Miten 1v. lasta kieletään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Sen mielestä on hauskaa hakata patteria ja mitä enemmän mä suutun niin sitä hauskempaa se on. Hän pitää tätä leikkinä.
Olen ottanut käsistä kiinni ja katsonut silmiin, kieltänyt ja hän vaan nauraa. Olen ollut vihainen ja kantanut pois, se vasta hauskaa onkin.

Mitä mä teen?

Kiellät vaan sinnikkäästi. Mä oon omiani laittanu tuossa iässä ihan pieneks hetkeks Pinnasänkyyn "jäähylle". Siis ihan hetkeks. Ja kyllä se ei- sana lopulta perille menee, ku on vaan sinnikäs.

Ei tuon ikäisen kanssa kieltäminen oikein toimii, kannattaa mieluummin pyrkiä ohjaamaan toimintaa positiiviseen suuntaan jotta pääsee kehumaan lasta ja lapsi oppii hakemaan positiivista huomiota negatiivisen sijaan.

Anna siis aina jotain korvaavaa tekemistä esim älä hakkaa patteria, tässä sinulle rumpu/kattila hakkaa sitä. Noin hienosti jaakko soittaa, hyvä jaakko! Tarvittaessa ohjaat lapsen kädestä pitäen siihen sallittuun toimintaan.

Samalla tavalla esim älä seiso sohvalla/pöydällä- osaatko kiivetä alas sieltä
Älä lyö-silitä äitiä, siitä äiti tykkää
Älä mene kaapille-laita kaapin ovi kiinni jne

Meillä samanikäinen terroristi. Ensin ohjaan muuhun tekemiseen. Jos ei malta uskoa vaan palaa kielletyn tekemisen ääreen, kiellän tiukasti. Jos silti ei usko vaan alkaa testaamaan rajoja ja pelleilemään, pistän hetkeksi omaan huoneeseen portin taakse. (siis about 30 sek riittää). Sit päästän pois, halataan ja poika onkin jo taas unohtanut koko patterin..

Toimisko se, ettei kiinnitä lapsen patterin hakkaamiseen mitään huomiota? Hän tajuaa, ettei saa äidiltä huomiota hakatessaan patteria. Eri juttu tietenkin, jos tekee jotain vakavaa, mutta tommoisessa patterinhakkaamistapauksessa vois kokeilla?

Tuon ikäinen ei vielä oikein tajua kieltojen päälle. Pitää vaan ottaa lapsi tilanteesta pois ja ohjata tekemään jotakin muuta, kiinnittää lapsen mielenkiinto johonkin muuhun.
Ne välineet millä se hakkaa patteria, voi viedä pois.

Tuo kuulostaa kovin paljon meidän pojalta samanikäisinä. mikään kehotus ei mennyt perille. Vanhempana on käynyt ilmi tarkkaavaisuushäiriö ja ylivilkkaus.
Se että jättää lapsen vääränlaiseen toiminnan huomioimatta ei varsinkaan toimi, meillä ainakin alkoi paikat hajoilla jos ei heti katkaissut noita hakkaamisleikkejä. Minä tein yksinkertaisesti niin että erotin lapsen siitä mitä oli tekemässä/väärästä toiminnasta. Mitä pikemmin sen tein sitä todennäköisemmin väärä toiminta loppui. Eli hereillä sai olla kokoajana. Yleensä kun luopui jostakin väärästä toiminnasta jatkoi sitten jotakin muuta väärää toimintaa. Meillä ei ollut rauhallista kuin silloin kun lapsi nukkui, muuten piti kokoajana vahtia etti satuttanut itseään tai hajottanut tavaroita. Tätä kesti sellainen pari vuotta. Joskus yli kolmevuotiaana alkoi vähän ymmärtämään ettei tiettyjä asioita saa tehdä.

Yhteistyössä