Miten 2 vuotiaan "pitäisi" osata kiivetä rappuja?

  • Viestiketjun aloittaja Miettijä
  • Ensimmäinen viesti
Miettijä
Meillä on parin kk kuluttua 2 v lapsi ja lueskelin aikani kuluksi mitä sen ikäiset yleensä osaavat. Monella sivulla oli mainittu "osaa kiivetä rappuja". Pitäisikö tuon ikäisen osata mennä rappusissa jo samalla lailla kuin aikuisten kumpaankin suuntaan? Meillä on aika korkeat porrasvälit ja poika lyhyt jalkainen eli ovat aika hankalat harjoitusta varten kun joutuu astumasn niin korkealle. Mutta kulkee rappusia ylöspäin niin, että pitää esim. Minua kummastakin kädestä kiinni ja minä kuljen takana. Alaspäin tulee takaperin konttaamalla. Mutta kävelee ylöspäin kuitenkin vuoroaskelilla eli periaatteessa samalla laila kuin aikuisetkin yleensä.

Mietin vain, että pitäisikö jotenkin rohkaista ja kannustaa poikaa menemään rohkeammin eri paikkoihin ja erilailla kiipeilemään. Ei kyllä muuten ole mitenkään kömpelön oloinen vaan ennemminkin notkea, kiipeilee sisäleikkipuistoissa "isojen puolella" ketterästi, on halutessaan hetkessä keittiönpöydällä, osaa tehdä kuperkeikkoja yms.

Itse olen aika pelokas eli pelkään, että lapselle sattuu jotain pahemmin kun kiipeilee mutta samalla mietin tuleeko lapsesta kömpelö ja arka jos en anna vapaammin touhuta ja kokeilla.
 
ööööööööööööööööööööööö
Meillä ainakin meni rappusia kovasti jo puolitoista vuotiaana. Huuto tuli jos meni auttamaan!
Anna opetella, miten muuten voisi oppia.
 
Miettijä
Ehkä sitä kannattaisi vain uskaltaa antaa harjoitella. Jotenkin oli niin paljon turvallisemman oloista rappusissa meno silloin kun lapsi tyytyi konttaamaan ne ylös vaikka oli silloin reilusti alle vuoden ikäinen eli tosi paljon pienempi. Kahdella jalalla kun joutuu nostelemaan jalkojaan korkealle eikä ylety vielä ottamaan mistään tukea rappusia menessä kun kaiteeseen ei ylety.

Puuhippa: meillä on korkeat huoneet ja pitkät kierreportaat eli kyllä noista voi helpostikkin saada muutakin kuin pienen kuhmun jos ne tulee pääedellä alas.
 
varovainen
Meillä 2-vuotias pitää portaissa kädestä kiinni kun kuljetaan. Meillä ei ole itsellä asunnossa portaita, joten kaikki harjoittelu on muualla. Aika vaikeaahan tuo näyttää välillä olevan, kun on korkeat porrasvälit ja ei saa mistään kiinni. Kyllä silloin autan, että pääsee turvallisesti ylös ja alas.
 
Luota omaan vaistoosi ja älä laske yksin portaisiin jos taidot ei ole kunnossa :) Mä kuljen omien perässä niin, että ei voi tippua minun ohi, mutta annan kiivetä itse. Tyyli on välillä kontaten, välillä pystyssä ja tuplat 1v 10 kk.
 
"Cream"
Meidän lapsi oppi kulkemaan portaissa niinkuin aikuinen vasta 2,5vuotiaana. Varovainen lapsi, jonka motorinen kehitys oli hidasta. Uskalsi kulkea portaissa yksin vasta yli 2v.
 
Vastaus kysymykseen
Osaa kulkea rappusissa ei tarkoita sitä, että pitää osata kulkea ilman kädensijaa olevien suurien porraskorkeuksien rappusia.

Kyllä lapsesi varmaan selviäisikin joistain pienemmistä rappusista kun osaa sen jalkojen vuorotellen nostamisen. Siitä on porraskävelyn oppimisessa kyse.
 
Vastaus kysymykseen
Miettikää nyt itsejännekin, aika hankalaa se olisi aikuisellekin kulkea suhteessa sen kokoisissa rappusissa mitä ne pienille pahimmillaan on. Ja vielä ilman kaidetta.
 
Kierreraput on hankalammat ja jos ei oo kaidepuita.

Meidän omia rappusia lapsi kulki yksin ehkä 1,5v alkaen kävellen, kierreportaissa oon auttanut, mutta kyllä tuo 2v jo nekin hanskasi. Tosin on taitava motorisesti.
 
Vastaus kysymykseen
Kierreraput on hankalammat ja jos ei oo kaidepuita.

Meidän omia rappusia lapsi kulki yksin ehkä 1,5v alkaen kävellen, kierreportaissa oon auttanut, mutta kyllä tuo 2v jo nekin hanskasi. Tosin on taitava motorisesti.
Oikein tyypillinen palstavastaus. Kertoillaan vain jotain liiba laaba meidän lapsi on niiin taitava- juttuja vaikkei kukaan ole sellaista kysynytkään. Eli ei osata a) lukea b) vastata esitettyyn kysymykseen.

Kohtalaisen yksinkertaisia ihmisiä on tämä palsta täynnä.
 
2-vuotiaana
2-vuotiaana kulki kädestä kiinni pitäen aikuisen vierellä ja nosti aina jalan toisen viereen ennen seuraavaa askelta, samalla tavalla meni alas. Kaksivuotiaana meni jo kuin aikuiset vuoroaskelin ylös ja alas, luultavasti isomman sisaruksen matkassa pysyminen vauhditti oppimista.Sisäleikkipuistossa tuota poikaa ei pitele mikään:D:D
 
2-vuotiaana
2-vuotiaana kulki kädestä kiinni pitäen aikuisen vierellä ja nosti aina jalan toisen viereen ennen seuraavaa askelta, samalla tavalla meni alas. Kaksivuotiaana meni jo kuin aikuiset vuoroaskelin ylös ja alas, luultavasti isomman sisaruksen matkassa pysyminen vauhditti oppimista.Sisäleikkipuistossa tuota poikaa ei pitele mikään:D:D
Siis 2,5 vuotiaana sujui jo tuo vuoroaskellus.
 
V.ieras
Me asutaan kolmannessa kerroksessa ja kiviset kierrerappuset. Poika osaa nousta kaiteesta kiinnipitäen ja aina yhden askelman kerrallaan. Mutta pidän kyllä kädestä tai hupusta kiinni, tai kuljen ihan pojan takana. Siinä tulee melkoinen tiputus jos jalka lipeää :(
Alaspäin en oo vielä päästänyt noita rappuja menemään, mutta muualla missä on helpommat raput, niin tulee ne joko oikealla tyylillä kädestä tuettuna tai pakittaa kontaten.
 
"neito"
Mä olen ilmeisesti aika huoleton mamma. :) Tosin olen käytännössä koko ikäni asunut kaksi kerroksisessa asunnossa. Meillä lapset ovat oppineet kiipeämään portaat ylös n. 7-8 kuisena konttaamalla ja siitä sitten pikku-hiljaa taitojen ja pituuden karttuessa seisoma asennossa ylös. Kumpikin ovat selväsi alle 2 vuotiaana siirtyneet kävelemään portaa kuin aikuiset pienempänä pitivät tosi kaiteesta/seinästä kiinni . Tyttö on tullut kerran portaat alas, mutta ei tullut edes mustelmaa.

Sen huomasin, että kaverin muksu joka ei ole asunut kaksi kerroksisessa asunnossa, oli paljon kömpelömpi portaiden kanssa kuin meidän omat. Harjoituksen puute siis. Mä olen aina antanut mennä portaat omalla tyylillä. Portit ovat olleet käytössä pienempänä kun olen kuitenkin halunnut vahtia pienempänä kompastumisten varalta, tyylin on saanut valita itse. :)
 
-.-
Meillä on muksu 1v.10 kk ja kädestä kiinni pitäen menee portaat ylös, alas ei oikein hahmota vielä ollenkaan vaan "putoaa" rappusen kerrallaan. Ylöskinpäin noustaan niin että nousee vain toisella jalalla.

Esim. leikkipuistossa ei mene yksinään liukumäkeen kun ei pääse ylös. En ole vielä osannut tästä huolestua.
 
Ei tarvi kuten aikuset,mutta anna yrittää ap ihan itse. Voithan sää olla siinä esteenä ettei pääse pyörimään alas. Pääasia että se 2v selviää rappusista ylös ja alas. On se itellekin joskus hankalaa lyhyenä persjalkaisena jos on korkeat askelmat eikä saa edes tukea.
 
....
[QUOTE="orvokki";30707943]Meilläpä 1-vuosikas käveli itse rappuja Eiffeltorniin. Kehui takaisin tultuaan, että oli hyvät maisemat.[/QUOTE]

:D tää oli hyvä, just palstan henkeen sopiva.
 
sokko
En ole vielä koskaan tavannut ihmistä (poislukien liikuntakyvyttömät), joka ei ole olisi oppinut kulkemaan rappusissa, eli kyllä se sieltä tulee vielä joku päivä! :) Olisiko teillä mahdollista harjoitella ensiksi joillakin "helpommilla", matalammilla portailla? Rappusissa voi käydä tosi pahastikin. Olen aikuisenakin astunut harhaan pari kertaa (silmien taittovirhe aiheuttaa vähän hahmotusvaikeuksia) ja kerran meni jalkakin seinästä läpi!:eek:
 

Yhteistyössä