Mitäs sanotte näistä pph:n tarjoamista ruoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hurjan einespitoista. En pidä ihan normaalina pph:n ruokalistana.

Päiväkodeissa on aika einespitoista ruokaa. Päiväkoti on kuitenkin laitos ja perhepäivä hoito taas kodinomaista hoitoa, joten ruuankin pitäisi olla kotiruokaa, ei laitoskamaa.

[QUOTE="vieras";23390301]Ma Kalapuikot, muusi
Ti Kananugetit, makaroni
Ke Lihapullat, makaroni
To Nakit ja ranskalaiset
Pe Pinaattiletut

Olen itse pph ja meillä ei kyllä noin einesvoittoista ole. Itse asiassa harvoin on eineksiä. Kananuggetteja en tarjoa koskaan enkä ranskalaisia ja nakkeja. Kalapuikkoja ja muusia sekä pinattilettuja on joskus. Käytän itse päiväkodin ruokalistaa, sen mukaan teen ruuat. Varmaan tuo hoitaja pian huomaa ettei einesten syöttäminen ainakaan edullista ole. Voi olla, että alussa hän haluaa tehdä nopeaa ruokaa, kun on kerran juuri aloittanutkin. Ei ole vielä kokemusta siitä miten aikatauluttaa ruuanlaitto ja ajattelee, että tekee mahdollisimman nopeaa.

Olen itse pph ja meillä ei kyllä noin einesvoittoista ole. Itse asiassa harvoin on eineksiä. Kananuggetteja en tarjoa koskaan enkä ranskalaisia ja nakkeja. Kalapuikkoja ja muusia sekä pinattilettuja on joskus. Käytän itse päiväkodin ruokalistaa, sen mukaan teen ruuat. Varmaan tuo hoitaja pian huomaa ettei einesten syöttäminen ainakaan edullista ole. Voi olla, että alussa hän haluaa tehdä nopeaa ruokaa, kun on kerran juuri aloittanutkin. Ei ole vielä kokemusta siitä miten aikatauluttaa ruuanlaitto ja ajattelee, että tekee mahdollisimman nopeaa.

PPH:lla ei kenties ole sellaista hetkeä päivässä, että lapset nukkuisivat yhtä aikaa. Päiväkodeissa ruoka tulee useimmiten jostain keskuskeittiöstä, mistä lähtee ruoka myös esim. vanhainkoteihin. On siltikin aika pitkälle puolivalmisteita.
Ei toi mitenkään ravitseva lista ole, mutta kysehän on lounaasta, ei päivällisestä... Vai ottaako tähän ketjuun vastanneita päähän se, että työpäivän jälkeen ei voi tarjota lapsille niitä eineksiä, kun lapsi söi jo lounaalla samoja...?

Onhan tuo aika einespitoista, mutta jo juuri alottanut toimintansa, ehkä hän haluaa olla aluksi ainakin enemmän lasten kanssa ja tutustua heihin.. Helpomminhan niiden antaa keskenään leikkiä, kun tuntee heitä vähän..

Muistakaa, ettei tuollasta ruokaa ole pelkästään pientenlasten hoitopaikoissa, vaan myös kouluissa! On pinaattilättyjä lounaaksi, nugetteja, kalapuikkoja, meillä on ollut makaroni-kinkku sekoitusta, nakkeja, ranskalaisia, paistettuja perunoita yms yms !

[QUOTE="sama";23390397]Tarkistaahan opettajatkin kokeet yleensä iltaisin, valmistelee tunteja iltaisin... jne... sama asia.[/QUOTE]

opettaja saa palkkaa ns normaalista viikosta eli 37.5h/vko, opetusta on noin 25h - eli reilut 10h vko jää tuohon muuhun, se on sitten opettajan asia tekeekö sen päivällä, viikonloppuna vai illalla.

Pph:lla on poikkeuksetta 45-50 tuntinen viikko, palkaa saa kuitenki saman tuntimäärän mukaan kuin opettaja

Muistakaa, ettei tuollasta ruokaa ole pelkästään pientenlasten hoitopaikoissa, vaan myös kouluissa! On pinaattilättyjä lounaaksi, nugetteja, kalapuikkoja, meillä on ollut makaroni-kinkku sekoitusta, nakkeja, ranskalaisia, paistettuja perunoita yms yms !

Mitään noista ei tarjoilla tällä paikkakunnalla kouluissa eikä päiväkodeissa =) täällä ei oo ees sitä puuropäivää mikä on monella paikkakunnalla (paitsi joulun alla on yhtenä päivänä riisipuuroa)

No, mä en äitinä olisi kyllä tyytyväinen kyseiseen ruokalistaan, eineksiä eineksien perään.
Eikö pph:illa ole mitään yleisiä kaavoja minkä mukaan ruokia tehdään, yleisien ravintosuositusten mukaisesti jne.?

No, mä en äitinä olisi kyllä tyytyväinen kyseiseen ruokalistaan, eineksiä eineksien perään.
Eikö pph:illa ole mitään yleisiä kaavoja minkä mukaan ruokia tehdään, yleisien ravintosuositusten mukaisesti jne.?

kukaan ei määrää mitä phh tekee ruuaksi. Yleinen nyrkkisääntö on että perus kotiruokaa, huomioiden vuoden ajat ja juhlat. Ruoka koostuu perunasta ja lisäkkeistä. Kerran viikossa makaroonia tai riisiä. Kasvispäiviä ei suositella.

Ranskalaisia voi antaa ruuaksi muutaman kerran vuodessa jos lapset jo isompia eli yli 4v.

Kasviksia suositellaan tarjottavaksi joka aterialla mutta eivät ole lasten keskuudessa suosittuja, löytyvät lattialta.

[QUOTE="vieras";23391666]opettaja saa palkkaa ns normaalista viikosta eli 37.5h/vko, opetusta on noin 25h - eli reilut 10h vko jää tuohon muuhun, se on sitten opettajan asia tekeekö sen päivällä, viikonloppuna vai illalla.

Pph:lla on poikkeuksetta 45-50 tuntinen viikko, palkaa saa kuitenki saman tuntimäärän mukaan kuin opettaja[/QUOTE]

Pph:n työaika on toistaiseksi 43 t 15 minuuttia, työaikaan siirryttäessä 40 t, ja ylimenevät tunnit ovat ylitöitä. Itse en käytä yhtään omaa aikaani työhön, paitsi ruuat ostan, mutta ostan samalla ne omalle perheelle. Lapsista aiheutuvat pyykitkin pesen työaikana. Aikanaan, kun aloitin pph:n duunit, erehdyin tekemään lasten ruokia vapaa-ajalla, ja olin jo kuukauden kuluttua työn aloittamisesta ihan puhki. Nykyään ruuanlaitto hoituu hyvin työn lomassa.

Mä noudatan päiväkotien ruokalistaa. Aamupalat ja välipalat sovellan, ja mielestäni ainakin välipalat on mulla usein terveellisempiä kuin päiväkodeissa. Eineksiä käytän silloin tällöin, en edes kerran kuussa. Eilen meillä oli uunilohta, perunamuusia ja höyrytettyjä ja tuoreita vihanneksia, ja iso osa vihanneksista tosiaan löytyi lattialta.

Ymmärrän kyllä tuon vasta-aloittaneen pph:n ruokalistan. Rutiineja ei vielä ole, joten kyllä se lista terveellisempään (ja edullisempaan) suuntaan vielä muuttuu.

Minulla ruokalistan tekoon vaikuttaa koulujen ruokalista (ryhmässäni eskarilaisia), viikon ohjelmamme (tulevalla viikolla teatteripäivä ja kerhopäivä) Lisäksi vaikuttaa myös lasten hoito-ajat, jotka minulla vaihtelevat viikottain.
Uskoisin että tämä aloittava hoitaja haluaa käyttää alkuajan lasten tutustumiseen, ei siellä köökissä seisomiseen. Ja kun alku ollaan saatu pyörähtämään käyntiin, hän pystyymiettimään monipuolisemman listan.
Omassa ruokalistassani makkara, broileri, jauheliha ja kokolihapäivät. Keittoa, pataa yms. Ja kyllä hoitolapseni joskus saavat myös edellisenä päivänä tehtyä ruokaa. Einespinaattilettujakin syödään joskus, ranskalaisia tosin ei ole tainnut olla koskaan.
Aloittaessani miulla oli ruokalistat vanhemmille, mutta viime vuosina en ole niitä enää tehnyt.
Netistä löytyy jostain erään pph:n tai ypph:n tekemä kuuden viikon ruokalista. Siitähän voisi ap vinkata hoitajalle, valitettavasti en nyt muista osoitetta. Googlettamalla varmasti löytyy.

Ja ihan vinkkinä kannattaa kurkata niitäkoulujen/päiväkotien ruokalistoja ennekuin kovasti "narisee". Ei nekään niin ruusuisilta näytä... Ainakin kun kattelee meidän paikkakunnan ruokalistoja.

Me tehdään miehen kanssa kananuggetit itse ja ei ne tosiaan nyt niiiin epäterveellisiä ole, etteikö esim. kerran kuussa voisi syödä. Käytetään kylläkin ihan broilerin rintafilettä, paneroitiin joko suolakeksejä tai maissilastuja.

Tosin uskoisin, että ap:n tapauksessa kyse on eineksistä ja kyllähän tuossa listassa niitä jonkinverran on. Pinaattiletut on musta ihan hyvää lounasruokaa jos sen kanssa on jokin ruokaisampi salaatti tarjolla.

Yhteistyössä