. Henkilö ei haluaisi tehdä "paskahommia", kun vaikka ne olisivat ihan mukavia, niistä ei kuitenkaan tienaa tarpeeksi paljon. Esimerkkejä ovat tarjoilija ja reseption-virkailija.

[QUOTE="...";27970882]Mutta mahdolisuus on opiskella oppisopimus ja näyttöpohjaltakin, joka ei vaatis varmaankaan paljon istumista koulussa. Voi onnistua pitkän matkan päästäkin, kannattaa ottaa selvää![/QUOTE]

mistä tämän asian pystyy selvittämään onko mahdollista opiskella tätä alaa oppisopimuksella??

Yhteistyössä