Mitäs sä tekisit tässä tilanteessa? Rippijuhlat ja loma....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyu

Vieras
Haettiin tuetulle lomalle, saatiin loma alkaa juhannuksen jälkeen sunnuntaina. Loma on maksettu = lyöty lukkoon.

TArkoituksena oli mennä mökille juhannukseksi, että siitä olisi sitten lyhyempi matka ajaa lomapaikkaan sunnuntaina.

Juuri saatiin tietää että miehen kummilapsen rippijuhlat on samana päivänä kun loma olisi tarkoitus alkaa..

Mietin että mitäs nyt tehdään... kirkossa hommat alkaa 10.00, ennenkuin päästään kotiin kahville ja kahvit on juotu kello on äkkiä 14-15... Matkaa lomapaikkaan on 6h pysähdyksineen... eli iltamyöhällä oltais perillä..
puol päivää menis maksetusta lomasta hukkaan.

Lisäksi viettäisimme jussin kotona, emme suunnitelman mukaan mökillä...

Onko sika noloa ja KAMALAA jos jätämme rippijuhlat väliin. Lomaan vedoten, ja osittain siihen ettei tätä kummilapsen perhettä koskaan näy kokonaisuudessaan meidän juhlissamme... aina puolet perheestä puuttuu..

Olisiko rippijuhlien skippaaminen SUPER-YBER etikettirikkomus?

mun täti ei muistaakseni tullut mun rippijuhliin. en oo 8v soittanut, pyyti fb-kamuks. hyväksyin, en oo jaksanut vastata sen kirjotteluihin. pikkumaista joo, mutta ei luulis että on niin vaikeaa muutama tunti uhrata niihin juhliin!

En tiedä kuulostaako liian vaikealta mutta olisiko paha niin että juhannus suunnitellusti mökillä ja sinä jatkaisit lasten kanssa matkaa lomalle ja mies lähtisi käymään rippijuhlissa.
Käytännön toteutus tosin on epäselvä koska en tiedä välimatkoistanne.

Mietin tätä, miehen perässä tuloa.. mulla ei oikeesti mitään syytä mennä juhliin, eikä lapsillakaan.

Mökille matkaa 300km, sieltä lomalle n. 280km
Kodin lähellä ne rippijuhlat ja kotoota lomalle n.500km

mökille lähtis sit vaan minä ja lapset, mies jäis kotiin...

autolla mennään, eli junalla täytyis miehen tulla perässä...

Eli on etikettirikkomus olla menemättä juhliin. Mies saa nyt itse päättää meneekö vai ei, me ei mennä. Siis ei ole sellaista syytä miksi me muut menisimme.

Itse en nyt periaatteesta laita yhtä päivää hukkaan, olen tätä odottanut monta vuotta että saisin viettää lomaa ilman ruuanlaittoa ja siivoomista, nauttia vain lasten seurasta ilman ikäviä velvollisuuksia :)

Siinä jää rippijuhlat kakkoseksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Mun mielestä rippijuhla ei ole mikään kovin kummoinen juhla. Laittakaa kirjekuori jossa rahaa juhlakalulle niin on varmasti tyytyväinen.

Niin, sehän on vaan sen kummiuden ajan tärkein juhla (ristiäisten jälkeen)...
Mitäpä sitä paikalle vaivautumaan.
Kummius periaatteessa päättyy ripille pääsyyn.

Muistan mitä mun rippijuhlapäivänä tehtiin. Äidin serkun pojan häät sattuivat samalle päivälle. Ei siis ollut edes kummilapsi, mutta äiti serkun kanssa läheinen. Me vietimme minun rippijuhlat kotona. Kaikki kummit, sukulaiset ja ystävät ehtivät käydä. Tämän jälkeen ajoimme parin tunnin matkan sinne häihin! Vihkiminen tietysti oli ollut ja mennyt, mutta kotona vietettävään hääjuhlaan kerkisimme.

Muistan mitä mun rippijuhlapäivänä tehtiin. Äidin serkun pojan häät sattuivat samalle päivälle. Ei siis ollut edes kummilapsi, mutta äiti serkun kanssa läheinen. Me vietimme minun rippijuhlat kotona. Kaikki kummit, sukulaiset ja ystävät ehtivät käydä. Tämän jälkeen ajoimme parin tunnin matkan sinne häihin! Vihkiminen tietysti oli ollut ja mennyt, mutta kotona vietettävään hääjuhlaan kerkisimme.

En tiedä käytäntöä muualla mutta kakki rippijuhlat missä minä olen käynyt ovat olleet sunnuntaina, kun taas en ole koskaan kuullut että kukaan olisi järjestänyt häitä sunnuntaina. Saattaa käytännöt tietenkin vaihdella eri puolilla suomea mutta oudolta kuulostaa...

Niin, sehän on vaan sen kummiuden ajan tärkein juhla (ristiäisten jälkeen)...
Mitäpä sitä paikalle vaivautumaan.
Kummius periaatteessa päättyy ripille pääsyyn.

Tähän on pakko kommentoida, että mun mies on 45 ja hänen kummitäti kasikymmppinen (miehensä joka toinen kummi kuoli jo kauan sitten) ja muistaa edelleen meidän perhettä joka joulu ja miestä hänen syntymäpäivänään... Eli ei se aina lopu sinne rippijuhliin... Se muistaminen.

Juuri saatiin tietää että miehen kummilapsen rippijuhlat on samana päivänä kun loma olisi tarkoitus alkaa..
Jos on niin mölöt vanhemmat rippilapsella, että jättävät ilmoittamisen noin myöhäiseen ajankohtaan, niin laitatte vaan lahjan ja pahoittelut, että olette ehtineet sopia muuta menoa kyseiseen ajankohtaan. Itse ilmoittelin jo yli puoli vuotta ennemmin päivämäärän kummeille ja isovanhemmille ja siltikin varauduin, ettei kaikki pääse paikalle, kun ulkomaan työmatkoihin ei aina itse voi vaikuttaa. Rippilapsen perhe saa sen ajankohdan selville vähintään useita kuukausia ennen tapahtumaa. Ainoastaan jos ei jostain syystä pystykään osallistumaan "omaan" konfirmaatioon ja menee sitten jonkin muun ryhmän kanssa, aika voi olla yllätys.

Miehen yhden kummilapsen rippijuhlista kuultiin vasta jälkikäteennihan toisen käden tietona, että sellaiset oli ollut, eipä kutsua edes tullut.

Yhteistyössä