Miten äitiyspäiväraha lasketaan 3.lapsesta? Lapset 3v ja 6kk.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
käy kattoon kelan sivuilta vielä, mutta minusta saat saman rahan kuin 6 kkn ikäisestä eli keskimmäinen ja kuopus olisivat tuon 3n vuoden sisällä.

Mies oli kattonut jo kelan sivuilta,mutta aivan suoraan sitä ei siel oltu sanottu-eikö kellään omaa kokemusta asiasta?

saat - jos oot edellisel kerralla saanu tosiaan sen saman, niin saat nytki

muoks: oma esikoinen nyt 4, kakkonen 2 ja nuorin 1kk - saan sen rahan joka laskettu ennen esikoisen syntymää (+ indeksikorotus )

Kelan sivuilla sanotaan aika selkeästi, että jos on 2 lasta 3n vuoden sisällä, saa saman äitiysrahan toisesta lapsesta kuin ensimmäisestäkin. jos olet saanut nyt 6 kk ikäisestä lapsesta saman kuin 3v, samalla logiikalla saat myös kolmannesta lapsesta saman kuin nyt 6kkn ikäisestä. eli suomeksi saman kuin esikoisestasi. miten tää voi olla näin vaikeaa... Kela puhuu kyllä kahdesta lapsesta, mutta HUOM kahdesta lapsesta 3 vuoden sisällä. Ja Kela ei voi tehdä sulle epäedullista päätöstä, saat aina parhaimpien tulojen mukaan siis jos olisit ollut töissä välillä 6kk hyvällä palkalla, äitiysraha maksettaisiin sen tulon mukaan.

Mulla kaksi lasta ja saan samaa ä-päivärahaa nyt tokasta ku ekastakin. En oo ollu näitten välillä töissä. Eli jos teen vaikka 10 lasta aina niin et väliä ei tuu ku alle kolme vuotta niin saanko muka oikeasti aina sen saman ä-päivärahan enkä tipahda peruspäivärahalle???

Mulla on tämmönen tilanne, että kaikki lapset syntyneet sen kolmen vuoden sisällä, ts. keskimmäisestä sain saman rahan kuin esikoisesta, koska ikäeroa sen alle 3 v., ja nyt tästä kuopuksesta saan samat rahat kuin esikoisesta, kun keskimmäisen ja kuopuksen välinen ikäero alle 3 v. Joten - toimii meillä.

Mä olen ymmärtänyt asian niin, että sen saman ä-rahan, minkä on aikanaan esikoisesta saanut, saa myös jatkossakin jos ikäero alta 3 vuotta ja jos ei välillä ole ollut töissä, jolloin palkka olisi ä-rahaa parempi.

Yhteistyössä