Miten alkaa purkamaan työpahoinvointia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne on karmean paha ja johtuu alityöllistymisestä. Johtaja on tuosta alityöllistymisestä tietoinen, mutta ei siitä miten paljon ja miten se minuun vaikuttaa. Johtaja on myös yrittänyt jotain tehdä tilanteen korjaamiseksi, mutta se on vain pahentanut tilannetta. Ja tilanne on nyt se, että minulla on masennuksesta (?) johtuvia fyysisiä oireita, joiden takia olen menossa lääkäriin.

Pitäisikö minun ennen lääkäriin menoa vielä yrittää käydä tilanne johtajan kanssa läpi. En kyllä tiedä, että onko minulla voimia siihen. Lääkäriin joudun jokatapauksessa menemään ja johtaja ei ole mikään helposti lähestyttävä ihminen. On puhtaasti operatiivinen johtaja, eikä henkilöstöjohtaja.

Olen sos.toimistossa töissä perhetyöntekijänä. Olen pienessä kaupungissa toinen kahdesta työntekijästä ja hommaa on paljon. Pidin palaveria jossa kerroin pomolle että en suostu ylitöihin (niitä ei sopimuksessa vaadita) ja etten kykene tekemään näin montaa asiakaskäyntiä päivässä matkojen vuoksi.. Ja sanoin tarvitsevani sairaslomaa uupumukseen jollei tahti tästä kevenny. Työ on muutenkin henkisesti kuormittavaa, kiire tekee siitä raskasta. On myös perheiden etu ettei siellä asioiva ihminen kyttää kelloa ja kuuntelee vain puolella korvalla, siinä tulee virhearviointeja kun koittaa kirjoittaa päivän päätteeksi raporttia.. Oma esimieheni ymmärsi ja vähensi perheitä palvelusta pois. Se on paska nakki perheelle, mutta ainut keino saada lisää työvoimaa on pudottaa pari ringistä pois ja laittaa anomus kaupungille että tarve ja saatava apu ei kohtaa.. Vuoden alusta saamme uuden työntekijän kuntaan =) aunut keino on puhua ihan rehellisesti ja kertoa voimavaroistaan. Henkinen uupumus tulee työnantajalle todella kalliiksi kun maksaa sairasloman lisäksi sijaisen.

[QUOTE="vieras";27625477]Tarkoittaako alityöllistyminen, ettei sinulle ole tällä hetkellä tarpeeksi töitä?[/QUOTE]

Tarkoittaa. Tilanne on jatkunut jo vuosia. Ja kun kuukaudesta ja vuodesta toiseen tuntee itsensä töissä täysin turhaksi ja hyödyttömäksi, niin ei se kovin mukavalta tunnu.

Ymmärrän vallan hyvin, että se turhauttaa jos töitä ei ole. Ei niitä varmaan voi keksiäkään, jos niitä ei kerta kaikkiaan ole. Ainoa on että jos jollain muulla on liikaa, niin siirtää häneltä. Minä ihmettelen kovasti, miten on mahdollista pitää alityöllistettyä ihmistä töissä. Eikö nyt irtisanota kaikki mahdolliset ihmiset, vaikka töitäkin olisi:o Pelkään että ap:lta menee kokonaan työpaikka jos asiaa ruvetaan selvittämään, mutta en tiedä olisiko sekään ap:n kannalta niin paha asia.

[QUOTE="kukkis";27625568]Ymmärrän vallan hyvin, että se turhauttaa jos töitä ei ole. Ei niitä varmaan voi keksiäkään, jos niitä ei kerta kaikkiaan ole. Ainoa on että jos jollain muulla on liikaa, niin siirtää häneltä. Minä ihmettelen kovasti, miten on mahdollista pitää alityöllistettyä ihmistä töissä. Eikö nyt irtisanota kaikki mahdolliset ihmiset, vaikka töitäkin olisi:o Pelkään että ap:lta menee kokonaan työpaikka jos asiaa ruvetaan selvittämään, mutta en tiedä olisiko sekään ap:n kannalta niin paha asia.[/QUOTE]

Osalla työkavereista on ihan liikaa töitä. Tekevät ylitunteja, ja valittavat kun eivät ehdi pitää niitä ikinä pois. Mutta eivät he kyllä ole valmiita siirtämään niitä töitään minullekaan. Ei minulla varmaan ole niihin hommiin osaamistakaan. Mutta masentavaa se on itse istua tekemättä mitään ja kuunnella vierestä, kun toiset hukkuvat töihinsä.

Nostan, jos jollain olisi nyt kokemusta tai tietämystä.

Mikä on paras tai oikea keino. Suoraan työterveyteen, ensin pomolle ja sitten työterveyteen vai suoraan koko työyhteisölle. Tiedän, että muutoksen pitää lähteä työyhteisöstä ja sitähän ei tapahdu, jos siellä ei ole todellista tietoa tilanteesta.

Taisit kirjoitella tästä aiemminkin, oliko kyse siitä että joku toinen vielä palkattiin ja alkoi tehdä sinun tehtäviäsi?

Toinen kysymys, oletko julkisella puolella ja virassa? Kuulostaa nimittäin tutulta, että jotkut hukkuvat töihin ja toiset saavat pyöritellä peukaloitaan.

Ottaisin esimiehen kanssa uudestaan työjärjestelyt puheeksi, tai sitten vain keksisin työpäiville täyttöä, jos paikanvaihto ei ole optio. Ala vaikka kirjoittaa kirjaa :)

Yhteistyössä