Mitäs olette mieltä siitä jos perheestä otettu huostaan lapsia ja tehdään uusia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arka aihe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arka aihe

Vieras
Tunnen tuttavan kautta erään äidin, jolla kaksi lasta. 4v ja 8v. Otettu huostaan muutama vuosi sitten ja ovat edelleen huostaanotettuina. Äidin päuhdeongelman takia.No äiti sitten sai uuden miehen kanssa vauvan tuossa vuosi sitten ja on nyt raitistunut, kävi jossain vieroituksessa tms vauvan synnyttyä. Ei käyttänyt raskaana muuta kuin ilmeisesti tupakkaa poltti.Mitä mieltä olette siis tällaisesta? itse ajattelen, että jokaiselle pitää antaa mahdollisuus, mutta toisaalta jotenkin tunttu pahalta ajatella, että ne kaksi muuta lasta ovat edelleen huostaanotettuina. Tuntuu varmaan lapsista pahalta kun pikkusisar saa olla kotona mutta he eiät.Että ehkä olisi kannattanut ensin hoitaa ne kaksi muuta pois huostasta ryhdistäytymällä ennen kuin tekee uusia lapsia.

Ei oikeastaan kuulu minulle. Sieltä huostastakin voi olla vaikeaa saada niitä lapsia takaisin, ja jos äiti kerran nyt on raitistunut niin mun mielestä asia on ihan ok. Jos ihminen on tehnyt joskus virheitä, ei niistä aina voi koko loppuelämää syyttää.

Riippuu.

Jos perheestä on otettu lapsi huostaan vaikka 11 v sitten, ja nyt asiat ovat kunnossa vanhemmilla, niin mikä ettei voisi tehdä lisää lapsia.

Jos taas on kyse esim. tuntemani naisen kaltaisesta tapauksesta, jolta on otettu huostaan jo kolmen suhteen lapset ja taas on uutta vauvaa tulossa uuden miehen kanssa (kun edellisen suhteen huostaanotetuista nuorin ei ole vielä edes yksivuotissynttäreitään juhlinut!) niin se on perseestä ja pakkosterilointi olisi ihana asia.

no pitäs ensi hommata ne huostaanotetut lapset takas ja opetella elämään heidän kans ja sit vasta tehä lisää..

mä en katsois hyvällä moista ja mietin miltä niistä huostaanotetuista lapsista tuntuis kun äiti ei huolehdi heistä mutta tekee samalla lisää.

Vähän riippuu tilanteesta. Jos päihdeongelmainen on raitistunut täysin niin eihän siinä sitten mitään. Tiedän, että nuo huostaanottojen purut voi olla todella vaikeita, vaikka bioperheen tilanne olisi muuttunut.
Joskushan lapsi voidaan huostaanottaa lapsen omien ongelmienkin vuoksi.

Mutta joo, eräs tuttuni...pahasti päihdeongelmainen nainen, jonka viisi alle 10-vuotiasta lasta on huostaanotettu on taas saamassa uuden vauvan. Uuden vauva isä on vähintään yhtä ongelmainen. Hyvää tietysti heille toivon, mutta pahoin pelkään, että uusikin vauva huostaanottoon joutuu. Surullista.

Olen sitä mieltä että on tosi turhaa analysoida tilanteita (ap:n esimerkkiä tarkoitan) kun ei tiedä kokonaisuutta, missä lapset asuvat; laitoksessa vai perheessä, millaiset välit heillä on äitinsä kanssa, mitkä olisivat äidin resurssit huolehtia kolmesta lapsesta, millaista tukea saavat, suunnitellaanko huostaanoton purkua jne. Asiassa on niiiin monta puolta, etten todellakaan lähtisi noin vain heittämään ettei lisää lapsia saa tehdä koska menneisyys on tämä.

mä en ymmärrä. ylipäätään ei mene ymmärrykeen se, että kun ei entisistäkään osata kunnialla huolehtia niin tehdään jo uusia. oli ne sitten huostaan otettuja tai ei!!

no pitäs ensi hommata ne huostaanotetut lapset takas ja opetella elämään heidän kans ja sit vasta tehä lisää..

mä en katsois hyvällä moista ja mietin miltä niistä huostaanotetuista lapsista tuntuis kun äiti ei huolehdi heistä mutta tekee samalla lisää.

miten ne hommataan takaisin? joo lainmukaan huostaanotto pitäisi purkaa jos huostaanoton perusteet ovat poistuneet, mutta käytännössä sosiaaliviranomaiset ovat nihkeitä tässä asiassa, vaikka lapsilla olisikin toisenlaiset olot kotona, niin vaaditaan varmaan oikeustaistelu lasten kotiin saamiseksi, eikä välttämättä silti onnistu.

se on kuitenkin viranomaisen sana äidin sanaa vastaan, kumpaakohan uskotaan? viranomaista tietysti. tän maan oikeuusturva näissä asioissa on olematon.

mutta itse kysymykseen jos äiti on raitistunut niin minusta hän saa aloittaa elämänsä puhtaalta pöydältä.

mutta eikö lapsilla ollut isää joka ois huolehtinut lapsista?

Eikö kukaan ajattele, että tapauksen jo huostaanotetut lapset saattavat nyt viimein voida hyvin, joten miksi heidät pitäisi palauttaa biologiselle äidille? Oletetaan, että lasten elämä on ollut kamalaa, koska heidät on huostaanotettukin kerran. Pahoja asioita on siis heille tapahtunut. Nyt he ovat todennäköisesti saaneet viimeiset kaksi vuotta elää "normaalia" elämää, luultavasti perheessä kun ovat noin pieniä vielä. Heillä on tasapainoiset vanhemmat/hoitajat ja hyvä elinympäristö. Miksi heidät siis pitäisi repiä takaisin kotiin äitinsä luo, vaikka tämä olisikin raitistunut ja odottaisi uutta vauvaa?

Itse pääsin irti pahasta päihekierteestä osittain lapsen avulla. Esikko on asunut aina isänsä kanssa juuri tuon päihdehelvetin takia. Tosin tyttö puhuttu niin mua vastaan,ettei vieläkään halua nähdä (tyttä 12v ja näin mulle on sanottu). Mutta sitten rakastuin toiseen narkkiin ja vedimme paljon yhdessä. Ei kuulunut lapsi suunnitelmiin. Toisin kuitenkin kävi ja raskaaksi tulin. No jatkoin käyttöä viä sen aikaa,kunnes pääsin hoitoon ja silloin lopetin,ensikuussa tosta tulee 3v.
Mutta,tiedän useamman pariskunnan tuolta päihdeäitien kohtaamispaikasta,joilta ensimmäinen,ensimmäiset lapset otettu huostaan ja aletaan uutta tekemään. Osalla menossa prosessi lasten kotiuttamisesta,osa saanut lapset kotiin ja muutamasta en tiä,ees hakevatko toisten lasten huostaanoton purkua.
Mä erosin tytön isästä,koska hän halusi jatkaa entistä elämää. ei voi mitään...kukin tyylillään,mutta kyllä mun mielestä lapsen paikka on kotona,jos vanhemmat ovat oikeasti raitistuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja sinertävä;22968044:
Mä en pysty kyllä ihan noin ajattelemaan, voihan perheiden tilanteet muuttuakin..jne

voi muuttua, mutta nuo on asioita joita pitäisi ajatella alunperinkin, ja on ihan aiheellista että podetaan syyllisyyttä ja pahaa oloa siitä huostaanotosta ja pidättäydytään tekemästä uusia lapsia.. montako elämää on aikuisella oikeus pilata vanhemmuuden nimissä?
lapset kun ei ole mitään leikkikaluja joita hoidetaan kun huvittaa, joiden kanssa saadaan aina uusia tilaisuuksia.. se vaan ei mene niin. ja jos on yhden lapsen maailman romuttanut niin ei pitäisi missään nimessä koittaa josko toisen kanssa sujuis paremmin..

(toki poikkeuksia on jos huostaanotto on tehty lapsen mt ongelmien tai vastaavan takia jotta lapsi saisi hoitoa)

Täällä päihdeperheeltä huostaanotettiin kaikki lapset. meni muutama vuosi ja äiti löysi uuden miehen ja sai kaksi lasta. Asuvat omakotitalossa (oma), molemmat raitistui mutta niitä ensimmäisiä lapsia eivät saa koskaan takaisin. Sijoitettu perheeseen, vanhemmat tai äiti täs tapauksesssa lapselle outo. Ei haluta järkyttää huostaanotettujen lasten elämää enään. nyt heillä kaikki hyvin sijaisperheessä.

Riippuu tosissaan tilanteesta. Kuten Anatolia kirjoitti, on eri juttu jos huostaanotosta on jo aikaa millä välin äidin asiat ovat muuttuneet ratkaisevasti ja pystyy nyt siis hoitamaan hyvin uuden lapsensa, kuin että niitä lapsia tehdään liukuhihnalla lisää aina sitä mukaa kun edelliset huostaanotetaan.

Mutta siis pääpiirteittäin tykkään että jos ihmisen asiat ovat oikeasti muuttuneet niin hänelläkin on oikeus (tai mikä oikeus kenelläkään nyt yleensä on lastentekoon...) hankkia lisää lapsia. Mitä niihin valmiiksi huostaanotettuihin lapsiin tulee niin se palauttaminen äidille ei ole aina se ainoa oikea toimenpide, varsinkaan jos se äidin elämäntapamuutos on tuoretta laatua. kamalaa sekin lapsille olla heittopusseina jotka palautetaan äidille aina kun tämä on ollut hetken raittiina/kuivilla ja sitten taas uuden ratkeamisen myötä uuteen sijaisperheeseen. Paremmalta kuulostaa yksi tuttu ja turvallinen sijaisperhe mistä sitten pikkuhiljaa käydään äidin luona kylässä ja palauttaminen - jos katsotaan oikeaksi ratkaisuksi - tehdään noin rauhallisessa tahdissa. On myös otettava huomioon että vaikka lapset puolustavat vanhempiaan, erityisesti äitiään, usein aivan liiankin pitkään, ei se äidin luokse palauttaminen ole suinkaan kaikkien huostaanotettujen lapsien toiveidenmukaista.

Yhteistyössä