Mitähän tarkottaa noin sanatarkasti? (oppisopimuksesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Koulutus toteutetaan valtion rahoituksella?
Täältä aikasemminkin oon kysellyt oppisopimus asioita mutta nyt mulla on tilanne se että saisin entisestä duunista paikan mutta kun se johtaja mietti sitä siellä ettei niille vaan koidu siitä ylimääräsiä kustannuksia...

Eli siis valtio maksaa sen koulutuksen oppilaitokselle. Vastakohtana esim yksityinen hierojakoulutus, joka ei ole valtion tukemaa. Opiskelijoilta peritään useita satoja ellei tuhansia euroja koulutusmaksua. Toki joitain normaalikuluja tulee. Käsittääkseni oppisopimuspaikkaa tarjoavalle yritykselle maksetaan kuukausirasa siitä, että ovat lähteneet tähän mukaan. Näin ainakin työvoimapoliittisessa koulutuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Siis palkanhan ne maksaa sulle normisti ja saavat sitten korvausta sun opettamisesta n. 150 euroo/kk muistaakseni.

Mut eihän se (tässä tapauksessa päiväkoti) maksa mun palkkaa vaan valtio?

No sekin riippuu. Jotku maksaa ja jotku ei.

Okei. Kerta nimenomaan tällä johtajalla oli se "huoli" ettei niille koidu musta mitään ylimääräsiä kuluja.

Siis palkanhan ne maksaa sulle normisti ja saavat sitten korvausta sun opettamisesta n. 150 euroo/kk muistaakseni.

Okei. Kerta nimenomaan tällä johtajalla oli se "huoli" ettei niille koidu musta mitään ylimääräsiä kuluja.

Ei kai se ole ylimääräistä kulua kun saa yhden työntekijän lisää? Mulla itsellä koulutuksen maksaminen meni oppisopimustoimiston kautta mutta palkkaa mulle maksoi työnantaja, 80 % alan minimipalkasta. Jos työnantajan asenne on tuollainen, että ei saa koitua mitään kuluja, niin aikooko hän pitää sinut siellä kun valmistut vai heittääkö mäkeen kun ois aika alkaa maksaa palkkaa (=kuluja hänelle)?

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:

Ei kai se ole ylimääräistä kulua kun saa yhden työntekijän lisää? Mulla itsellä koulutuksen maksaminen meni oppisopimustoimiston kautta mutta palkkaa mulle maksoi työnantaja, 80 % alan minimipalkasta. Jos työnantajan asenne on tuollainen, että ei saa koitua mitään kuluja, niin aikooko hän pitää sinut siellä kun valmistut vai heittääkö mäkeen kun ois aika alkaa maksaa palkkaa (=kuluja hänelle)?

Kerta päiväkodista on kyse niin jokaiseen ryhmään lasketaan tietenki sen mukaan että aikuisia on tarpeeksi lapsiin nähden ja kerta siellä on niin periaatteessa olisin siellä ylimääränen ja en mä oikeestaan oo enään edes ihan varma mitä se johtaja ajo takaa/tarkotti :D

en usko että sellainen tilanne olisi, että sulle maksaisi valtio palkan ja firmalle vielä koulutusrahan. Firma saa susta työntekijän, mutta kyllä se siitä joutuu itse jotain maksamaan.

Joku muu työvoimapoliittinen koulutus ei maksa työnantajalle kai mitään, mutta palkkaa siitä ei silloin saa.