Mitähän tässä nyt tekis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allergisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allergisen äiti

Vieras
Lapsella on astmaepäily, tutkimukset kesken. Nyt olemme huomanneet, että vierailut kissakodeissa pahentavat oireita, vaikka kissa olisi vierailun ajan ulkona tms. Lähipiirissä on kolmessa paikassa kissa. En oikeen tiedä mitä pitäisi tehdä. En voi sanoa isovanhemmille, että ei tulla enää kylään, koska teillä on kissa. Jokainen pitää niin paljon lemmikkejä kuin haluaa, enkä todellakaan oleta, että kukaan etsisi kissaalleen uutta kotia tämän takia, mutta miten minä nyt esitän asian näille isovanhemmille. Joulukin on tulossa ja meitä odotetaan kylään, enkä oikeen tiedä miten sanoisin, että ei nyt voida tulla ennen kuin saadaan lapselle varma diagnoosi ja ehkä lääkitys. Tuntuu pahalta, kun lapsella on selvästi pahemmat oireet kissan kohtaamisen jälkeen.

No sanot just niinku asiat on. Eikai se sen vaikeampaa ole.
Sanot että kissasta tulee oireita, että ettei voi tulla kylään. Ja todellakin jos tulee kissasta oireita niin ei riitä että kissa on ulkona. Asunnossa aina paljon eläinpölyä vaikka olis just siivottu.

Mun mielestä ei lasta tietenkään voi viedä semmoiseen paikkaan, missä oireet pahenee. Ja kyllä isovanhempien pitää se ymmärtää. Eikös isovanhemmat voisi vierailla teillä...?

Meillä tilanne on se, että minä kärsin mieheni äidin luona. Heillä on marsu ja marsu on miehen äidille kaikki kaikessa ja näin ollen saa viipeltää vapaana missä tahtoo. Minulla menee nenä tukkoon, silmät valuu ja kutisee mahdottomasti miehen äidillä ollessamme. Minä olen päättänyt, että en vieraile mihen äidin luona enää niin kauan kun marsu siellä on. Hän voi käydä meillä jos tahtoo ja mies saa toki vierailla äidillään sen mitä tahtoo.

Pakkohan sun on sanoa totuus. Varsinkin jos lapsesi voi huonosti kyläilyn jälkeen. Eikö allergialääke tai kortisonipiippu auta? Itse saan kanista astmaoireita ja olen kanivisiitin jälkeen viikon tosi tukossa. Se on kauheaa.
Eikö ne isovanhemmat voisi tulle teille jouluksi?

Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikko:
No sanot just niinku asiat on. Eikai se sen vaikeampaa ole.
Sanot että kissasta tulee oireita, että ettei voi tulla kylään. Ja todellakin jos tulee kissasta oireita niin ei riitä että kissa on ulkona. Asunnossa aina paljon eläinpölyä vaikka olis just siivottu.

Joo tiedän, ettei eläinpöly mihinkään häviä. Meillä on itselläkin eläimiä ja kissakin on joskus aikaisemmin ollut. Mietin jo, että onko omat koiratkin pahasta, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että omiin eläimiin tottuu, ikään kuin siedättyy ja ne ovat olleet meillä jo kauan. Eivät siis ole hiljattain muuttaneet meidän talouteen ja sillä tavalla saaneet oireita aikaiseksi, vaan lapsi on ollut niiden kanssa vauvasta asti. On se vaan tosi vaikeaa sanoa isovanhemmille, että ei tulla kylään. Omille vanhemmilleni sen vielä pystyn selittämään, mutta kun kissa löytyy myös miehen vanhemmilta ja isovanhemmilta ja molemmissa paikoissa pitäisi käydä joulun aikaan.

Lapsi on 2,5-vuotias, saako niin pienelle antaa allergialääkkeitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vaikeaa...:
Mun mielestä ei lasta tietenkään voi viedä semmoiseen paikkaan, missä oireet pahenee. Ja kyllä isovanhempien pitää se ymmärtää. Eikös isovanhemmat voisi vierailla teillä...?

Meillä tilanne on se, että minä kärsin mieheni äidin luona. Heillä on marsu ja marsu on miehen äidille kaikki kaikessa ja näin ollen saa viipeltää vapaana missä tahtoo. Minulla menee nenä tukkoon, silmät valuu ja kutisee mahdottomasti miehen äidillä ollessamme. Minä olen päättänyt, että en vieraile mihen äidin luona enää niin kauan kun marsu siellä on. Hän voi käydä meillä jos tahtoo ja mies saa toki vierailla äidillään sen mitä tahtoo.

Mielestäni anoppisi on vähän epäkohtelias. Eikö marsu voisi olla vierailujen ajan eri huoneessa, jos se edes hiukan lievittäisi oireita? Eihän se eläinpöly mihinkään katoa, mutta vähemmän sitä on silloin kun eläin ei ole ihan vieressä. En minäkään pidä meidän koiria vapaana joka huoneessa silloin kun on vieraita. Kaikki ei niistä tykkää, oli allergioita tai ei.

Meilläkin on koiria enkä saa niistä mitään oireita vaikka nukkuvat sängyssä mutta kaniallergia ollut lapsesta asti ja tosi voimakas. Kissakin aiheuttaa joskus jos vaikka silittää ja sitten hieroo silmää niin silmä satavarmasti turpoaa.
Eläimistä kissa ja kani kuulemma allergisoivat voimakkaimmin.

Mun mielipide on se, että jotenkin se asia on vain esitettävä vaikka uskon että vaikeaa on. Mutta tuskin nekään haluaa että lapsenlapsi voi huonosti.

Mikset voi sanoa suoraan, pakkohan sun on. Meillä on allerginen lapsi ja allergioiden kanssa ei ole pelleilemistä. Kissa voi hyvin aiheuttaa astmakohtauksen vaikka ei olisi kotona ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mikset voi sanoa suoraan, pakkohan sun on. Meillä on allerginen lapsi ja allergioiden kanssa ei ole pelleilemistä. Kissa voi hyvin aiheuttaa astmakohtauksen vaikka ei olisi kotona ollenkaan.

Astmaa vasta epäillään pitkittyneen yskän takia. Uusi lääkärireissu on jälleen edessä, koska oireet eivät ole vieläkään helpottaneet. Mitään kohtauksia ei ole ikinä vielä saanut. Tällä hetkellä lääkitys on Ventolinea tarvittaessa ja kissakodissa vierailun jälkeen yskä yltyy niin paljon, että pakko lääkitä. Tämän takia epäilemme, että kissa pahentaa oireita. Mitään muuta lääkettä ei siis vielä ole, eikä diagnoosikaan varma ja siksi tuntuu jotenkin hankalalta sanoa siitä sukulaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsi on 2,5-vuotias, saako niin pienelle antaa allergialääkkeitä?

Selitä tilanne sille lääkärille, jonka kanssa asioitte astmaepäilyn vuoksi, hän osaa neuvoa tuossa lääkeasiassakin. Sitä lääkettä pitää sitten vaan alkaa käyttämään jo ajoissa ennen kyläilyä, että vaikuttaa kunnolla.

Meillä on esikoinen käyttänyt antihistamiinia (aerius) siitepölyallergiaan aika pienestä, viime keväänä lääkäri kehoitti kokeilemaan samaa lääkettä myös reilu 3-v:lle pikkusiskolle jos tulee oireita siitepölyistä.

Yhteistyössä