Mitäs olisitte tehneet tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miniä

Vieras
Vietettiin tytön syntymäpäiviä, ja anoppi oli luvannut tehdä kakun. Anoppi sitten soitti edellisenä päivänä ja sanoi olevansa kipeä. Nenä tukossa ja kurkku kipeä. Kysyi että voiko silti tulla. No sanottiin että paikalla paljon pieniä lapsia, mm viisi alle puolivuotiasta vauvaa, joista nuorimmat parikuisia. Eli sanottiin, että ei voi tulla kipeänä. Sanoi sitten tuovansa kakun kuitenkin. Siinä lasten touhujen keskellä ei heti tullut mieleen, että mites onkohan sen kakun siteen tehnyt kipeänä.(En siis itse ollut puhelimessa vaan mies). Että voikohan sitäkään tuoda. Mutta meni sitten ohi se asia siinä, kunnes tuli seuraava aamu ja appivanhemmat oven takana juuri ennen muita vieraita. Anoppi seisoi siinä eteisessä ja sanoi että mitenkäs se on tämän flunssan kanssa, voiko hän tulla. Sanoin että ei oikein voi, kyllä se tarttuu ja paikalla tosiaan pientä porukkaa paljon. Sanoi tulevansa hetkeksi ja menevänsä parvekkeelle. Meillä on siis lasitettu lämmin parveke. Joka varsinkin juhlissa toimii lisätilana. Eikä lähtenyt mihinkään, vaan lähti puolituntia viimeisten vieraiden jälkeen. Hiiviskeli sen puolituntia ympäriinsä ja mietin jo että luuleeko se ettei tauti hiipimällä tartu. Ja että pitääkö ihan käydä sanomassa että lähde nyt jo hyvä ihminen kotiin. Meillä myös pieni vauva enkä halua tartuntaa. Olen nyt melko vihainen. Mitä olisitte tehneet?

Minusta kyllä taidat nipottaa ihan turhasta. Totta kai mummokin haluaa olla mukana lapsenlapsensa synttäreillä. Jos ois oksennustaudista ollut kyse, niin sitten ymmärtäisin paremmin et ei vois tulla. Tarttuuhan nuha esim. ovenkahvoista tai muusta esim. kaupassa käydessä. Eihän se anoppi sentään ole esim. pitänyt teidän vauvaa (tai niitä muitakaan pieniä) sylissä, joten tuskin se tarttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Minusta kyllä taidat nipottaa ihan turhasta. Totta kai mummokin haluaa olla mukana lapsenlapsensa synttäreillä. Jos ois oksennustaudista ollut kyse, niin sitten ymmärtäisin paremmin et ei vois tulla. Tarttuuhan nuha esim. ovenkahvoista tai muusta esim. kaupassa käydessä. Eihän se anoppi sentään ole esim. pitänyt teidän vauvaa (tai niitä muitakaan pieniä) sylissä, joten tuskin se tarttuu.

Samaa mieltä. Hätävarjelun liiottelua. :/

No minusta on mielenköyhyyttä tunkea sairaana kekkereihin. Kyllä niitä tauteja saa ympäriinsä mutta että tultaisiin oikein kotiin asti tartuttamaan on todella kusipäistä toimintaa.

Tarttuuhan nuha esim. ovenkahvoista tai muusta esim. kaupassa käydessä. Eihän se anoppi sentään ole esim. pitänyt teidän vauvaa (tai niitä muitakaan pieniä) sylissä, joten tuskin se tarttuu.

Tarttuu joo ovenkahvoista, mutta myös pisaratartuntana se leviää noin kolmen metrin säteelle silloin kun niistää tai aivastaa joten sylissä ei tarvitse pitää tartuttaakseen.
Mun mielestä ap ei ole ylihysteerinen, en mäkään haluaisi kenenkään tartuttavan mitään flunssia edes tuolle mun terveelle lapselle.

Oisit vain anopille ystävällisesti sanonut että nyt ois aika lähteä kun on täällä näitä pikkuisia joihin se flunssa voi tarttua,mistä olikin sinun kanssa jo puhetta. En itekään voi sietää sellasia taliaivoja jotka kipeenä änkeää kylään |O

Kyllä minustakin anoppisi olisi voinut pysyä pois juhlista. Ymmärrän hyvin huolesi, eihän kukaan halua omalle pienelleen flunssaa. Kyllä meillä isovanhemmat ovat tajunneet tämän ilman eri sanomisiakin ja pysyneet sairaana kotona. Jotenkin itsekästä tulla juhliin flunssaisena varsinkin, jos pieniä paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:

Samaa mieltä. Hätävarjelun liiottelua. :/

samaa mieltä

Yleensä lapset ovat mulle se varmin tartuttaja, lapset kulkee oikein bakteerivana perässään, koska heidän kuuluu sairastaa, että tulee vastustuskykyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Tarttuuhan nuha esim. ovenkahvoista tai muusta esim. kaupassa käydessä. Eihän se anoppi sentään ole esim. pitänyt teidän vauvaa (tai niitä muitakaan pieniä) sylissä, joten tuskin se tarttuu.

Tarttuu joo ovenkahvoista, mutta myös pisaratartuntana se leviää noin kolmen metrin säteelle silloin kun niistää tai aivastaa joten sylissä ei tarvitse pitää tartuttaakseen.
Mun mielestä ap ei ole ylihysteerinen, en mäkään haluaisi kenenkään tartuttavan mitään flunssia edes tuolle mun terveelle lapselle.

Meillä vauva runsas 2 kk:ta ja kaikki meillä ovat olleet vauvaa lukuunottamatta räkätaudissa.Jos meille joku tulossa kylään, niin nuha ei ole esteenä.Sen räkätaudin kun voi saada kauppareissullakin tai neuvolakäynnin yhteydessä

samaa mieltä olen minäkin...

Kyllä se flunssa tarttuu mistä vaan jos on tarttuakseen! Eli munkin mielestä hätävarjelun liiottelua! Ja niillä ihan pienillähän on luonnostaan vasta-aineita jos äidit imettää!!

Ainoastaan oksennustautista en päästäis lähellekään, siks kun se on NIIN inhottava tauti!! Ja usein sekin kyllä tarttuu sitä huolimatta!

Liikaa ei voi varoa. Flunssan saa mistä vaan. Koko perheen tulee lukkiutua neljän seinän sisälle, jos kaikki pöpöt halutaan välttää. Meidän vauva sai ekan flunssansa isältään, joka sai sen työkaveriltaan. Eli ensin sairastui mies, sitten molemmat lapset ja minä vielä lisäksi.

Toki pitää kunnioittaa sitä jos joku sanoo, että et ole tervetullut kotiini, mutta pöpöjen hysteerin välttely ei mielestäni kannata.

Virustartunnat tarttuvat hengitysilmasta, eli kun pieneen asuntoon tunkee akuutisti todella räkäinen ihminen niin kaikki altistuvat hengitysteitse. Enkä todella halua että tuttavien 8 viikkoinen vauva saa infektiota meiltä, meidän kodistamme. Lastenlääkäriltä olen kysynyt joskus tätä asiaa, ja on sanonut että pienen vauvan kotitiloihin ei ole hyvä sairaana mennä. Esikoisen kerhokaverin serkkuvauva kuoli puolivuotiaana isosiskon 5-v synttäreillä saadun flunssan seurauksena. Lisäksi tässä on kyse laajemmasta ongelmasta kuin flunssa. Jos minä ja mieheni sanomme ettei meille voi nyt tulla, on mielestäni todella röyhkeää tulla kuitenkin.
Sama anoppi toi koiransa toisille kekkereille, vaikka ovella sanoimme, että paikalla on ystävämme, joka on astmaatikko ja koira-allergikko, koiraa ei voi tuoda. Toipa vain kuitenkin, ja istutti koiran ystävämme viereen lattialle. Laittoi koiran alle tuomansa pyyhkeen. Kuvitteli ilmeisesti ettei koirasta lähde allergisoivaa pölyä jos se istuu pyyhkeen päältä. Monta kertaa jouduimme pyytelemään anteeksi ystävältä, joka ei ollut ymmärtänyt ottaa lääkkeitään mukaan. Meillä kun ei ole eläimiä.

No meille voi tulla aina, jos on sen verrran terve, että jaksaa tulla. JOs on kuumeinen tai tosi sairas, ei aki sitä jaksa edes vierailla. Ätsii-tautia ja kurkkukipua on joka paikassa.

No oli ap hysteerinen tai ei, mun mielestä jos kerran sanotaan, ettei saa tulla, asia pitäis mennä perille. Jokaisessa perheessä suhtaudutaan vähän erilailla näihin kaikkiin pöpöihin jne. Jotkut laittaa vieraat käsien pesulle ja sen jälkeen desinfioimaan kädet, toiset ei välitä yhtään. Toiset äidit pesee lasten lelut toisten lasten leikkien jäljiltä, ettei oma lapsi vaan saa mitään pöpöä.

Vielä lisäys, että suurinosa taas käänty ap:ta vastaan (niinkuin aika usein täällä), mutta miettikää nyt oikeesti mitä ite olisitte mieltä jos joku tulis teille vaikkette haluais. Tai menisittekö itse kylään jos teitä olis kielletty tulemasta. Vaikka ei itse ymmärrä syytä miksi kielletään, niin kaipa silti voi toisen tahtoa kunnioittaa, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Virustartunnat tarttuvat hengitysilmasta, eli kun pieneen asuntoon tunkee akuutisti todella räkäinen ihminen niin kaikki altistuvat hengitysteitse. Enkä todella halua että tuttavien 8 viikkoinen vauva saa infektiota meiltä, meidän kodistamme. Lastenlääkäriltä olen kysynyt joskus tätä asiaa, ja on sanonut että pienen vauvan kotitiloihin ei ole hyvä sairaana mennä. Esikoisen kerhokaverin serkkuvauva kuoli puolivuotiaana isosiskon 5-v synttäreillä saadun flunssan seurauksena. Lisäksi tässä on kyse laajemmasta ongelmasta kuin flunssa. Jos minä ja mieheni sanomme ettei meille voi nyt tulla, on mielestäni todella röyhkeää tulla kuitenkin.
Sama anoppi toi koiransa toisille kekkereille, vaikka ovella sanoimme, että paikalla on ystävämme, joka on astmaatikko ja koira-allergikko, koiraa ei voi tuoda. Toipa vain kuitenkin, ja istutti koiran ystävämme viereen lattialle. Laittoi koiran alle tuomansa pyyhkeen. Kuvitteli ilmeisesti ettei koirasta lähde allergisoivaa pölyä jos se istuu pyyhkeen päältä. Monta kertaa jouduimme pyytelemään anteeksi ystävältä, joka ei ollut ymmärtänyt ottaa lääkkeitään mukaan. Meillä kun ei ole eläimiä.

Anoppisi on aika törkeä, kun tulee, vaikka sanotaan, ettei sovi. Mutta mitä tulee pöpöjen leviämiseen, niin ethän sinä voi 100% varmuudella luvata ystävällesi, ettei hänen vauvansa teillä käydessään saa mitään tautia. Vaikka kukaan paikallaolijoista ei sillä hetkellä olisikaan kipeä, niin voi olla tulossa kipeäksi. Oletko ihan varma, ettei kukaan flunssainen aivastanut sinua päin kaupassa, kun hait ne muut tarjottavat paitsi kakun?

Meinasin sanoa, että HARVINAISEN tyhmä anoppi sulla, mutta....luulenpa ettei toi oo kovin harvinaista.

Mä oisin kyllä sanonut suorat sanat kaikkien vieraiden edessä, jos ihan kuka vaan ois tuonu koiran meille sisään kielloista huolimatta.

Eikö sun mies uskalla sanoa äidilleen mitään vastaan? Saatko yksin tapella tyhmän anopin kanssa? Niin tuttua. Mun mies ei uskalla sanoa vanhemmilleen mitään vastaan ja ovat olleet meillä kipeänä kylässä ja tunkeneet väkisin just silloin kun lasta pitäisi nukuttaa päiväunille. Mies on yrittänyt sanoa, että nyt ei sovi, kun minä olen pakottanut sanomaan, mutta ei se ole mitään auttanut.

Niin ja vielä. En ole pöpökammoinen, meillä käy jatkuvasti leikkimässä lapsia, joilla on vana nenän alla. En pese leluja, mutta kädet aina. Mutta alle 5 vrk vanha kurkkutulehdus on hyvin tartuttavassa vaiheessa, enkä halua ottaa vastuuta siitä, että 5 pientä saavat tartunnan MINUN kotoani, kun olen heidät vanhempineen kutsunut VIERAIKSENI. Se olisi todella sivistymätöntä, enkä myöskään toivo akuutisti sairaita ihmisiä mihinkään muuallekaan. Nämä pitkäaikaiset köhät ja muut nuhat ovat asia erikseen. Lisäksi korpeaa, että jos kolme lastani nyt saivat tartunnan, mieheni on työmatkoilla eikä anoppia koskaan silloin näy auttamassa, jos lapset on kipeinä ja apua tarvittaisiin.

Tottakai on todennäkäsempää saada se flunssa, jos on suljetussa tilassa räkätautisen kanssa. Herttileijaa että täällä taas väännetään.
Joka ikinen kerta on meille flunssa tarttunut, kun ollaan tautisen kanssa samassa huoneessa oltu, mutta ei meille joka kauppareissulta flunssaa ole tuliasina tullut, niinkuin täällä annetaan ymmärtää.
Ap, mielestäni toimit aivan oikein, ja anoppis (ja miehes joka ei hänelle asiasta suoraan sano?) on aika törkeä. Ymmärrän tietty että haluaa olla osallisena, mutta pitäishän nyt itekin ymmärtää olla tulematta jos on kovin kipiä.

Yhteistyössä