Mitäs jos teillä lapsi hurahtaa johonkin uuteen juttuun (esim. nyt nää angry birdsit), mutta leluja on jo ennestään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
läjäpäin? Sitten iskee innostus uuteen juttuun (joita ei vielä ole aiemmastaan) ja haluaakin sitten yhtä ja toista siihen uuteen asiaan liittyvää, mikään ei tunnu riittävän. Haluaa ensin perusjuttuja, sitten jonkun upean (esim. iso rakennus näille uusille petseille/poneille tms) ison osan kruunaamaan homman ja haluaa vielä jatkaa näiden perusjuttujen keräilyä ja kartuttaa varastoaan...
(ja myöhemmin sitten tietysti kiinnostuksen kohde vaihtuu taas toiseen)

Niin mitenkäs avokätisesti sitten ostelette lapsen toivomia leluja? Toisaalta lelut on lapsen työvälineitä (leikki on lapsen työ). Toisaalta olis hyvä oppia ettei kaikkea voi saada. Ostatteko niitä uusia mielenkiintoisia juttuja ihan muuten vaankin vai vain esim. merkkipäivinä? Jos lapsi niiiiin haluaa niitä? Ja sitten näkee mainoksen ja haluaa vielä ehdottomasti jonkun jutun. Tai saako esim. enemmän jos on kiltisti/osallistuu kotitöihin tms?

Minkä verran ostatte muuten kuin merkkipäivinä jotain kivaa sarjaa, johon lapsi on "hurahtanut"? Ostatteko muutaman perusjutun vai kaikkea asuntoineen, telineineen, lisähauskuuksineen jne? Ostatteko pikkuhiljaa silloin tällöin vai kerralla sellaisen sarjan, jolla saa jo kattavat leikit?

no ei paljoa, lapsilla kun on mielikuvitusta niin voivat keksiä entisillä leluilla uutta leikkiä mihin ovat hurahtaneet. synttärilahjaksi ja joululahjaksi voivat saada yhden tai kaksi juttua esim just noita tirppoja. mutta ovat olleet tyytyväisiä ilmankin, koska uusia ihkuja fanituksia tulee joka viikko.

Meillä yksinkerutaisesti ei voi kaikkea haluamaansa saada, ajan kanssa se hokeminenkin siihen uuteen juttuun loppuu ja huomataankin että ilmankin pärjää.

Hyvin harvoin ostetaan lapsille leluja, synttärit ja joulut ja silloikin muut (isovanhemmat, täti ja setä) "leluttaa" ihan kiitettävästi joten ei olla nähty tarvetta siihen että meidän pitäisi ostaa leluja.
Kaverisynttäreillä ei mitään muuta tulekkaan kuin niitä leluja ja juuri niitä mitkä on nyt IN -juttuja.

No jokaiseen hurahdukseen en lähde mukaan mutta jos näyttää että lapsi tykkää pidemmän aikaa jostain niin sitten niitä mutta järkevissä määrin. Esim. pojalla Salama McQueen ja tytöllä Hello Kitty on olleet pitkäaikaisia hurahduksia, kun taas hutsupetsit oli niin ohimenevä huraus että yhden petsin ostin kummallekin ja en yhtään enempää rojua. Angry Birdsit on nyt olleet IN jo kauan, nyt ostin koululaiselle kyniä, kumeja jne ja pienemmälle värikynät. Pehmolelut on Angryja mutta muuta krääsää ei toistaiseksi vielä ole. Pyyhkeet ja pussilakanat varmaan jossain vaiheessa ostan, mutta mä tykkään niistä itsekin...

Me kerätään duploja/legoja ja junarataa. Sitte on pikkuautoja ja leikkikeittiöjuttuja. Niin ja mun vanhat nukenvaunut ja vauvanukke. Pihalla tietysti ulkoleluja. Noilla pärjää ja jos ei, on molemmilla lapsilla ja molemmilla vanhemmilla kaks tervettä kättä millä tehdä itse.

Eli ei todellakaan ostella mitään angrybirdsejä tms sarjoja.

No mulla on esikoinen vasta masussa, mutta periaatteeni on se että jouluna ja synttärinä saa toivoa tiettyä lelua, muulloin ei ostella kuin poikkeustilanteissa. Poikkeustilanteita voi olla esim. huvipuistoreissu, laivamatka tai ulkomaanmatka, joista on kiva saada joku muisto. Ja viikkorahasta saa sitten säästää ja ostaa jos jotain extraa haluaa. Itse sain lapsena hyvin harvoin uusia leluja joten opin olemaan erityisen kiitollinen niinä kertoina kun jotain ylimääräistä sain.

Ei osteta kaikkia uutuuksia yms. Wiitä ja Angryä ei oikeastaan löydy, yhden Ängry-pelin 5v, sai synttärilahjaksi. Meillä on paljon legoja ja Brion junarataa ja ne vie jo tilaa niin paljon, että muita juttuja ei ostella. Lahjaksi saavat sinnen muuta "krääsää" ja se kyllä riittää.

Meillä lapset tekee pesiä ja majoja peitoista ja vilteistä, ja käyttävät junaradan osia ruokana ja nuotiona leikiessä jne... joten ei se leikkiminen aina leluja kaipaa ja yleensä vaan tiettyyn tarkoitukseen liiaksi mietityt lelut vaan tapaa lapsen mielikuvituksen.

Kyllä nuo on saaneet about kaikkia hurahtamisen kohteita, mm. Angry Birdsejä, mutta ei tyylillä "kerää koko sarja".

Leluja tulee synttäreinä, jouluna, lasten omalla rahallaan ostamina, ja joskus minä/mies/isovanhemmat/eno/tms ostamme niitä muuten vaan.

Ja kun entiset hurahdukset ei enää kiinnosta, esim. ninjahamsterit ja zhu zhu hamsut, niin myydään ne pois.

[QUOTE="pontso";26825625]No mulla on esikoinen vasta masussa, mutta periaatteeni on se että jouluna ja synttärinä saa toivoa tiettyä lelua, muulloin ei ostella kuin poikkeustilanteissa. Poikkeustilanteita voi olla esim. huvipuistoreissu, laivamatka tai ulkomaanmatka, joista on kiva saada joku muisto. Ja viikkorahasta saa sitten säästää ja ostaa jos jotain extraa haluaa. Itse sain lapsena hyvin harvoin uusia leluja joten opin olemaan erityisen kiitollinen niinä kertoina kun jotain ylimääräistä sain.[/QUOTE]

Ihkuu kuunnella kun esikoinen vasta masusta. Niin ihkun täydellinen suunnitelma että:)

Minä myyn kirpputorilla vanhoja juttuja pois ( jotka ei enää kiinnosta ) sitten saa uusia tilalle, kun luopuu vanhoista. Jotkut perusjutut meillä on ja pysyy, kuten Duplot ja Legot sekä Brion junarata. kaikki muu voidaan myydä :D

• Tykkää
Reactions: chef
Murkkuikäinen tyttö saa viikkorahaa 5e/viikko ja sillä ostelee mitä lystää. Joskus saa ekstraa siivouksista (välillä esim. imuroi koko talon, pesee vessat) ja rahaa tulee myös synttäreinä ja jouluna...

Kohta kouluun menevä poika on sitä tyyppiä, joka parin vuoden välein tosiaankin "hurahtaa" täysillä johonkin uuteen juttuun. Pari edellistä vuotta ne oli dinosaurukset ja sitä ennen kotileikit. Nyt ne on viime syksystä lähtien ollut angry birdsit... Kyllä me sitten on tolle pojalle (joka ei vielä ole viikkorahaakaan saanut) aina välistä ostettu niitä mitä haluaa. Koska hän todellakin leikkii sitten niillä lempileluillaan jatkuvasti!!! Angry birdsejä alkaa olla juurikin "kerää koko sarja" -tyylillä....

Kun sisko ostelee omilla rahoillaan, niin pitäähän tolle viikkorahattomallekin jotain... Ei kyllä joka viikko ostella, mutta kyllä se ainakin kerta kuussa jotain saa...

[QUOTE="äiti";26825695]Ihkuu kuunnella kun esikoinen vasta masusta. Niin ihkun täydellinen suunnitelma että:)[/QUOTE]

No kai sitä saa ja on hyväkin suunnitella ja miettiä asioita jo etukäteen, mua ällöttää monien vanhempien alentuva suhtautuminen niihin joilla ei vielä lasta tai lapsia ole.

[QUOTE="äiti";26825695]Ihkuu kuunnella kun esikoinen vasta masusta. Niin ihkun täydellinen suunnitelma että:)[/QUOTE]

Niin sekö olisi parempi että ei suunnittelisi asioita yhtään etukäteen? Miksi ne suunnitelmat on yhtään pätevämpiä sillä hetkellä kun lapsi putkahtaa ulos? Aika monet vanhemmat toimii juurikin näin, hekin luultavasti jo lasta odottaessaan ovat kasvatusasioita miettineet.

Mä itse olen tuuliviiri, joka innostuu sikanopeasti...ja kyllästyy ihan yhtä nopeasti. Ja haluan siis ihan ehdottomasti aina toteuttaa itseäni näiden innostumisteni kohdalla.

Joten suon saman lapsillekin. Tietyissä määrin. Mihinkään idioottimaisuuksiin en suostu mukaan. Ja koitan niitä vältellä myös oman innostukseni kohdalla.

Nimimerkillä: muutama päivä sitten täysillä helmikorujen teosta hullaantunut ja isohkon arsenaalin korutarvikkeita juuri ostanut

SYnttärilahjoiksi saavat leluja ja jouluna. Muuten en ole juurikaan ostanut. EHkä kerran pari. Joka joulu edellytän, että vanhat lelut pannaan joko roskikseen tai kierrätykseen (siis sellaiset jotka ovat rikki tai joilla ei enään leikitä). Muutoin ei saa uusia leluja. Hyvin on toiminut, eikä nurkat pullistele krääsästä. Jaksavat siivotakin joka ilta huoneensa.

En.
Esikoinen on pyytänyt silloin tällöin jotain uudesta sarjasta, eipä ole saanut. Merkkipäivien lisäksi ostan pari pikkujuttua hänelle vuodessa (alesta), vauvat eivät ole vielä osanneet kinuta.
Viikkorahallaan saa ostaa. LPS:sät ja Barbit ja niiden talokrääsät pysyvät täällä tytön toiveesta, laadukkaat lelut haluan taas minä säästää siskoille. Legoja ei myydä.
Muuten myyn minäkin välillä kirpparilla tytön turhia leluja, ja niillä rahoilla mitä sieltä tulee ostakoon uusia.

Yhteistyössä