Mitäs mieltä olette, ala-aste ikästen tyttöjen meikkaaminen koulussa.

HyacinthBucket

Aktiivinen jäsen
13.11.2006
13 524
2
36
Turun lähistöllä
ellaida.vuodatus.net
Tuli mieleen tosta vanhempainilta ketjusta.

Meillä oli kanssa eilen pojan vanhempainilta ja siel yks äiti ehdotti, että jos saatais lanseerattua semmonen meikkaamaton ala-aste juttu läpi.
Oltiin kaikki vanhemmat ihan samaa mieltä, että ala-asteella ei tarvi kouluun meikata. Myös opettaja innostui.
Tämä ehdotetaan nyt koulun yhteiseksi linjaksi, ja sen peruste on
että lapsi on luonnostaan kaunis!
Mein koululla on muut arvoperustat myös hyvin samantapaisia, terveet elämän tavat, liikunta, isänmaan kunnioitus etc.

Mitäs oisitte itse sanoneet siellä vanhempainillassa, minä sanoin, että hienoa ja kannatan!

mutta jos se jollekin lapselle on tärkeä asia (saanut tähän asti meikata) niin siitä voi tulla turhan kova kiistan aihe perheeseen.
Monesti kutosluokan tytöt alkaa jo haluamaan harjoitella meikkaamista että osaavat sen homman kun siirtyvät isojen joukkoon yläasteelle.

Tämän päivän maailmassa lapsista tehdään väkisin lapsina jo "aikuisia" jo esim vaatemuoti on sellaista pikku aikuismaista

Minä meikkasin jo viidenneltä luokalta lähtien: peitepuikolla nypyt piiloon, sipaus puuteria ja poskipunaa sekä huulikiiltoa. Yläasteella lisäsin joskus tuohon listaan ripsivärin. Lukioikäisenä en jaksa enää meikata :) Ei siitä kannata mitään stressiä ottaa jos hiukan haluaa ''kaunistautua'', huolestuneempi minä olisin tuonikäisen hiusten värjäämisestä yms., hiusväreissä on kuitenkin runsaasti haitallisia kemikaaleja.

Alkuperäinen kirjoittaja huldajuurakon neljän äiti on:
mutta jos se jollekin lapselle on tärkeä asia (saanut tähän asti meikata) niin siitä voi tulla turhan kova kiistan aihe perheeseen.
Monesti kutosluokan tytöt alkaa jo haluamaan harjoitella meikkaamista että osaavat sen homman kun siirtyvät isojen joukkoon yläasteelle.

Tämän päivän maailmassa lapsista tehdään väkisin lapsina jo "aikuisia" jo esim vaatemuoti on sellaista pikku aikuismaista

Tämä äidin huoli lähtikin juuri siitä, että koulun kutosluokkalaiset ovat alkaneet meikata, eikä ihan mitään kevyttä päivämeikkiä sitten olekaan. Ja oli sitä mieltä, että pikkuhiljaa pienet perässä ja aina vaan mennään sitten nuorempaan ja nuorempaan.
Toki saa meikata kun menee juhliin tai illlalla kavereidensa kanssa, siellä saa harjoitella sitten taitoja. Mutta koulussa ei.

Opettaja kertoi, että aiemmin napapaita-aikana, tyttöjä oli lähetetty kotiin ihan vaihtamaan vaatteita, koska olivat liian paljastavia.

Meillä vitosluokkalainen harjoittelee meikkaamista vapaa-ajalla, ei ole vielä kouluun meikannut. Hän on luokalla, jossa on myös vuotta vanhempia tyttöjä (kutosluokkalaisia), jotka jo meikkaavat koulussa ja kiinnostus on lähtenyt tästä käyntiin.
MUOKS-> unohtui tuo oma mielipide: siis en kannusta meikkaamaan ja sanonkin aina, että olet niin nätti ilmankin. Ymmärrän kyllä lasten "paineen" koulussa, jos toiset luokassa meikkaavat ja toiset eivät...

Mitä sä ''voi'' surkuttelet? Ei minua tarvitse sääliä siksi, että meikkasin ala-asteella. Se oli vain hauskaa, samalla tavalla kuin hiuksien kauniisti kampaaminen tai kivoihin vaatteisiin pukeutuminen. Kyse ei ollut siitä, että olisin pitänyt itseäni jotenkin rumana, minä vain tykkäsin laittautumisesta. Eikä minulla siis ollut mitään paklattua sotamaskia, jonkalaista en ymmärrä aikuisella naisellakaan, vaan luonnollinen meikki ja minusta tuntui, ettei monikaan edes huomannut minun meikanneen. Nykyään tuo laittautuminen on jäänyt vähemmälle, en jaksa meikata kouluun enkä välttämättä edes baariin.

Edelleen, minä suuntaisin energiani ihan toisenlaisten ongelmien ratkomiseen kuin siihen että varhaismurrosikäiset tytöt meikkaavat. Liikalihavuus, koulukiusaaminen, siinä teille aiheita joihin ihan oikeasti tulisi puuttua.

silloin kun olin ala-asteella ei meillä meikit naamassa saanut mennä kouluun, ja jos meni opettaja käski naaman pesulle.
Ihan hyvä vaan että on meikitöntä ala-asteelaisilla, ei sen ikäisten tarvi meikkailla.

Mutta eihän perhe voi asialle mitään jos koulu kieltää meikkaamisen. Eihän kyse nytkään ollut siitä ettei koulun jälkeen voisi meikata vaan että kouluun ei mennä meikattuna.

Itse kannattaisin ajatusta!

Alkuperäinen kirjoittaja Lukki:
Meillä vitosluokkalainen harjoittelee meikkaamista vapaa-ajalla, ei ole vielä kouluun meikannut. Hän on luokalla, jossa on myös vuotta vanhempia tyttöjä (kutosluokkalaisia), jotka jo meikkaavat koulussa ja kiinnostus on lähtenyt tästä käyntiin.

Vajaa parikymmentä vuotta sitten aloitin juuri meikkaamisen harjoittelun vitosella ja kutosella meikkasin päivittäin. Ei silloin ainakaan ollu mitenkään iso juttu, kun ei sitä meikkiä käytetty kiloittain.

Kyllä suurempi ongelma on ne natiaiset, jotka on 10-vuotiaana tupakalla!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Edelleen, minä suuntaisin energiani ihan toisenlaisten ongelmien ratkomiseen kuin siihen että varhaismurrosikäiset tytöt meikkaavat. Liikalihavuus, koulukiusaaminen, siinä teille aiheita joihin ihan oikeasti tulisi puuttua.

Meidän koulussa on jo liikalihavuuteen paneuduttu ja terveydenhoitaja käyttää aikaansa ohjantaan ja tehostettuun seurantaan kaikille halukkaille.
Koulukiusaamisella koulussa on nolla linja, eli ehdoton ei!
Monessa koulussa ei asiat ole varmaan kyllä näin hyvällä mallilla. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja 25v äiti:
silloin kun olin ala-asteella ei meillä meikit naamassa saanut mennä kouluun, ja jos meni opettaja käski naaman pesulle.
Ihan hyvä vaan että on meikitöntä ala-asteelaisilla, ei sen ikäisten tarvi meikkailla.

Näin myös 5 vuotta myöhemmin. :) Sääli, jos poistunut moinen käytäntö.

Lapset on lapsia ja kauniita sellaisina kuin ovat, _minun_ mielestä ala-asteikäisten ei kuulu/tarvitse käyttää meikkiä tai napapaitoja.

Joten ap:n kanssa samoilla linjoilla, hienoa ja kannatettavaa. Toivottavasti saatte toimimaan!

En mie ois ihan 0 linjaa kannattanut!
Pieni ehostus joillakin 5-6luokkalaisilla ihan ok, jos haluavat, mutta sotamaalaus kielto ois ehdoton!
Itse muistan nuo ajat, ja joskus oli kiva laittaa vähän ripsiväriä ripsiin ja peitepuikkoa näppyjen päälle, etenkin koulukuvaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Mutta eihän perhe voi asialle mitään jos koulu kieltää meikkaamisen. Eihän kyse nytkään ollut siitä ettei koulun jälkeen voisi meikata vaan että kouluun ei mennä meikattuna.

Itse kannattaisin ajatusta!

Näinpä juuri ettei perhe voi mitään! Kouluilla on tiyttyjä sääntöjä aika paljonkin ja jollekin lapselle ne voi olla liikaa. koko koulun käynti voi olla yhtä tuskaa, ongelmia voi olla vaikka kuinka ja jos lapsi tottunut meikkaamaan ja se yht äkkiä kielletään niin siinä on yksi taakka lisää perheelle sen kieltämisessä ja vahtimisessa. eli jos perheelle käy että lapsi meikkaa niin miksi se pitäisi kieltää?
oma tyttäreni olisi halunnut alkaa meikata vitosella, kielsin sen niin pitkään kuin mahdollista, kutosen keväällä en enää jaksanut taistella asiasta ja sallin ripsiväriä ja huulikiiltoa. Mutta silloin jo ajattelin että miksi tästä pitää tehdä näin iso juttu (siis itse tein itselleni), tyttö alkaa joka tapauksessa jossain vaiheessa meikkaamaan miksi siitä pitää tehdä niin iso numero kun on isompiakin ongelmia" ratkottavana

eli itse en lähtisi kiellon kannalle vaan opettajana sopisin yhdessä lasten kanssa asian, kuulostilisin lasten mielipidettä, voihan olla että se menisi helposti läpi, voi kokeilla jotain "palkintoa" esim kevätretkeä kivaan paikkaan ym jos kukaan ei oel meikannut tai jos se on tytöille liian isoa asia niin sopia esi m että kevyt meikki sallitaan...

Mielestäni lasten/nuorten kanssa pitää osata neuvotella, pitää osata kuunnella heitä eikä aina vedota vanhempiin että meillä tälläiset säännöt ohjatkaa lapsenne noudattamaan niitä

Mä en usko ollenkaan tuohon, että lapset tekevät aikuisten juttuja aina vaan nuorempana ja nuorempana. Tai ainakaan minkäänlaista edistystä ei ole tapahtunut sitten omien tai äitini lapsuus vuosien. Tietysti lapsi on kaunis ilman minkäänlaista meikkiäkin, mutta on myös ihan luonnollista, että tytöt alkavat murrosiässä kiinnostumaan ulkonäöstään, eikä siitäkään saisi tehdä mitään mörköä.
Itse aloin meikkaamaan kevyesti juuri 6. luokalla ja niin tekee omakin tyttö. Mistään sotamaalauksista harvemmin tuonikäisillä vielä on kyse, vaan kevyestä meikistä tyyliin ripsiväri ja huulikiilto. Puutun asiaan jos alkaa mennä överiksi.
Jos meikkaus huolestuttaa, niin mielummin järjestäisin, vaikka jonkun äiti-tytär illan, johon tulisi joku ammattilainen neuvomaan ja opastamaan sopivan arkimeikin tekemisessä.

Yhteistyössä