Miten ahdistuksesta pääsee eroon?

• Viestiketjun aloittaja Pala kurkussa
  • Ensimmäinen viesti
Pala kurkussa
Arki alkoi ja ahdistus palasi. Ahdistaa kaikki; Jatkuvat Wilma-valitukset lapsista, ahdistaa työpaikka, ahdistaa raha-asiat, ahdistaa lapsen kiusaaja joka lähettelee törkyviestejä mulle. Ahdistaa teinin puolesta, jolla puolestaan paha olo (pari isoa juttua tapahtunut teinin elämässä, ei liity mun ahdistumisiin). En jaksais tätä enää, mikä tähän auttaa?

Ja joo, tuo viimeinenkin asia on sellainen, että pitäisi ottaa yhteyttä sen lapsen vanhempiin. Ahdistaa vaan sekin jo etukäteen, kun tiedän ettei ne vanhemmat ota asiaan kantaa millään tavalla. Heitä ei ns. kiinnosta, mitä heidän alakouluikäinen ipanansa öisin kännykällään tekee..

Kaikkia asioita ei voi muuttaa, mutta kannattaa muuttaa ne mitkä voi. Pyydät koulun kanssa palaverin lasten asioista, eli miksi niitä valituksia koko ajan tulee ja mitä sille tehdään. Laitat sähköpostin kiusaajan vanhemmille, jos asia ei korjaannu teet rikosilmoituksen ja annat viranomaisten hoitaa.

Miksi töissä ahdistaa, ja mitä sille voi tehdä? Mikä raha-asioissa on pielessä, mitä sille tehdään? Kun tietää mikä oikeasti on ongelma ja mitä sille aikoo tehdä, se epämääräinen möykky katoaa. Sitten jää voimia tukea sitä teiniä, jonka täytyy luultavasti voittaa paha olonsa ihan itse. Apuna voit olla kuitenkin :)

Jos vyyhti on liian iso itselle, käy jossain juttelemassa. Puhuessa ajatus kirkastuu kummasti.

Tee radikaaleja muutoksia elämässäsi. Vaihtakaa lapsen koulua, vaihda työpaikkaa jos mahdollista. Jos ei mahdollista, selvitä mikä töissä ahdistaa ja mitä sille voit konkreettisesti tehdä. Raha-asioissa ota yhteyttä talousneuvojaan. Törkyviestien lähettäjästä ilmoitat välittömästi poliisille, säilytä jok'ikinen viesti ja viet ne poliisille. Ei se johda mihinkään suureen, kun on kyse alaikäisestä, mutta säikäyttää räkänokan varmasti. Henkistä apua saat mm. mielenterveystoimistosta tai terveyskeskuksesta. Muista pitää hyvät välit sukulaisiin ja ystäviin, että voit hengähtää aikuisessa seurassa. Eikä tuo meditaatiokaan mikään huono idea ole. Pahinta mitä voit tehdä on jäädä tuohon tilaan ja antaa ongelmien niellä sinut ja viedä elämänilosi lopullisesti.

"Kokenut"
Sun on pakko puhua jollekin ulkopuoliselle ihmiselle, puhuminen helpottaa aina. Parhaan avun ja lisäksi ilmaisen, olen saanut kirkon naispastoreilta. He ovat empatiakykyisiä ja lämpimiä, osaavat antaa hyviä neuvoja. Jos pyytää, rukoilevatkin puolestasi. Muistan sinua.

Pala kurkussa
Kiitos neuvoista.
Mietin lisäksi, että olisikohan jotain luontaistuotetta/vitamiinia/hivenainetta, joka auttaisi myös? Muutto on poissuljettu, uutta työtä olen etsinyt tuloksetta vuoden, räkänokan asia on hoidossa.. Raha-asioillekin tein sen minkä pystyin, yritän ajatella ettei se asia ainakaan ahdistumalla parane. Kouluasia on monimutkainen, enkä jaksa sitä alkaa tässä puimaan. Koulunvaihto on edessä, mutta puolivuotta vielä pitäisi sinnitellä nykyisessä.

Onneksi tänään on sentään vapaapäivä, vaikka ahdistaa kyllä satasella kun on aikaa ajatella.

Yhteistyössä