Miten 4:n lapsen yh-lähihoitajalla varaa matkustaa vähän väliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna ¥
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis kun toi toinen väitti että yh:oolle jää 1700 koska se on toimeentulotuen perusosa. Ja väitti myös että kahden vanhemman taloudessa ei jää kahta tonnia. Mutta kun se on kaks tonnia on kuitenkin kahden vanhemman ja neljän lapsen perusosa... Niin mitenkäs toi nyt on perusteltavissa? Että yh:oolle jää perusosa mutta muille ei?

Ok, en huomannut tuota virhettä.

Mutta ero on kuitenkin sen verran pieni, ettei yh mielestäni sen kurjemmassa asemassa ole kuin toimeentulotuen varassa elävä ydinperhe. Vai mitä mieltä itse olet? Jos on ollut joku rahat ryypännyt alkoholisti tai peliriippuvainen se toinen, niin silloin varmasti helpottaakin. Ihan kunnollisestikaan eläen omia kuluja ei kuitenkaan paljon alle 290 euron saa puristettua.

Hyväksyttävät asumiskulut varmaan laskeen jonkun verran yhden aikuisen poistuessa taloudesta eli saattaa olla tarve vaihtaa asunto hiukan pienempään. Mutta en nyt osaa sanoa, voiko sitä laskea elintason alenemaksi, koska eihän se toinen vanhempi ole enää tilaakaan viemässä.

Ok, en huomannut tuota virhettä.

Mutta ero on kuitenkin sen verran pieni, ettei yh mielestäni sen kurjemmassa asemassa ole kuin toimeentulotuen varassa elävä ydinperhe. Vai mitä mieltä itse olet? Jos on ollut joku rahat ryypännyt alkoholisti tai peliriippuvainen se toinen, niin silloin varmasti helpottaakin. Ihan kunnollisestikaan eläen omia kuluja ei kuitenkaan paljon alle 290 euron saa puristettua.

Hyväksyttävät asumiskulut varmaan laskeen jonkun verran yhden aikuisen poistuessa taloudesta eli saattaa olla tarve vaihtaa asunto hiukan pienempään. Mutta en nyt osaa sanoa, voiko sitä laskea elintason alenemaksi, koska eihän se toinen vanhempi ole enää tilaakaan viemässä.

Ei olekkaan. Nähdäkseni yh, sai sitten toimeentulotukea tai ei, ei ole kurjemmassa asemassa taloudellisesti. Mutta ihmettelen näitä väitteitä yh:on mahdottomista tuista, joilla sit vallan herroiksi elellään kun ydinperheet vaan jotenkuten kitkuttaa.

Mä olen elänyt lapsen kanssa toimeentulotuella ja kyllä me todellakin oltiin huonommassa asemassa kuin ydinperhe. Kyllä se oli kädestä suuhun elämistä ja sai laskea senttejä. Ei ainakaan yhden lapsen yh elä mukavasti tukien varassa.

[QUOTE="Maarikka";30604138]Mä olen elänyt lapsen kanssa toimeentulotuella ja kyllä me todellakin oltiin huonommassa asemassa kuin ydinperhe. Kyllä se oli kädestä suuhun elämistä ja sai laskea senttejä. Ei ainakaan yhden lapsen yh elä mukavasti tukien varassa.[/QUOTE]

Jos ydinperhe elää toimeentulotuella niin tilanne ei leinee sen parempi?
Tottakai siinä on iso ero jos verrataan toimeentulotuella elävän yh:on elintasoa kahden töissä käyvän aikuisen perheen elintasoon. Mutta eihän vertailua voi noin tehdäkkään, silloin se on vaan vertailua vähävaraisen ja kohtuu/hyvävaraisen välillä, riippumatta siitä onko yh vai ei.

Ei olekkaan. Nähdäkseni yh, sai sitten toimeentulotukea tai ei, ei ole kurjemmassa asemassa taloudellisesti. Mutta ihmettelen näitä väitteitä yh:on mahdottomista tuista, joilla sit vallan herroiksi elellään kun ydinperheet vaan jotenkuten kitkuttaa.

Huoh edelleen.

Kyse on nyt siitä, että se neljän lapsen yyhoo saa aika hyvän rahan jo tekemättä yhtään mitään. Kun edelleen tässä ketjussa ihmetellään, että miten on varaa matkustella. No onhan sillä..

Monesti työssäkäyvällä perheellä ei jää tuota summaa kuukausittain asumismenojen jälkeen, mutta se ei tarkoita sitä että he saisivat silti sossusta yhtään mitään, se yksinhuoltaja kun saa vielä lapsilisien lisäksi ne elatusmaksut ja harvemmin normaalisti pistetään se 600 (minimielari) + vielä toisen vanhemman 600 lapsiin kuukausittain. Jos lasketaan erotus sen kaksion ja kolmion/neliön välillä kuukausittain, ei lasten osuus vuokrasta ole päätä huimaava.

Itse en ainakaan tiedä KETÄÄN jolla menisi lapsiin toista tonnia joka kuukausi. Jos siis laskettaisiin 2 aikuisen menot ja sitten 2 aikuisen+ 4 lapsen menot, ei erotus olisi toista tonnia kuukausittain.

Ei se lasten toinen vanhempi koko palkkaansa lapsiin laita kuitenkaan.

[QUOTE="Maarikka";30604138]Mä olen elänyt lapsen kanssa toimeentulotuella ja kyllä me todellakin oltiin huonommassa asemassa kuin ydinperhe. Kyllä se oli kädestä suuhun elämistä ja sai laskea senttejä. Ei ainakaan yhden lapsen yh elä mukavasti tukien varassa.[/QUOTE]

Ei yhden lapsen kanssa olekkaan, mutta jos saat perusosan neljästä lapsesta (4x 300e) on se jo paljon enemmän joka kuukausi.

Edelleen olen sitä mieltä, että yksi lapsi ei kuluta tuota 300 euroa kuukausittain, tästä on jo asumiskulut otettu pois, koska tämä on vain perusosa; ruokaan, vaatteisiin.

Tämä on juurikin se syy miksi työtönkin monen lapsen yyhoo on aika hyvässä asemassa, ne lapset kun eivät syö jokainen 300e edestä kuukausittain niin jää ylimääräistä rahaa muuhun

Itse en ainakaan tiedä KETÄÄN jolla menisi lapsiin toista tonnia joka kuukausi. Jos siis laskettaisiin 2 aikuisen menot ja sitten 2 aikuisen+ 4 lapsen menot, ei erotus olisi toista tonnia kuukausittain.

No riippuu miten laskee. Jos laskee lasten kuluiksi myös heidän osuutensa asumis- yms. kuluista, niin varmasti neljän lapsen elättämiseen menee yli tonni rahaa.

Tutkimuksissa lapsen keskimääräiseksi kuukausikuluksi vanhemmilleen on todettu vajaa 500 € huomioiden myös lapsen osuus kiinteistä kuluista. Minimielatusapu kattaa tästä siis noin kolmanneksen, lapsilisä yh-korotuksineen kolmanneksen tai vähän päälle ja jotain yh:n pitää siis maksaa myös omasta pussistaan, jos tavallisen elintason haluaa lapsilleen tarjota. Mutta tietenkään tuo 500 €/lapsi ei ole mikään minimitaso, vaan siinä on mukana myös suurituloiset ja yhden lapsen perheet, joissa kulut lasta kohden on suuremmat, kun sisarusten välillä ei voi tavaroita kierrättää. Ja tietysti useimmissä pikkulapsiperheissä maksetaan jo päivähoidosta paljon. Neljän lapsen lähihoitajaäiti maksaisi hoidosta vain 15 €/kk, jos tienaa 2300 € bruttona. Eli ehkä tässä tapauksessa 1300 €/kk pystyy neljä lasta elättämään, mutta tuskin sen halvemmalla sentään tinkimättä jo kohtuuttomasti asumisesta yms.

Huoh edelleen.

Kyse on nyt siitä, että se neljän lapsen yyhoo saa aika hyvän rahan jo tekemättä yhtään mitään. Kun edelleen tässä ketjussa ihmetellään, että miten on varaa matkustella. No onhan sillä..

Monesti työssäkäyvällä perheellä ei jää tuota summaa kuukausittain asumismenojen jälkeen, mutta se ei tarkoita sitä että he saisivat silti sossusta yhtään mitään, se yksinhuoltaja kun saa vielä lapsilisien lisäksi ne elatusmaksut ja harvemmin normaalisti pistetään se 600 (minimielari) + vielä toisen vanhemman 600 lapsiin kuukausittain. Jos lasketaan erotus sen kaksion ja kolmion/neliön välillä kuukausittain, ei lasten osuus vuokrasta ole päätä huimaava.

No kyllä meillä ainakin ois ollu, sillon ku vielä miehen kans asuin.
Vuokran ero n. 350€, vesi+sähkö n. 100-150€, lasten lääkäri- ja lääkekulut n. 20-50 €, lasten vaatteet n. 50€, lasten ruuat ja hygienia n. 400-500€, harrastuskulut 88 €. Tähän päälle tietty vielä esim. synttärijuhlat ja muut lasten juhlat, isompi auto, kalliimpi kotivakuutus, liikuntavälineet, parturit, uinnit, huvipuisto yms. käynnit, valokuvat, koulutarvikkeet jne. jne.

Yhtälailla ja samoilla kriteereillä se ydinperhe saa soskusta rahaa kuin yh.

No kyllä meillä ainakin ois ollu, sillon ku vielä miehen kans asuin.
Vuokran ero n. 350€, vesi+sähkö n. 100-150€, lasten lääkäri- ja lääkekulut n. 20-50 €, lasten vaatteet n. 50€, lasten ruuat ja hygienia n. 400-500€, harrastuskulut 88 €. Tähän päälle tietty vielä esim. synttärijuhlat ja muut lasten juhlat, isompi auto, kalliimpi kotivakuutus, liikuntavälineet, parturit, uinnit, huvipuisto yms. käynnit, valokuvat, koulutarvikkeet jne. jne.

Yhtälailla ja samoilla kriteereillä se ydinperhe saa soskusta rahaa kuin yh.

Kannattaisko vähän opettaa niitä lapsia jos kuluttavat keskenään jo sähköä 150e edestä kuukausittain. Meillä 2+2 ja ei ole kokonaisuudessaan tuollainen sähkölasku kuukausittain. Meillä on nyt kolmio ja kaksion saisi noin satasen halvemmalla samalta alueelta. Neliö olisi oikein sopiva, satasen maksaisi enemmän kuussa kuin nyt kolmio. Kaksiossa asuttaisiin mikäli lapsia ei olisi. Miksi lapsille pitää JOKA KUUKAUSI ostaa 50 eurolla vaatteita? Syövätkö lapsesi todella 400-500e joka kuukausi? Meillä menee 500-600e kaikkien ruokiin. Lasten osuus siitä on aika pieni, kahdestaan meillä menisi varmaan sama summa kauppaan jokatapauksessa

Ei yhden lapsen kanssa olekkaan, mutta jos saat perusosan neljästä lapsesta (4x 300e) on se jo paljon enemmän joka kuukausi.

Edelleen olen sitä mieltä, että yksi lapsi ei kuluta tuota 300 euroa kuukausittain, tästä on jo asumiskulut otettu pois, koska tämä on vain perusosa; ruokaan, vaatteisiin.

Tämä on juurikin se syy miksi työtönkin monen lapsen yyhoo on aika hyvässä asemassa, ne lapset kun eivät syö jokainen 300e edestä kuukausittain niin jää ylimääräistä rahaa muuhun

Miten se työtön neljän lapsen ydinperhe ois sitten huonommassa asemassa? Perusosat on lapsilla ihan samat. Yh:on perusosa on 534,05 ja aviopuolisoitten 412,68 per nuppi. Että ei nyt mikään päätähuimaava ero.

Ja kyl mulla menee yhteen lapseen ainakin se 300€ kuus. Se lapsi kun tarttee muutakin kuin ruokaa ja vaatteet. Ja lisäksi lasten vuoksi on isompi auto, bensaa menee enemmän, kotivakuutus on kalliimpi.

Kannattaisko vähän opettaa niitä lapsia jos kuluttavat keskenään jo sähköä 150e edestä kuukausittain. Meillä 2+2 ja ei ole kokonaisuudessaan tuollainen sähkölasku kuukausittain. Meillä on nyt kolmio ja kaksion saisi noin satasen halvemmalla samalta alueelta. Neliö olisi oikein sopiva, satasen maksaisi enemmän kuussa kuin nyt kolmio. Kaksiossa asuttaisiin mikäli lapsia ei olisi. Miksi lapsille pitää JOKA KUUKAUSI ostaa 50 eurolla vaatteita? Syövätkö lapsesi todella 400-500e joka kuukausi? Meillä menee 500-600e kaikkien ruokiin. Lasten osuus siitä on aika pieni, kahdestaan meillä menisi varmaan sama summa kauppaan jokatapauksessa

Vesi+sähkö 100-150€ (arviolta lasten osuus), kannattaisko opetella ymmärtämään lukemansa?

Enkä osta vaatteita joka kuukausi viidellä kympillä... Vann toi on arvio koko vuoden vaatekuluista jaettuna joka kuukaudelle.
Eikä ne syö tolla summalla vaan summa sisältää myös hygieniatarvikkeet. Eikä mulla muutenkaan kovin pieniä lapsia enää oo, ikähaarukka 3-17v. Noi teinit mättää napaansa melkosen määrän sapuskaa. Ja kun tässä nyt verrataan tilanteeseen jossa lapsia ei olisi, niin en mä yksin asuessani tekisi ruokaa joka päivä, hyvä jos kerran viikossa. Ja monta muutakin asiaa jäisi kauppaan mitä nyt ostan.

Meillä on neliö, mulla yks makkari, pojilla yks ja tytöillä yks. Kai me jotenkin mahduttais kolmioonkin mutta menis turhan kurjaksi.

Vesi+sähkö 100-150€ (arviolta lasten osuus), kannattaisko opetella ymmärtämään lukemansa?

Enkä osta vaatteita joka kuukausi viidellä kympillä... Vann toi on arvio koko vuoden vaatekuluista jaettuna joka kuukaudelle.
Eikä ne syö tolla summalla vaan summa sisältää myös hygieniatarvikkeet. Eikä mulla muutenkaan kovin pieniä lapsia enää oo, ikähaarukka 3-17v. Noi teinit mättää napaansa melkosen määrän sapuskaa. Ja kun tässä nyt verrataan tilanteeseen jossa lapsia ei olisi, niin en mä yksin asuessani tekisi ruokaa joka päivä, hyvä jos kerran viikossa. Ja monta muutakin asiaa jäisi kauppaan mitä nyt ostan.

Meillä on neliö, mulla yks makkari, pojilla yks ja tytöillä yks. Kai me jotenkin mahduttais kolmioonkin mutta menis turhan kurjaksi.

Mitä sä nyt oikein yrität? Tässä nyt ei edelleenkään ole kyse siitä, että yyhoolla olisi enemmän rahaa kuin ydinperheellä, verrataan siihen että se yyhoo elättää YKSIN ne lapset ja itsensä ja siihen nähden hänellä on aika pirusti rahaa. Elatusmaksut x 4 on jo yksinään enemmän kuin sen toisen aikuisen perusosa neljän lapsen perheessä + vielä ne yh korotukset lapsilisään. Jos puhutaan työttömistä ydinperheistä.

perusosat toimeentulotuessa
Työtön ydinperhe 1900
yh 1650

Se toinen aikuinen taitaa oikeasti viedä aika paljon enemmän kuin tuon 250e erotuksen.

Mitä sä nyt oikein yrität? Tässä nyt ei edelleenkään ole kyse siitä, että yyhoolla olisi enemmän rahaa kuin ydinperheellä, verrataan siihen että se yyhoo elättää YKSIN ne lapset ja itsensä ja siihen nähden hänellä on aika pirusti rahaa. Elatusmaksut x 4 on jo yksinään enemmän kuin sen toisen aikuisen perusosa neljän lapsen perheessä + vielä ne yh korotukset lapsilisään. Jos puhutaan työttömistä ydinperheistä.

perusosat toimeentulotuessa
Työtön ydinperhe 1900
yh 1650

Se toinen aikuinen taitaa oikeasti viedä aika paljon enemmän kuin tuon 250e erotuksen.

No miten se toinen aikuinen nyt niin paljon sit kuluttaa? Ei ainakaan mun omat kulut oo tuota suuremmat, eikä taida olla totakaan. Jos siis siitä on laskettu pois jo asumiskulut, työmatkakulut ja lääke/lääkärikulut.

Sitäpaitsi toi minkä teksti minkä sä lainasit oli vastaus siihen ettei 4 lapseen mee toista tonnia kuussa, eikä mitenkään liittyny toimeentulotukeen.

Mä en nyt oikeesti tajua miten elarit ja toimeentulotuen perusosa liittyy toisiinsa?

Mies maksaa mulle rapiat 600 elareita. Täälä asuessaan sillä meni kyllä enemmän rahaa lapsiin, kun kaikki kulut huomioidaan. Mä maksan nyt sen erotuksen. Joten rahaa jää vähemmän kuin miehen täälä asuessa.
Kaikilla ei tietenkään mene samalla lailla.

Minkäkokoisille perheille laskit noi tuet?

No miten se toinen aikuinen nyt niin paljon sit kuluttaa? Ei ainakaan mun omat kulut oo tuota suuremmat, eikä taida olla totakaan. Jos siis siitä on laskettu pois jo asumiskulut, työmatkakulut ja lääke/lääkärikulut.

Sitäpaitsi toi minkä teksti minkä sä lainasit oli vastaus siihen ettei 4 lapseen mee toista tonnia kuussa, eikä mitenkään liittyny toimeentulotukeen.

Mä en nyt oikeesti tajua miten elarit ja toimeentulotuen perusosa liittyy toisiinsa?

Mies maksaa mulle rapiat 600 elareita. Täälä asuessaan sillä meni kyllä enemmän rahaa lapsiin, kun kaikki kulut huomioidaan. Mä maksan nyt sen erotuksen. Joten rahaa jää vähemmän kuin miehen täälä asuessa.

neljälapsiselle.

Tarkoitin sitä, että työtön yyhoo saa jo neljästä lapsesta 600e elareita, jos mies olisi samassa taloudessa, niin se työtön mies ei toisi toimeentulotukeen kuin sen 250e lisää, eli paljon vähemmän kuin mitä se yyhoo saisi elareina. Suhteessa aika paljon enemmän rahaa jos ei ole sitä toista aikuista. Kyllä mun mies ainakin kuluttaa paljon paljon enemmän kuin tuon 250e.

Tämä on syy miksi jotkut muuttavat kirjat erilleen, vaikka asuvatkin yhdessä, jotta saavat enemmän rahaa kuussa. Yyhoo kun ihan yleisesti saa enemmän (työttömistä nyt puhutaan)

Työssäkäyvät harvemmin saavat toimeentulotukea, mutta silti heillä ei jää tuollaisia summia käteen kuussa.

Tässä meidän perheen toimeentulotuki, lapset yli 10v 2kpl
1480 yhdessä
1180 yyhoona

Jos tuosta nyt pitäisi valita että ottaisinko yksinään lasten kanssa 1180e vuokran yms jälkeen vai 1480e niin että mieskin olisi kuluttamassa niin kyllä mä ennemmin tuon yyhoon perusosan ottaisin. Jos oltaisiin työttömiä. Mies syö itse enemmän mitä minä ja lapset yhteensä, eli hän syö yli puolet meidän ruoista, vaikka hänen pitäisi syödä 1/4. Nyt jos teen ruoan niin se menee kerrallaan, ilman miestä siitä syötäisiin minä ja lapset vielä seuraavanakin päivänä.

Kyse oli neljän lapsen yh:sta.

Yhden lapsen yh ja yksin eläjät ovatkin niitä väliin putoajia.

Maksat erotuksen??? Sun osuuden pitäisi olla omasta palkastasi myös suunnilleen sen 600. Eli teillä lasketaan lasten kuluttavan 1200€/kk?

Kyllä lähikin joutuu osallistumaan lasten kuluihin, elarit on yleensä vain puolet niistä. Jos lähi on töissä tai edes jotenkin maksukykyinen. Kompensoidaanhan sitä vähän, mutta silti lapsiin pitää lähinkin laittaa rahaa.

[QUOTE="Hannele";30604541]Kyse oli neljän lapsen yh:sta.

Yhden lapsen yh ja yksin eläjät ovatkin niitä väliin putoajia.[/QUOTE]

No justiinsa näin, jos yhdestä lapsesta saat sossusta sen 300e niin kyllä sä sillä samalla rahalla melkein ruokit sen neljäkin lasta. Mutta saat kuitenkin joka lapsesta sen 300e (alle 10v)

Harva perhe oikeasti laittaa lasten ruokiin ja vaatteisiin 300e kuussa, jos niitä lapsia on se 4kpl. 1200 euroa kuussa lasten ruokiin :D

[QUOTE="what";30604678]Lasketaanko ne tuloiksi tt tukea haettaessa? Myös lapsilisä?? :O
Ehkä joku on jo kertonut, mutten ole lukenut.[/QUOTE]

No tietenkin lasketaan! Aivan kaikki lasketaan tuloiksi kun haetaan toimeentulotukea. Eikä vuokraa välttämättä saa kokonaan hyväksyttyä vaan jokaisella kunnalla on niihinkin norminsa.

[QUOTE="Maarikka";30604691]No tietenkin lasketaan! Aivan kaikki lasketaan tuloiksi kun haetaan toimeentulotukea. Eikä vuokraa välttämättä saa kokonaan hyväksyttyä vaan jokaisella kunnalla on niihinkin norminsa.[/QUOTE]

No tietenkin on, se nyt on selvää ja ymmärrettävää.

Mutta ei lapsilisiä kai aina tuloiksi lasketa.

[QUOTE="what";30604678]Lasketaanko ne tuloiksi tt tukea haettaessa? Myös lapsilisä?? :O
Ehkä joku on jo kertonut, mutten ole lukenut.[/QUOTE]

Kyllä, ja jos etävanhempi jättää elatusmaksuja maksamatta, niin tt-tuessa katsotaan silti tuloiksi se 150e/kk.

Käytännössä yksinhuoltaja siis voi saada tt-tukea maksimissaan 534e/kk.

[QUOTE="what";30604708]No tietenkin on, se nyt on selvää ja ymmärrettävää.

Mutta ei lapsilisiä kai aina tuloiksi lasketa.[/QUOTE]

No kyllä todellakin lasketaan tuloiksi.

Kyllä, ja jos etävanhempi jättää elatusmaksuja maksamatta, niin tt-tuessa katsotaan silti tuloiksi se 150e/kk.

Käytännössä yksinhuoltaja siis voi saada tt-tukea maksimissaan 534e/kk.

Niin, siis vuokran ja muiden hyväksyttävien kulujen jälkeen käteen pitää jäädä tuo summa yh:lle?

Eli jos saat elareita 200 ja lapsilisää 150 niin summa on 184€/kk ellei sinulle jää palkan jälkeen käteen mitään pakolliset kulut maksettua. Mutta jos jää edes se parisataa, niin et saa mitään?

Näinkö?

Mielestäni yhden lapsen yht on kyllä tiukilla. Toisin kuin monen lapsen yht

Alkuperäinen kirjoittaja Här;30603168:
Asumistuki ja yh korotukset lapsilisään. Eikä lapsilisiä ja elareita lasketa tuloiksi, joten pelkät tulot miinus neljän lapsen ja yhden aikuisen menot lasketaan. Eli tukia tosiaan saa.

Toimeentuloturvan mukaan pitää ennen lapsilisiä ja elareita jäädä käteen aikuiselle n.400€/kk, plus mitä lapsille lasketaan menoiksi.

Lisäksi päiväkoti-ikäisten hoitomaksuissa säästää sievoisen summan normiperheisiin verrattuna.