Miten 10kk ikäinen valittaa korviaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Meil 10kk ikäisellä oli 2vk sitten korvatulehdus (kuuri loppu vk sitte To), silloin oli 2vk kestänyt flunssa (sitkeä vihreä räkä valu) + etenki yöllinen yskä.. alko silmät rähmiin ni vein päivystykseen (aavistelin korvatulehdusta). No kummassaki korvassa runsaasti vaikkua joka puhdistettiin ja alta löytyi tulehdus, punoitus + ei tärykalvoilla liikettä. Yöt nukkui levottomasti, mut kuitenki nukkui. Söi hyvin, ei kuumetta.

Nyt jälleen Ma alkoivat silmät rähmimään. Jäi edellisestä kerrasta tippoja joten aloitin ne. Flunssaisuus ja yskä on helpottanut mut vaivaavat edelleen. Taas yöt ollu levottomampia. Ei kuumetta. Mentiin tänään lääkäriin, ku silmien rähmiminen pahenee.

Lääkärin diagnoosi: silmiin hoito menossa (no se sinänsä ok), mut koska ei valita korviaan eikä ole oireita, ei lähdetä korvia putsaamaan vaikusta joten ei tietoa onko tulehdusta vai ei.

Mut sanokaa mulle, miten 10kk ikäinen valittaa korvia kipeiksi? Meil raplaa korviaan muutenkin + ei anna koskea korviinsa.

Aattelin nyt katsoa perjantaihin ja varaan yksityiselle korvalääkärille ajan jos silmien rähmiminen ei helpota.

No yleensä meillä ainakin huomaa siitä, että heräilee yöllä. Kipu kun pahinta nukkuessa, muuten sitä ei huomaakkaan. Toinen on, että nieleminen saattaa sattua korviin eli ruoka ei maistu...

Itkee, levoton, hankaa/harii/kaivelee korviaan, huono ruokahalu, huutaa kun käy pitkälleen, saattaa herätä yöllä huutamaan (kipuhuuto), huono kuulo.
T: yhden korvalapsen (putkitetun) äiti + toisella justiin 2 kuuria peräkkäin korvatulehdukseen

Eli nuita oireita mitä meillä on; haroo korviaan (sitä nyt tekee muutenkin), silmät rähmii (vihertävää rähmää kummastaki silmästä), heräilee yöllä (tosin rauhoittuu heti tutilla)

Kuulosta en osaa sanoa mitään.. syö hyvin (on yleensä muutenki hyvä syömään), juo pullosta ihan ok, päivisin on levoton ja itkuinen, mut voi liittyä myös tähän ikään ja siihen ettei onnistu siinä mitä haluaa tehdä tai ei saa tehdä sitä mitä haluaisi.

Meil on ollu 1 korvatulehdus aikasemmin 5kk iässä, miten normaalia se on että nyt tulis "isompana" korvakierre? et liiottelenko jos vien korvalääkärille (meil ei vakuutusta ja 100km matkaa yksityiselle)

Yölevottomuus meilläkin ollut yleensä oireena, muusta ei ole voinut päätellä. Viimeksi korvatulehdus ei parantunut yhdellä kuurilla ja oireena oli enää öinen yskä (sekin vähäistä).

Jos Pe edelleen nuo silmät rähmii (ja yö on levoton), ni varaan oman paikkakunnan kokeneemmalle lääkärille ajan (laitan ceridalöljyn valmiiksi korviin) ja jos en saa sille ni sit me lähetään yksityiselle! Kuitenki 2vk sitten oli ihan kunnon tulehdus ja syötiin 7pv amorion kuuri, ei haluttas lasta enempää kiusatakkaan jos on oikeasti vielä tulehdus päällä tai uusinu ja huono-olla.

Korvakierre kai voit tulla milloin vain. Meille tytöllä alkoi vajaan 2 vuoden iässä tuo kierre ja neiti oli 2½vuotias kun putkitettiin.

Jokainen päättää itse milloin vie lääkäriin, mutte itselläni on ollut tapana viedä mieluummin turhaan kuin jättää menemättä. Ja eipä noita turhia käyntejä vielä ole tullut...

Korvakierre kai voit tulla milloin vain. Meille tytöllä alkoi vajaan 2 vuoden iässä tuo kierre ja neiti oli 2½vuotias kun putkitettiin.

Jokainen päättää itse milloin vie lääkäriin, mutte itselläni on ollut tapana viedä mieluummin turhaan kuin jättää menemättä. Ja eipä noita turhia käyntejä vielä ole tullut...

Totta mul vain jäi tänään sellainen olo siitä lääkäristä (toki sillä oli kiire) et halus vain päästä meistä mahdollisimman pian eroon.. ja oltas turhaan käyty (ku "hoito" oli jo päällä).

Aika hankalalta kuulostaa se korvalääkärille vieminen - mulla ainakin olis isompi kynnys lähteä. Sun suunnitelma kuulostaa mun mielestä järkevältä.

Jos tulehdus ei ole parantunut, niin ei se vielä tulehduskierrettä tarkoita. Tuo Amorion on sen verran mieto lääke, että meidän lapsille ainakaan se ei ole tavannut tepsiä.

Aika hankalalta kuulostaa se korvalääkärille vieminen - mulla ainakin olis isompi kynnys lähteä. Sun suunnitelma kuulostaa mun mielestä järkevältä.
.

totta.. ei kyl viitti lähteä ennen "ku on pääkainalossa".. mut pitää kattoa perjantaihin et miltä tilanne näyttää ja "putsata" nuo korvat valmiiksi. Ei kuitenkaan ollu kyse mistään vanhasta vaikusta, ku korvat putsattiin 2vk sitten vastaanotolla käydessämme, eli eipä tuo ois paljoa vaivaa vaatinu ku ois vähän enimpiä ottanu pois

no meillä tyttö oli itkuinen, nukkui huonosti, haroi korviaan... ei siinä sen kummempia.

nuo silmätipat jäi vähän mietityttämään, onko teillä sellasia kerta-annos-pipettejä vai onko ed. kuurista kulunut ihan lyhyt aika? kun ne ei säily kuin vissiin 2-4vkoa avattuna ne pullot ja sillonkin saa olla tarkkana ettei se pullo kontaminoidu siitä kipeästä silmästä, eli jos lapsi vaikka pyristelee ja se pullo koskee rähmivään silmään ni likaantuu se lääkekin. Ei pitäs vanhoja avattuja käyttää vaan hakea uus kuuri...

no meillä tyttö oli itkuinen, nukkui huonosti, haroi korviaan... ei siinä sen kummempia.

nuo silmätipat jäi vähän mietityttämään, onko teillä sellasia kerta-annos-pipettejä vai onko ed. kuurista kulunut ihan lyhyt aika? kun ne ei säily kuin vissiin 2-4vkoa avattuna ne pullot ja sillonkin saa olla tarkkana ettei se pullo kontaminoidu siitä kipeästä silmästä, eli jos lapsi vaikka pyristelee ja se pullo koskee rähmivään silmään ni likaantuu se lääkekin. Ei pitäs vanhoja avattuja käyttää vaan hakea uus kuuri...

On kerakäyttöpipettejä ja ne säilyy 1kk kun se pussi on avattu. Jäi edellisestä kerrasta 2 avaamatonta pussia jääkaappiin. Halusin nimeomaan tuon kontaminoitumisen takia nuta kerakäyttöpipettejä ku tuo neiti laittaa aika hanakasti vastaan ni saa tosissaan olla tarkkana jos yrittää yksin niitä saaha laitettua

Niin ja täs on 1½vk väli edelliseen silmätulehdukseen.. kysyin lääkäriltä ni meinas et ihan ok oli aloittaa nulla samoilla tipolla (ku ne viimeksikki tepsi) ja jos ei nyt tepsi ni viikonpäästä uusiyhteys (tosin en odota niin pitkään)

[QUOTE="Kaisa";22329061]On kerakäyttöpipettejä ja ne säilyy 1kk kun se pussi on avattu. Jäi edellisestä kerrasta 2 avaamatonta pussia jääkaappiin. Halusin nimeomaan tuon kontaminoitumisen takia nuta kerakäyttöpipettejä ku tuo neiti laittaa aika hanakasti vastaan ni saa tosissaan olla tarkkana jos yrittää yksin niitä saaha laitettua[/QUOTE]

sepä se. Kaikki ei hoksaa ja sitte käyttää tyytyväisenä niitä samoja tippoja jotka on jo sitä tautia täynnä :)

ja tuosta yksityiselle viemisestä...

eihän toi 100km oo matka eikä mikään... tunnin reissu, vähän reilu. Jos oma lääkäri ei suostu korvia tarkistamaan niin mä en edes miettisi vienkö sitten muualle.

Itse asutaan pohjoisessa ja meillä on omalle päivystävälle lääkärillekin matkaa 160km, Norjan puolelle on 70km. Onneksi ei oo vielä kertaakaan lapsi ollu niin sairas että ois tarvinnu lähteä mutta jos ois tarve niin ei me kyllä mietittäis ajetaanko vai ei.

ja kun on lapsen terveydestä kyse, niin sama se niistä vakuutuksista.

ja tuosta yksityiselle viemisestä...

eihän toi 100km oo matka eikä mikään... tunnin reissu, vähän reilu. Jos oma lääkäri ei suostu korvia tarkistamaan niin mä en edes miettisi vienkö sitten muualle.

Itse asutaan pohjoisessa ja meillä on omalle päivystävälle lääkärillekin matkaa 160km, Norjan puolelle on 70km. Onneksi ei oo vielä kertaakaan lapsi ollu niin sairas että ois tarvinnu lähteä mutta jos ois tarve niin ei me kyllä mietittäis ajetaanko vai ei.

ja kun on lapsen terveydestä kyse, niin sama se niistä vakuutuksista.

joo.. meillekki tuo raha on "toisarvoinen seikka", eikä tuo matkakaan mikään hirmunen ole, mut kuitenki sen verran ettei ihan jokarisauksesta viitti lähteä sitä ajeleen (omaan tk:n on 30km matka). Varsinki ku käynnit pitää ajottaa navetoinnin väliin (jos en saa isomalle kotiin navetan ajaksi lapsenlikkaa). Mut kyl se aina jotenki järjestyy ku tarvis on :D

Siis lääkäri ei viittiny putsata korvia? Tää kuulostaa must tosi oudolle..Mä oisin vaik valehdellu et haroo korviaan tai jotain et se ois kattonut ne..

Eiks silmätulehdus voi olla myös merkki korvatulehduksesta? Mä oon vieny meidän poitsun aina lääkäriin jos musta tuntuu et sillä vois olla korvatulehdus.Korvat on aina katottu mukisematta, välillä on toki tullu turhiakin reissuja, mutta ei ainakaan tarvi sitten ite pohtia tulehduksen mahdollisuutta kotona.Korviin on käyttänyt säännöllisesti Vaxol-öljyä (helpompi laittaa kuin ceridal), joka tuntuu auttavan vaikun kertymiseen.

[QUOTE="aurora";22329283]Siis lääkäri ei viittiny putsata korvia? Tää kuulostaa must tosi oudolle..Mä oisin vaik valehdellu et haroo korviaan tai jotain et se ois kattonut ne..

Eiks silmätulehdus voi olla myös merkki korvatulehduksesta? Mä oon vieny meidän poitsun aina lääkäriin jos musta tuntuu et sillä vois olla korvatulehdus.Korvat on aina katottu mukisematta, välillä on toki tullu turhiakin reissuja, mutta ei ainakaan tarvi sitten ite pohtia tulehduksen mahdollisuutta kotona.Korviin on käyttänyt säännöllisesti Vaxol-öljyä (helpompi laittaa kuin ceridal), joka tuntuu auttavan vaikun kertymiseen.[/QUOTE]

nimenomaan ei viittiny putsata niitä korvia. Enkä itekkään ajatellu et vois olla niin mähmäset ku tosiaan 2vk sitten ne puhdistettiin. Enpä siinä vaiheessa enään paljoa voinu alkaa valehteleen et haroo korviaan ku kyseli ensin tauskoista.

Ja sillon 2vk sitten nimenomaan silmätulehdus johtui korvista, ja helpotti heti ab-kuurin alettua (käytännössä laitoin tippoja vain pari päivää ja heti eka päivänä tulehdus oli pois), nyt tosiaan oon laittanu tippoja 4pv ja yhä edelleen silmät vihreässä rähmässä sekä silmien ympärystät "sairaan näköiset". Nyt nukkui yön ihan kohtuudella, alkuyöstä parahti parikertaa itkuun, mut rauhoittui tutilla ja silittelyllä, loppuyöstä kävin parikertaa antamassa tutin suuhun ku kähänäsi ja oli potkinu peiton pois päältä.

Ootellaan nyt ainaki huomiseen, ku laps ei muuten vaikuta sairaalta ja tänään sain lapsenlikan ni aattelin leipoa isomman satsin leipää

Joka kerta samajuttu eli nukkuu huonosti, ei syö ja itkunen. Ei siedä päähän koskemista. 8kk oli eka tulehus ja sillon oli kuumetta, ei nukkunu eikä syöny. Itki vaan sylissä. Ei ollu edes nuhaa/yskää.

Yhteistyössä