Mitäs tekisitte 14-vuotiaan kanssa,joka ei halua mennä kouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bambse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Bambse

Uusi jäsen
01.09.2010
4
0
1
kyse ei oo kuitenkaa siitä,että ei haluais mennä joka päivä kouluun,vaan nää perjantai päivät tuntuu olevan tuskaa..Kasii ois ollu nytkin meno,vaan tuola toi makaa sängyssä,eikä suostunu lähtee kouluun.Ensin valitti että särkee päätä,mutta uudestaa ku menin patistelemaan,ni sano et en mä halua lähteä ku tuol sataa vettä..Kävin taas uudestaa hoputtamassa ja sanoin et mä en sitte aio keksiä mitää tekosyitä poissaoloille,et sanon opelle et ei suostunu vaa lähtee(tää on tapahtunu jo aiemminkin kahtena perjantaina,ei peräkkäisinä).Pitäiskö tällasesta teijän mielestä tulla jotai sanktiota,vai?

Olen sitä mieltä, että kouluun nyt vaan mennään ja piste. Se ei ole asia josta edes neuvotellaan. Ellei ole oikeasti kipeä tms. Sitten , jos jotain ongelmia taustalla, ne selvitellään.

Tottakai pitäisi olla sankto, tuossa vaiheessa on koulunkäyntivelvollisuus, ei niiltä yläasteelaisita ole ennenkään kysytty että haluaako mennä vai ei. Jos ei tule seurauksia niin todennäköisesti vetkuilu lisääntyy kun huomaa kuinka helppoa on. Toki voisi koittaa selvittää onko jotain perimmäistä syytä miksi ei tahdo mennä juuri perjantaisin.

Onko perjantaisin joku aine, jossa on epämieluisa ope tai jossa hän ei pärjää? Mitä perjantaisin tapahtuu koulussa? Vai valvotaanko pitkin viikkoa liian myöhään, että viides päivä huonoilla yöunilla on jo liian raskas? Kannattaa kysellä, mikä on se syy.

Jos ei voi mennä kouluun, ei voi mennä koko päivänä muuallekkaan! Totta kai tekee sen uudestaan ja uudestaan ettei mene kouluun jos siitä ei mitään seuraa. Ja kohta ei mene ollenkaan kouluun tuolla menolla.

kyllähän se olis kouluun mentävä. ja mä luulen, että aika vikkelään sinne menee, kun sanot, että jos ei itse vapaaehtoisesti mene, niin sä lähdet sitten henkilökohtaisesti viemään. se tuskin nimittäin haluaa että sä sen sinne viet, samallahan sä tavallaan nolaat pojan kavereiden edessä. ja kyllä mä ottaisin opettajaan yhteyttä ja kyselisin jos vaikka syy haluttomuuteen löytyisi

Meillä on toiminu ei koulua, ei illalla (ja jos oikein tiukkana oon) ulkoilua kavereiden kanssa. Eli jos ei mee kouluun niin suhtaudun siihen kuin sairaspoissaoloon. Ja tietty tohon vois vaikka kuraattorin/luokanvalvojan kanssa jutella ennekuin muodostuu tavaksi.

No alkuun 14-vuotias vois soittaa luokanvalvojalle ja selittää, miksi ei saapunut kouluun. Ja kysyä , mitä koulussa on tehty, mitä läksyä jne. Tietysti jos opettajan auktoriteetti ei ole riittävä "kannustin", niin sitten varmaan täytyis ottaa yhteyttä kuraattoriin ja luokanvalvojaan ja järjestää joku kokoontuminen niin, että 14-v on mukana ja keskustelua keskustelua.

Niin, ja jos ei jaksa kouluun mennä, niin ei sitten oikein muuallekaan...

Hei oikeesti, eihän se nyt ole vaihtoehto, että koluun ei mennä. Kyllä sinne vaan mennään, eikö niin? Jo mpienestä lapset kasvatetaan siihen, että vaikka mitä epämieluisaa siellä, niin kyllä sinne mennään.

[QUOTE="arkangeli";21950853]No alkuun 14-vuotias vois soittaa luokanvalvojalle ja selittää, miksi ei saapunut kouluun. Ja kysyä , mitä koulussa on tehty, mitä läksyä jne. Tietysti jos opettajan auktoriteetti ei ole riittävä "kannustin", niin sitten varmaan täytyis ottaa yhteyttä kuraattoriin ja luokanvalvojaan ja järjestää joku kokoontuminen niin, että 14-v on mukana ja keskustelua keskustelua.

Niin, ja jos ei jaksa kouluun mennä, niin ei sitten oikein muuallekaan...[/QUOTE]

Eikä tehä mitään kuten pelata, se on sitte kurja oleilupäivä sisällä.

Jos olet rehellisesti kouluun kertonut, ettet ole saanut lasta kouluun, eikä ole mitään virallista syytä olla kotona, niin onko koulu jo ehdottanut neuvottelua. Jos ei, niin pyydä sellaista itse. Paikalle oppilashuoltoryhmä. Jos ei lapsi "inkvisition" edessäkään pelästy eikä rupea tekemään hommiaan, niin seuraava askel on ottaa mukaan lastensuojelu. Kun sossutäti kolkuttelee aamuisin oveen, niin yleensä penskat rupeaa mieluummin itse hoitamaan sen kouluun menon. Tai sitten palaverissa selviää, mikä siinä perjantaissa mättää ja mitä sen muuttamiseski voidaan tehdä. Mitä aineita perjantaista löytyy?

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;21950868:
Hei oikeesti, eihän se nyt ole vaihtoehto, että koluun ei mennä. Kyllä sinne vaan mennään, eikö niin? Jo mpienestä lapset kasvatetaan siihen, että vaikka mitä epämieluisaa siellä, niin kyllä sinne mennään.

Että vaikka hakataan niin sinne vaan kärsimään? En todellakaan omaani kasvata niin että kaikki on pakko vaan kestää. Jos koulussa on liian vaikeaa niin se o pois niin kauan että saadaan parannus.

Sillon ku mä olin yläasteella en mennyt kouluun siksi ettei mulla ollut kavereita ja mua kiusattiin. Vieläkin muistan miltä tuntui olla syrjitty, lopulta jouduin tarkkailuluokalle joksikin aikaa

juu en mä titenkää anna mennä minnekkää muuallekkaa koko päivänä,mutta ajattelin just sitä esim. et en antais myöskää illasta jutella mesessä kavereiden kanssa,kun senhän(juttelun)olis voinu hoitaa koulussa..Niin,tiedän kyllä et siellä on sellasia tunteja tänää(siitä on kyllä keskusteltu)mitkä ei tunnu tyttöä kiinnostavan.Sano aamulla et hän korvaa ne kyllä sitte toisena päivänä,ne tunnit mitä tänää jää tekemättä.Tää on sinänsä mulle niin uus juttu,kun seiskalla ei ollu mitää ongelmia ton koulun suhteen ja tyttö on ollu erittäin hyvä oppilas koko kouluajan ja tykänny aina mennä kouluun..

[QUOTE="yksin";21950904]Sillon ku mä olin yläasteella en mennyt kouluun siksi ettei mulla ollut kavereita ja mua kiusattiin. Vieläkin muistan miltä tuntui olla syrjitty[/QUOTE]

Kuten myös. Siksi en omaani pakota samaan kun itse olen ollut. Mun kohdalla puututtiin vaan lintaukseen, ei siihen että kiusaaminen ois saatu loppumaan.

On syy mikä tahansa, niin selvyys on saatava ja homma toimimaan. Ei niin voi kouluelämään kasvattaa, että ole sitten kotona jos et voi mennä. Jatkusiko sama sitten jatkokoulutuksessa, työelämässä, vai pääsisikö sinne asti edes koskaan?

Että vaikka hakataan niin sinne vaan kärsimään? En todellakaan omaani kasvata niin että kaikki on pakko vaan kestää. Jos koulussa on liian vaikeaa niin se o pois niin kauan että saadaan parannus.

Hei! En missään nimessä tarkoittanut, että jos kolusaa kiusataan tms. tuontyyppisiä on gelmia, että sinne pitäisi vaan mennä. Silloin asiat selvitetään ja sitten vasta takas kouluun. Tarkoitin, että jios syynä on vaan tuollainen "ei nyt vaan huvita mennä perjantaina kun on kivempi jäädä nukkumaan"

Mun äiti ei silloin edes tiennyt mun lukujärjestystä, hoidin itse kouluun heräämiset yms. hoder :D
Ei 14 vuotias ole enää mikään pikkulapsi.. Mua ei kiusattu, kavereita riitti, väsymys vaan oli välillä niin kova ettei jaksanu mennä heti aamulla, tai sit tuli lintsattua välillä viimeisiä tunteja.. Välillä ei vaan napannu olla koulussa! Ku oli liikaa merkintöjä ni sit piti suorittaa jälkkä.
Ja hyvällä keskiarvolla läpäsin yläasteen!

Niin ja jos kyseessä on selitys "siellä on tunteja, jotka eivät tunnu kiinnostavan"... Niin se ei ole oikein riittävä syy jäädä kotiin. Minuakaan ei aamuisin yleensä oikein kiinnosta lähteä töihin, mutta pakkohan se on.

Kuten myös. Siksi en omaani pakota samaan kun itse olen ollut. Mun kohdalla puututtiin vaan lintaukseen, ei siihen että kiusaaminen ois saatu loppumaan.

Kyllä mä olen laittanut myös kiusaamisen takia lintsanneen tyttöni kouluun menemään, mutta olen myös mennyt itse hoitamaan kiusaamis asiaa opettajien kanssa. Asia järjestyi onneksi ja kiusaaminen loppui ja tyttö lähtee mielellään taas kouluun. Olen itse ollut myös koulukiusattu, eikä mielestäni asiaa auta juurikaan se että jäädään kotiin piiloon koulupäivän ajaksi. Minua ei kyllä kauaa kiusattu, kun en perääntynyt enkä suostunut pelkäämään. Ja siinä samalla puolustin myös muita kiusattuja.