Mitäs mieltä olette tällaisesta rangaistuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
En nyt siis kerro omasta perheestäni.

Lapset tyttö 6v ja poika 4v odottivat autossa vanhempiensa ollessa kaupassa. Lapset mahd. kinastelivat tms. ja 4v repi 6v siskoaan hiuksista, sisko ei tehnyt mitään fyysistä veljelleen. Kun äiti ja isä palasivat kaupasta, takapenkki oli täynnä 6v tytön hiuksia ja pojan 4v kädessä oli myös hiustuppoja. Tyttö 6v itki ja poika 4v vain hymyili eikä näyttänyt yhtään katuvan tekosiaan. Äiti ja isä pitelivät nelivuotiaastaan kiinni ja antoivat 6v tytön tukistaa veljeään (mahd. jotta poika tajuaisi sen sattuvan tms..) Tyttö ei kuitenkaan uskaltanut paljon tukistaa.

Mitä mieltä olette? Minusta aivan kamala rangaistus, en hyväksy ruumiillista kuritusta/väkivaltaa missään muodossa!

musta tuo ei ole oikein! miks opettaa lapselle että toisten satuttaminen on ok, olkoonkin että toinen olisi ensin satuttanut toista?! etenkin kun lapsi ei tahdo toista satuttaa vaan on jo oppinut että se on väärin. nurinkurista tuollanen ja tosi väärin. Minusta 4 v. olis ansainnu kunnon nuhdesaarnan ja menettänyt vaikka karkkipäivän tms tuollasen tempun jälkeen.

Tuohan on kuin suoraan Sotilas Jane -leffasta (vai mikä se nyt oli..?), että silmä silmästä...
Tuollainen tyyli on joillekin luonteenomaista toimintaa ja voi olla reaktio / paniikkiteko, mutta jos on johdonmukaista niin on puututtava siihen.
Lapsen tehtävä EI Milloinkaan ole tehdä Aikuisen työtä!! Tässä lapsi joutui ensin kurituksen ja väkivallan kohteeksi ja sen päälle, kuin rangaistuksena, vielä harjoittamaan väkivaltaa, vieläpä sitä samaa, jonka kohteeksi hän juuri oli joutunut.
Aikuiset voisivat miettiä lapsen näkökulmasta asioita, eivätkä aina omista korkeuksistaan!!!!
Oikea tapa olisi ollut selvittää asia lasten kanssa puhumalla, antamalla ja pyytämällä anteeksi ja sopimalla oikea sovitus. EI SIIS NOIN!!

Mun on ehkä nyt vaikee ymmärtää... Miksi se 4 ja 6 vuotias on yksin siellä autossa? Miksei ne ole mukana kaupassa? Miksi äiti ja isä usuttaa lasta käyttäytymään väkivaltaisesti toisia kohtaan? Pitäisiköhän koko perheen saada jonkin sortin terapiaa? :ashamed: Kasvatuksen perusteet, osa 1? :whistle:

Riippuu henkilöistä. Jos tuo isompi on liian kiltti eikä osaa pitää puoliaan ollenkaan. Joutuu aina alakynteen. Ja toinen on röyhkeä ja jatkuvasti kiusaa, eikä kukaan koskaan anna takaisin hänelle, vaikka lyö.

Toki en pakottaisi isompaa, mutta jos se hänele sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en ymmärrä että mitä ne lapset keskenään autossa teki?

miksi 4 ja 6v ei voisi kaupan ajan odottaa autos??????????? :o

Koska jos 4 vuotias tekee jotain noinkin tyhmää, ei 6 vuotias osaa toimia tilanteessa eikä saa sitä pienenpää rauhoittumaan.

Rangaistus on tosiaan enemmän tytölle kuin pojalle. Kipeää touhua...

Ja mulla ei tulis mieleenkään jättää tuon ikäisiä lapsia keskenään autoon. Kuka tahansa voi tulla autoon sisään, jos ovet on auki. Jos ovet on lukossa ja jotain sattuu, ei lapset pääse ulos/heitä ei saada ulos. Ja muutenkin, en ikinä jättäis noin pieniä kahdestaan edes kotia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Koska jos 4 vuotias tekee jotain noinkin tyhmää, ei 6 vuotias osaa toimia tilanteessa eikä saa sitä pienenpää rauhoittumaan.

Juuri näin. Tapahtuu juuri avausviestin kaltaisia asioita, eikä paikalla ole aikuista tulemassa väliin.

no joo, mutta tuonikäisten pitäisi kyllä osata käyttäytyä, vaikka on hetken kaksin |O antaa tulla sanottavanne

no joo, mutta tuonikäisten pitäisi kyllä osata käyttäytyä, vaikka on hetken kaksin |O antaa tulla sanottavanne

En kyllä luottaisi 4 vuotiaan käyttäytyvän olettamallani tavalla yksinjätettynä. 9 vuotiaan seuraan uskallan jo jättää, kun tiedän että isompi pärjää sille kilahtamatta itse pahasti.

no 4v. en jättäis 6v. vastuulle kyllä. Tuo 6v. kyllä varmaan osais jo odotella autossa mutta tiedä minne pienempi sais päähänsä lähtee ja vaikka auton alle juosta. Tuo vanhempien käyttäytyminen kuulostaa erittäin omituiselta :headwall:

Yhteistyössä