Miten lapsen opettaa kohtelemaan eläimiä oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sohvina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sohvina

Vieras
Meillä pieni 1v 6kk lapsi "tykkää" koirista välillä aika rajusti. Usein osaa nätisti paijata tai silittää, mutta joskus meinaa tarttua kovin ottein koiraan kiinni.
Olen aina kieltänyt ja ottanut syliin, onko muita keinoja vai auttaako asiaan vain aika ja ikä?

Meillä kyllä pyydettiin koiraltakin anteeksi, jos tuli tehtyä väärin koiraa kohtaan.

Ei siinä auta muu kuin ohjeistus, ja jos pahaksi menee, niin sitten ei päästetä lasta koiran lähelle hetkeen yksin ollenkaan.

Mä olen kieltänyt ja opettanut kädestä pitäen, miten paijataan nätisti. Jos silti menee rajuksi, nostan lapsen pois eläimen luota. Tarvittaessa uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.
Hyvin nuo on oppineet, mutta tällä eläinmäärällä on syytäkin. Ja riippuuhan se muksustakin, toiset on kovapäisempiä :)

On pyydetty anteeksi ja halattu. Kun lapsi ei vielä ymmärtänyt/osannut, kävin minä pyytämässä anteeksi lapsi sylissä tyyliin: "Anteeksi Musti, se oli vahinko, ei Risto halunnut satuttaa".
Nyt kuulostaa ihan pöljältä, mutta nyt 3-vuotiaana lapsi ei satuta eläimiä, jos vaikka tönäisee vahingossa, pyytää anteeksi :D