Mitäs sä tekisit tässä tilanteessa? Rippijuhlat ja loma....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten ne nyt näin myöhään vasta kutsuivat? Konfirmaatiopäivä on ollut jo tiedossa 6kk sitten ;)
Lukee niissä lapuissa joissa lapsi on toivotettu tervetulleeksi rippikouluun ja joissa on kerrottu ne ajat milloin alkaa koulu tai leirit ja milloin milläkin ryhmällä konfirmaatio.
Tosin kummiushan loppuu yleensä siihen kun lapsi pääsee ripille tai viimeistään kun menee naimisiin.
Me varmaan hyvin julmasti pitäisimme suunnitelmistamme kiinni ja lähettäisimme kortin ja rahaa ja pahoittelut kun kutsu tuli näin viimetipassa ei ole mahdollista enää omia menoja perua.
Tosin eipä moni nykypäivänä arvosta tuota ripille pääsyäkään niin korkealle kuin ennen. Joten en sen puoleen huonoa omaatuntoa siitä kokisi sillä harva nyt oikeasti niin uskonnollinen on että tuota arvostaa.

Miten ne nyt näin myöhään vasta kutsuivat? Konfirmaatiopäivä on ollut jo tiedossa 6kk sitten ;)
Lukee niissä lapuissa joissa lapsi on toivotettu tervetulleeksi rippikouluun ja joissa on kerrottu ne ajat milloin alkaa koulu tai leirit ja milloin milläkin ryhmällä konfirmaatio.
Tosin kummiushan loppuu yleensä siihen kun lapsi pääsee ripille tai viimeistään kun menee naimisiin.
Me varmaan hyvin julmasti pitäisimme suunnitelmistamme kiinni ja lähettäisimme kortin ja rahaa ja pahoittelut kun kutsu tuli näin viimetipassa ei ole mahdollista enää omia menoja perua.
Tosin eipä moni nykypäivänä arvosta tuota ripille pääsyäkään niin korkealle kuin ennen. Joten en sen puoleen huonoa omaatuntoa siitä kokisi sillä harva nyt oikeasti niin uskonnollinen on että tuota arvostaa.

Mä kyllä pitäisin kunnia-asiana kummina mennä rippilapsen juhlaan. Onko lapsella edes muita kummeja jotka voivat siunata kirkossa? Lapselle toisi ikävää jos kukaan ei ole siunaamassa.

omissa rippijuhlissa 80- luvulla ei ollut yhtään kummia paikalla, kaunaa ei jäänyt , muuta muistan toki:)
muita vieraita kyllä. eikä silloin ollut mitään siunaamisiakaan. että mun mielestä se lapsi pärjää ilmankin, kun kerran on tuollainen tilanne. -minun mielipiteeni-

Mutta nykyään on siunaukset...

Ap, mieti asiaa omalle kohdallesi. Jos sinulle olisi aivan ok, ettei lapsesi kummi tule juhliin niin sitten varmaan suvussasi/ystäväpiirissäsi on ehkä ok toimia noin. Omassa piirissäni se olisi todella noloa ja outoa.

Kuinka pitkä tuettu loma on? Jos esin viikko niin puoli pv menetetynä on tosi lyhyt aika.

Mä kyllä pitäisin kunnia-asiana kummina mennä rippilapsen juhlaan. Onko lapsella edes muita kummeja jotka voivat siunata kirkossa? Lapselle toisi ikävää jos kukaan ei ole siunaamassa.
No ainakin mun muksu jäi henkiin vaikka kummeja ei rippijuhlissaan käynyt, muistivat toki kortein ja lahjoin muulla tavalla.

Tosin meillä nyt oli se tilannekin vähän toinen kuin varmasti monessa muussa perheessä :(

Mutta jos sinne tukilomille ei ennen ole päässyt ja nyt olisi mahdollista on varmasti rahasta tiukkaa (muutenkin kun tällaisille tukilomille menee) niin olisiko se nyt kamalaa jos kerrankin saisi nauttia lomasta.

Haettiin tuetulle lomalle, saatiin loma alkaa juhannuksen jälkeen sunnuntaina. Loma on maksettu = lyöty lukkoon.

TArkoituksena oli mennä mökille juhannukseksi, että siitä olisi sitten lyhyempi matka ajaa lomapaikkaan sunnuntaina.

Juuri saatiin tietää että miehen kummilapsen rippijuhlat on samana päivänä kun loma olisi tarkoitus alkaa..

Mietin että mitäs nyt tehdään... kirkossa hommat alkaa 10.00, ennenkuin päästään kotiin kahville ja kahvit on juotu kello on äkkiä 14-15... Matkaa lomapaikkaan on 6h pysähdyksineen... eli iltamyöhällä oltais perillä..
puol päivää menis maksetusta lomasta hukkaan.

Lisäksi viettäisimme jussin kotona, emme suunnitelman mukaan mökillä...

Onko sika noloa ja KAMALAA jos jätämme rippijuhlat väliin. Lomaan vedoten, ja osittain siihen ettei tätä kummilapsen perhettä koskaan näy kokonaisuudessaan meidän juhlissamme... aina puolet perheestä puuttuu..

Olisiko rippijuhlien skippaaminen SUPER-YBER etikettirikkomus?
Noh, olitte menossa joka tapauksessa vasta sunnuntaina tuetulle lomalle. Me nähtäisiin se vaiva, että ajettaisiin sunnuntaina sitten pidempi matka. Jätettäis mökkeily väliin, mentäis kirkko osuuteen rippijuhliin ja ehkä hetkeksi juhlapaikalle. Sitten klo yhden/kahden maissa lomapaikkaa kohti. Perillä oltaisiin n. kahdeksalta. Ei se iso lohkaisu olisi lomasta, muutama tunti myöhässä ja sitten olisi loppuviikko aikaa tuetusti lomailla.

Te ette varmaan kovin tärkeitä vieraitakaan ole, jos nyt vasta saate tietää konfirmaatiopäivän. Jos konfirmaatio tapahtuu juhannuksena, niin voi ihan olettaa, että ihmisillä on muutakin menoa. Sanotte, että teillä on jo sovittua menoa ja menkää seuraavan viikonloppuna kaikki käymään. Ei mullakaan ollut kummeja paikalla..

Miten niin kummius loppuu? Minusta se on elinikäinen homma. Sellaiseksi olen sen ajatellut, kun olen kummiksi suostunut.
Kummius toki muuttaa muotoaan. Mutta jos kummi on tukija, aikuinen ystävä, kristillinen kasvattaja tai mitä se nyt kenestäkin on, niin missä sanotaan että se loppuu jossain kohtaa?? Ei missään. Lahjakummin homma loppuu kun loppuu, joillaan heti alkuunsa, toisilla ei koskaan. Mutta minusta minä olen aina sen ihmisen kummi, jonka kummiksi olen suostunut.

Kummeilla on nykyisin kirkossa myös roolinsa olla siunaamassa kummilasta alttarilla. Eli jos nyt luistatte velvollisuudesta (koen juhlaan osalistumisen miehesi velvollisuudeksi kummina), niin ilmoittakaa edes hyvissä ajoin perheelle, ettei nuori ole yksinään alttarilla.

Kyllä se lapselle ja perheelle on iso juhla.

Ei ainakaan minulle ollut mikään iso juhla, olisi voinut jättää koko juhlat väliin. Samoin koko ripari. Mutta siinä vaiheessa ei vanhemmat minun sanaa tai toiveita kuunnelleet ja uskoneet, siinäpä sitten niiden mieliksi kävin riparin hammasta purren, hammasta purren myöskin henkisesti kärsin siellä konfirmaatiossa. Jo siinä iässä tiesin huuhaaksi koko homman o_O

Yhteistyössä