mitäs tekisit tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ideoita

Vieras
Edellisestä avioliitosta oleva lapsi haluaa moporahaa. Minulla ei ole yhtään rahaa. Olen uudestaan naimisissa ja nykyisen mieheni tulojen takia en saa työmarkkinatukea. Kerronko lapselle ettei rahaa ole?

[QUOTE="huokaus";23652698]Mitä jos menisit töihin tai mitä jos passitat sen tenavasi töihin, kyllä minäkin haluasin vaikka mitä mutta aina ei saa[/QUOTE]

Töitä ei niin vain löydy ainakaan minulle, pitää passittaa lapsi hakemaan töitä.

Kannusta etsimään kesätöitä, vaikka hankalaa se onkin. Ja jos rahaa ei ole, sitä ei ole. Miten puolisosi suhtautuu lapseesi, josta sinä ilmeisesti olet kuitenkin vastuussa?

Oli töitä tai ei, niin kyllähän lapsen pitää oppia, että kaikkea ei vaan saa.
Sanot, ettei ole nyt varaa mopoon, ei ne varakkaammatkaan vahemmat (toivottavasti)
kaikkea lapsilleen osta.

Ihan ok suhtautuu, mutta rahaa ei ole valmis antamaan, meillä myös yhteinen lapsi eikä koe että tarvitsisi elättää edellisestä liitosta olevaa lasta.

Ihme niuho... :saint: Jos ei oman lapsensa sisarukselle ole valmis antamaan tai elättämään vaimonsa lasta.

Okei, tiedän, että asia ei ole näin yksioikoinen, mutta en silti osaa ymmärtää tai auttaa enempää.

No kyllä tuon ikäinen jo ymmärtää, että mopo maksaa ja tottakai voit kertoa, että teillä ei ole niin paljon ylimääräistä rahaa, että mopo voitaisiin hankkia. Lisäksi tuohon tulee mopokortti, vakuutukset (?) + mopon ylläpitokulut ja kypärä. Pyydä lastasi ottamaan selvää kaikista kuluista ja mietitte yhdessä, miten sitä rahaa noihin kaikkiin saisitte. Sopikaa vaikka miehen kanssa, että jos voisitte maksaa isommista kotihommista ja kannustatte säästämään. Voisiko luopua jostain (esim. Pelikonsoli tms. jos sellaisia löytyy) eli pistäö huutonettiin myymtiin. Mitä jos laittaisi kaupan ilmoitustaululle ilmoituksen, että voi autella (vaikka vanhuksia) pientä korvausta vastaan kauppareissuissa, pihatöissä, mattojen tamppaamisessa, koirien ulkoiluttamisessa jne.

Jos tarpeeksi kovasti mopoa haluaa, niin tekee varmasti kaikkensa että mopon saisi. Pystytkö miehesi (ja lapsen isän) kanssa sopimaan, että kun on tietty summa mopokassassa, niin te hoidatte loput kulut?ylipäätään millaiset keskuteluvälit raha-asioista sinulla on miehes kanssa?

[QUOTE="Yks";23652731]No kyllä tuon ikäinen jo ymmärtää, että mopo maksaa ja tottakai voit kertoa, että teillä ei ole niin paljon ylimääräistä rahaa, että mopo voitaisiin hankkia. Lisäksi tuohon tulee mopokortti, vakuutukset (?) + mopon ylläpitokulut ja kypärä. Pyydä lastasi ottamaan selvää kaikista kuluista ja mietitte yhdessä, miten sitä rahaa noihin kaikkiin saisitte. Sopikaa vaikka miehen kanssa, että jos voisitte maksaa isommista kotihommista ja kannustatte säästämään. Voisiko luopua jostain (esim. Pelikonsoli tms. jos sellaisia löytyy) eli pistäö huutonettiin myymtiin. Mitä jos laittaisi kaupan ilmoitustaululle ilmoituksen, että voi autella (vaikka vanhuksia) pientä korvausta vastaan kauppareissuissa, pihatöissä, mattojen tamppaamisessa, koirien ulkoiluttamisessa jne.

Jos tarpeeksi kovasti mopoa haluaa, niin tekee varmasti kaikkensa että mopon saisi. Pystytkö miehesi (ja lapsen isän) kanssa sopimaan, että kun on tietty summa mopokassassa, niin te hoidatte loput kulut?ylipäätään millaiset keskuteluvälit raha-asioista sinulla on miehes kanssa?[/QUOTE]
Ex-miehellä ei rahaa mopoon ole ja nykyinen ei rahaa anna kun lapsi ei ole oma.

Ex-miehellä ei rahaa mopoon ole ja nykyinen ei rahaa anna kun lapsi ei ole oma.

Anteeksi, että jankutan, mutta outoa. Samassa perheessä elävä, alaikäinen lapsi kuitenkin kyseessä.

Sen ymmärrän, jos syynä on se, ettei ole varaa. En sitä, jos kyseessä on vain se että ei halua osallistua siksi, että ei ole "oma" lapsi.

Mutta tuolla edell' tulikin jo hyviä ajatuksia.

Anteeksi, että jankutan, mutta outoa. Samassa perheessä elävä, alaikäinen lapsi kuitenkin kyseessä.

Sen ymmärrän, jos syynä on se, ettei ole varaa. En sitä, jos kyseessä on vain se että ei halua osallistua siksi, että ei ole "oma" lapsi.

ei asu meidän perheessä vaan ex-miehen luona ja mies säästää yhteiselle lapsellemme. Eikä täältä tosiaan löydy edes siivoustöitä tms.

se on lastenkin vain opittava, että kaikkea mitä haluaa ei saa. koska sitä rahaa ei aina ole. niin mäkin jouduin sanomaan pojalle, yhdeksän vuotiaalle, että sitä lastenmönkijää ei tule koska ei ole rahaa , ja että se on niin pieni, ettei se taida olla tuon ikäisille enää edes tarkoitettu.

Mitä jos puhuisit miehellesi ja muutaman satasen vaikka lainaisit häneltä? Lapsi saisi itse kerätä loput työllään tai pyytää vaikka synttäri lahjaksi loput. Voiko isovanhemmat auttaa? Toki ei hänen lastasi tarvitse elättää, muistuta ettet saa rahaa hänen tulojensa takia. Kerrot myös että asia olisi sinulle tärkeä. Mitäs kun sinun ja nykyisesi lapsi kasvaa, saako hän sitten mopon? Pahalta tuntuu kun kummatkin ovat sinun lapsiasi ja silti ovat eri arvoisessa asemassa. Mä en pystyisi olemaan miehenkanssa joka ei hyvää hyvyyttään huomio minun lastani millään. Entäs lapsilisä? Jos laittaisit edes nuorimmaisen lapsilisän mopoon? Myy vanhoja vaatteita yms. Niistä saisi vähän rahaa. Pahalta tuntuu lapsen puolesta jos ette yhtään voi häntä auttaa :(

Ei kai missään perheessä noin vain osteta lapselle mopoa, jos tämä haluaa???? Itse olin nuori -90 luvulla ja vaikka molemmat vanhemmat olivat töissä ja rahaa oli niin ei mitään pienempiäkään juttuja saanut tuosta noin vain. Raha piti säästää mm. oman cd-soittimeen ja telkkariin ja ne nyt oli paljon halvempia kuin joku mopo.

Täh?? Miksi pitäisi maksaa jonkun toisen lapsen mopo? Huom! Poika ei ole hänen oma lapsensa! EI tajua..

[QUOTE="Dinah";23652838]Mitä jos puhuisit miehellesi ja muutaman satasen vaikka lainaisit häneltä? Lapsi saisi itse kerätä loput työllään tai pyytää vaikka synttäri lahjaksi loput. Voiko isovanhemmat auttaa? Toki ei hänen lastasi tarvitse elättää, muistuta ettet saa rahaa hänen tulojensa takia. Kerrot myös että asia olisi sinulle tärkeä. Mitäs kun sinun ja nykyisesi lapsi kasvaa, saako hän sitten mopon? Pahalta tuntuu kun kummatkin ovat sinun lapsiasi ja silti ovat eri arvoisessa asemassa. Mä en pystyisi olemaan miehenkanssa joka ei hyvää hyvyyttään huomio minun lastani millään. Entäs lapsilisä? Jos laittaisit edes nuorimmaisen lapsilisän mopoon? Myy vanhoja vaatteita yms. Niistä saisi vähän rahaa. Pahalta tuntuu lapsen puolesta jos ette yhtään voi häntä auttaa :([/QUOTE]

En mä voi lainaa pyytää kun en pysty takaisin maksamaan. Toisen puolen isovanhemmat kuolleet, toisen puolen köyhiä ja dementoituneita. Yhteinen lapsemme saa sitten aikanaan mopon isänsä säästää sen hänelle. Yhteisen lapsemme lapsilisä menee hänen omalle tililleen ja ex-mieheni käyttää lapsilisän lapsen kustannuksiin. En voi auttaa taloudellisesti.

[QUOTE="vieras";23652892]Täh?? Miksi pitäisi maksaa jonkun toisen lapsen mopo? Huom! Poika ei ole hänen oma lapsensa! EI tajua..[/QUOTE]

Kunpa tämä asenne olisi äideillä myös äitipuolia kohtaan... Vai onko niin, että joillakin naisilla löytyy aina ymmärrystä miehille, olivatpa he millaisia luusereita tahansa?

En mä voi lainaa pyytää kun en pysty takaisin maksamaan. Toisen puolen isovanhemmat kuolleet, toisen puolen köyhiä ja dementoituneita. Yhteinen lapsemme saa sitten aikanaan mopon isänsä säästää sen hänelle. Yhteisen lapsemme lapsilisä menee hänen omalle tililleen ja ex-mieheni käyttää lapsilisän lapsen kustannuksiin. En voi auttaa taloudellisesti.

Miten tilanne voi olla tuollainen, että et voi auttaa omaa lastasi? Jos olet taloudellisesti noin huonossa jamassa, niin vastuullisena äitinä varmasti yrität löytää keinoja, joissa lapset menevät miehen edelle.

Haluatko oikeasti olla miehen kanssa, joka suhtautuu sinun lapseesi kuin kyseessä olisi kuka tahansa vieras lapsi? Kuinka pitkään ajattelit elää miehesi kukkarolla (jos et kerran saa työmarkkinatukea miehesi tulojen vuoksi etkä saa töitä)? Ajattelitko olla vielä äiti vanhemmalle lapsellesi vai joko olet siirtynyt uuteen elämään niin, että lapsesi on sinulle lähinnä taakka?

Naiset aina vaativat, kuinka etäisän on kyllä osallistuttava enemmän kuin mitä he osallistuvat. Mutta etä-äidit saavat pestä kätensä koko lapsesta eikä siinä ole kenenkään mielestä mitään outoa. Lapsen mielestä on. Sen edestäsi löydät, minkä taaksesi jätät.

Yhteistyössä