Mitäs nyt, kun ei ole varaa isompaan asuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Mies ei paljoa lainaa yksin saa, mulla ei luottotietoja ja olen muutenkin kotihoidontuella. Asutaan kaksiossa hissittömän talon toisessa kerroksessa, meillä on taapero ja toinen lapsi tulossa. Nyt rahaa menee lainaan ja yhtiövastikkeeseen (johon sisältyy sauna, vedet kolmelta ja autopaikka) n.600e kuussa.

Jos haluttaisiin kolmio samalta alueelta saisimme maksaa siitä 150 000e --->
Kauempaa saadaan kyllä kolmio, mutta missä kunnossa ja ilman että mitään remontteja on tehty. Lisää työmatkaa miehelle ja minulle kallista bussimatkaa sitten tiedossa. Eli kuussa menee enemmän rahaa kuin nyt bensaan ym. Ja mitä jos remppa tuleekin päälle ja se on 20 000e?

Vuokralle kolmioon, se on helposti yli 700e tässä kaupungissa.

En tiedä mitä tehdä. Itku tuli kun katselin asuntojen hintoja. Meillä ei koskaan tule olemaan varaa saunalliseen asuntoon, saati rivi- tai omakotitaloon. Hienoa.

Jaa. Joskus käy mielessä että eikö ihmiset mieti näitä asioita ENNEN sitä sikiämistä. Että te sitten varmaan asutte siinä kaksiossa sitten.

Jos sä käyt kerran koulua, oletko nuori? SUlla on aikaa valmistua jne ja mennä töihin, alkaa tienata. Rupee sitä lainaakin tulemaan sitten kun on paremmat tulot. Miksi luottotiedot ovat menneet?

Paljonko saisitte nykyisestä kun myisitte? Ja paljonko sitten joutuiseitte ottamaan lisälainaa? Kauanko teillä on jo ollut nykyinen laina? Pankin kanssa voi saada sovittua, että maksatte vaikka vaan korkoja hoitovapaan ajan jos olette olleet tunnoolisia lainan maksajoa tähän saakka.

Jaa. Joskus käy mielessä että eikö ihmiset mieti näitä asioita ENNEN sitä sikiämistä. Että te sitten varmaan asutte siinä kaksiossa sitten.

Jos sä käyt kerran koulua, oletko nuori? SUlla on aikaa valmistua jne ja mennä töihin, alkaa tienata. Rupee sitä lainaakin tulemaan sitten kun on paremmat tulot. Miksi luottotiedot ovat menneet?

En ole nuori enää. Tai ainakaan niin nuori kuin kuvittelet. Luottotietojen menetystapa ei kai ole enää oleellinen? Velat on maksettu pois, viimeiset kesällä.

Pohdin tässä meidän tilannetta, ei kai siinä mitään väärää? Aina voidaan vaihtaa johonkin viereisistä kunnista joissa asuminen on halvempaa mutta sitten mun koulunkäynti taas vaikeampaa.

Paljonko saisitte nykyisestä kun myisitte? Ja paljonko sitten joutuiseitte ottamaan lisälainaa? Kauanko teillä on jo ollut nykyinen laina? Pankin kanssa voi saada sovittua, että maksatte vaikka vaan korkoja hoitovapaan ajan jos olette olleet tunnoolisia lainan maksajoa tähän saakka.

Välittäjä kävi kuukausi sitten, toinen teki oharit joten nyt on vain yhden arvio. Saisimme noin. 78 000e tästä. Mies saa enintään lainaa 120 000 mutta... Nyt asuntolainaa on jäljellä 50 000e mutta pankki vaatii silti takaajan jos tämä nykyinen ei ole myyty. Takaajaa ei meille ole :(

Välittäjä kävi kuukausi sitten, toinen teki oharit joten nyt on vain yhden arvio. Saisimme noin. 78 000e tästä. Mies saa enintään lainaa 120 000 mutta... Nyt asuntolainaa on jäljellä 50 000e mutta pankki vaatii silti takaajan jos tämä nykyinen ei ole myyty. Takaajaa ei meille ole :(

Hmmm.... oletteko jutelleet pankin kanssa, onko luottotietojesi menetys varmasti ongelma heille jos yhdessä miehen kanssa ottasisitte lainaa? Kun kerran velat on jo maksettu? Eikö asioita voisi pankin kanssa sopia, jos kerran vanhaa lainaa on noinkin vähän jäljellä...? Kuulostaa nihkeältä pankilta, oletteko käyneet useammassa juttelemassa?

Hmmm.... oletteko jutelleet pankin kanssa, onko luottotietojesi menetys varmasti ongelma heille jos yhdessä miehen kanssa ottasisitte lainaa? Kun kerran velat on jo maksettu? Eikö asioita voisi pankin kanssa sopia, jos kerran vanhaa lainaa on noinkin vähän jäljellä...? Kuulostaa nihkeältä pankilta, oletteko käyneet useammassa juttelemassa?

Eivät ota mun "tuloja" huomioon kuulemma. Nihkeä pankki ehkä, mutta tarjouksista paras :( Ehkä voidaan kysyä muualta, mutta silti on aika vaikeaa löytää isompaa näillä rahoilla. Ja jos myydään tämä ja jäädään vuokralle, niin mitäs sitten kun minä olen saanut ammatin ja olen töissä, aloitetaan alusta lainanmaksu? Ei sekään houkuttele.

Voitteko ajatella asunnon sisustamista uudelleen, niin, että se toimii teidän tarpeisiinne paremmin?

Esim.
Makuuhuoneesta pelkkä nukkumahuone, teille parvi ja sen alle lasten sängyt, jäisi vielä vähän tilaa leluillekkin?
Olohuoneeseen teille vuodesohva ja lapset makkariin?

Tavaroiden minimointi ja järjestäminen.
Pärjäisitte nykyisessä asunnossa vielä pari vuotta. Sitten kun olet itse työelämässä, saatte varmasti isomman lainankin?

Mikäs nyt on niinku ongelma?! Noi on teidän tulot, ja teidän on tehtävä sellaisia päätöksiä, että tulette tuloillanne toimeen! Ette te voi saada sitä keskusta asuntoa ja mitä ikinä tuloillanne välttämättä, joten sitten vaan muutatte kaupungin laitamille. Niin yksinkertaista se on. Jostain on karsittava, jos ei ole kaikkeen varaa. Niin me kaikki muutkin teemme.

Mikäs nyt on niinku ongelma?! Noi on teidän tulot, ja teidän on tehtävä sellaisia päätöksiä, että tulette tuloillanne toimeen! Ette te voi saada sitä keskusta asuntoa ja mitä ikinä tuloillanne välttämättä, joten sitten vaan muutatte kaupungin laitamille. Niin yksinkertaista se on. Jostain on karsittava, jos ei ole kaikkeen varaa. Niin me kaikki muutkin teemme.

Muut kustannukset nousee sitten, ja ne halvemmat ei ole remontoituja ja tiedätkö yhtään miten paljon lisää rahaa joutuu laittamaan ostohinnan päälle jos tulee putkiremontti? Eikö saa ennakoida nyt yhtään?

Emme muuten halua keskustaan kumpikaan. Pitäisikö mun lopettaa sitten koulunkäynti? Miehen jäädä työttömäksi kun muuten työmatka (nyt jo 60km) pitenee?

[QUOTE="sisustaja";22341580]Voitteko ajatella asunnon sisustamista uudelleen, niin, että se toimii teidän tarpeisiinne paremmin?

Esim.
Makuuhuoneesta pelkkä nukkumahuone, teille parvi ja sen alle lasten sängyt, jäisi vielä vähän tilaa leluillekkin?
Olohuoneeseen teille vuodesohva ja lapset makkariin?

Tavaroiden minimointi ja järjestäminen.
Pärjäisitte nykyisessä asunnossa vielä pari vuotta. Sitten kun olet itse työelämässä, saatte varmasti isomman lainankin?[/QUOTE]

Juu, komppaan tätä!
Meillä elettiin kaksiossa pitkään kahden lapsen kanssa. Haettiin kyllä isompaa, mutta kun vuokrien taso ei miellyttänyt, eikä omaankaan ollut vara, asuttiin 60 neliössä niin kauan, että menin taas töihin ja aloin tienaamaan edes vähän(keittiöpiika ei tuloilla juhli!)

Meillä oli iso 160cm parisänky olohuoneessa, ihan tuplasohvat siinä ja tv+kirjahyllysysteemi. Hyvin mahtui lapsetkin katsomaan muumivideoo:)
Ja lasten huone erikseen: kattoon kiikkukin ja myöhemmin roikkumisrenkaat, kaksi sänkyä(ei kerrossänkyjä, ne on vaaralliset) leluhyllyä, lattiatilaa ym. meidän lapsilla oli onnellinen ja leikkisä lapsuus.
Kun et koe turhia paineita tästä, lapsetkin elää tasapainoista lapsuusaikaa <3

Kannatan sitä ehdotusta, että koittaisitte jaksaa asua nykyisessä asunnossanne vielä jonkin aikaa:) me asuttiin kaksiossa kunnes nuorempi oli kaksi. Se tiesi tietysti meille vanhemmille aikamoista järjestelmällisyyttä; mitään ylimääräisiä tavaroita ei säilytelty, vaatekaapit koluttiin kolmen kuukauden välein ja ylimääräiset poistettiin. Nukuimme kaikki samassa huoneessa, lapset leikkivät olkkarissa ja lelut siivottiin laatikoihin iltasella:)

Kun sitten tuli aika saada se isompi asunto, niin päädyttiin asumisoikeusasuntoon, koska en halunnut stressata sitä, että meneekö asunto kaupaksi/löytyykö uusi tilalle ajoissa. Meillä on nyt 30neliötä enemmän, lisäksi siirryttiin kerrostalosta rivitaloon, eikä kuukausikuluja ole yhtään enempää. Tietysti ne rahat eivät tule meidän omaan taskuun, mutta saatiinpahan mukavammat oltavat ja aikaa etsiä sitä unelmien kotia:)

Jos teillä ei ole varaa isompaan asuntoon, teillä ei sitä ole, vaan on sopeuduttava siihen, mitä on. Ihan turhaa panna energiaa haikailuun ja murehtimiseen siitä mitä ei ole eikä saada nyt voi.

Järkevintä on asua tuossa nykyisessä, kunnes menet töihin. En ole kysynyt, miten äitini tai kavereitteni äidit aikoinaan selvisivät hissitomän talon neljännessä kerroksessa, mutta ei meistä ainakaan kukaan kuollut sen vuoksi, ettei ollut hissiä.

mikä siinä on niin vaikeaa sitten?
Me asutaan 42neliön kaksiossa; minä,mies,tytär ja koira, ja toinen lapsi on suunnitteilla.
Asutaan 7. kerroksessa ja hissi on niin pieni ettei koira ja vaunut mahdu hissiin samaan aikaan, vaikkakin minun on tytön kanssa koira vietävä n.kerran pv ulos ja muutoin pääsen yksin tai mies vie.
Isompiakin löytyis, mutta en mä näe siin mitään järkeä vetää taloutta tiukalle tms,
vaan nautitaan mielummin vähän vapaammasta taloudellisesta tilanteesta ja iso sitten kun toisesta lapsesta hoitovapaan jälkeen menen takas töihin.

Yhteistyössä