Mitäs tekisitte 14-vuotiaan kanssa,joka ei halua mennä kouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bambse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, luin tuon oman viestini ja tarkoitin, että vaikka mitä epämieluisia aineita olisi, silti mennään. Kiusaamiset tms. vakavia juttuja ja tosiaan ne ensin selviksi ja sitten kouluun. Pyydän anteeksi harhaanjohtavaa kommenttiani

Meillä on jo kahden nuoren kanssa ollu suurimmat ongelmat juuri kasi luokalla. Alakoulu meni hyvin, seiska kohtuullisen hyvin ja kasilla repes. Just samanlaista, et ei vaan pääse ylös sieltä sängystä ja varsinki joku tietty päivä viikosta kun on erityisen hankalaa. Siihen kannattaa oikeesti puuttua varhaisessa vaiheessa ja alkaa soittelemaan sinne koululle vaikka kuraattorille. Sille voi oikeesti soitaa ja kysyä neuvoja jo ihan varhaisessaki vaiheessa. Ja samalla nuori näkee että asioihin suhtaudutaan vakavasti ja että niihin puututaan.
Meidän koulussa tosin on koulukiusaamista :/ että meillä jus t selvis toisen lapsen kouluväsymykseen syyksi pitkään jatkunut kiusaaminen :/

Niin,piti vielä kysymän et onko teillä kellään ton ikäsiä lapsia kellään..hauaisin kuulla myös vastaavassa tilateissa olleiden kommentteja.Ei pahalla,mutta kun mäkin ajattelin silloin kun ei ollu vielä isompia lapsia,et näin ja näin mä teen ja tottahan ne asiat menee entisellä kaavalla eteenpäin,mutta mutta..ei se ookkaan näämmä niin yksinkertaista

Olen yrittänyt selittää lapsilleni, ettei koulunkäynti ole huvittamiskysymys, vaan kyse on paitsi oppivelvollisuudesta myös siitä, ettei elämästä tule yhtikäs mitään ilman kulutusta. Joskus tämä menee perille, joskus ei. Ja silloin kun ei mene, on edessä lähtö kouluun vaikka huudon kanssa, mutta kouluun mennään ja sillä siisti. Joskus lapsettaa minuakin ja en jaksa olla aikuinen, luonnostani taannun samalle tasolle ja teen ehdotuksen, että jään pois töistä ja lapset pois koulusta. Eläkäämme sitten vapaina ja kerätkäämme yhdessä ravintomme luonnosta ja hankkikaamme tarvekalut kaatikselta, mutta vapaina. Jotenkin sitten syttyy valo kesojenkin kaalissa ja nousee reppu pykälään.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;21951021:
Joo, luin tuon oman viestini ja tarkoitin, että vaikka mitä epämieluisia aineita olisi, silti mennään. Kiusaamiset tms. vakavia juttuja ja tosiaan ne ensin selviksi ja sitten kouluun. Pyydän anteeksi harhaanjohtavaa kommenttiani

Tosa kyl samaa mieltä että aineet ei saa olla syy. Jos liian vaikea niin pitäs koettaa auttaa pärjäämään.

Myönnän, että vanhinkin lapseni on vasta pikkukoululainen, innokas tokaluokkalinen. Ei varmasti nuo asiat murkkujen kanssa ole yksinkertaisia, se on varma. Mutta toivottavasti saatte tuon kouluasian järjestykseen.

Niin,piti vielä kysymän et onko teillä kellään ton ikäsiä lapsia kellään..hauaisin kuulla myös vastaavassa tilateissa olleiden kommentteja.Ei pahalla,mutta kun mäkin ajattelin silloin kun ei ollu vielä isompia lapsia,et näin ja näin mä teen ja tottahan ne asiat menee entisellä kaavalla eteenpäin,mutta mutta..ei se ookkaan näämmä niin yksinkertaista

Joo samaa oon ajatellu kun tässä oon näitä juttuja lukenu :D t. vieras jolla on jo toinen lapsi kasilla :D tossa aiemmin kirjoitin mun kasiluokkalaisten ongelmista

Sitä vaan kuvitteli ennekuin oli lapset tuon ikäisiä, et sitte vaikka saattaa ne kouluun jos ei muuten mee :D no sitte kun ne on samankokoisia tai isompia kuin itse se ei vaan meekkään niin yksinkertaisesti, puhumalla niitä pitää hoitaa (ja toki etuisuuksia karsimalla myös jos ei muu kuin sanktio tehoa kuten usein meillä on ) .

Oma lapseni ei ole kouluiässä, mutta tollaset 400 yläkoululaista on pyörinyt "jaloissa" kymmenisen vuotta. Syitä koulusta poissaoloon on melkein yhtä monta kuin poissaolijaakin, mutta pahinta, mitä vanhempana voit tehdä on antaa asian vain olla.

[QUOTE="vieras";21951099]Joo samaa oon ajatellu kun tässä oon näitä juttuja lukenu :D t. vieras jolla on jo toinen lapsi kasilla :D tossa aiemmin kirjoitin mun kasiluokkalaisten ongelmista

Sitä vaan kuvitteli ennekuin oli lapset tuon ikäisiä, et sitte vaikka saattaa ne kouluun jos ei muuten mee :D no sitte kun ne on samankokoisia tai isompia kuin itse se ei vaan meekkään niin yksinkertaisesti, puhumalla niitä pitää hoitaa (ja toki etuisuuksia karsimalla myös jos ei muu kuin sanktio tehoa kuten usein meillä on ) .[/QUOTE]

nojoo..eihän sitä vielä tiedä mitä tuleva tuo sitte joskus.Mut senverran tiiä että lähtökohtaisesti en omaani kohtele kuten mua on aikanaan kohdeltu.

Täällä 14v pojan äippä =)

Meillä asia on kanssa niin että jos ei mennä kouluun ni ei myöskään sinäpvänä minnekkään muuallekkaan.
En oo huomannu kyl et poika ei haluis mennä kouluun,mut muutaman kerra oon antanut pääkipua potea kotona...sitä kun on niin vaikea tutkia et koskeeko vaiko ei. Ei kuitenkaan voi vähätellä et ei sua kuitenkaan koske :rolleyes:

Meillä nyt lähinnä on vaikeutena se ettei tarviis tunneilla esiintyä...on nimittäi kaverinsa kanssa tykästynyt pitämään omaakivaa tunneilla ja opettajathan ei moisesta tykkää :| Enkä kyllä minäkään!!

On tuon ikäisiä lapsia ja meillä sinne kouluun mennään, jos aamulla vetkuttelee että myöhästyy linkistä niin jompikumpi vanhemmista tulee viemään kouluun. Tosin sitä ei ole tarvinnut kahta kertaa enempää tehdä. Joinain aamuina on mulla töihin tullut tekstaria lapsilta että haluaisi jäädä kotiin..mut kouluun ovat aina lähteneet kun on käsketty. Tosin tietävät sen että sillon kun mä käsken niin on toimittava, vaikka kuinka vetkuaa niin silti lopputulos on juuri niinkuin on käsketty. Ja aiempaan viesgtiisi viitaten, jos meillä ois aamulla vetkuteltu ja jääty kotiin tekosyin, niin meillä ei olis todellakaan menty tietokoneelle, eikä ois menty vielä seuraavana päivänäkään. Sekä vetkuttelusta olis tullut sanktiot jo ekalla kerralla, kun kerroit että tätä on täpahtunut parina perjantaina. Jo eka kerta olis saanut aikaan sen että opettajalle olisi reilusti kerrottu mikä tilanne ja lapsi olisi saanut jonkun tasoisen sanktion.

Tämä on siis jo ainakin kolmas kerta.

Yhteyttä kouluun heti. Asia pitää saada käsittelyyn.
Mitä tyttö tekee öisin, kun ei pääse ylös aamulla?

Jotain ongelmaa löytyy taustalta aivan varmasti. Rakkaus, alkoholi, huumeet, jokin muu riippuvuus, kiusaaminen, jne.

Ei se selvittämättä tokene.

kyllä toi tyttö ihan nukkuu öisin,ei se siitä kiinni ole ja kyllä oikeasti jaksaa myös nousta ylös aikaisin,kun kerran yksikin aamu oli jo seittemältä kaverin kanssa koulun pihalla..eli tiedän kyllä et se on se tietty aine koulussa joka ei natsaa..

Elämä on täynnä niitä "aineita", jotka ei jatkossakaan tule natsaamaan. Mut kun olis vaan pakko selvittää ne tilanteet silti.
Jos yhdestä aineesta pamahtaa nelonen siksi ettei osallistu opetukseen, niin se onkin hiukan mutkikkaampi juttu tuon peruskoulun suorittamisen suhteen. Kas kun ne natsaamattomatkin aineet on kuitenkin ihan pakko jotenkin suorittaa. Voihan sen anoa sitten vaikka kotiopetukseen, ettei tarvitse koko päivää yhden aineen takia olla koulusta pois. Siis 20% viikosta kuitenkin.

Viimeksi muokattu:
ei ne ongelmat välttelemällä katoa. Aika köyhät eväät annatte lapsillenne, jos saa olla kotona niin kauan kuin haluaa. Soita opelle nyt tästä asiasta äläkä tee karhunpalvelusta lapselle. Nää on niitä tilanteita kun vanhemman pitää pystyä olla aikuinen!!!

[QUOTE="vieras";21951191]Niinhän sitä lähtökohtaisesti useimmat ihmiset ajattelee :D :D[/QUOTE]

Ja sietääkin aatella. Eikai kukaan ekana aattele että empä auta lastani kun muakaan ei autettu.

Ole ystävällinen, äläkä puhu tuollaisesta. Älytöntä tietää paremmin ilman kokemusta. (tämä siis liittyen siihen vedenheittämiseen lapsen päälle:O)

Meillä on erityisvaikea esimurkku, jonka kanssa on vastaavaa tahimista. Toissapäivänä hän kieltäytyi lähtemästä kouluun, jo ei saa ottaa pikkuveljen koripalloa mukaansa. En antanut lupaa siihen, ja poika seisoi ulkona pyöränsä kanssa ja nojaili reppu selässä seinään. Hän oli päättänyt olla lähtemättä ilman palloa.

menin rauhallisesti sisälle ja mietin hetkeen. Sen jälkeen menin ovelle ja sanoin pojalle: "Nyt on niin, että lähdet aivan välittömästi kouluun. Soitan sun opettajalle, että myöhästymisen voi laskea lintsaamiseksi, ja siitä saa istumista. Lisäksi tällaisista perusasioista riitelemisestä lähtee viikonlopun tietokoneaika. Suosittelen, että lähdet saman tien, opettaja tietää odottaa sinua."

Sitten menin sisälle ja soitin opettajalle. Lapsi lähti ennen kuin sain puhelun auki. Oli ehtinyt kouluun.

Sitten vaan huokaisn, että näin pärjättiin yksi päivä. Huomenna uudet murheet ja uusi taktiikka.

Ap:lle en suosittele todellakaan väkivaltaa, eli veden heittämistä 14-vuotiaan lapsen päälle. Kukaan teini-ikäinen ei suhtaudu siihen näin: "ai kun mukavaa, että herätit! Nyt onkin kiva mennä kouluun!"

Tärkeintä on yrittää olla aikuinen. Ja se on toisinaan aivan helvetin vaikeaa. Tsemppiä aplle. Sinuna perehtyisin pojan perjantain lukujärjestykseen, onko siellä jotakin epämiellyttävää. Joitakin tunteja vieraan ryhmän kanssa? Kiusaamista/ ulkopuolisuutta esim. liikuntatunneilla tai liikuntatuntien pukuhuoneisiin/riisuutumiseen/ vaatteisiin/ varusteisiin liittyvää häpeilyä, kropan muuttumiseen liittyvää murhetta tms.? Jos et saa pojasta selvyyttä, voisit kysyä opettajalta, jos teillä hyvä keskusteluyhteys.

Toisaalta murkut ne vaan nukkuisivat, ja meillä on auttanut myös se, että "jos tuntuu liian raskaalta lähteä aamulla kouluun, niin täytyy luopua sählynpeluusta ja mennä illalla puoli yhdeksältä sänkyyn." Voisit myös kokeilla sitä, että jos perjantaiaamuisin ei jakseta mennä kouluun, kerätään sitten viikonloppuna voimia ja mennään ysiltä sänkyyn. jotta jaksaa seuraavan kouluviikon:D Se on pahinta teini-iässä, kun pakotetaan nukkumaan. Mutta voithan tehdä sen ihan vilpittömän oloisesti sanoen, että olen sinusta niin huolissani, kun olet aina loppuviikolla niin väsynyt, että sen täytyy johtua unenpuutteesta.

Viimeksi muokattu:
Mä olin kanssa aina tiettynä yhtenä päivänä aina "kipeä". Sen takia, koska minua kiusattiin ja syrjittiin. Kaikki kaverini olvat toisessa ryhmässä/luokassa ja minä olin vielä seiskalla hiljainen, enkä osannut pitää puoliani. Kannattaa selvittää poissaolojen todellinen syy.

[QUOTE="vieras";21952017]Ei mitään sanktioita. Vaan selvittään yhdessä, mistä kyse. Mikä perjantaipäivissä tökkii. Onko silloin jokin tosi epämieluisa aine/ope koulussa?[/QUOTE]

Selvitettävä toki, mutta on jotain seuraamustakin oltava lintsauksesta. Jos on joku epämieluisaa, niin vanhemman tehtävä on antaa neuvoja ja keinoja siitä selviämiseen, tehtävä se on kuitenkin. Keinoksi en lue sitä että opetetaan ne epämieluisat jutut vaan ohittamaan ja väistämään..kyllä ne on kohdattava ja vanhempien tuella ja kokemuksella ne opitaan hoitamaan oikein.

Ei ois muakaan sateisina/pe-päivinä huvittanu mennä kouluun, mutta kyllä mun äiti teki oikein selväks sen ettei "ei-huvita" ole syy pois jäämiseen.

Vaikka kyse on "jo" 14-vuotiaasta niin kyllä sen saa sieltä ylös vaikka itse nostamalla. Jos aina antaa periks eikä tuolla tavalla kiinnosta lapsen koulunkäynti, miten luulet käyvän? Kohta ei jakseta mennä tiistainakaan tai jos on liian kylmä tai liian paljon lunta. Miten ihmeessä otteesi lapseesi on noin hakusessa?

juu en mä titenkää anna mennä minnekkää muuallekkaa koko päivänä,mutta ajattelin just sitä esim. et en antais myöskää illasta jutella mesessä kavereiden kanssa,kun senhän(juttelun)olis voinu hoitaa koulussa..Niin,tiedän kyllä et siellä on sellasia tunteja tänää(siitä on kyllä keskusteltu)mitkä ei tunnu tyttöä kiinnostavan.Sano aamulla et hän korvaa ne kyllä sitte toisena päivänä,ne tunnit mitä tänää jää tekemättä.Tää on sinänsä mulle niin uus juttu,kun seiskalla ei ollu mitää ongelmia ton koulun suhteen ja tyttö on ollu erittäin hyvä oppilas koko kouluajan ja tykänny aina mennä kouluun..

Toivottavasti siellä ei ole nyt jotain, mikä mättää. Opettaja, oppilas, aine jossa on jäänyt jälkeen tai liikunta missä pelkää/inhoaa suorittamista? Minä pakottaisin kouluun, en kyllä tiedä miten mutta jotenkin. Lintsaamisesta jää vähän kuin henkinen krapula mikä ei auta mihinkään ongelmaan yhtään. Olisin myös yhteydessä luokanvalvojaan vaikka ei joka perjantaista olisikaan. Puuttuisin ajoissa.