Mitäs mieltä tästä asiasta.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Totean vielä, että esimerkiksi tälläisissä historian kokeissa voi aikuinen helposti järjestää lapsilleen kympin. Aikuisen on helppo katsoa mitä on opetettu ja kerrata ne oleelliset asiat lapsen kanssa. Hyvänä tapana tätä en kuitenkaan pidä.

emme taida ap:n kanssa olla ollenkaan samalla aaltopituudella. toivottavasti hänen lapsensa saisivat ongelmanratkaisumalleja muilta aikuisilta kuin äidiltään. voimia ap:lle taistoihinsa.

Ap ottaa nyt ihan rauhalllisesti ja hengittää syvään!!
Sun teksteistä päätellen, huolehdit että lapsesi tekee ja lukee läksynsä. Ja jos kaveri vielä on tuonut läksyt kotiin niin silloinhan tytölläsi on ollut joka päivä aikaa lukea niitä kappaleita. Eikä mun mielestä koejutut ole niin että päntätään, vaan koko ajan luetaan ja tehdään tehtäviä ja pääjutut kerrotaan sitten tarkemmin lähellä koetta. Jos tyttäresi on koko ajan opetellut henkilöitä, vuosilukuja jne ei hänellä pitäisi olla mitään hätää kokeissa!!

AP Vai mitä olet mieltä? Jatkuva opiskelu, eikä kertapänttäys?

Meillä lapset lukee ja tekee koulun jälkeen läksyt heti. (Välipalan syövät ja välillä hetken huilahtavat) Itse tarkistan sitten lapsen kanssa yhdessä tehtäviä ja kuuntelen tekstikappaleet, kun lapsi lukee. Koe, kun tulee ei meillä päntätä kappaleita tunti tolkulla. Lapsi lukee kappaleet KERRAN läpi, keskittyy pääkohtiin ja muistiinpanoihin. En halua edes että oppivat pänttäämisen päivän kaksi ennen koetta. Vaan opiskelu tapahtuu koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
emme taida ap:n kanssa olla ollenkaan samalla aaltopituudella. toivottavasti hänen lapsensa saisivat ongelmanratkaisumalleja muilta aikuisilta kuin äidiltään. voimia ap:lle taistoihinsa.

Aivan niin,olen samaa mieltä kanssasi että aaltopituutemme eri,joten kiitos ettet enää ota kantaa asiaan!!!!!Sun takia angstini vaan kasvaa!!!!!!!

Itse ratkaistaan ongelmamme,olemmehan me oma perheemme!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Aivan niin,olen samaa mieltä kanssasi että aaltopituutemme eri,joten kiitos ettet enää ota kantaa asiaan!!!!!Sun takia angstini vaan kasvaa!!!!!!!

Itse ratkaistaan ongelmamme,olemmehan me oma perheemme!!!!!

ole ehdottanut sinulle tapaa suhtautua tähän. 1) ei kannata etsiä syylistä aina kaikessa 2) turha huutaa, kun on jo tapahtunut 3) teette niin, että paras mahdolinen lukeminen onnistuu.
mikä tässä on vaikeaa?

Käy lapsen kanssa se koe läpi jälkikäteen. Silloin sinulla on enemmän tietoa siitä, mitä lapsi ei ole hahmottanut ja mitä tietoa hän kaipaa. Kokeen tarkoitus on tukea opetusta.

ole ehdottanut sinulle tapaa suhtautua tähän. 1) ei kannata etsiä syylistä aina kaikessa 2) turha huutaa, kun on jo tapahtunut 3) teette niin, että paras mahdolinen lukeminen onnistuu.
mikä tässä on vaikeaa?

Muuten olen täysin samaa mieltä, mutta kolmannesta kohdasta kommentoin.

Mielestäni tärkeämpää on itse oppiminen ja kokeeseen pänttääminen ei ole hyvää oppimista. Mielestäni kokeisiin voi mennä kylmiltään, jolloin ne kertovat totuudenmukaisesti sen, mikä on jäänyt ymmärtämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mun mielestä täytyy itse selvittää ja kysellä läksyt sun muut jos on pois koulusta eikä odottaa että opettaja ilmoittaa

Kyllä se vaan näin on. Opettajakaan ei varmaan etukäteen voinut arvata, että teidän lapsi on kipeänä loman jälkeen? Eikä varmaan itse loman jälkeen voinut muistaa, onko vielä joku joka ei asiasta tiedä.

Ja oli kokeet tai ei. Tottahan lapsen loman ja sairaudenkin aikana tai heti jälkeen kuuluu läksyt lukea. Sillon ei tule kokeisiin paniikkia.

Nyt ei auta äidin voivottelut yhtään. Kannustat vaan lukemaan, ja jos yhdet kokeet menee penkin alle ei se vielä maailmaa kaada.

Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
mikä tässä on vaikeaa?

Muuten olen täysin samaa mieltä, mutta kolmannesta kohdasta kommentoin.

Mielestäni tärkeämpää on itse oppiminen ja kokeeseen pänttääminen ei ole hyvää oppimista. Mielestäni kokeisiin voi mennä kylmiltään, jolloin ne kertovat totuudenmukaisesti sen, mikä on jäänyt ymmärtämättä.

et tainnut lukea mun juttuja. en ehdottanut, että olisi pakko päntätä, se on lapsen valinta, ei aikuisen. en minä vahdi, että lukeeko meillä lapset vai ei. se on heidän vastuullaan.

Minusta ei voi luottaa kaveriin täysin. Lapsihan se on sekin, voi unohtaa jotain tai ei ole käsittänyt jotain. Minä olisin soittanut itse opettajalle. Olisin kertonut, että lapsi on nyt sairastunut ja että voisiko opettaja kertoa kaiken, mitä sillä aikaa tulee läksyksi ja onko kokeita tulossa.

Apua :):):):) Aapeella tais mennä herne nenään! Montako huutomerkkiä ja kysymysmerkkiä tuhlasit viesteihisi? Uskomatonta, ei tämä ole elämänloppu. Voin kuvitella sen höyryn joka sun korvistas nyt nousee =)

Mikä tässä nyt on se ongelma?? Jos lapsesi oli kipeänä jo ennen hiihtolomaa ja vielä nyt uudestaan, miksi et sinä voinut osoittaa "huoltasi" lapsen koulunkäynnistä soittamalla opettajalle?? Sinä anteeksi vaan yrität vyöryttää lapsesi ja oman vastuun nyt toisten harteille!! Ei pidä olettaa eikä luulla vaan ottaa itse asiasta selvää ja painotan että, nimenomaan jos on vähälle aikaa ollut useampi poissaolojakso!!Itse pidän opettajiin yhteyttä myös oma-alotteisesti. Minulla lapset on 8lk. 6lk. ja 1lk. ja soittelen toisinaan jo ihan kuullakseen miten lapsella koulussa menee. Yläasteikäisen koulunkäynnistä en enää juurikaan vastaa sillä on jo sen ikäinen että, pitää kyetä mm. läksyt tekemään ilman että siitä "huomauttaa" Ekaluokkalaiseni kärsii poissaoloista syklisen kuumeilun takia ja soittelen opettajalle usein ennen kun opettaja ehtii minulle soittaa.
Kyllähän kuudesluokkalaisenkin pitää olla jo hieman oma-alotteinen ja jos lasta kiinnostaa koulu niin hän kyllä osaa ottaa itsekkin selvää missä mennään jos on poissaoloja sairauden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
En tiedä. En usko, että opit yhtään mitään. Kirjoitustyylisi ja käytöksesi ja puolustusdefenssit ovat jostain teini-ikäisen tasolta. tai uhmaikäisen.
Et voi syytellä muita, jos itse olet ottanu omaa lomaa, eikä lapsesi ole kysynyt läksyjä sen päivän osalta, mitä silloin on sanottu.
Muutenkin jos äiti vauhkoontuu noin kovasti yhdestä kokeesta, josta sait siis tietää etukäteen (sinäkö niihin luet kun noin vauhkoonnut, että opettajalle yhdestä kokeesta viestejä, kun itse olet ottanut omaa lomaa välittämättä lapsesi työstä , joka on koulu) mitä tämä opettaa lapselle?

Miten niin "sain tietää kokeesta etukäteen???"Ilmoitin opettajalle että tyttöni on perjantain poissa kun lähtee TUTTAVIEN KANSSA REISSUUN!!!EI MEIDÄN KANSSA EDES!!!!!Ja opettaja ilmoitti asian olevan ok.Olisi voinut tuossa s.postivastauksessaan voinut mainita kokeesta...MUN MIELESTÄNI SIIN!!!Te ootte taas toista mieltä siitäkin....TIEDETÄÄN!!!!!

Nyt olisi opettajan pitänyt sitä ja tätä, äsken kaverin olisi pitänyt sitä ja tätä...
otapas nyt peili käteen ja katso sinne.
Hanki sitten oma elämä, koska tuo ei ole lapselle hyvksi, että nostat tuollaisen raivon kokeesta josta sait tietää etukäteen, edellisenä päivänä.

Ok,peili kädessä!!!Mitäs nyt?????
Oletin että opettaja olisi sillon maininnut kokeesta minulle vaikka s.postitse ja en ole sanonut mielestäni et'kaverin olisi pitänyt informoida koe-asiaa,muuta kun vaikka kysymällä et'muistaako tyttöni et'koe on??Mutta ollaan kiitollisia että toimitti läksyt jotka tuli tehtyä.Kokeisiin luku sit jäi eilisen illan ja aamun varaan.....

Oppilaan on itse pidettävä huoli läkyistään ja siitä että saa kaiken informaation kun on pois koulusta. Oppettajilla ei ole aikaa saatika resurseja ruveta jokaiselle ilmoittelemaan asioista erikseen.Kyllä 6 luokkalainen on jo sen verran iso että pitäis itse osata ottaa selvää asioista. Toisekseen opettaja on varmaan uskonut että lapsellasi on jo tieto tulevasta kokeesta.On aika yleistä että vasta edellis päiovänä ilmoitetaan että huomenna on koe. Aikuistu!

Minä en syyttelisi ketään vaan pitäisin likan kotona. Soittaisin kouluun ja sanoisin et on kipeä. Saisi lisää lukuaikaa. Ihme ettei kaveri kertonut tai sitten ei halunnut kertoa et saa itse paremman numeron.

Minä en syyttelisi ketään vaan pitäisin likan kotona. Soittaisin kouluun ja sanoisin et on kipeä. Saisi lisää lukuaikaa. Ihme ettei kaveri kertonut tai sitten ei halunnut kertoa et saa itse paremman numeron.

AP:n lisäksi täällä on muitakin, joiden ajatusmaailmaa minun on hyvin vaikea ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:

AP:n lisäksi täällä on muitakin, joiden ajatusmaailmaa minun on hyvin vaikea ymmärtää.

miten joku vanhempi voi opettaa lapselleen, että jos tulee ad hoc tilanne elämässä, niin siitä voi lintsata? onko tälläiset ihmiset koskaan olleet töissä? sellaisessa työssä, missä on vastuu tekemisestään? ihmetellä saamme Qazin kanssa.

Kyllähän mun huuto-ja kysymysmerkkien käyttöni lisääntyy roimasti kun rupee juu raivotaso nouseen...!(huom.yks huutomerkki vaan)

Soitin tämän viikon ma.heti koululle ja sattumalta oma opettaja(tytön siis)vastasi puhelimeen ja sanoi et'pidän lapseni niin kauan kotona levossa kun tarve on,ja niin olikin.En nyt siinä osannut ruveta kyseleen et'olisko jotain muistettavaa loppuviikolle!??Olisin voinu juu pitää tytön kotona lukemassa tän päivän,mut itsehän halusi mennä kouluun ja kokeeseen jne.Katsotaan nyt sit aikanaan millanen numero tulee lyhyellä lukemisella ja tuntien tiedonmäärällä jotka on mieleen painunu.Ja tiedoksi vaan:heillä on viikossa vaan yksi tunti hissaa,perjantaisin.

En ihan kaikkia viestejä lukenut, mutta suurimman osan. Kyseessä on kuitenkin vain yksi ala-asteen koe. Historiasta tulee varmaan vielä kevään mittaan muutakin, ja kyllä opettaja varmasti ottaa tilanteen huomioon kokonaisarvostelussa, jos tämä yksi koe menisikin huonosti. Ja vaikka vaikuttaisi koko 6 lk:n arvosanaan, ei sillä oikeasti ole mitään väliä. Vielä preliminääreissäkin voi sössiä, ja kirjoittaa silti ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Eilen tyttö,kuudennella luokalla,tuli koulusta kotiin ja ilmotti että huomenna(eli siis tänään!!!)on historian koe!!!Kysyin et'miten voi olla näin pieni aika lukea kun kuitenki lukuaine ja paljon vuosilukuja,henkilöitä,yms.muistettavana?!?Olivat kuulemma saanu koe ajan tietoon pe.puoltoista viikkoa aiemmin,ennen ku talviloma alkoi...Tuolloin tyttöni oli poissa koulusta ja lomalla jo!!!!!Opettaja oli tietoinen asiasta!!!Ja tämän viikon alun oli kuumeessa ja poissa koulusta siis!!!Eilen kun palasi kouluun niin sai siis vasta tietää kokeesta!!!Argh!Mua äitinä harmittaa tyttöni puolesta tollane kun ei informoida asiasta ja oletetaan että kyllä se jotenki asiasta saa tietää..JUU,KYLLÄ!PÄIVÄÄ ENNEN H-HETKEÄ!!=(=/=(=/
Pistin opettajalle äsken s.postia ja kysyin asiasta...Mainitsin että enpä yhtään ihmettele jos nyt koe menee sit miten meneekään....!!!!!
MUA NIIN RAIVOSTUTTAA TOLLANEN!!!!!

Jos meillä lapsi kipeenä niin hän tai minä selvitän onko ollut mitään tärkeää asiaa opella poissaolojen aikana, vastuu on itsellä, ei opella jos on koulusta pois.

No onhan se selvää että opettajan olisi pitänyt informoida lasta sähköpostilla kun se nykyään on olemassa. Mutta tilanne on nyt tämä eikä siitä voi luistaa muuten kun lukemalla kokeeseen sen minkä kykenee ja menemällä kokeeseen sitten. Lapsi saa minkä arvosanan saa ja se oli vain yksi tentti elämässä. Lapselle voi selittää tilanteen että on harmin paikka kyllä mutta tämä on vain elämää! Thatsit!

Kyll,kyllä...Asioista on koitettu ottaa selvää ja läksyt hoidettu jne.Eipä se yks koe juuri numeroon vaikuta,mutta koska tyttöäni selvästi harmitti ettei ollut tiennyt asiasta aiemmin,niin äitinä otan kantaa asiaan!!Ja se on totinen tosi!!!

Ja NPOK'lle:KATSOPPAS EKA KOMMENTTISI TUOLTA EKALTA SIVULTA...Oliko ASIALLINEN"AVAUS"VASTAUS???KAI aikuiselta ihmiseltä??Vähemmästäkin rupee raivostuttaan......

minäpä katoin,. tässä se on:
turha rypistää, ku paska housussa. tyttö lukemaan vaan tanakasti ja tekemään parhaansa. laitat opelle viestiä asiallisesti tästä ja pyyntö, että jatkossa huomioidaan tälläiset asiat paremmin. koehan voi mennä mönkään monestakin syystä, joten turha sitä on noin rankasti ottaa, sehän on vaan koulua ja tyttö vasta kutosella. ei meillä oteta koulunkäynnistä paineita, en minä eikä lapset. elämässä on paljon muutankin.
mikä sinussa tässä ei ole totta? eka lausehan on sanonta, ihan yleinen.
voitko valottaa, miksi sinua raivostuttaa se, että asenteeni äidin rooliin lasten koulunkäynnissä on erilainen kuin sinun?
käyn täällä taas kun ehdin...

Yhteistyössä