Mitäs mieltä tästä asiasta.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
oheiskommenttina vielä: jos lapselle opettaa, että elämä kaatuu yhteen kokeeseen tai siihen, että jokin tilanne tulee ad hoc, niin eipä se anna kovin hyviä eväitä tulevaa työelämää ajatellen. koulu ei saisi olla lapselle koko elämä ja hänen vanhempiensa tulisi tukea häntä, mutta auttaa itse huolehtimaan ja muistuttaa, että hän käy koulua itseään varten, ei äitiä varten. ala-asteella sitä paitsi ei yksi koe todellakaan maata kaada. en ole läksyjä tarkistanut sitten 2 -luokan enkä koskaan lapsia kokeisiin kuulustellut. kysyn nykyään vaan, että onko läksyjä ja pyydän tekemään. jos kysyvät jotain, autan ja opastan etsimään tietoa (annan sanakirjan), mutta lapset tietävät, että koulunkäynti on heidän juttu. tämä äiti on koulunsa jo käynyt. ei työelämässäkään aina kerrota viikoja etukäteen muutoksista tai uusista hommista. elämä ei mene silleen. minusta on tässä tapauksessa ihan turhaa syyttää opea, hän tekee varmasti parhaansa ja työnsä niin hyvin kuin pystyy.

Juuri näin homma toimii meilläkin. 1-2-luokalla jouduin nähdä enemmän vaivaa esikoisen läksyistä, koska lukeminen oli pakkopullaa, ja lapsi yritti livistää lukuläksystä. Lisäksi opettaja oli antanut ohjeksi, että vanhemman on kuunneltava lukuläksy. tein kotihommia ja yritin samalla kuunnella. sen jälkeen homma toimii niin, että lapsi huolehtii. kerran on unohtanut tänä vuonna tehdä läksyn, ja jäi koulun jälkeen tekemään.

oisko kannattanu tässä tapauksessa jättää se harrastus väliin, jos kerran teille kaikille on koulu noin tärkeää. välittäminen ei ole sama kuin kouluressin luominen lapselle.

Läksyt pitää lukea. Ideanahan on ettei kokeisiin päntätä vaan niillä testataan onko asiat ymmärretty. Eli siis eihän teillä ole mitään hätää jos lapsi on normaalisti lukenut läksyt. Mitään erityistä kokeisiin pänttäämistä ei tarvita.
Ja kyllä sinun äitinä on huolehdittava että saat tarpeellisen informaation, erityisesti jos lapsi on sairaana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja D:
Näin tietotekniikan aikana ainakin meillä päin näkee kaikkien luokkien koepäivät koulun kotisivulta.

Olen kyllä käynyt viikottain ja viimeksi tänä aamuna koulun kotisivuilla ja tarkistanut onko tiedotetta kyseisestä kokeesta...Mutta tyttöni opettajalla EI OLE OMAA ILMOTUSTAULUA OLLENKAAN!!!!!Eli en saa tietoja luokan asioista tuoltakaan kautta.....Ja siis luokkakaveri on toimittanut tämän viikon läksyt,jotka on samantien tehty!!!!

No ei todellakaan täällä päin ilmoitella netissä kokeista.
Aikuinen ihminen ei syyttele omista virheistä muita. sinä olet huono kasvattaja ja itsekäs ihminen.
Eikä varsinkaan ala puolustella, että nyt saattaa tulla heikko numero. kyllä yhdessä illassa ehtii ala-astelainen lukea.

Kyllä mä haluan tukea omaa lastani kun on itse huolissaan kokeen onnistumisesta!!!!Oletan nimim."Just" että itse et'välitä piirunkaan vertaa oman lapsesi,jos sinulla sellasia onkaan???!!,koulunkäynnistä ja sen sujumisesta???!!!!Itse kotiäitinä haluan tukea ja kyseenalaistaa aisoita jotka on mielestäni ja tyttönikin mielestä jotenkin"väärin".
Luki koko eilisen päivän tai sen minkä harrastukseltaan kerkesi ja aamulla vielä luki,joten ei ole välinpitämätön koululainen ja jättänyt kuitenkaan lukematta...Kokeileen miten menee,kaikesta tiedon puutteesta huolimatta...!!!!!

välitän ja autan lasta läksyissä, jos sitä kysyy. Mutta itse huolehtii mitä on läksynä. Näin on lapsen opettajan mielestä 3. luokasta saakka oltava tilanne.

oheiskommenttina vielä: jos lapselle opettaa, että elämä kaatuu yhteen kokeeseen tai siihen, että jokin tilanne tulee ad hoc, niin eipä se anna kovin hyviä eväitä tulevaa työelämää ajatellen. koulu ei saisi olla lapselle koko elämä ja hänen vanhempiensa tulisi tukea häntä, mutta auttaa itse huolehtimaan ja muistuttaa, että hän käy koulua itseään varten, ei äitiä varten. ala-asteella sitä paitsi ei yksi koe todellakaan maata kaada. en ole läksyjä tarkistanut sitten 2 -luokan enkä koskaan lapsia kokeisiin kuulustellut. kysyn nykyään vaan, että onko läksyjä ja pyydän tekemään. jos kysyvät jotain, autan ja opastan etsimään tietoa (annan sanakirjan), mutta lapset tietävät, että koulunkäynti on heidän juttu. tämä äiti on koulunsa jo käynyt. ei työelämässäkään aina kerrota viikoja etukäteen muutoksista tai uusista hommista. elämä ei mene silleen. minusta on tässä tapauksessa ihan turhaa syyttää opea, hän tekee varmasti parhaansa ja työnsä niin hyvin kuin pystyy.

Kivasti kirjoitettu, näinhän se menee. Eikä tosiaan ap:n kannata ihan noin kovasti hermojaan menettää. Ei meillä koulussa ollut hankalia kokeita ala-asteella ja en ole koskaan lukenut kokeisiin enempää kuin yhden illan. Kuuntelin tunnilla, kirjoitin tärkeät asiat muistiin vihkoon ja illalla kertasin ennen aamuisia/päiväisiä kokeita ja ne sujui ihan hyvin näin :D Ei se pitkä päntääminen sitä tulosta tuo jos tosiaan keskittyy siihen mitä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Läksyt pitää lukea. Ideanahan on ettei kokeisiin päntätä vaan niillä testataan onko asiat ymmärretty. Eli siis eihän teillä ole mitään hätää jos lapsi on normaalisti lukenut läksyt. Mitään erityistä kokeisiin pänttäämistä ei tarvita.
Ja kyllä sinun äitinä on huolehdittava että saat tarpeellisen informaation, erityisesti jos lapsi on sairaana.

Eikö siis pidä luottaa että koulukaveri tuo tarvittavan informaation koulusta vaan pitäisi soittaa vielä lisäksi opettajallekin että VARMASTI KAIKKI on tiedossa?????!!!!Oletan koulukaverin tuovan tarvittavan tiedon....

Ja mitä tulee harrastuksiin,niin ei meillä NIIIIIN vakavasti oteta tuota koulunkäyntiä että harrastukset jätetään!!!Muutakin elämää pitää olla kuin koulu!!!Mutta jos joku asia jää vaivaamaan,niin kyllä sen saa kyseenalaistaa!!!!!!

Eikö siis pidä luottaa että koulukaveri tuo tarvittavan informaation koulusta vaan pitäisi soittaa vielä lisäksi opettajallekin että VARMASTI KAIKKI on tiedossa?????!!!!Oletan koulukaverin tuovan tarvittavan tiedon....

Ja mitä tulee harrastuksiin,niin ei meillä NIIIIIN vakavasti oteta tuota koulunkäyntiä että harrastukset jätetään!!!Muutakin elämää pitää olla kuin koulu!!!Mutta jos joku asia jää vaivaamaan,niin kyllä sen saa kyseenalaistaa!!!!!!

Täh? Että toisen lapsen pitää muistaa ja huolehtia oman elämänsä lisäksi sinun lapsen asiat?
Ei se niin toimi. Ei toisen lapsen kuulu miettiä, tietääkö lapsesi jostain kokeesta. Oma lapseni ei ainakaan huomaa, ketä on koulussa tai ketä ei, ym. mitä ympärillä tapahtuu. Jos keskittyy omaan koulunkäyntiin ja opetukseen, ei riitä muuhun keskittymiskyky.
Sinä syyttelet toisia omasta vastuuutommuudesta ja itsekkyydestä. vielä toista lasta. Todella törkeää.

Ei pidä olettaa liikoja

ap:llä taitaa olla nyt joku angsti päällä. ei tuo minusta ole open eikä toisten oppilaiden syy, eikä itse asiassa kenekään syy! asia vain meni nyt noin ja turha sitä on märehtiä vaan tehdään paras nyt näillä eväillä. näin minä lapsiani opetan elämää varten. ja asenne auttaa aina.

Sanotaanko että mun angstini vaan tässä kasvaa kun luen näitä teiän kommentteja!!!!Ei tuo tyttömme ole meiän ainoo lapsi,vaan niitä on isompiakin ja nuorempia,joten ei koulu oo niin vakava mut teiän kommentteihin vastaan ja siitäkös mun raivoni kasvaa!!!Kaikki ette tajuu tätä pointtia,mut mitäpä tästä sit enää jauhamaan......

ap:lle vinkki vielä: lapsille on hyvä opettaa ongelmanratkaisutaitoja ja juuri tässä olisi hyvä paikka siihen. eli ei jäädä makaamaan siihen, miten asiat olisi pitänyt hoitaa vaan keskitytään siihen, että tilanne on nyt tämä ja näillä reusrsseilla tehdään nyt näin tai näin, jotta lopputulos olisi paras mahdollinen sen kannalta, kenelle asia on tärkein. näin meillä toimitaan.

En tiedä. En usko, että opit yhtään mitään. Kirjoitustyylisi ja käytöksesi ja puolustusdefenssit ovat jostain teini-ikäisen tasolta. tai uhmaikäisen.
Et voi syytellä muita, jos itse olet ottanu omaa lomaa, eikä lapsesi ole kysynyt läksyjä sen päivän osalta, mitä silloin on sanottu.
Muutenkin jos äiti vauhkoontuu noin kovasti yhdestä kokeesta, josta sait siis tietää etukäteen (sinäkö niihin luet kun noin vauhkoonnut, että opettajalle yhdestä kokeesta viestejä, kun itse olet ottanut omaa lomaa välittämättä lapsesi työstä , joka on koulu) mitä tämä opettaa lapselle?

Sanotaanko että mun angstini vaan tässä kasvaa kun luen näitä teiän kommentteja!!!!Ei tuo tyttömme ole meiän ainoo lapsi,vaan niitä on isompiakin ja nuorempia,joten ei koulu oo niin vakava mut teiän kommentteihin vastaan ja siitäkös mun raivoni kasvaa!!!Kaikki ette tajuu tätä pointtia,mut mitäpä tästä sit enää jauhamaan......

Siis ihanko tosi sulla on monta lasta, ja jokaisen puolesta hoidat tuollaisella raivolla asioita? ja muita syyllistämällä?En ole varma uskonko. Onko sullla omaa elämää ollenkaan? Mun tuntemat suurperheelliset on rauhallisia ihmisiä.

Ja kyllä, on käynyt meilläkin niin että lapsi on kertonut edellisenä iltana, että on koe. Ei vain ole muistanut asiaa aiemmin, tai on muistanut, mutta ei ehkä ole muistanut ottaa kirjaa aiemmin. Sitten on vain vähän kerrannut ja that's it. Hyvin on tähän saakka mennyt kokeet noinkin, kun tunnilla kuuntelee. Harrastaa myös paljon, eikä jättäisi kokeen takia harrastusta.

Kuinka moni edes ymmärtää sen, mitä lapsen tulisi käsittää historian opetuksen tuloksena?

Avauksessa puhutaan muistettavista henkilöistä ja vuosiluvuista, vaikka lapsilla ei ole edes muodostunut käsitystä ajasta.

Historian opetus luo pohjaa kulttuurien ymmärtämiselle. Sen tarkoitus olisi selittää se, miten eri kulttuurit, myös oma on tiettyjen tapahtumien ja prosessien tulosta. Sen tarkoitus on rakentaa identiteettiä, joka nykyisellään muodostuu huomattavan eurooppalaiseksi tai kansainväliseksi verrattuna oman aikamme opetus suunnitelmaan. Historia opettaa kriittisyyttä myös tämän päivän ilmiöihin. Opetuksen olisi tarkoitus tuoda ymmärrystä ihmisen toiminnalle ja arvostusta saavutuksille.

Olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että lapsi ei ala-asteella lue historian kokeisiin. Aiheesta voi keskustella vanhempien kanssa ja se on suotavaa. Tärkeää ei ole vuosiluvut eikä nimet, vaan käsitys historiasta, ajasta ja niiden luonteesta.

En tiedä. En usko, että opit yhtään mitään. Kirjoitustyylisi ja käytöksesi ja puolustusdefenssit ovat jostain teini-ikäisen tasolta. tai uhmaikäisen.
Et voi syytellä muita, jos itse olet ottanu omaa lomaa, eikä lapsesi ole kysynyt läksyjä sen päivän osalta, mitä silloin on sanottu.
Muutenkin jos äiti vauhkoontuu noin kovasti yhdestä kokeesta, josta sait siis tietää etukäteen (sinäkö niihin luet kun noin vauhkoonnut, että opettajalle yhdestä kokeesta viestejä, kun itse olet ottanut omaa lomaa välittämättä lapsesi työstä , joka on koulu) mitä tämä opettaa lapselle?

Miten niin "sain tietää kokeesta etukäteen???"Ilmoitin opettajalle että tyttöni on perjantain poissa kun lähtee TUTTAVIEN KANSSA REISSUUN!!!EI MEIDÄN KANSSA EDES!!!!!Ja opettaja ilmoitti asian olevan ok.Olisi voinut tuossa s.postivastauksessaan voinut mainita kokeesta...MUN MIELESTÄNI SIIN!!!Te ootte taas toista mieltä siitäkin....TIEDETÄÄN!!!!!

Ap ottaa nyt ihan rauhalllisesti ja hengittää syvään!!
Sun teksteistä päätellen, huolehdit että lapsesi tekee ja lukee läksynsä. Ja jos kaveri vielä on tuonut läksyt kotiin niin silloinhan tytölläsi on ollut joka päivä aikaa lukea niitä kappaleita. Eikä mun mielestä koejutut ole niin että päntätään, vaan koko ajan luetaan ja tehdään tehtäviä ja pääjutut kerrotaan sitten tarkemmin lähellä koetta. Jos tyttäresi on koko ajan opetellut henkilöitä, vuosilukuja jne ei hänellä pitäisi olla mitään hätää kokeissa!!

Vai mitä ap olet mieltä? Jatkuva opiskelu, eikä kertapänttäys?

Meillä lapset lukee ja tekee koulun jälkeen läksyt heti. (Välipalan syövät ja välillä hetken huilahtavat) Itse tarkistan sitten lapsen kanssa yhdessä tehtäviä ja kuuntelen tekstikappaleet, kun lapsi lukee. Koe, kun tulee ei meillä päntätä kappaleita tunti tolkulla. Lapsi lukee kappaleet KERRAN läpi, keskittyy pääkohtiin ja muistiinpanoihin. En halua edes että oppivat pänttäämisen päivän kaksi ennen koetta. Vaan opiskelu tapahtuu koko ajan.

Miten niin "sain tietää kokeesta etukäteen???"Ilmoitin opettajalle että tyttöni on perjantain poissa kun lähtee TUTTAVIEN KANSSA REISSUUN!!!EI MEIDÄN KANSSA EDES!!!!!Ja opettaja ilmoitti asian olevan ok.Olisi voinut tuossa s.postivastauksessaan voinut mainita kokeesta...MUN MIELESTÄNI SIIN!!!Te ootte taas toista mieltä siitäkin....TIEDETÄÄN!!!!!

Nyt olisi opettajan pitänyt sitä ja tätä, äsken kaverin olisi pitänyt sitä ja tätä...
otapas nyt peili käteen ja katso sinne.
Hanki sitten oma elämä, koska tuo ei ole lapselle hyvksi, että nostat tuollaisen raivon kokeesta josta sait tietää etukäteen, edellisenä päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
... tehdään paras nyt näillä eväillä. näin minä lapsiani opetan elämää varten. ja asenne auttaa aina.

Tätä asennetta voi kompata vahvasti.

kiitos. olen oppinut tämän työelämästä ja sieltä oppii muutenkin sellaisia ongelmanratkaisumalleja, joita on kiva soveltaa lapsiin, aina näyttää tehoavan. lapset osaa (isot, 14 ja 12) vastavuoroisesti jo minua tsempata, jos hermoilen turhasta.

Nyt olisi opettajan pitänyt sitä ja tätä, äsken kaverin olisi pitänyt sitä ja tätä...
otapas nyt peili käteen ja katso sinne.
Hanki sitten oma elämä, koska tuo ei ole lapselle hyvksi, että nostat tuollaisen raivon kokeesta josta sait tietää etukäteen, edellisenä päivänä.

Ok,peili kädessä!!!Mitäs nyt?????
Oletin että opettaja olisi sillon maininnut kokeesta minulle vaikka s.postitse ja en ole sanonut mielestäni et'kaverin olisi pitänyt informoida koe-asiaa,muuta kun vaikka kysymällä et'muistaako tyttöni et'koe on??Mutta ollaan kiitollisia että toimitti läksyt jotka tuli tehtyä.Kokeisiin luku sit jäi eilisen illan ja aamun varaan.....

Yhteistyössä